2013-06-04, 21:37
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandoraaa
Precis, man skulle ju aldrig gå hem till någon som man känner sig hotad av.
Fast det finns ju stolpskott som skulle göra det, tyvärr!
Funderar på om det kan ha varit någon i hans närhet.
Jäkligt intressant det skulle vara att få reda på det. Och undra om polisen kollat upp den personen/personerna. Tagit in på förhör osv..

Men i ett kärleksförhållande kan det vara lätt att förlåta. Kanske var därför inte någon direkt visste att hon var där? Folk kanske hade varnat henne innan, ville ge det en sista chans..
Citera
2013-06-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag har lyssnat på samtliga, och tyvärr ingenting.

En annan intressant sak som framkom i presskonferensen den 10 maj var att de vid flera tillfällen sa att de arbetade efter metoden att börja söka utifrån den senast kända plats som hon hade setts.

Undrar om de redan visste var den senast kända platsen var den 8:e, alltså då hon lämnar KJs hem, och ändå valde att inte utgå från den platsen utan utgick istället från att hon försvann under sin löparrunda ändå.

Man börjar nästan tro att de inte ville hitta henne i livet, då chansen fortfarande fanns.

Jag tolkar det på ett annat sätt, de visste då att hon förmodligen var utsatt för brott och fanns ej i Bodsvedjan eller närområdet
De har redan då starka misstankar mot senare häktade.
Jag har sett om p-konf. bara för att försöka nu med dagens facit (en häktad) vad polisen då visste och arbetade mot i första hand. Grovt brott.

Pressansvarig går in vid minst tre tillfällen och styr upp p-konf. och tydliggör också att man kan inte lämna detaljer och då främst "kompisen" för när denna kommer på tal i frågor så stelnar det till.
Det kan försvåra "kommande utredningar"
Vid ett tillfälle när MtGM frågas om så ser man tydligt när L-I Johans*son söker presschefens blick (hon står utanför bild). Ungefär.."va fan skall vi svara på detta"..
Man stakar sig så fort MtGM kommer på tal, korta och förutbestämda svar.

På fråga om man kollat "kompisens" lägenhet så landar svaret,
Alla undersökningar som vi finner nödvändiga... kryptiskt svar nu speciellt med facit i hand.

Jag får en känsla att man tidigt i försvinnandet och fått tag på "kompisen", mobilsignaler mm så har polisen starka misstankar att här är en hund begraven och man börjar redan då nysta i MtGM.

Det är kanske lätt så här i efterhand säga så men lyssna gärna på p-konf. igen och de olika förutbestämda svaren så.. bedöm själva.
Citera
2013-06-04, 21:50
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloneWar
Vad det beträffar korpar...
Var det inte som så att någon för länge sedan i tråden nämnde att han/hon sett korpar utmed en väg någonstans, men DEFINITIVT inte i närheten av "ödehuset"? "Tråden" rekommenderade vederbörande att rapportera detta till polisen?

Mig veterligen kan inga korpar sammankopplas med fyndplatsen i huset och därmed polisens ointresse.
För visst var det så att korpar setts på en helt annan plats? (Enligt någon i tråden)....
Jo, polisen hade fått tips om platsen där VB hittades.

Edit;
just_a_girl såg korpar utmed E4:an, tror det var mellan Töre och Råneå, måndagen efter att VB försvann.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2013-06-04 kl. 21:54.
Citera
2013-06-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CloneWar
Vad det beträffar korpar...
Var det inte som så att någon för länge sedan i tråden nämnde att han/hon sett korpar utmed en väg någonstans, men DEFINITIVT inte i närheten av "ödehuset"? "Tråden" rekommenderade vederbörande att rapportera detta till polisen?

Mig veterligen kan inga korpar sammankopplas med fyndplatsen i huset och därmed polisens ointresse.
För visst var det så att korpar setts på en helt annan plats? (Enligt någon i tråden)....
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7668339
det här
Citera
2013-06-04, 21:53
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det är lite konstigt att polisen inte tagit någon större notis om detta. Nu vet vi inte vad det är för olaga hot, men vi får hoppas att det är frågan om något som inte har någon koppling till att VB mördades.

