Citat:
Jag skrev ett inlägg i Franska tråden som vidrörde ämnet. Angående Gulbis kritik mot Federer & co dvs. Summerat räcker Federers spel som underhållning för mig. Han låter sitt racket tala, likt en schackmästare drar sitt nästa geniala drag. Toppspelarna kan inte förändra sina personligheter. De råkar vara ödmjuka och kan hantera sitt humör. Det tror jag smittar av sig på andra spelare. De har inte råd att slösa energi på utbrott.
Bad boys och utbrott mot spelare/domare tillhörde sporten mer förr. De som gick och såg Herr Mcenroe ville även bli underhållen av han raseri mot domaren. Det finns så klart inte samma utrymme i dagens penningstyrda tennis där varje koncentrationssvacka kan kosta mycket. Dessutom ser coacherna till att tämja vildsporrar. Federer var själv rätt vild tidigt i karriären.
Då det gäller rivalitet borde det dock finnas mer rivalitet mellan spelare. Söderling är ett exempel på en spelare som såg sina motståndare som rivaler istället för kompisar, rivaler som han ville besegra till varje pris. Det är alldeles för många som är kompisar med varandra.
Visst saknar jag lite av spelare med udda personligheter som kunde få fnatt. Det blir lätt slätstruket om alla ska vara en svärmorsdröm.
Roddick var tourens sista bad boy. Nu finns det ingen värd namnet som törs gå i samma fotspår. Trist tycker jag. Trashade racket börjar bli ovanligt.
Bad boys och utbrott mot spelare/domare tillhörde sporten mer förr. De som gick och såg Herr Mcenroe ville även bli underhållen av han raseri mot domaren. Det finns så klart inte samma utrymme i dagens penningstyrda tennis där varje koncentrationssvacka kan kosta mycket. Dessutom ser coacherna till att tämja vildsporrar. Federer var själv rätt vild tidigt i karriären.
Då det gäller rivalitet borde det dock finnas mer rivalitet mellan spelare. Söderling är ett exempel på en spelare som såg sina motståndare som rivaler istället för kompisar, rivaler som han ville besegra till varje pris. Det är alldeles för många som är kompisar med varandra.
Visst saknar jag lite av spelare med udda personligheter som kunde få fnatt. Det blir lätt slätstruket om alla ska vara en svärmorsdröm.
Roddick var tourens sista bad boy. Nu finns det ingen värd namnet som törs gå i samma fotspår. Trist tycker jag. Trashade racket börjar bli ovanligt.
Jag håller helt med dig. Men på planen tycker jag inte man ska bete sig illa för det är osportsligt. Det borde straffas hårt tycker jag. Jag gillar t.ex inte när spelare klagar på domslut för länge. Först får de en varning men sen så verkar de kunna älta det hur länge de vill, jag tycker de borde vara andravarning direkt om de fortsätter. För det är fult, det är maskning.
Sen ser jag ingen anledning att vara otrevlig på presskonferenser, oavsett om man är ärlig eller inte. Ärlighet är inte alltid det som är bäst, att alltid säga vad man tycker är inte en bra livsfilosofi, vissa saker behöver inte sägas. Ibland är det bättre att inte svara på frågan alls.
Typiskt media att älta saker i evigheter för att sälja lösnummer. Det är just det som de sysslar nu med Gulbis. Dessa frågor, han har sagt att han har slutat dricka och börjat träna seriösare, det behöver liksom inte ältas. Samma sak efter matchen emot Monfils då ville de tro att Gulbis hade försökt psyka Monfils. Lika tröttsamt var det när de alltid tjatade på Söderling om händelsen i Wimbledon när han härmade Nadal. Som förövrigt var roligt men det var inte Söderling som började där!
Sönderslagna racketar tycker jag är överskattat. Men det finns gott om spelare som sysslar med det. Baghdatis här nog rekordet i att slå sönder flest på kortast tid. Gulbis brukar ju drämma sönder en del, sen finns det nog flera andra. Ärligt talat så tycker jag det är patetiskt om man inte börjar spela bra direkt på bollen efteråt.