2013-06-03, 13:25
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Vad är det senaste om dosering? Hört både att det med fördel kan tas före och under passet, och att det räcker innan. Tar mellan en halv och en skopa per gång, alltså en sån liten skopa man får med EAA Fx. 25ml är den på.

Innan och under fyller träningen fyller ingen funktion om du även tar efter träning, förutsatt att du inte tränar fastande.

En dos motsvarande 0.05 gram leucin per kg kroppsvikt är den rekommenderande dosen.

Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Men man måste ju å andra sidan återhämta sig efter passet, det kan man ju inte göra enbart på EAA, jag tänker Malto isf. Har inte det hemma, finns något substitut?

Ja, mat innehållandes kolhydrater någon gång, fördelaktligen snart, efter träningen. Snabba kolhydrater direkt efter träningen är det väldigt få som faktiskt tjänar något på.
Citera
2013-06-03, 14:46
Medlem
sowahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Ja, mat innehållandes kolhydrater någon gång, fördelaktligen snart, efter träningen. Snabba kolhydrater direkt efter träningen är det väldigt få som faktiskt tjänar något på.

Det första som poppar upp i mitt huvud är riskakor, borde ju vara helt perfekt i återhämtningssyfte, tillsammans med EAA då.

Fan Bigo vilken Guru du är!
Citera
2013-06-03, 16:41
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Det första som poppar upp i mitt huvud är riskakor, borde ju vara helt perfekt i återhämtningssyfte, tillsammans med EAA då.

Fan Bigo vilken Guru du är!

Visst, det fungerar. Men som jag sa tidigare, du tjänar inget på det. Du kan lika väl vänta tills du kommer hem. Sett över ett dygn kommer glykogeninlagringen att bli densamma.

Bara kul att kunna hjälpa till.
Citera
2013-06-03, 17:19
Medlem
Citat:
Innan och under fyller träningen fyller ingen funktion om du även tar efter träning, förutsatt att du inte tränar fastande.

En dos motsvarande 0.05 gram leucin per kg kroppsvikt är den rekommenderande dosen.

Så bara efter träning? Burken säger pre-workout
Citera
2013-06-03, 17:29
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Så bara efter träning? Burken säger pre-workout

Ja.

Att inta innan träning är ett utdaterat råd som bygger på en felaktigt utförd studie. Det har dryftats här i tråden vid flera tidigare tillfällen.
Citera
2013-06-03, 17:34
Medlem
sowahs avatar
Citat:
Visst, det fungerar. Men som jag sa tidigare, du tjänar inget på det. Du kan lika väl vänta tills du kommer hem. Sett över ett dygn kommer glykogeninlagringen att bli densamma.

Bara kul att kunna hjälpa till.

Hmm I lost you.
Det jag kör idag är 10 g EAA innan träning och 10 g direkt när jag kommit hem, inget annat behövs under denna period?
Citera
2013-06-03, 17:41
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Hmm I lost you.
Det jag kör idag är 10 g EAA innan träning och 10 g direkt när jag kommit hem, inget annat behövs under denna period?

Nej, förutsatt att du äter någorlunda snart efter träningen.
Citera
2013-06-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ja.

Att inta innan träning är ett utdaterat råd som bygger på en felaktigt utförd studie. Det har dryftats här i tråden vid flera tidigare tillfällen.
Ja, men så mycket dryftas här när nya studier kommer så jag ville uppdatera mig. Men då ska jag i fortsättningen bara ta det efter träning och försöka hitta något annat att ta innan!
Citera
2013-06-03, 17:57
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ja, men så mycket dryftas här när nya studier kommer så jag ville uppdatera mig. Men då ska jag i fortsättningen bara ta det efter träning och försöka hitta något annat att ta innan!

Äter du inom några timmar innan träningen fyller något kosttillskott innan träning inte något egentlig funktion då kommer att ha näring i blodet från måltiden. En PWO alt. lite maltodextrin m.m. innan för prestationens skull är dock fortfarande motiverat.
Citera
2013-06-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ja.

Men inga problem/fortfarande bra att inta det mellan måltiderna?, bara inte innan träningen alltså, ex: intag efter tränning > måltid > intag igen innan läggdags?
Citera
2013-06-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzyy
Men inga problem/fortfarande bra att inta det mellan måltiderna?, bara inte innan träningen alltså, ex: intag efter tränning > måltid > intag igen innan läggdags?

Det du vill när du tar EAA är ju att stimulera proteinsyntesen efter träning och inte i förstahand att tillgodose ditt dagsbehov av protein. Ditt dagsbehov av protein får du i dig genom proteinpulver och mat. Inte för att EAA inte fungerar till det, utan för att det oftast blir betydligt dyrare och man får per portion i sig endast 10gram om man tar EAA men runt 30-40gram med proteinpulver.
Citera
2013-06-14, 14:37
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K277
Det du vill när du tar EAA är ju att stimulera proteinsyntesen efter träning och inte i förstahand att tillgodose ditt dagsbehov av protein. Ditt dagsbehov av protein får du i dig genom proteinpulver och mat. Inte för att EAA inte fungerar till det, utan för att det oftast blir betydligt dyrare och man får per portion i sig endast 10gram om man tar EAA men runt 30-40gram med proteinpulver.

Beror på hur man räknar. Jämför vi mängden EAA i dom olika produkterna så är kostnaden mer eller mindre likvärdig. 10g EAA är inte lika med 10g protein. Snarare så att 10g EAA = 20g protein.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in