2011-11-22, 20:30
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SabeltandadSnigel
Tänkte köra på en liten deffperiod nu innan jul (vad det nu ska tjäna till), och under en föreläsning om muskelfysiologi på skolan passade jag på att fråga föreläsaren om EAA. Hon påstod att det EEA kroppen inte använder när man bygger antingen forslas ut med urinet eller lagras på kroppen i form av fett.

Ska man deffa är det alltså smart att hoppa EAAt, även om man ägnar sig åt relativt muskelstimulerande deff-träning (typ simning)?
Han snackar goja hur som helst.
På fredag kan du få en text om aminosyrernas väg genom kroppen. Har texten på en annan dator nämligen.
Tills dess motargument mot det föreläsaren sa:
Aminosyror omvandlas inte till fett i någon nämnvärd mängd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161152&page=2
EAA innehåller dock energi. Ett energiöverskott gör att man lägger på sig fettmassa. Det var nog det han menade där.

Forslas de ut med urinet?
Föreläsaren tänker nog på att när aminosyror omvandlas till energitillgängliga ämnen i ketoner och kolskelett så bildas en biprodukt, nämligen basen ammoniak. Den ombildas till ett ofarligt urinämne i levern som pissas ut.
Citera
2011-11-23, 12:00
Medlem
SabeltandadSnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siremini
Han snackar goja hur som helst.
På fredag kan du få en text om aminosyrernas väg genom kroppen. Har texten på en annan dator nämligen.
Tills dess motargument mot det föreläsaren sa:
Aminosyror omvandlas inte till fett i någon nämnvärd mängd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161152&page=2
EAA innehåller dock energi. Ett energiöverskott gör att man lägger på sig fettmassa. Det var nog det han menade där.

Forslas de ut med urinet?
Föreläsaren tänker nog på att när aminosyror omvandlas till energitillgängliga ämnen i ketoner och kolskelett så bildas en biprodukt, nämligen basen ammoniak. Den ombildas till ett ofarligt urinämne i levern som pissas ut.

Okej, det förklarar saken, kanske jag som missförstod eller missade ett par detaljer

Så EAA gör mer gott än ondt även vid deff om man ser till att verkligen göra slut på energin och anpassar kosten i övrigt?
Citera
2011-11-23, 12:33
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SabeltandadSnigel
Okej, det förklarar saken, kanske jag som missförstod eller missade ett par detaljer

Så EAA gör mer gott än ondt även vid deff om man ser till att verkligen göra slut på energin och anpassar kosten i övrigt?

Definitivt. EAA vid deff är viktigare än under bulk. Såvida du är mer eller mindre fastande.
Citera
2011-11-25, 13:04
Medlem
2 Timmar innan träning: Mellanmål
30 Min innan: PWO
15 Min innan: EAA
Direkt efter: EAA
30 Min efter: Gainer + Vasse?

Ska jag dricka de 30 min efter? Jag tränar vid jobbet och tar drygt en timme för mig att komma hem, eller ska jag ta de direkt efter som jag gör nu?
Citera
2011-11-25, 13:18
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaxx
2 Timmar innan träning: Mellanmål
30 Min innan: PWO
15 Min innan: EAA
Direkt efter: EAA
30 Min efter: Gainer + Vasse?

Ska jag dricka de 30 min efter? Jag tränar vid jobbet och tar drygt en timme för mig att komma hem, eller ska jag ta de direkt efter som jag gör nu?

Skippa din Gainer/proteindrink som du intar 30 min efter träning. Den är totalt onödig då du har tagit EAA en stund tidigare. Det blir kaka på kaka helt enkelt. No offence, men det låter som att du köpt EAA utan att veta vad det är till för
Citera
2011-11-25, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Skippa din Gainer/proteindrink som du intar 30 min efter träning. Den är totalt onödig då du har tagit EAA en stund tidigare. Det blir kaka på kaka helt enkelt. No offence, men det låter som att du köpt EAA utan att veta vad det är till för

Jag har inte köpt något EAA ännu

Så jag ska skippa allt efter träningen innan jag äter middag, vilket är typ, 2 timmar efter träningen?
Citera
2011-11-25, 13:31
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Jag har inte köpt något EAA ännu

Så jag ska skippa allt efter träningen innan jag äter middag, vilket är typ, 2 timmar efter träningen?

Jaha okej, trodde du hade köpt det. Du kan göra som du vill, antingen ta EAA eller Gainer eller bara vanligt proteinpulver. Det bästa är att äta en komplett måltid direkt efter träningen men om du har 2 timmar innan du kan laga mat så råder jag dig till att köpa EAA eller proteinpulver att ta direkt efter träningen. Spelar inte så stor roll vad du väljer då dom har samma effekt. EAA är lite dyrare men har bevisad bättre effekt i samband med träning, dock smakar det skit så vanligt whey är kanske att föredra.
Citera
2011-11-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Jaha okej, trodde du hade köpt det. Du kan göra som du vill, antingen ta EAA eller Gainer eller bara vanligt proteinpulver. Det bästa är att äta en komplett måltid direkt efter träningen men om du har 2 timmar innan du kan laga mat så råder jag dig till att köpa EAA eller proteinpulver att ta direkt efter träningen. Spelar inte så stor roll vad du väljer då dom har samma effekt. EAA är lite dyrare men har bevisad bättre effekt i samband med träning, dock smakar det skit så vanligt whey är kanske att föredra.

Har en polare som har EAA på piller, är det sämre eller?
Citera
2011-11-25, 13:55
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Har en polare som har EAA på piller, är det sämre eller?

Kommer du inte bli lika stor om du äter kapslar istället för pulver? Nej.
Tas pulver upp något snabbare? Ja.
Citera
2011-11-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Kommer du inte bli lika stor om du äter kapslar istället för pulver? Nej.
Tas pulver upp något snabbare? Ja.

Okej tack för svaret. Den jag kollar på "AMINO 5600" står de att man även ska ta innan man lägger sig, är de bara sälj trick?
Citera
2011-11-25, 16:35
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Okej tack för svaret. Den jag kollar på "AMINO 5600" står de att man även ska ta innan man lägger sig, är de bara sälj trick?

Ja.
Citera
2011-11-27, 10:03
Medlem
Vore tacksam om någon kan reda ut detta lite åt mig. Efter att ha kollat FAQen här så fattar jag att EAA är väldigt bra och viktigt för styrketränande och muskelbyggare men hur ska det egentligen intas? Jag har heller inte riktigt förstått om det spelar ut proteinpulver/gainerns roll i det hela.

Jag tänker ungefär såhär - 1. käkar något lätt 1-2h innan gymmet, 2. tränar, 3. drar i mig en fet gainer/proteindrink, 4. hem och äter lagad mat.

Om jag köper EAA, hur passar det in i ovanstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in