2013-06-04, 20:40
Medlem
succubusans avatar
På denna bild.. är personen i röd mössa KJ? Bilden är tagen från en av sökningarna efter VB, bilden finns i Norran.se

http://norran.se/wp-content/uploads/2013/05/sz338d70_imgver_full-667.jpg
Citera
2013-06-04, 20:43
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
På denna bild.. är personen i röd mössa KJ? Bilden är tagen från en av sökningarna efter VB, bilden finns i Norran.se

http://norran.se/wp-content/uploads/2013/05/sz338d70_imgver_full-667.jpg

Svårt att se. Den 11/5 hade han mustasch iaf.
Citera
2013-06-04, 20:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag har lyssnat på samtliga, och tyvärr ingenting.

En annan intressant sak som framkom i presskonferensen den 10 maj var att de vid flera tillfällen sa att de arbetade efter metoden att börja söka utifrån den senast kända plats som hon hade setts.

Undrar om de redan visste var den senast kända platsen var den 8:e, alltså då hon lämnar KJs hem, och ändå valde att inte utgå från den platsen utan utgick istället från att hon försvann under sin löparrunda ändå.

Man börjar nästan tro att de inte ville hitta henne i livet, då chansen fortfarande fanns.

Under de första skakiga sökdagarna, så fick åtminstone jag känslan av, när man läste tidningarna, att hon hade försvunnit under löprundan. Därför blev jag ganska paff när det uppdagades att hon hade varit hemma hos studiekompisen. Då är det ganska viktigt att ta redan på exakt vilken dag de hörde KJ första gången. Så jag återkommer om det... Man börjar ju undra över vad som sades vid polisens första förhör med KJ. Mycket märkligt alltihop. Och redan på torsdagen blir rubriceringen människorov.
Citera
2013-06-04, 20:46
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Är det en slump att båda är fd narkotikapoliser?

Det är väl dom mest utbildade dom hade att tillgå skulle jag tro.

Kul att dom också skriver "två av dom skickligaste", skulle inte tro det finns så många mer än en handfull förhörsledare i Luleå.
Citera
2013-06-04, 20:46
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Då har jag verkligen fått alzheimer . Men jag vet att jag har hört det nånstans! Nu måste jag ju förstås hitta det, om det är intervju eller artikel eller nåt annat. Fast jag hinner inte leta just nu. Men jag återkommer! För det här är verkligen skämmigt. Och jag måste förstås återupprätta mitt dåliga anseende... Ge mig ett par dagar! Please!

Det är en enda person som hävdar det, en journalist som sammanställer den presskonferens som var den 10:e. På presskonferensen nämndes inte detta, det kan alla höra som ser den, och då är det märkligt att den hamnar i hans artikel.

Men viktigare är att det hade varit tjänstefel om de vetat om detta den 8:e och ändå inte tagit hänsyn till var hon senast sågs när de letade den 9:e och den 10:e.

Det är inte så viktigt längre, det tar alltid en helvetes massa tid i anspråk att behöva förklara och själv granska fakta och källhänvisningar när en viss skribent, som helt okritiskt tar saker som fakta, tolkar information ovarsamt och inte granskar källor, är med i trådarna och det är väl det som är mest frustrerande.

Så för min del är detta utagerat, om det inte bevisligen visar sig att de kände till honom tidigare, för då finns det skäl att fundera över polisens strategi.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-06-04 kl. 20:50.
Citera
2013-06-04, 20:47
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Är det en slump att båda är fd narkotikapoliser?

Funderade också över det. Är ganska säker på att det inte har att göra med att det skulle vara narkotika inblandat på ett eller annat sätt. Däremot tror jag inte det är en slump att just dessa sköter förhören, men frågan är väl vilka egenskaper som gör de mer lämpade och varför.
Beror det på den MGM eller på omständigheter i fallet/bevisningen? Eller har de personliga egenskaper som gör de mer lämpliga att förhöra den MGM?
Citera
2013-06-04, 20:47
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
tipset om korpar mm gick inte till mps utan direkt till polisen. Polisen hade inte TID att söka.
Polisen kommenterade detta med att dom inte hade tid efter att flickan hittades.

Mps var och rekade (vilket är taget upp 100000 gånger nu) inför helgens sök samtidigt som en bodensare som är med och koordinerade söken ville visa hur mycket fort och "korvar" det finns i boden med omnejd. Detta hus passerade dom på väg och sen sökte dom där.
Polisen berättade om korptipset, att det inte hade prioriterats utan låg i tipshögen.
Men de förnekade bestämt att MPS fått tipset från polisen.
Så MPS fick faktiskt äran av att ha funnit VB.
Citera
2013-06-04, 20:53
Avslutad
Citat:
Det är en enda person som hävdar det, en journalist som sammanställer den presskonferens som var den 10:e. På presskonferensen nämndes inte detta, det kan alla höra som ser den, och då är det märkligt att den hamnar i hans artikel.

Men viktigare är att det hade varit tjänstefel om de vetat om detta den 8:e och ändå inte tagit hänsyn till var hon senast sågs när de letade den 9:e och den 10:e.

Det är inte så viktigt längre, det tar alltid en helvetes massa tid i anspråk att behöva förklara och själv granska fakta och källhänvisningar när en viss skribent, som helt okritiskt tar saker som fakta, tolkar information ovarsamt och inte granskar källor, är med i trådarna och det är väl det som är mest frustrerande.

Så för min del är detta utagerat, om det inte bevisligen visar sig att de kände till honom tidigare, för då finns det skäl att fundera över polisens strategi.

