2013-05-02, 16:11
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrosh

När jag var liten på 80-talet bevittnade jag när en tjej hade ramlat ut och fastnat under just en sån karusell, jag stod bredvid hennes kompisar och en av dem sa "Åh nej, *tjejens namn* har fastnat under karusellen". Sen stoppades den och folk sprang dit och jag gick till mina föräldrar en bit bort och berättade vad jag sett, de trodde att jag hittade på och vi gick vidare.

Detta var inte något mobilt tattar-tivoli utan en nöjespark.

Hoppas att inte detta förvärrar ditt trauma.
Citera
2013-05-03, 17:20
Medlem
dom är i uppsala i helgen.. får se hur det går..
Citera
2013-05-18, 02:55
Medlem
Var och jobbade på axels tivoli i Norrköping för nån vecka sen när skiten va där. Säger bara att 60kr/timmen för att stå i ett jävla skjul i 12 timmar med 2-3st 5minuters pauser är fan sjukt... Aldrig i livet att jag gör det igen. Knappt några kunder heller för den delen, och alla jobbar svart självfallet. Helt sjukt att vi låter den här skiten fortsätta... Chefen Kevin va en riktig jävla översittar stropp med...

1500kr tjänade ja ihop under den helgen totalt.

Kvaliteten på skiten är lika kasst som det varit igenom alla år med.

Va 1 soft gubbe som jobbat lite då å då vissa helger på helvetet under 10 års tid. Resten va bara white trash och alkoholiserade rumäner och polacker som tjänar 200-300 euro i månaden, och dom jobbar med det varje dag......

Har ni frågor så äre bara å ställa så ska ja försöka svara.

Peace!
Citera
2013-05-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevyDjole
Var och jobbade på axels tivoli i Norrköping för nån vecka sen när skiten va där. Säger bara att 60kr/timmen för att stå i ett jävla skjul i 12 timmar med 2-3st 5minuters pauser är fan sjukt... Aldrig i livet att jag gör det igen. Knappt några kunder heller för den delen, och alla jobbar svart självfallet. Helt sjukt att vi låter den här skiten fortsätta... Chefen Kevin va en riktig jävla översittar stropp med...

1500kr tjänade ja ihop under den helgen totalt.

Kvaliteten på skiten är lika kasst som det varit igenom alla år med.

Va 1 soft gubbe som jobbat lite då å då vissa helger på helvetet under 10 års tid. Resten va bara white trash och alkoholiserade rumäner och polacker som tjänar 200-300 euro i månaden, och dom jobbar med det varje dag......

Har ni frågor så äre bara å ställa så ska ja försöka svara.

Peace!

Vem håller till i den stora camping vagnen? Samma som har den svarta feta mercan? Är det tattar kungen som bor där?
Citera
2013-06-03, 14:34
Medlem
samuels avatar
http://www.jnytt.se/tivolibesokare-fick-ta-hjalp-av-polisen

Citat:
Hon gick tillbaka och frågade efter jackan men ingen hade sett den. Kvinnan själv kunde dock se att jackan låg i deras biljettkur.
– Hon kontaktade polisen som kom dit och hon fick tillbaka jackan
Citera
2013-06-03, 16:40
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
http://www.jnytt.se/tivolibesokare-fick-ta-hjalp-av-polisen
Trevlig personal som snor besökarnas kvarglömda gods.

Ett jävla tattar tivoli som är halvt livsfarligt då det mesta består av gamla attraktioner, nödtorftigt ihop satta med det som finns för dagen i den lokala verkstaden. Har en lastbilsbekant som kört gods till deras uppställ. Vimmlade av polacker o ägarn gick omkrig o skrek sig hes.

Well, vi håller utkik i sommar o hoppas ngn filmar eländet på film..
Citera
2013-06-04, 10:46
Medlem
trixigts avatar
Citat:
Kan väl bidra med en historia jag med. Är fortfarande lte traumatiserad av händelsen trots att det var flera år sedan.

