2013-06-07, 02:24
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strangeflower
Vi kan visst ana hur det är, du har ingen jävla aning. Men alla börjar inte gapa, skrika och uppmärksamhetshora sig, tvinga till sig behandling och göra sig till publikt spektakel bara för att få uppmärksamhet och späda på sina "diagnoser". Vissa är inte friska nog att göra det. Jag orkade inte, väntade stelfrusen av ångest på läkartid, efter några års helvete till och från...väntan på läkartiden var 3 veckors dimma. Mediciner som inte fungerar, ännu mer väntan. Men man fortsätter sköta det man måste. Vardagen. Sysslorna. Kliva upp, lägga sig i tid, äta mat även fast den vänder direkt. Duscha, tvätta, sopa damm. Man skär sig, för att lätta ångesten mellan varven, men mest så flyter man i en iskall dimma. MAN BARA GÖR. Även fast man inte kan, även fast man tror att man ska dö där och då av en panikattack. Men inget blir bättre av att bara skita i allt och börja knarka. Man måste hitta nån slags normalitet när insidan är kaos.

Det är som om hon inte äger något ansvar alls för sina handlingar. Hon förväntar sig få vård och bli frisk utan att lyfta ett enda jävla finger. Kommer undan allt. En annan fick snällt gå på arbetsförmedlingen med självmordstankar (du mår bra av att vara bland folk), söka jobb och smack var man i fas 3...ännu sämre skick än innan, jag ville dö av skam och av ångest. Några månaders sjukskrivning hade låtit mig läka och hämta kraft, men nej...ut i livet. Nu har jag jobb. Men det var en evig uppförsbacke hit.

Hon kan gnälla, kritisera, inget duger. Som om hon tror att hon ska nå 100% psykisk perfektion utan att behöva anstränga sig, sluta knarka, sluta uppmärksamhetshora sig och ta sig i kragen. Helvete vad less jag är på den där trasiga människan. Hon förstår inte hur lätt hon kommit undan.

Alltså. Hjärta dig som orkade beskriva precis exakt det där.
Citera
2013-06-07, 02:48
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Ja okej, jag ger dig rätt på den, men vad hade ni förväntat er? Tjejen lider av SCHIZOFRENI! Kolla hur det gick för Nancy Spungen som dog mördad med en jaktkniv i magen, utlagd över löpsedlarna som månadens rötdjur.

Har sett så många med schizofreni och undrar hur många av dem som inte hamnar i missbruk? Dagens mediciner är inte effektiva nog. Men okej; boten för schizofreni är inte långt borta med tanke på att forskarvärlden upptäckt roten till aspergers, adhd, schizofreni och något mer jag glömt; det är när hjärnan inte kan bryta ner kalcium som den ska, så vi kan vänta oss en bot framöver, till dess..Åh snälla lilla vän Berny, om du läser detta så håll uuuut!

Det är ett helt vansinnigt lidande att vara psykiskt sjuk, ni kan inte ana hur det är. Tänk er dygnet runt jävla råangst som sliter er i stycken, man krälar i sin egen ångest.

Men ge dig för fan!

Och sluta likställa Berny med Nancy, dom två är helt olika personer, dom levde inte ens samtidigt. Det finns en del likheter men bara för att Nancy (kanske) led av schizofreni och Berny tydligen gör/gjorde det så betyder inte det att Berny är likadan som Nancy var. Bara för att man lider av Schizofreni så betyder inte det att man är likadan som alla andra med schizofreni, dom är ändå egna individer.

Och Schizofreni påverkar väl ändå inte ens förmåga att hålla sig borta från droger. Schizofrena knarkare gjorde ett val och sen fortsatte att aktivt välja att ta knark, precis som vem som helst. Enda möjligheten jag ser till att det skulle vara sjukdomens fel vore väl om "demonerna befallde" dem att ta knark. Men jag har aldrig hört talats om att något sådant hänt så. Men med det sagt så kan jag ju inte direkt förneka att Schizofrena verkar vara extra sårbara

Jag skulle gärna vilja se källan för forskningen om bot mot schizofreni etc?

