Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
På presskonferensen fredagen den 10:de fick polisen frågan om de hört "studiekamraten", och svaret var att de hade pratat med honom på onsdagen (den 8.de).
Citat:
Ursprungligen postat av
Lalajlaj
Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Okej, jag kände mig så tvärsäker... Hölls det inte fler presskonferenser? Var det inte nån på lördagen också? Eller på någon av de efterföljande dagarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Då har jag verkligen fått alzheimer

. Men jag vet att jag har hört det nånstans! Nu måste jag ju förstås hitta det, om det är intervju eller artikel eller nåt annat. Fast jag hinner inte leta just nu. Men jag återkommer! För det här är verkligen skämmigt. Och jag måste förstås återupprätta mitt dåliga anseende... Ge mig ett par dagar! Please!
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det skulle du ha kollat innan du svarade så tvärsäkert. Det hölls en presskonferens efter fyndet också. Inte heller där sas det att KJ hördes 8:e.
@ReedMe, jag instämmer med Q och L, det sägs inget under själva presskonferensen den 10 maj (
SVTPlay).
Däremot ska Polisens förundersökningsledare K*nneth R*utio ha sagt följande, enligt
NSD den 17 maj:
Citat:
"Polisen gick första dagarna ut med att den sista signalen från telefonen var cirka en timme efter att hon lämnade hemmet vid 15-tiden på lördagen.
Men Vatchareeya Bangsuan skickade sms efter det. Något som polisen kände till.
- Hon smsade till vännen som hämtade upp henne, det stämmer. Föräldrarna vidgår att hon lämnade bostaden vid den tiden.
Vatchareeya Bangsuans vän hördes redan på onsdagen förra veckan, enligt Kenn*th R*utio, som säger att de bara kan bekräfta vissa saker andra inte."
@ReedMe, du kanske har snappat upp uppgiften om "onsdagen" från tråden? Den har i vart fall nämnts i tråden den 17 maj:
Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
NSD: Polisen tiger om kvinnans sms: En integritetsfråga
Citat:
Polisen gick första dagarna ut med att den sista signalen från telefonen var cirka en timme efter att hon lämnade hemmet vid 15-tiden på lördagen.
Men [VB] skickade sms efter det. Något som polisen kände till.
- Hon smsade till vännen som hämtade upp henne, det stämmer. Föräldrarna vidgår att hon lämnade bostaden vid den tiden.
[VB:s] vän hördes redan på onsdagen förra veckan, enligt [KR], som säger att de bara kan bekräfta vissa saker andra inte.
- Vi kan inte gå ut med allting vi jobbar med. Vi vill veta att det verkligen stämmer. När vi tar listorna får vi bara veta att det varit aktivitet på hennes telefon. Vi måste sedan ta reda på vem hon haft kontakt med och det tar och någon dag att få det bekräftat. Sedan blir den en fördröjning innan vi får tag i och kan höra den personen, säger [KR].
Nu lämnade hon hemmet vid 15-tiden igen. Det är omöjligt att få några definitiva tider.
(min fetning)
Det framgår inte av NSD-artikeln om förundersökningsledarens uppgift om att kompisen skulle vara hörd redan på onsdagen härrör från någon
pressträff eller från en
direkt intervju. Vad jag kan se av Polisen Norrbotten så hölls ingen pressträff vare sig den
16 eller 17 maj. NSD bör alltså ha kontaktat förundersökningsledaren direkt.
Svårt att bedöma om Ra*tio har rört ihop några datum, men artikeln har ju varit publicerad länge. Polisen kan ju kontakta NSD och påpeka om något är fel. Å andra sidan vill man kanske inte dra för mycket uppmärksamhet till vissa detaljer heller.
NSD-uppgiften om onsdagen (kommentar: 8 maj) korrekt verkar inte stämma med uppgifter om att KJ skulle ha tigit om det här ända fram till MPS:s andra skallgång den 10 maj. Men det kan ju handla om någon som har tolkat KJ:s prat på t ex andra skallgången, utan att denne känner till vilka direkta kontakter KJ har haft med polisen?
(sen vet ju inte vi på vilket sätt polisen kom i kontakt med KJ, vem som kontaktade vem)
Ännu en av dessa frågor som förhoppningsvis besvaras i kommande FUP