Det sas ju dock i början av presskonferensen att journalisterna kunde få träffa befälen enskilt om de önskade. Kan ju vara från ett sånt samtal uppgiften kommer.
Citera
2013-06-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Polisen berättade om korptipset, att det inte hade prioriterats utan låg i tipshögen.
Men de förnekade bestämt att MPS fått tipset från polisen.
Så MPS fick faktiskt äran av att ha funnit VB.
Nu hänger jag inte med...var det en massa korpar vid ödehuset?
Citera
2013-06-04, 21:02
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Nu hänger jag inte med...var det en massa korpar vid ödehuset?
Ja, på presskonferensen efter det att VB hittats bekräftade polisen ett tips om korpar vid platsen.
Det prioriterades dock inte utan hamnade i tipshögen, då var sak har sin tid.
Citera
2013-06-04, 21:02
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
På presskonferensen fredagen den 10:de fick polisen frågan om de hört "studiekamraten", och svaret var att de hade pratat med honom på onsdagen (den 8.de).
Citat:
Nej, det är inte sant.

Källa: http://www.svtplay.se/klipp/1212933/forsvinnandet-utreds-som-brott?tab=clips&sida=15
Citat:
Okej, jag kände mig så tvärsäker... Hölls det inte fler presskonferenser? Var det inte nån på lördagen också? Eller på någon av de efterföljande dagarna?
Citat:
Då har jag verkligen fått alzheimer . Men jag vet att jag har hört det nånstans! Nu måste jag ju förstås hitta det, om det är intervju eller artikel eller nåt annat. Fast jag hinner inte leta just nu. Men jag återkommer! För det här är verkligen skämmigt. Och jag måste förstås återupprätta mitt dåliga anseende... Ge mig ett par dagar! Please!
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det skulle du ha kollat innan du svarade så tvärsäkert. Det hölls en presskonferens efter fyndet också. Inte heller där sas det att KJ hördes 8:e.

@ReedMe, jag instämmer med Q och L, det sägs inget under själva presskonferensen den 10 maj (SVTPlay).

Däremot ska Polisens förundersökningsledare K*nneth R*utio ha sagt följande, enligt NSD den 17 maj:
Citat:
"Polisen gick första dagarna ut med att den sista signalen från telefonen var cirka en timme efter att hon lämnade hemmet vid 15-tiden på lördagen.

Men Vatchareeya Bangsuan skickade sms efter det. Något som polisen kände till.

- Hon smsade till vännen som hämtade upp henne, det stämmer. Föräldrarna vidgår att hon lämnade bostaden vid den tiden.

Vatchareeya Bangsuans vän hördes redan på onsdagen förra veckan, enligt Kenn*th R*utio, som säger att de bara kan bekräfta vissa saker andra inte."

@ReedMe, du kanske har snappat upp uppgiften om "onsdagen" från tråden? Den har i vart fall nämnts i tråden den 17 maj:

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD: Polisen tiger om kvinnans sms: En integritetsfråga
Citat:
Polisen gick första dagarna ut med att den sista signalen från telefonen var cirka en timme efter att hon lämnade hemmet vid 15-tiden på lördagen.

Men [VB] skickade sms efter det. Något som polisen kände till.

- Hon smsade till vännen som hämtade upp henne, det stämmer. Föräldrarna vidgår att hon lämnade bostaden vid den tiden.

[VB:s] vän hördes redan på onsdagen förra veckan, enligt [KR], som säger att de bara kan bekräfta vissa saker andra inte.

- Vi kan inte gå ut med allting vi jobbar med. Vi vill veta att det verkligen stämmer. När vi tar listorna får vi bara veta att det varit aktivitet på hennes telefon. Vi måste sedan ta reda på vem hon haft kontakt med och det tar och någon dag att få det bekräftat. Sedan blir den en fördröjning innan vi får tag i och kan höra den personen, säger [KR].

Nu lämnade hon hemmet vid 15-tiden igen. Det är omöjligt att få några definitiva tider.
(min fetning)

Det framgår inte av NSD-artikeln om förundersökningsledarens uppgift om att kompisen skulle vara hörd redan på onsdagen härrör från någon pressträff eller från en direkt intervju. Vad jag kan se av Polisen Norrbotten så hölls ingen pressträff vare sig den 16 eller 17 maj. NSD bör alltså ha kontaktat förundersökningsledaren direkt.

Svårt att bedöma om Ra*tio har rört ihop några datum, men artikeln har ju varit publicerad länge. Polisen kan ju kontakta NSD och påpeka om något är fel. Å andra sidan vill man kanske inte dra för mycket uppmärksamhet till vissa detaljer heller.

NSD-uppgiften om onsdagen (kommentar: 8 maj) korrekt verkar inte stämma med uppgifter om att KJ skulle ha tigit om det här ända fram till MPS:s andra skallgång den 10 maj. Men det kan ju handla om någon som har tolkat KJ:s prat på t ex andra skallgången, utan att denne känner till vilka direkta kontakter KJ har haft med polisen?
(sen vet ju inte vi på vilket sätt polisen kom i kontakt med KJ, vem som kontaktade vem)

Ännu en av dessa frågor som förhoppningsvis besvaras i kommande FUP
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-06-04 kl. 21:18.
Citera
2013-06-04, 21:07
Bannlyst
"Schönbeck berättar att han förhördes i måndags, men att inga förhör hölls i går."

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7692883

Publicerad tisdag 04 juni 2013 14:50
Senast redigerad av asshat 2013-06-04 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in