Sen undrar jag om du har statistik att backa upp med för ditt påstående om att Schizofrena, enligt dig, ofta blir omyndig förklarade?
Citera
2013-06-07, 02:59
Medlem
Electrospits avatar
Citat:
Vi kan visst ana hur det är, du har ingen jävla aning. Men alla börjar inte gapa, skrika och uppmärksamhetshora sig, tvinga till sig behandling och göra sig till publikt spektakel bara för att få uppmärksamhet och späda på sina "diagnoser". Vissa är inte friska nog att göra det. Jag orkade inte, väntade stelfrusen av ångest på läkartid, efter några års helvete till och från...väntan på läkartiden var 3 veckors dimma. Mediciner som inte fungerar, ännu mer väntan. Men man fortsätter sköta det man måste. Vardagen. Sysslorna. Kliva upp, lägga sig i tid, äta mat även fast den vänder direkt. Duscha, tvätta, sopa damm. Man skär sig, för att lätta ångesten mellan varven, men mest så flyter man i en iskall dimma. MAN BARA GÖR. Även fast man inte kan, även fast man tror att man ska dö där och då av en panikattack. Men inget blir bättre av att bara skita i allt och börja knarka. Man måste hitta nån slags normalitet när insidan är kaos.

Det är som om hon inte äger något ansvar alls för sina handlingar. Hon förväntar sig få vård och bli frisk utan att lyfta ett enda jävla finger. Kommer undan allt. En annan fick snällt gå på arbetsförmedlingen med självmordstankar (du mår bra av att vara bland folk), söka jobb och smack var man i fas 3...ännu sämre skick än innan, jag ville dö av skam och av ångest. Några månaders sjukskrivning hade låtit mig läka och hämta kraft, men nej...ut i livet. Nu har jag jobb. Men det var en evig uppförsbacke hit.

Hon kan gnälla, kritisera, inget duger. Som om hon tror att hon ska nå 100% psykisk perfektion utan att behöva anstränga sig, sluta knarka, sluta uppmärksamhetshora sig och ta sig i kragen. Helvete vad less jag är på den där trasiga människan. Hon förstår inte hur lätt hon kommit undan.

ELOGE! Fan så bra.
Citera
2013-06-07, 03:18
Medlem
Denosynliges avatar
Dessutom så kan man inte ens bli omyndigförklarad i Sverige

"Omyndigförklaring avskaffades i Sverige den 1 januari 1989 och ersattes med förvaltarskap. För personer som på grund av till exempel utvecklingsstörning inte själva kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person kan tingsrätten istället besluta om god man eller förvaltare."

Saxat från wikipedia.

Förvaltare etc har bara att göra med ekonomi och juridik, dom kan bestämma att du inte får köpa en TV på avbetalning eller ingå i avtal te.x . Dom är alltså inte som en personlig assistent eller någon som hela tiden hindrar en från att skada sig själv eller andra, knarka, deala knark, supa för mycket, prostituera sig, jobba svart, pyssla med bedrägerier eller andra dumheter. Så med eller utan förvaltare så har man fortfarande ansvar för att hålla sig i skinnet. Så helt befriad från att ta ansvar är man inte.

Så om det nu är så många Schizofrena som blir "omyndigförklarade" så är det då inte i Sverige iaf och jag vet inte hur relevant det är hur många som blir det utomlands i detta sammanhang heller.
Citera
2013-06-07, 03:41
Medlem
För att inte tala om alla människor hon utnyttjat och lånat pengar av genom åren!
Citera
2013-06-07, 06:52
Medlem
Vad charmig hennes nya bästis verkar vara. Speciellt när hon med anledning av nationaldagen postar låtar med ultima thule och skriver att de som klagar inte behöver vara här.
Citera
2013-06-07, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanochintejag
Vad charmig hennes nya bästis verkar vara. Speciellt när hon med anledning av nationaldagen postar låtar med ultima thule och skriver att de som klagar inte behöver vara här.