Det var en lokal "festival" i min hemstad för en herrans massa år sedan. Jag var väl en 8-10 år vid tillfället. Det stora dragplåstret för kidsen på denna festival var en karusell som en stor, stor cirkel. I denna cirkel fanns tekoppsliknande vagnar som man då skulle sitta i. Ryggstödet på dessa var formade som en halvcirkel, så andra halvan var liksom "oskyddad" förutom det enkla, slitna stödet som fälddes ner över/framför dig. Dessa koppar roterade samtidigt som de åkte över hela cirkeln där alla koppar stod i en jävla fart. Ingenting för småkids, egentligen.

Jag tjatar på far min om att få åka denna, själv så klart då jag var i den åldern då man ville visa att man minsann kunde själv. Vi går och frågar den polske(?) arbetaren som sköter maskineriet om det är OK för mig, i min ålder, att åka. Givetvis var det det och jag går och sätter mig i "koppen". Det skulle jag inte ha gjort.

I början av åkturen är det rätt lugnt, men eftersom jag är så pass liten fortfarande går inte stödet (som fälls ner som på exempelvis berg- och dalbanor) ända ner till knäna och ju hårdare karusellen börjar rotera och slänga runt desto svårare får jag att hålla greppet om stödet och känner att jag börjar glida UNDER stödet och jag får kämpa för att hålla mig kvar i vagnen med mina bara händer. Kommer aldrig glömma den paniken. Min far som såg allt springer så klart fram till han som manövrerar karusellen och ber honom stanna genast och det gör han men jag får INTE kliva ur utan farsan måste hoppa in i karusellen för att slutaföra åkturen(!!!!).

Ett av de värsta tillfällena i mitt liv tror jag. Trodde uppriktigt talat att jag var nära döden ett tag där när jag flög runt som en liten vante och höll i mig för glatta livet.

Hoppas ni förstod min beskrivning av karusellen, kommer fan inte ihåg vad den heter så kan inte hitta någon bild tyvärr.

Hejsan hoppsan,

Jag har åkt precis samma karusell-från-helvetet och jag har aldrig någonsin efter det upplevt samma dödsångest - när G-krafterna börjar bli så starka att man börjar åka ut under "stödet" så vänds hela upplevelsen till en dragkamp på liv och död.

För övrigt har de haft samma karusell på Ölands Djurpark, har ett färskt minne av att min 5-årige kusin åkte den med hans föräldrar.... han grät i en halvtimme efter, som vuxen känns det inte, men när man är liten är den fan tortyr!
Citera
2013-06-04, 18:29
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
http://nwt.se/torsby/article767697.ece
Anmälda för misshandel!

Hittade detta lustiga inlägg från 2010. Någon som vet vad som hände med den aktuella rättsprocessen.
Citera
2013-06-04, 19:45
Bannlyst
Citat:
Kan väl bidra med en historia jag med. Är fortfarande lte traumatiserad av händelsen trots att det var flera år sedan.

Det var en lokal "festival" i min hemstad för en herrans massa år sedan. Jag var väl en 8-10 år vid tillfället. Det stora dragplåstret för kidsen på denna festival var en karusell som en stor, stor cirkel. I denna cirkel fanns tekoppsliknande vagnar som man då skulle sitta i. Ryggstödet på dessa var formade som en halvcirkel, så andra halvan var liksom "oskyddad" förutom det enkla, slitna stödet som fälddes ner över/framför dig. Dessa koppar roterade samtidigt som de åkte över hela cirkeln där alla koppar stod i en jävla fart. Ingenting för småkids, egentligen.

Jag tjatar på far min om att få åka denna, själv så klart då jag var i den åldern då man ville visa att man minsann kunde själv. Vi går och frågar den polske(?) arbetaren som sköter maskineriet om det är OK för mig, i min ålder, att åka. Givetvis var det det och jag går och sätter mig i "koppen". Det skulle jag inte ha gjort.

I början av åkturen är det rätt lugnt, men eftersom jag är så pass liten fortfarande går inte stödet (som fälls ner som på exempelvis berg- och dalbanor) ända ner till knäna och ju hårdare karusellen börjar rotera och slänga runt desto svårare får jag att hålla greppet om stödet och känner att jag börjar glida UNDER stödet och jag får kämpa för att hålla mig kvar i vagnen med mina bara händer. Kommer aldrig glömma den paniken. Min far som såg allt springer så klart fram till han som manövrerar karusellen och ber honom stanna genast och det gör han men jag får INTE kliva ur utan farsan måste hoppa in i karusellen för att slutaföra åkturen(!!!!).

