2013-06-04, 18:52
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tycker inte att vi skal glömma detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16779334.ab

Vatchareeya kände sig hotad
Försvunna 20-åringen polisanmälde flera gånger
(Publicerat i Aftonbladet 2013-05-15)

Quote:
Som Aftonbladet tidigare berättat hade hon före försvinnandet gjort flera polisanmälningar.

– Någon rubricering kan vara olaga hot, säger Kenneth Rautio på polisen till Efterlyst.

Quote:
Hade polisanmält hot
Till tv-programmet Efterlyst, som är på plats i Boden, säger polisen nu att de polisanmälningar Vatchareeya Bangsuan gjort rör sig bland annat om hot hon kände sig utsatt för.

Polisen vill dock inte uppge vem som utsatt henne för de anmälda hoten.

– Jag kan bekräfta att hon har gjort anmälningar själv men det är ingenting som för oss framåt i nuläget, säger Kenneth Rautio på polisen i Norrbotten till Efterlyst.

– Vi har naturligtvis tittat på dem och även hört personer ytterligare en gång. Någon rubricering kan vara olaga hot, det handlar om anmälningar ett år tillbaka i tiden, det handlar om 2–3 anmälningar

Det är lite konstigt att polisen inte tagit någon större notis om detta. Nu vet vi inte vad det är för olaga hot, men vi får hoppas att det är frågan om något som inte har någon koppling till att VB mördades.
Citera
2013-06-04, 18:53
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Nej eftersom man har konstaterat efter obduktion att mordet är utfört mellan 4 och 5 maj.
Men det begriper du väl att det är en omöjlighet att fastställa ett exakt dödsdatum på en kropp som legat ute i tre veckor.

Det är såklart en teori baserad på när hon senast hördes av och när mobilen dog.
Citera
2013-06-04, 18:54
Medlem
Tänk om VB inte blev styckad direkt utan gömd någonstans efter mordet och efter spelet Fallen Angel var KJ och ev ngn mer helt besatta och styckade kroppen.

Kan man se om kroppen flyttats runt och se vilken tidpunkt ungefär styckningen skett efter att VB dött?
Citera
2013-06-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
På andra sidan vägen pågick samtidigt en militär övning så risken är nog noll att någon obeserverade dem. Det som är intressant är att spelområdet för deltagarna meddelades rätt sent så hade kj gjort något brott i området så fick han nog rätt bråttom.

Sen kan man ju tycka att MPS borde sökt lite i detta område också även om det är väldigt stort. Risken finns att man lyssnade på lite förslag och söktips från KJ som verkade ha utsett sig själv till skogskunnig i området. Vägarna var lite halvdana i början av maj så det hade räckt att söka 25m på sidan om farbara vägar.

Troligtvis fångas en mobilsignal upp av Sävastmasten även på andra sidan älven om någon vistas på skjutfältsområdet söder om vägen mot Mockträsk och inom en mil från älven.

Tveksamt in mot skjutfältsområdet men definitivt Råbäcken.

Låter det vara osäkert med skjutfältet men det tror jag ligger i radioskugga från sävastmasten.
Kanske Quarrel har känningar hur det ser ut med master på södra sidan älven s.a.s. mitt emot Bodsvedjan/Sävast, mot Aldersjön, väderkvarnshöjden etc.
Citera
2013-06-04, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men det begriper du väl att det är en omöjlighet att fastställa ett exakt dödsdatum på en kropp som legat ute i tre veckor.

Det är såklart en teori baserad på när hon senast hördes av och när mobilen dog.
Det är otroligt vad de kan fastställa tidpunkt på dödsfall, mycket genom likmaskar och annat kryp. De ser när de var puppor och larver osv
Citera
2013-06-04, 18:57
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Tveksamt in mot skjutfältsområdet men definitivt Råbäcken.

Låter det vara osäkert med skjutfältet men det tror jag ligger i radioskugga från sävastmasten.
Kanske Quarrel har känningar hur det ser ut med master på södra sidan älven s.a.s. mitt emot Bodsvedjan/Sävast, mot Aldersjön, väderkvarnshöjden etc.

Tror inte Telia eller andra operatörer placerar ut master på ett skjutfält. "Pang" och så finns ingen mast kvar.
Citera
2013-06-04, 18:58
Medlem
Är juridiskt helt okunnig, har en principiell fråga till er här inne som är kunniga. Ser att det är rätt många...
Brott mot griftefriden; på straffskalan böter eller upp till 2 års fängelse. Då ser jag framför mig en krematorieanställd som snor guldtänder eller liknande.

