2013-06-03, 13:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Har läst mycket om att det är viktigt att köpa billiga indexfonder. Vart hittar jag billiga indexfonder? Hur vet jag att dom är billiga? Hur vet jag att dom är bra?

Fondavgifter brukar stå någorlunda tydligt. Billigast Sverigefond är Avanza Zero som är helt gratis. Billigast Europafond är är SEB Euroland som också är gratis men som tyvärr inte kan köpas hos Avanza (antar att SEB har den som lockbete, precis som Avanza Zero är till för att locka kunder).

Vad som är billigt och inte är väl individuellt men jag tycker min Danske Invest Global Index med 0,44% förvaltningsavgift är något för dyr, medan andra kanske tycker att allt under 1% är billigt.

Indexfonder brukar heta något med Index i namnet, ibland Idx.

Vanguard är ett amerikanskt bolag med många väldigt billiga indexfonder. Dessa går inte att köpa i Sverige på ett enkelt sätt, iaf inte hos Avanza, men man kan köpa dem som ETF.
2013-06-03, 14:42
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Fondavgifter brukar stå någorlunda tydligt. Billigast Sverigefond är Avanza Zero som är helt gratis. Billigast Europafond är är SEB Euroland som också är gratis men som tyvärr inte kan köpas hos Avanza (antar att SEB har den som lockbete, precis som Avanza Zero är till för att locka kunder).

Vad som är billigt och inte är väl individuellt men jag tycker min Danske Invest Global Index med 0,44% förvaltningsavgift är något för dyr, medan andra kanske tycker att allt under 1% är billigt.

Indexfonder brukar heta något med Index i namnet, ibland Idx.

Vanguard är ett amerikanskt bolag med många väldigt billiga indexfonder. Dessa går inte att köpa i Sverige på ett enkelt sätt, iaf inte hos Avanza, men man kan köpa dem som ETF.

Tack. Jag tänkte, åtminstone nu i början hålla mig till att ha alla inköp samlade hos Avanza. Med mer kött på benen kan jag tänka mig att ta steget vidare men jag är inte där än. Tänkte att det kan vara bra att komplettera Avanza Zero med en global indexfond då Zero bara täcker Sverige, har du något tips på några bra och billiga som finns hos Avanza, eller har dom någon översikt? Jag hittade iaf ingen.
2013-06-03, 14:46
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Tack. Jag tänkte, åtminstone nu i början hålla mig till att ha alla inköp samlade hos Avanza. Med mer kött på benen kan jag tänka mig att ta steget vidare men jag är inte där än. Tänkte att det kan vara bra att komplettera Avanza Zero med en global indexfond då Zero bara täcker Sverige, har du något tips på några bra och billiga som finns hos Avanza, eller har dom någon översikt? Jag hittade iaf ingen.
Det går att sortera fram globalfonder via vår fondlista. Jag har filtrerat fram dem åt dig och även sorterat efter förvaltningsavgift (indexfonder är oftast billigare än aktiva fonder) så kolla gärna där om du hittar något som passar dig.

/Daniel, Avanza Bank
2013-06-03, 16:01
Medlem
rowtheboats avatar
Har ett litet dilemma. Har läst på CSN:s hemsida lite och fattar inte riktigt vad jag ska gå efter.

Läste från hösten 2010- vår 2011 (40 veckor) fristående kurser. Var redigt vilsen om vad jag ville göra under den tiden och fixade bara ihop 30,5 hp av de total 60 hp som jag läste.

När jag nu i höstas började läsa ett program så fick jag givetvis vänta tills jag hade uppfyllt det ca 62% snittet. När jag väl hade gjort det så fick jag CSN. Jag har klarat 53/60 hp under HT 2012-VT2013 och har en svår tenta som jag antagligen inte kan kassera in poäng för förrän i höst. Min fråga är då hur jag bedöms när jag ska nu söka studiemedel inför hösten? Kommer de klumpa mina totalt 120 hp och räkna 75% utifrån det eller är det 75% av de 60 jag har läst under året?

Jag har för övrigt 72 veckor som jag tagit lån för.

Vore tacksam för hjälp
2013-06-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rowtheboat
Har ett litet dilemma. Har läst på CSN:s hemsida lite och fattar inte riktigt vad jag ska gå efter.