Verkligen trevligt....
Om hon nu gillar "nationalsvensk" musik önskar jag hon kunde posta låten "Klipp dig och skaffa dig ett jobb" av Dirlewanger till Berny-bästisen och uppmana henne att om hon klagar på psykvården och socialtjänsten behöver hon inte utnyttja sig av dem....
Senast redigerad av DugDeepeer 2013-06-07 kl. 07:30. Anledning: stavfel
Citera
2013-06-07, 09:45
Medlem
Citat:

Nej detta håller jag helt med om, det låter vettigt. En eloge för dig som kämpat dig genom detta. Applause! Känner en tjej som faktiskt jobbade inom hemvården trots pågående psykos, HUR hon klarade det, vetefan, men..hon gjorde det, vilket jag kände beundran för. Det är en stark människa i mina ögon. Bra jobbat av dig!
Citera
2013-06-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Dessutom så kan man inte ens bli omyndigförklarad i Sverige

"Omyndigförklaring avskaffades i Sverige den 1 januari 1989 och ersattes med förvaltarskap. För personer som på grund av till exempel utvecklingsstörning inte själva kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person kan tingsrätten istället besluta om god man eller förvaltare."

Saxat från wikipedia.

Förvaltare etc har bara att göra med ekonomi och juridik, dom kan bestämma att du inte får köpa en TV på avbetalning eller ingå i avtal te.x . Dom är alltså inte som en personlig assistent eller någon som hela tiden hindrar en från att skada sig själv eller andra, knarka, deala knark, supa för mycket, prostituera sig, jobba svart, pyssla med bedrägerier eller andra dumheter. Så med eller utan förvaltare så har man fortfarande ansvar för att hålla sig i skinnet. Så helt befriad från att ta ansvar är man inte.

Så om det nu är så många Schizofrena som blir "omyndigförklarade" så är det då inte i Sverige iaf och jag vet inte hur relevant det är hur många som blir det utomlands i detta sammanhang heller.

God man. Man får då veckopeng och den gode mannen betalar in hyra och dylikt.
Citera
2013-06-07, 10:34
Medlem
Citat:
Det är ett helt vansinnigt lidande att vara psykiskt sjuk, ni kan inte ana hur det är. Tänk er dygnet runt jävla råangst som sliter er i stycken, man krälar i sin egen ångest.

men jag tror att du missar att många här VET den där känslan av "råangst", just därför är det frustrerande att fortfarande se denna människa sumpa chans efter chans efter chans. orkar inte höra mer om att hon skulle vara starkare än någon annan eller måste "hålla ut".
Citera
2013-06-07, 11:06
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
God man. Man får då veckopeng och den gode mannen betalar in hyra och dylikt.

Förvaltare och god man är inte samma sak. Och förvaltarskap ersatte, men är inte den nya motsvarigheten för omyndigförklaring. Som omyndigförklarad hade du inte ens rösträtt, har du förvaltare eller god man så har du det.

Jag undrar bara vad är din poäng är med schizofrena (dubbeldiagnostiserade) som ofta blir omyndigförklarade enligt dig, och vad har det med Berny att göra? I och med att man inte blir omyndigförklarad i Sverige längre och att varken förvaltare eller god man har något att göra med huvudmannens drogvanor eller övriga liv förutom ekonomi och juridik (rättshandlingar). Jag ser liksom inte hur det hänger ihop med Berny.

Däremot finns det ju övervakare, men det är ju liksom inte det du snackar om.
Citera
2013-06-07, 11:55
Medlem
Artreyaras avatar
Till Zezka

Om hon nu hade haft schizofreni, så gör hon allt man kan göra för att förvärra sjukdomen...
Hon har gjort/gör också precis det en sjuk människa inte orkar/klarar...
Vet att det är olika för alla men inte såhär j....a extremt va?
Allt känns bara så hånfullt mot alla som kämpar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in