2013-06-15, 02:02
Medlem
Piloten bodde i samhället Sandarne intill flygfältet, och var väl förtrogen med hur det ser ut. Det enda rimliga stället att göra en nödlandning på skulle vara borta i vattnet vid Stenö Havsbad. Det är dock tveksamt om han hade höjd nog att komma dit. I övrigt är det svårt att hitta något ställe att landa på om man inte lyckas vända om. Det finns förvisso någon landsväg också, men där är ju risken stor att man möter en långtradare eller något annat fordon. En vinge kan också hugga tag i något vid sidan av vägen, och då blir det en piruett och delar utspridda över ett stort område.
Citera
2013-06-16, 06:36
Medlem
Sammandrag från donken häromdagen, om jag nu uppfattade allt rätt.
Från bord intill, lokala gubbar, antagligen inga med flygkopplingar och inga havkom.

taxning till kryss, därefter full fart mot Sandarne.
Erfaren stridsflygare hade sannolikt tagit annat beslut.
Vad som låg till grund för hans beslut, kan ha varit:
Försök att rädda ögonstenen alt. svår stress och liten/ingen alls incidentvana.
Synnerligen erfaren pilot och motorreparatör på just detta plan.

RIP
Citera
2013-06-16, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zzzzz99999
Sammandrag från donken häromdagen, om jag nu uppfattade allt rätt.
Från bord intill, lokala gubbar, antagligen inga med flygkopplingar och inga havkom.

taxning till kryss, därefter full fart mot Sandarne.
Erfaren stridsflygare hade sannolikt tagit annat beslut.
Vad som låg till grund för hans beslut, kan ha varit:
Försök att rädda ögonstenen alt. svår stress och liten/ingen alls incidentvana.
Synnerligen erfaren pilot och motorreparatör på just detta plan.

RIP

Stämmer bra det, tyvärr ligger inte dessa hobbybiggles i samma liga som dem de försöker efterlikna
Citera
2013-06-18, 23:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandy
Stämmer bra det, tyvärr ligger inte dessa hobbybiggles i samma liga som dem de försöker efterlikna
Vart vill du komma med dina ständiga djävla gliringar? Norrlandspartisanen ger välgrundade skäl att det inte var så satans lätt att göra annat än vad piloten gjorde och du sitter där hemma och idiotförklarar en man som du inte har en djävla aning om vad han hade för flygerfarenhet. Du borde skämmas!

Låt du haverikommissionen göra sitt jobb så kan du spara ditt idiotförklarande tills om det visar sig befogat.
Citera
2013-06-19, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In.Control
Är det inte denna rapporten då?

http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2013-12

Du förekom mig. Alla olyckor som sker i Norge med svenskt flyg, utreds av norska "sht - Statens Havarikommisjon for Transport" som finns under länken du angav. Där finner man en sökmotor för att finna rapporter på olyckor på samma sätt som i den svenska motsvarigheten SHK.
Citera
2013-06-19, 19:56
Medlem
För övrigt vill jag påpeka att haveriutredningarna är, som jag förstår det, grundligt utförda och ser till alla möjligheter och att de inte alls gör saken enkel för sig genom att lägga skulden på piloten.
Det ligger i sakens natur att ta fram fakta.
Citera
2013-07-17, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
För övrigt vill jag påpeka att haveriutredningarna är, som jag förstår det, grundligt utförda och ser till alla möjligheter och att de inte alls gör saken enkel för sig genom att lägga skulden på piloten.
Det ligger i sakens natur att ta fram fakta.

Exakt och fakta är inte alltid behagligt
Citera
2013-08-24, 00:09
Medlem
Exakta nedslagsplatsen....

WGS 84 (lat, lon):
N 61° 15.198', E 17° 6.555'
WGS 84 decimal (lat, lon):
61.25329, 17.10925
RT90:
6793786, 1569999
SWEREF99 TM:
6792827, 613157
Citera
2014-01-19, 21:53
Bannlyst
Några nyheter?
Citera
2014-01-19, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vart vill du komma med dina ständiga djävla gliringar? Norrlandspartisanen ger välgrundade skäl att det inte var så satans lätt att göra annat än vad piloten gjorde och du sitter där hemma och idiotförklarar en man som du inte har en djävla aning om vad han hade för flygerfarenhet. Du borde skämmas!

Låt du haverikommissionen göra sitt jobb så kan du spara ditt idiotförklarande tills om det visar sig befogat.

Bryt inte ihop nu lille vän. Havkom kommer komma fram till det vi anar, och det kommer säkert sticka i ögonen på dig
Citera
2014-01-21, 15:35
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Nu vet jag inte exakt hur en Safir-motor fungerar. Men i regel finns det två system för att förse motorn med bränsle. En motordriven pump (vacuum) och elektriska bränslepumpar vid varje tank. Failerar ett utav systemen ska du fortfarande kunna hålla motorn levande. Om piloten i fråga glömt att öppna bränslekranarna skulle han inte ens kunnat starta motorn öht.

Det beror på flygplanstypen. Jag har flugit plan som kan starta motorn och hålla den igång 3-4 minuter bara på soppan i ledningarna. Det kan med andra ord vara möjligt att taxa ut och starta utan att vrida på soppakranarna, om ledningarna är tillräckligt långa. Nu vet jag inte hur det är med den saken på Safir, iofs.
Citera
2014-01-21, 23:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandy
Bryt inte ihop nu lille vän. Havkom kommer komma fram till det vi anar, och det kommer säkert sticka i ögonen på dig
Hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in