Citat:
nothingnesser|43775750]Fast det var inte det jag frågade...du ansåg dig veta mycket om politik och antydde att det var en stor anledning att vi inte visste något, då var det det jag hänvisade till. Trodde jag förtjänade din respekt tidigare i tråden...
Du måste ha bytt avatar för jag kommer inte ihåg att du har deltagit i tråden med den avatar som du har nu men hur som helst så är det inte så lätt kanske att komma ihåg alla särskilt inte de som tittar in i tråden lite då och då. Jag kan ändå inte se var någonstans jag har bemött dina senaste inlägg respektlöst. Jag blir bara så jävla förbannad och frustrerad över Speritz arrogans och okunnighet. Påståenden som att prostitution i sig inte är ett problem och att det som ligger runt den är problemet och att personer inte prostituerar sig av ekonomiska själ för det finns ju socialbidrag som man kan få enligt hans uttalande, vidare menar han på att han själv levt på socialbidrag och inte ser varför människor inte skulle klara sig med hjälp av bidragen. Han är antingen likgiltig eller inte är så påläst helt enkelt. Det har nog inte kommit till hans kännedom hur människor som lever på socialbidrag lever idag och jag tror inte heller att han vet nåt om vad FAS2 FAS3 OCH FAS4 är för nåt. Jag själv som tur är inte behövt erfara nåt av dessa men är fortfarande mycket mer påläst än vad han som har haft egna erfarenheter är. Jag ställer frågor till honom och han vägrar svara på frågan och slingrar sig ur hela tiden. Och nu vill han helt plötsligt hoppa till en annan diskussion som handlar om vad koranen har att säga om stjärnor. Om han är ärlig och rättvis så svarar han på min fråga så kan vi ta nästa fråga vad det nu än är. Jag tänker inte hoppa över till nästa fråga förens vi är klar med diskussionen kring homosexualitet. Men människan verkar inte förstå själva frågan
Citat:
Du gav mig ett löfte...kan du ge mig ett ärligt svar eller inte?
Jag kommer som sagt inte ihåg det löftet men jag har som sagt var inte varit respektlös mot dig. Jo varför muslimer kommer till västvärlden och till Sverige. Du ville duskutera det ur ett politiskt perspektiv.
Det hela går tillbaka till flera hundra år sen då det handlade om religion. Kristendomen mot Islam. Islams framgång var lysande då och de var på väg att ta över västvärlden. Påven blev orolig och ville sätta stopp för det och samlade sina trupper i den kristna världen att de skulle föra ett heligt krig mot Islam; Korstågen. Det kriget pågick i många år där makten var väl balanserad. Ingen kunde vinna över den andra. Kristna försökte många gånger att ta tillbaka Jerusalem t.ex. Islam slog tillbaka, de kristna försökte igen Islam slog tillbaka osv tills Salllahadin befriade Jerusalem. Men kriget var inte över för det. Illviljan och misstänksamheten bland kristna och muslimer fanns under ytan hela tiden.
Fram tills 1800-talet var makten, kunskapen och tekniken i stort sett lika över hela jordklotet. Sen hände det nåt och det hela började i Storbritannien, industrin kom igång och efterfrågan på olja steg. Oljan blev mer värd än Guld. Oljan var en nödvändighet för industrin. Man sökte efter olja och fick erfara att hela mellanöstern badar i olja, ja faktum är att mellanöstern har mer olja än de finns vatten. Det politiska läget ändrades. Till en början försökte väst att ta över flera länder med våld och kolonialisera dessa, människorna kämpade men tyvärr gick lederna och de som hade makten i mellanöstern in i fällan och kom överrens med västs ledare och de som hade makten. Västvärlden insåg snart att de inte kunde göra på detta sätt att de förr eller senare skulle tappa greppet och förlora på det. Istället valde de att dra sig tillbaka och istället ta över oljan på ett mer politiskt och fredligt sätt. Men detta efter att de hade ritat om kartan och gjort hela mellanöstern till en enda röra. De skapade kaos i mellanöstern med vilja för att senare påstå att de ska hjälpa att skapa ordning och demokrati. På detta sätt har de gått till väga i flera år. Men de har inte vunnit på sin byteshandel.
Se vad de har skapat i hela världen; missnöje, hat, fattigdom och allt annat negativitet. De har insett det nu och nu är det försent. Jag syftar inte på små länderna när jag säger västvärlden utan jag syftar främst på Ryssland, USA, England, Frankrike. Vi får ofta höra att Sverige har alltid varit neutral men hur sanningsenligt är detta? Sverige var inte neutral i andra världskriget och de var inte det senare heller. Visserligen var Sverige inte med i krig och höll sig utanför andra världskriget men på ett indirekt sätt var de med och hjälpte Nazisterna med järnmalm och de lät nazisterna gå genom Sverige för att ta Norge.
Sverige var inte neutral efter andra världskriget heller. Jag rekommenderar en bok som du kan läsa och vem vet kanske har boken löst Olof Palmes mord eller jag kanske har fel. Läs om Sveriges ekonomiska och politiska förbindelser med Irak. Boken heter
''På uppdrag från Bagdad'' läsvärd.
Vi vet ju också Sveriges ekonomiska och politiska förbindelser med Saudiarabien och hur Sverige säljer vapen till Saudiarabien trots att de på ytan säger att Saudiarabien är diktatoriskt eller är si och så. Men boken jag rekommenderade handlar mer om så. Det handlar om mycket mycket mer som jag inte vill ta upp här.
Nu har jag kortfattat och koncist tagit upp lite hur det har sett ut och nu till din fråga: Människor/muslimer i mellanöstern/Afrika flyr för sina liv från korrupta ledare som har kommit överrens med västmakterna och de gör sig själva rika. Det enda som är bra med västledarna är att dessa inte förtrycker sina medborgare
i lika stor omfattning som de korrupta ledarna gör i mellanöstern. Förtrycka sina medborgare gör alla världens ledare och makthavare men det skiljer sig markant från land till land.