Vet inte om det stämmer men någon som verkade insatt skrev tidigare i tråden att hoten gällde hennes ex (inte KJ utan en annan, AF skulle jag gissa på) som hade nån sorts beef med HA där uppe och hoten skulle ha gjorts mot honom som jag förstod det, men hon anmälde. Vet dock inte om det stämmer men det låter i mina öron troligare än att det faktiskt funnits en hotbild mot VB som polisen förnekar...eller förresten...det har nog hänt förr.. Men jag vill gärna tro så. Plus att hon antagligen inte skulle umgåtts med honom om hon var rädd för honom.
Hans (KJs) åtal som lades ner gällde som jag förstod det något med viftande av låtsasvapen på allmän plats.
Citera
2013-06-04, 21:56
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
det här
Snälla, kan du inte citera lite ur artiklarna du länkar till så slipper man klicka. Ungefär så här

"För nästan en vecka sedan fick polisen tips om det aktuella området.
- Jag ringde till Efterlyst eftersom jag sett korpar cirkulera ovanför träden. Men uppenbarligen tyckte man inte att det var värt att ta på allvar, säger bodensaren Peter, 22
."
Citera
2013-06-04, 21:59
Medlem
CloneWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
det här

Nu är jag uppdaterad vad det gäller korpar. Det fanns alltså fler än en rapport om dessa fåglar. Vad det beträffar den senare känns den betydligt mer intressant...
Citera
2013-06-04, 22:01
Medlem
africancoffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Funderade också över det. Är ganska säker på att det inte har att göra med att det skulle vara narkotika inblandat på ett eller annat sätt. Däremot tror jag inte det är en slump att just dessa sköter förhören, men frågan är väl vilka egenskaper som gör de mer lämpade och varför.
Beror det på den MGM eller på omständigheter i fallet/bevisningen? Eller har de personliga egenskaper som gör de mer lämpliga att förhöra den MGM?

Vi får hoppas att dom att valdes för att de har vana att förhöra ungdomar. En framgångsfaktor vid svag teknisk bevisning är nog förhörsledarna skicklighet.
Citera
2013-06-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Den svarta golfen har den en typ blå rand? Såg som sagt en svart golf med blå rand parkerad på en avfart från E4:an för ngn vecka sen i närheten av den plats vid E4:an där jag tidigare noterat korpar och röklukt, behöver ju dock inte ha ngt samband.
Är det detta ni menar? Om korpar?
Citera
2013-06-04, 22:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Under de första skakiga sökdagarna, så fick åtminstone jag känslan av, när man läste tidningarna, att hon hade försvunnit under löprundan. Därför blev jag ganska paff när det uppdagades att hon hade varit hemma hos studiekompisen. Då är det ganska viktigt att ta redan på exakt vilken dag de hörde KJ första gången. Så jag återkommer om det... Man börjar ju undra över vad som sades vid polisens första förhör med KJ. Mycket märkligt alltihop. Och redan på torsdagen blir rubriceringen människorov.
Torsdagen den 9 maj hade man hört mt (antingen sent under onsdagen, alt. 9 maj). Så fort man hört honom (och hans uppgifter om fem timmars oavbruten samvaro med VB i sin bostad) öppnade man en förundersökning om människorov samt utvidgade sökområdet. Dels visste man att han ljög (eftersom man 18:40 fått starka signaler specifikt från området kring Åberget och det gamla fortet), och dels bör man ha fått veta innehållet i det sms VB skickat. - Vi vet ju också att man så snart mt ringats in höll honom under observation, och för att han inte skulle fatta misstankar om att man var honom på spåren (chansen fanns ju att han kunnat leda polisen till brottsplatsen mm) låg man lågt med info till press och allmänhet.
Citera
2013-06-04, 22:06
Medlem
henkesss avatar
Min polare gick förbi VB´s adress för nån dag sedan.
Var en del folk där och musik spelades. Som om dom hade fest. Eller att dom firade något.
Märkligt beteende, fast kanske det är normalt i deras kultur.
Citera
2013-06-04, 22:07
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jo, polisen hade fått tips om platsen där VB hittades.

Edit;
just_a_girl såg korpar utmed E4:an, tror det var mellan Töre och Råneå, måndagen efter att VB försvann.

Att se korpar vid E4:an eller någon större väg ö h t är ju snarare en regel än ett undantag. Visst, klart det kan bli intressant när någon saknas och förmodas vara död, men polisen hade säkert en massa tips att bearbeta. Det är inte konstigt att ett "korp-tips"hamnar lite längre ned på listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in