2013-06-06, 11:51
Medlem
Är det fler än jag, som får känslan av, att där finns många tips mm som polisen inte har tagit på allvar och inte följt upp?
Det har ju kommit fram i tråden, att där är flera som gjort olika iaktagelser, tex korp, blodig sörja, olika bil och personer mm, som har kontaktat polisen och delgett informationen. Men sen verkar det som, att responsen på detta varit väldigt liten??
Naturligtvis så vet jag, att man kan inte följa upp allt folk ser mm. Men vissa av tipsen kan jag tycka vore väldigt intressanta och borde ha följts upp. Det kanske är jag som missat nåt el??
Citera
2013-06-06, 11:53
Medlem
IngenEinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvix
Bara en tanke.. Men när det gick ut att den misstänktes pappa ville få in ytterligare en advokat, så tyckte jag att det lät lite fel. Givetvis är det sannolikt att han oroar sig för sin son, men om han är helt säker på att sonen är oskyldig, samt att vi lever i ett land som nyttjar "hellre fria än fälla".. Är det då rimligt att han tycker att sonen behöver ytterligare en advokat? Säg gärna emot mig om ni anser att jag tänker helt fel

Varför det ??
Seriöst Två Åklagare här ..Och en Advokat
Herrarna Åklagare är ibland så dumdristiga och så jäkla jobbiga,
Som själv vart med på Mord rättegång.
Får man ta mig F*en Instruera dom..
Kommer med påståenden som aldrig vart med om i uttal eller
hört,utan drar dom sannolika slutsatser.

Som faktiskt förstör ibland mera än dom gjort nytta..
I vårt fall undrade och funderade jag på om vad han ätit innan.Rättegången
underskattar dom jag det gör jag
Men man kan.....
liksom typ på ca: Ibland känns det som dom är tusentals mil bort i från den / dom
har med att göra..
Inte så det blev mera sorg än det som vad,för det var sorg så räckte till
Konstig nog så har detta starkt mig att kämpa mot andra offer
Och försöka se helheten, inte bara en Diagnos eller att han/ hon vad den sista
Det har lärt mig genom åren att se på helheten..
att få några ovänner på Flachback för att försöka hitta dom
nystan ingen tar i eller berör..mig alls längre det värsta som har hänt har ju hänt..
Vågar jag dyka ner i..Jag ser inte KJ endast som en kandidat
Jag blickar över en helhet,som mera förundrar mig än, att på denna tid
inte hittat så viktiga material..Att Sannolika skäl skulle vart där nu..
Obs Mina tankar bara ... well well
Citera
2013-06-06, 11:53
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigan44
Är det fler än jag, som får känslan av, att där finns många tips mm som polisen inte har tagit på allvar och inte följt upp?
Det har ju kommit fram i tråden, att där är flera som gjort olika iaktagelser, tex korp, blodig sörja, olika bil och personer mm, som har kontaktat polisen och delgett informationen. Men sen verkar det som, att responsen på detta varit väldigt liten??
Naturligtvis så vet jag, att man kan inte följa upp allt folk ser mm. Men vissa av tipsen kan jag tycka vore väldigt intressanta och borde ha följts upp. Det kanske är jag som missat nåt el??

Ja jag tycker vissa av tipsen borde vara självklara att kolla upp! Håller med
Citera
2013-06-06, 11:55
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En mördare byter inte radikalt teknik mellan morden. Att mordet på VB och den nu påträffade döda kvinnan i vattnet skulle ha något samband är helt osannolikt. VB blev nedstucken, knivhuggen efter döden och styckad. Att mördaren skulle gå från det tillvägagångssättet till att putta någon i vattnet händer inte. Och hade kvinnan i vattnet varit knivhuggen eller skjuten eller dyl så hade vi hört det, i och med att en privatperson drog henne ur vattnet. Plus att det hade varit ett polispådrag utan like vid platsen för drunkningen.

Ja, ne det är nog helt säkert en tragisk olycka som inträffat.
Citera
2013-06-06, 11:58
Medlem
Citat:
Nu går jag emot mina egna principer och både citerar och även svarar dig. Det trodde jag aldrig skulle hända. Varför du bara ska ignoreras, har många redan talat om för dig ex antal ggr i Linda C tråden.
MEN ska du nu börja härja i denna tråden också, med dina "bevis" o lagrogik??

Nu till OnT: Tror du på fullt allvar, att det är någon rutin el det går per automatik, att häkta någon bara för, att den är någons ex el någons sista kontakt??? Han sitter knappast häktad pga ngn automatik el enbart pga nåt exförhållande.
För det första blev han häktad på skälig misstanke i en vecka, en sk utredningshäktning. Om du nu ens vet vad det innebär???
Det hann inte ens gå en vecka, dvs 7 dagar, förrän åklagaren lämnade in en ny häframställan och denna gången på sannolika skäl. Han blev omhäktad redan på fredagen, dvs 2 dagar innan det hade gått en vecka, sen förra häförhandlingen. O detta påstår du, skulle vara någon rutinsak pga din nämnda orsaker???
Sluta nu och sprid en massa desinformation och trams. Till och med du begriper väl, att där måste finnas någon form av misstanke el underlag för en häktning? Det skulle inte finnas en enda häktescell tillgänglig om folk skulle häktas per automatik pga exförhållanden.
Vad det gäller och undersöka(husrannsakan) av hans bil, bostad och även andras, så begriper du väl, att även där måste det finnas skäliga grunder minst och är inget nån gör på rutin el per automatik.
Det är väl självklart att KJ måste kontrolleras upp och det har gjorts husrannsakan i bostaden och bilen, därför KJ och VB hade något förhållande, eftersom det var VB som besökte honom och efter besöket hos KJ finns inga uppgifter om VB tills hon hittas mördad.
Eftersom det togs misstänkta saker som behöver testas och sådant tar tid att få svar på, därför måste det ses till att han hålls häktad KJ, därför åklagarna menade han kan fördärva bevis, nu höjdes graden för att göra omhäktning, som var väntat enligt KJ:s advokat.
De har hittat en blodfläck som skall komma från VB men något annat finns inte, som skulle kunna förklara att han har med styckmordet på VB att göra.
Nu har det inte getts någon förklaring om blodfläcken kommer från någon rispa och inte heller var den hittats, eller om det rör sig om en större blodpöl.
Citera
2013-06-06, 12:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Ja, ne det är nog helt säkert en tragisk olycka som inträffat.