Läste från hösten 2010- vår 2011 (40 veckor) fristående kurser. Var redigt vilsen om vad jag ville göra under den tiden och fixade bara ihop 30,5 hp av de total 60 hp som jag läste.

När jag nu i höstas började läsa ett program så fick jag givetvis vänta tills jag hade uppfyllt det ca 62% snittet. När jag väl hade gjort det så fick jag CSN. Jag har klarat 53/60 hp under HT 2012-VT2013 och har en svår tenta som jag antagligen inte kan kassera in poäng för förrän i höst. Min fråga är då hur jag bedöms när jag ska nu söka studiemedel inför hösten? Kommer de klumpa mina totalt 120 hp och räkna 75% utifrån det eller är det 75% av de 60 jag har läst under året?

Jag har för övrigt 72 veckor som jag tagit lån för.

Vore tacksam för hjälp

CSN bryr sig endast om den senast sökta perioden med studiemedel. Sökte du för ht-12+vt-13 i en ansökan ska du klara 75% av 60hp, sökte du separat (en termin åt gången) ska du klara 75% av 30hp x 2. Skillnaden är att du i det första fallet kan fördela poängen fritt över terminerna.
Senast redigerad av Akademian 2013-06-03 kl. 16:09.
2013-06-03, 16:23
Medlem
rowtheboats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
CSN bryr sig endast om den senast sökta perioden med studiemedel. Sökte du för ht-12+vt-13 i en ansökan ska du klara 75% av 60hp, sökte du separat (en termin åt gången) ska du klara 75% av 30hp x 2. Skillnaden är att du i det första fallet kan fördela poängen fritt över terminerna.

Stort tack för svaret. Det blev en liten annorlunda variant då jag inte fick studielån förrän ett par månader in i HT-12. Eftersom jag har använt 72 veckor totalt så har jag ju då använt 32 veckor under HT-12 och VT- 13. Jag sökte för båda terminerna i en och samma ansökan. Om jag förstår detta rätt nu så ser möjligheterna bra ut för att kunna få fortsatt studiemedel i höst (fastän jag har 7 hp släpande in i den kommande terminen)?
2013-06-03, 17:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Jag har som sagt Danske Invest Global Index. Jag månadssparar hälften i den och hälften i Avanza Zero som det ser ut i dag. Jag kikade även på SPP Aktiefond Global och AMF Aktiefond Global. Några andra vettiga globalfonder finns det inte IMO. Jag valde Danske Invest mest på känsla, eg bättre betyg från Morning Star.

Andra fonder jag håller ögonen på är Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Swedbank Robur Indexfond Asien, men vet inte hur långt jag ska gå i min diversifiering egentligen. För fem år sedan var jag benhård fondmotståndare och propagerade för att man bör äga ett halvdussin aktier.

Nu när dessa aktier har presterat exakt som index så undrar jag ju varför jag ska genomlida de magsår det innebär när aktier man valt faller, när man lika gärna kunde sovit gott med Avanza Zero.
2013-06-03, 18:17
Bannlyst
Är det möjligt att få 3000kr/månad i lån?
2013-06-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
Är det möjligt att få 3000kr/månad i lån?

csn.se

(ledtråd: ja.)
2013-06-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rowtheboat
Stort tack för svaret. Det blev en liten annorlunda variant då jag inte fick studielån förrän ett par månader in i HT-12. Eftersom jag har använt 72 veckor totalt så har jag ju då använt 32 veckor under HT-12 och VT- 13. Jag sökte för båda terminerna i en och samma ansökan. Om jag förstår detta rätt nu så ser möjligheterna bra ut för att kunna få fortsatt studiemedel i höst (fastän jag har 7 hp släpande in i den kommande terminen)?

Om du t.o.m. har sökt för mindre än heltidsstudier räcker det gott och väl även utan de 7 hp:na
2013-06-03, 18:25
Medlem
annanmedlems avatar
Kan ju kolla på SPP världen, Danske invest global och Skagen global.
2013-06-03, 20:50
Bannlyst
Vad händer om marknadskursen tvärhöjs efter man köpt aktierna. Är det nästa dags kurs som räknas när man köper?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in