I min första post uttryckte jag fasa och ilska inför att VB blivit styckad och skändad. Fick då ett kort och korrekt svar av någon som tyckte ungefär att "Hon då var död och följaktligen led inte." Om det nu var så att hon redan var död under hela processen måste jag hålla med min kritiker på ett plan. Men jag har starka invändningar i detta och liknande fall. Om GM medvetet går in för att skymfa, skända och avhumanisera kvarlevorna av sitt offer, har GM i min mening gjort sig skyldig till ett brott som i min mening är jämförbart med själva mordet i straffvärde.
Jag ger ett exempel på hur jag själv skulle reagera om min son blev mördad.
Blev han bara mördad eller dräpt i affekt skulle jag givetvis bli utom mig av sorg förtvivlan och vrede.
Om han dessutom blev föremål för det som VB eller BO i Bollnäsfallet har blivit utsatta för tror jag inte att jag kan föreställa vilken avgrund av förtvivlan och hat jag skulle falla ned i.
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om VB:s öde, men kan inte föreställa mig hur hennes mamma och anhöriga måste må. Det måste vara helvetet på jorden som GM har åsamkat dom.

Om jag säger att en ny brottsrubricering typ, skändning av kvarlevor, skulle till med ett betydligt högre straffvärde än brott mot GF.
Är jag då ute och cyklar, som en dum representant för den blodtörstiga pöbeln?
Citera
2013-06-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Ja? Det var exakt samma citat som jag skrev/inlägget du citerade.

I samma artikel står det även:

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?articleid=7676074

Vilket betyder att något inte stämmer.
Hur menar du nu?
Om det äger rum totalt fem sökningar, varav en var den lilla gruppen ( där han inte var med) och KJ har deltagit i fyra så stämmer det väl...eller?
Citera
2013-06-04, 19:02
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Det är otroligt vad de kan fastställa tidpunkt på dödsfall, mycket genom likmaskar och annat kryp. De ser när de var puppor och larver osv

Ja det är alls ingen omöjlighet!
Citera
2013-06-04, 19:03
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Man får även känslan av KJ varit väldigt kommuniktiv på dessa sök. Pratar som bara den med denna B*dengrabb, med MPS ledning och blev utsedd som gruppledare för det sista informella söket, där han även gav direktiv om hur de skulle söka.

Jag kan ge mig den på att KJ visste att det skulle söka vid Mjösjöberget den aktuella kvällen.
Enligt MPS var det inte planerat, det bestämdes när det tidigare söket inte gav nåt resultatet.
Citera
2013-06-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tycker inte att vi skal glömma detta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16779334.ab

Vatchareeya kände sig hotad
Försvunna 20-åringen polisanmälde flera gånger
(Publicerat i Aftonbladet 2013-05-15)

Quote:
Som Aftonbladet tidigare berättat hade hon före försvinnandet gjort flera polisanmälningar.

– Någon rubricering kan vara olaga hot, säger Kenneth Rautio på polisen till Efterlyst.

Quote:
Hade polisanmält hot
Till tv-programmet Efterlyst, som är på plats i Boden, säger polisen nu att de polisanmälningar Vatchareeya Bangsuan gjort rör sig bland annat om hot hon kände sig utsatt för.

Polisen vill dock inte uppge vem som utsatt henne för de anmälda hoten.

– Jag kan bekräfta att hon har gjort anmälningar själv men det är ingenting som för oss framåt i nuläget, säger Kenneth Rautio på polisen i Norrbotten till Efterlyst.

– Vi har naturligtvis tittat på dem och även hört personer ytterligare en gång. Någon rubricering kan vara olaga hot, det handlar om anmälningar ett år tillbaka i tiden, det handlar om 2–3 anmälningar

Frågan är om det va KJ som hon kände sig hotad av.
Eller om det va någon annan.
Om det va KJ hon kändes sig hotad av, varför gick hon hem till honom den 4:e om det va honom kändes sig hotad av?
Eller va det någon annan?
Citera
2013-06-04, 19:04
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Det är lite konstigt att polisen inte tagit någon större notis om detta. Nu vet vi inte vad det är för olaga hot, men vi får hoppas att det är frågan om något som inte har någon koppling till att VB mördades.

Ne för då kanske detta kunde ha undvikits och stoppats. Vore ju bedrövligt om Polisen gjort en sån tabbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in