Undrar vem hon är, kan det av en slump vara en kompis eller klasskamrat till VB?
Citera
2013-06-06, 12:00
Medlem
KiaWs avatar
Inlägg raderade med hänsyn till 1.02, upphovsrätten.

/Mod
Citera
2013-06-06, 12:05
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det är åklagarna som är spaningsledarna och leder utredningen, vad som anses vara den rätta vägen att lösa brottet.
Utredarna måste följa direktiven från spaningsledningen, de kan inte börja gå egna vägar.
Polisen gör vittnesförhörhören eller förundersökningen.
Förhörsledarna förhör den misstänkte, om hans förehavande dagen när mordet skedde m.m.
Om den misstänkte ljuger, det kommer förhörsledarna att avslöja om den misstänkte pratar och svarar på frågor.
De kör om vissa händelser ett flertal gånger och allting blir inspelad, om personen ljuger har han ingen möjlighet komma ihåg vad han sagt tidigare, utan han lindar fast sig i sina egna lögner.
Sedan är det åklagarna som beslutar om åtal skall väckas, men de skall vara övertygade att vinna målet innan åtal väcks.
Det är ca 80% av åtalen som väcks, som åklagarna vinner målet.

De kriterier som normalt fordras för att väcka åtal för mord är:
Mordvapen, brottsplats, dödsorsak och erkännande från den misstänkte.

Att kunna väcka åtal i det här fallet och vinna målet, utan att någon brottsplats finnes blir nog mycket svårt, om inte omöjligt.
Åklagarna är förundersökningsledare och lägger sig oftast inte särskilt mycket i detalj i det polisiära arbetet av den enkla anledningen att de är jurister och inte erfarna och utbildade kriminalpoliser. De styr utredningen i juridiskt hänseende i viss mån men deras huvudsakliga uppgift är att fatta beslut om åtal kan väckas när utredningen är klar samt att driva åtalet i domstol om åtal väcks samt under en utrednings gång fatta beslut till polisens hjälp, såsom anhållande, husrannsakan osv.
Citera
2013-06-06, 12:08
Bannlyst
Citat:

Vi vet inte vad polisen har idag och vilka tips de kollar upp. De kan ju rent av ha funnit både brottsplats, mordvapen och styckningsplats. Men i så fall borde de kanske gå ut med. Jag skulle vilja veta om sommarstugan fortfarande är avspärrad.
Citera
2013-06-06, 12:09
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
En fråga. Kan rättsläkaren se vilket knivhugg som gjordes först?
Undrar om det går att se om de två dödande kom innan de sju
som inte var så djupa och hur det då visar sig om det är möjligt.
Tack på förhand.

Precis det har jag också tänkt på. Om de 7 ytliga gjordes INNAN de två dödande kan de ju ha varit missar, att hon värjt sig, därför blev de ytliga.
Citera
2013-06-06, 12:11
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Förmodligen en olycka som slutade med att hon avled men om så inte skulle vara fallet. Nån som vet varifrån hon kom, var hon Somalier? Finns det mycket främlingsfientlighet i Boden?

Hittade ju en hemsida där dessa verkade mycket irriterade över att Bodens kommun ordnar sommarskola i årskurs nio och på gymnasiet och sommaraktiviteter. Men svenska barn får inte medverka, utan bara somalier och andra invandrarbarn. Nej jag har inte varit i Boden jag heller, är från Stockholm.

...oche det är ju rätt lätt att knuffa i någon i vattnet. Lär ju inte varit många där för då hade de väl sett henne ramla i, eller hört. Om det inte var självmord då.
Citera
2013-06-06, 12:11
Medlem
Jeremiahs avatar
När det gäller eventuellt utdragna tänder.

En GM tänker säkert inte särskilt rationellt och klart, GM kan inte veta allt om hur identifiering kan göras. GM:s handlingar är troligvis desperata och ändras säkert efter hand som tankarna far i huvudet.

Ponera paniken när GM inser att offret måste gömmas för att inte hittas eller kunna identifieras.
Första tanken kanske var att lägga offret i ödehuset och bränna ner det.
När GM inte kunde få in offret uppstod panik, gömde offret i skogen. GM fick tänka om sin plan, nästa steg kanske var styckning, av nån anledning avbröts planen av styckning och tanken med att placera offret i ödehuset. Nästa tanke kanske var att gömma de styckade delarna i skogen men att försvåra identifieringen om det skulle hittas. Att då kapa bort händerna känns som en logisk tanke, även att ta ut tänderna.

Mycket är nog gjort i panik och många handlingar är ingivelser. Det enda som gör detta fall svårlöst är tiden mellan mordet och gripandet, inte att GM genomfört det perfekta brottet.
Senast redigerad av Jeremiah 2013-06-06 kl. 12:13. Anledning: stavning ;)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in