Ett av de värsta tillfällena i mitt liv tror jag. Trodde uppriktigt talat att jag var nära döden ett tag där när jag flög runt som en liten vante och höll i mig för glatta livet.

Hoppas ni förstod min beskrivning av karusellen, kommer fan inte ihåg vad den heter så kan inte hitta någon bild tyvärr.
Fy fan. Jag vet precis vilken det är du menar men jag kan fan inte komma på namnet på den. Någonting i skallen säger att den heter eller kallas för Rainbow - men i skrivande stund så är jag extremt bakis så bi-effekten av gårdagens bravader kan ha skadat någon vital del av fabriken i mitt huvud. Men jag kommer ihåg att det var den jävla karusellen alla stod och köade och trängde sig för. Förstod aldrig riktigt charmen som den stoltserades med - enligt somliga.

Det var en slags dubbelrotation-attraktion med en svettig zigenare som gick från halvcirkel till halvcirkel för att spinna på den där satans jävla saken man satt i ännu mer. Samtidigt spelade de alltid fittlåten och sommarplågarn dragostei din tei och berusade och spyfärdiga fjortisar sjung glatt med så gott de kunde.

Inte för att det spelar någon roll men jag är nästintill bombsäker på att dessa parasiter inte är från Polen. Polacker är inte otrevliga, såvida du inte själv är på besök i t ex Warsawa och försöker ge dig på en dialog på engelska med en polack - då blir de lite sura, men annars är det faktiskt - generellt - ett ganska trevligt folk. Jag är rätt säker på att dessa parasiter är från östeuropa. Samma äckliga jävla drägg som ränner runt i Stockholms gator med pappersmuggar i handen och vill åt ens pengar. Och det är den rumänska febern som drabbat oss. Eller influensan från Bulgarien. Något av de skitländerna är det här packet ifrån. Kan säkert vara något annat skitland till syskonland som t ex Moldavien eller Makedonien. Men polacker är det nog inte.

Jag kommer ihåg en kväll i Maj för en herrans massa år sedan. Det var förmodligen ovannämda karusell som jag betalade för. Jag tror att dennkostade tjugo kronor och när åkturen hade tagit slut och jag stod med min polare och gjorde misstaget att lägga dram min Selma när grävlingen i båset tittade bort för ett par sekunder och trodde således att min tjugolapp var från någon annan än från mig. Jag sa åt henne att det var min peng jag hade lagt fram för att få en åkbiljett. Men honnskakade bara på huvudet och jag vägrade rent principiellt att inte åka någonting annat på deras tivoli.

Sist åkte jag parishjulet för tre år sedan när de hade sin årliga helgvisit. Det finns ingen vettig förklaring till varför vi åkte den. De stressade in oss i vagnen och de stressade ut oss från vagnen. Jag sa till honom att hålla käften och ta det lite lugnt. Men han förstod väl inte vad jag sa. Det är ju inget tivoli man vill dra till med barnen den dagen min kärring blir mamma och barnen vill ha ett tivolibesök.
Citera
2013-06-04, 20:19
Medlem
VaBanks avatar
De var i Avesta helgen som var, det såg mer ut som bulgarer, makedoner nästan lite åt turk hållet faktiskt. Stod och tjuvlysna om det var polska, men uppfattade ej det som det språk de talade.

Mestadels medelålders män, kvinnorna såg också rätt... slut ut om man säger så.

Såg några svenskar som stod och hade de där jävla "vinn björna chocklad lotteri" skiten, va fan är det för troll som får för sig att stå där?!

Har Axels en massa olika tivolin som drar runt, hur många?
Citera
2013-06-05, 00:09
Medlem
B´stards avatar
Virvelvinden, även Woltzer, heter den.

http://www.axelstivoli.com/attraktionzoom.aspx?id=108

Minst sagt en klassiker i Axel tivolis utbud

Man kan bli rätt snurrig av skiten, utan att för den skulle vara alltför alkoholpåverkad....
Citera
2013-06-05, 23:32
Medlem
Fyfan hur kan skiten fortfarande vara verksam? Hur många katastrofala historier och artiklar krävs det för att stänga ner "tivolit"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in