2013-06-02, 23:42
Medlem
Snabb-grabbs avatar
Tjena, jag pluggar en fristående kurs på Stockholms Universitet.

Jag läser totalt 30 poäng (fyra delkurser). Jag tror inte att jag kommer klara någon av dem...
Jag har fått studiebidrag + studielån för en termin.

Om jag fortsätter plugga nästa år, en utbildning (program) och inte fristående kurs, kommer jag få fortsätta ha studiebidrag och studielån då?
2013-06-02, 23:49
Medlem
Min vän i Blekinge får över 4000 kr för att plugga upp sina betyg på komvux? gäller det olika för olika kommuner för här i Jönköping får man ingenting?
2013-06-03, 00:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snabb-grabb
Tjena, jag pluggar en fristående kurs på Stockholms Universitet.

Jag läser totalt 30 poäng (fyra delkurser). Jag tror inte att jag kommer klara någon av dem...
Jag har fått studiebidrag + studielån för en termin.

Om jag fortsätter plugga nästa år, en utbildning (program) och inte fristående kurs, kommer jag få fortsätta ha studiebidrag och studielån då?
0/30 hp är varken 62.5% eller 75% så nej, det kommer du inte få fortsätta att ha förrän du klarat av det du måste klara av.
2013-06-03, 01:18
Medlem
Snabb-grabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
0/30 hp är varken 62.5% eller 75% så nej, det kommer du inte få fortsätta att ha förrän du klarat av det du måste klara av.

Man brukar få vänta en termin innan man kan få det igen, va?
2013-06-03, 06:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabb-grabb
Man brukar få vänta en termin innan man kan få det igen, va?
Du får vänta den tid det tar för dig att ta tillräckligt med poäng. Vissa tar igen det nästa termin, och då "får vänta" en termin. För andra tar det längre tid. Det spelar ingen roll hur lång tid det tar för dig, om det så är 5 år senare eller ej.
2013-06-03, 06:55
Medlem
Emerains avatar
När du gör en ansökan så kan du söka för 1 eller 2 terminer. Om det är inom dina 40 första veckor med studiemedel är kravet att du ska klara 62.5% av de poäng du fått studiemedel för. Har du studerat längre än det så är kravet 75%. Det är inte nödvändigt att du ska klara just de specifika poäng du fått studiemedel för, vilket gör att du kan räkna in de poäng du fått från extrakurser under terminen eller t ex under en sommarkurs. Eller att du rätt och slätt samlar ihop poängen du behöver genom dina vanliga studier under senare terminer.

Lätt tabell:

20 veckor = 1 termin
40 veckor = 2 terminer

62.5% av 30 hp (1 termin) är 18.25 hp, vilket CSN avrundar till 18 hp.
75% av 30 hp (1 termin) är 22.5 hp, vilket CSN avrundar till 22 hp.

62.5% av 60hp (2 terminer) är 37.5 hp, vilket CSN avrundar till 37 hp.
75% av 60hp (2 terminer) är 45 hp, vilket CSN inte behöver avrunda.
2013-06-03, 09:52
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast fill or kill och de där är väl ögonblickliga? Eller hur det var?

Men du kan ju ha på 1,08 och hoppas istället för att ta bort den. Bara låta den ligga hela dagen.

Eller så hade du kunnat höjt till 1,09 så hade du antagligen fått köpa så kunde du gått vidare.

Edit: Efter att ha läst på ordlistan kanske inte? Fill and kill verkar vara ögonblickligen, köp det som går och ta sedan bort ordern, fill or kill däremot kräver att hela ordern uppfylls eller så blir det inget men huruvida den kan ligga kvar tills någon väljer att sälja 20.000 stycken i det här fallet eller inte vet jag inte. Och hade du ens velat ha det så? Tänk om någon ville sälja 10.000 stycken och två 5.000 stycken efteråt och du gick miste om det för att du specifikt ville vara säker på att det blev något av alltsammans?

Någon som har bra koll på de där? Daaaniel? ;D

Såg ditt svar i Ratosdelen på Placera förövrigt Daniel, grymt att du sitter lite överallt och svarar, men gör du det ensam? =P

Edit igen: Har ju gått några för 1,08 nu före stängningen.
Hej på er!

Både Fill-or-Kill och Fill-and-Kill är så kallade ögonblicksorder, detta eftersom börsposter numer inte är tillåtna utan minsta köp är en aktie. Fill-or-Kill går in och tittar om hela ordern kan fyllas direkt (fill), om det inte går så tas ordern bort (kill). Fill-and-Kill går in och fyller upp ordern så mycket som möjligt och tar sedan bort ordern så att ingen restvolym ligger kvar i orderdjupet.

Verkligen kul att höra att det man gör uppskattas. Vi är några stycken i Sociala Medier-teamet här på kontoret som sitter och bevakar vad som skrivs och går in och svarar där vi kan tillföra något. För tillfället är det främst jag som sitter dock men ibland ser ni säkert svar från Sanna och Tommy också.

Bara att hojta till om det är något ni undrar över och behöver hjälp att ta reda på så försöker vi hjälpa till bäst vi kan.

/Daniel, Avanza Bank
2013-06-03, 10:38
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Bara att hojta till om det är något ni undrar över och behöver hjälp att ta reda på så försöker vi hjälpa till bäst vi kan.

/Daniel, Avanza Bank

Kan man handla på AIM genom er? Sökte på ett bolag på er sida som jag inte hittade nämligen.
2013-06-03, 10:49
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Kan man handla på AIM genom er? Sökte på ett bolag på er sida som jag inte hittade nämligen.
Jodå, det går att handla där men du behöver ringa till våra mäklare (08-562 250 00) för att lägga ordern då vi inte har någon marknadskoppling mot Londonbörsen. Tänk dock på att det är dyrare att handla på denna marknad så kika gärna på prislistan (eller fråga mäklaren i telefon) så det inte blir några otrevliga överraskningar för dig.

/Daniel, Avanza Bank
2013-06-03, 11:21
Bannlyst
Vid vilken tidpunkt brukar studiemedel komma. Är det efter vid 00:00? Jag ska få den imorgon.
2013-06-03, 12:49
Medlem
Klaus Kinskis avatar
^ Tack.

Har läst mycket om att det är viktigt att köpa billiga indexfonder. Vart hittar jag billiga indexfonder? Hur vet jag att dom är billiga? Hur vet jag att dom är bra?
2013-06-03, 13:56
Medlem
ritoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
75% under den sökta perioden med studiemedel. Om du har sökt för vår+höst är det alltså 75% av vår+höstpoängen du ska klara (= 75% av 60 hp om du pluggar på heltid, vilket du verkar göra).

CSN kommer inte själva att märka att du har bytt utbildning (de får ingen sådan info om du inte ger den till dem), men du bör anmäla ändringen för att inte begå bidragsbrott. Det BORDE inte påverka ditt studiemedel förutsatt att du har tagit de poäng du ska terminen innan (de 20 hp du har från i vår alltså), samt är registrerad på ditt program när höstterminen startar, så att de ser att du faktiskt fortfarande planerar att uppfylla studiekravet. Men jag är inte helt hundra faktiskt.

Tack för hjälpen. Blivt lite osäker för att 75% av 30 är 22,5 och jag bara har klarat 20... Men tror helt enkelt jag slår en signal till csn och ser vad de säger!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in