Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-08-07, 07:03
  #1
Medlem
Jag känner en kille som för några år sedan jobbade på Axels Tivoli som karuselloperatör. Grejen är den att han var amfetaminst och därför alltid hög som ett hus när körde karusellen. Ibland lät han karusellen gå typ en kvart för länge.
EDIT: Tydligen var alla tattare som jobbade på tivolit antingen pundare eller alkoholister.

Nån som har några andra historier om skräcktivolit?
Citera
2006-08-07, 08:23
  #2
Medlem
Svimfärdigs avatar
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/st...867850,00.html

Massor! Men inget självupplevt eller "självupphört".
Citera
2006-08-07, 08:52
  #3
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stornäsa
Jag känner en kille som för några år sedan jobbade på Axels Tivoli som karuselloperatör. Grejen är den att han var amfetaminst och därför alltid hög som ett hus när körde karusellen. Ibland lät han karusellen gå typ en kvart för länge.
EDIT: Tydligen var alla tattare som jobbade på tivolit antingen pundare eller alkoholister.

Nån som har några andra historier om skräcktivolit?

Jag har i mitt yrke träffat ett par av de som jobbar på Axels Tivoli. Inte de skarpaste knivarna i lådan

Att de sedan inte kan prata vettig svenska eller inte prata svenska överhuvudtaget är en helt annan sak.
Citera
2006-08-07, 11:35
  #4
Medlem
mmas avatar
och till helgen gästar dom cityfesten i gävle..
Citera
2006-08-07, 12:10
  #5
Medlem
Är det inte ett sån där verksamhet med 90 procent östeuropeisk arbetskraft?
Citera
2006-08-07, 12:24
  #6
Medlem
Baffess avatar
En kursare från lastbilsutbildningen fick jobb på Axels på sommaren -01... På julen efter träffade jag honom igen och han berättade att det var det värsta jobb han haft. De flesta drack hejvilt jämt, lönen kunde de få ut i hembränt, för pengar ville platschefen inte dela ut. Pengar ut tivolikassan stals det duktigt av de anstälda eftersom de inte fick så mkt pengar i lön. Fördelarna var att det var en oavbruten sommarlång fest med gratis mat och dricka. Sen fanns det fulla och villiga tjejer i kopiösa mängder, han låg med mer antal tjejer än han ens hade haft samlag i sitt liv tidigare med sina 7 ex genom livet. 1 eller 2 tjejer per kväll tivolit stod still var inget problem. (han fick dock sin första könssjukdom den sommaren)

Sen hur mycket som är påhitt vet man ju dock inte. Men han är i normala fall ingen "snackare"

Han skulle ALDRIG I LIVET låta någon han hade kär åka karusell på det tivolit sa han. Fast Axel är inget undantag tydligen...
Citera
2006-08-07, 12:35
  #7
Medlem
flygers avatar
Tony Andréasson är uppenbarligen inte direkt mediatränad heller.

Men hur säkert kan det bli när billiga polacker kör karuseller för ett företag som uppenbarligen struntar i sitt varumärke.

Men bolaget tjänar tydligen stora summor pengar enligt de rykten jag har hört från branschen.

Tivolit är uppdelat i flera bolag enligt en sökning i affärsdata:

Axels Nöjesfält, Tony Andreasson AB och JIMMAB FörvaltningsAktiebolag.
Dessutom finns ett dotterbolag till JIMMAB som heter Busfabriken.

JIMMAB hade en vinst 2004-2005 som var ca 600tkr medans Axels Nöjesfält, Tony Andreasson AB hade en förlust på 853tkr för samma period.

Dessutom har de andra familjemedlemmarna dessa bolag.

Axels Nöjesfält Leif Andreasson AB
Axels Nöjesfält Pierre Andreasson AB
Axels Nöjesfält, Mikael Andreasson AB
Mikael Andreasson Holding AB

Äh, orkar inte söker mer men kan säga att de har en hel del bolag som de är inblandade i. Frågan dock är om de tjänar så mycket pengar. Det ser inte ut så i de officiella siffrorna.

Med tanke på tidigare diskussioner angående Y-namn här på FB så kan man tro vad man vill om familjen.

Leif, Tony, Jimmy och Kenny är namn som återfinns.
Citera
2006-08-07, 13:17
  #8
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baffes
En kursare från lastbilsutbildningen fick jobb på Axels på sommaren -01... På julen efter träffade jag honom igen och han berättade att det var det värsta jobb han haft. De flesta drack hejvilt jämt, lönen kunde de få ut i hembränt, för pengar ville platschefen inte dela ut. Pengar ut tivolikassan stals det duktigt av de anstälda eftersom de inte fick så mkt pengar i lön. Fördelarna var att det var en oavbruten sommarlång fest med gratis mat och dricka. Sen fanns det fulla och villiga tjejer i kopiösa mängder, han låg med mer antal tjejer än han ens hade haft samlag i sitt liv tidigare med sina 7 ex genom livet. 1 eller 2 tjejer per kväll tivolit stod still var inget problem. (han fick dock sin första könssjukdom den sommaren)

Sen hur mycket som är påhitt vet man ju dock inte. Men han är i normala fall ingen "snackare"

Han skulle ALDRIG I LIVET låta någon han hade kär åka karusell på det tivolit sa han. Fast Axel är inget undantag tydligen...

Intressant. Så tivolibarbetare/karusellförare är vår tids rockstars?

Vilka brudar fick han sätta på? Tivoligäster eller kollegor?
Citera
2006-08-07, 13:18
  #9
Medlem
mmas avatar
iom en olycka för några år sen på cityfesten i gävle läste jag att det inte finns nått som helst besiktningskrav på karuseller osv .. stämmer det?
Citera
2006-08-07, 13:20
  #10
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Intressant. Så tivolibarbetare/karusellförare är vår tids rockstars?

Vilka brudar fick han sätta på? Tivoligäster eller kollegor?

Dom fulla brudarna som stod hukade jämte karusellerna och spydde upp sockervadd...
Citera
2006-08-07, 13:46
  #11
Medlem
Kontorsslavs avatar
Är det ett tivoli som går under namnet Axels eller finns det flera som ambulerar runt landet samtidigt?
Citera
2006-08-07, 13:50
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Axels tivoli

De brukar inte finnas i närheten av Göteborg pga konkurrensen med Liseberg, men jag har besökt dem i Norge (de är alltid i Oslo-området vid 17e maj). Märkte t.ex. att personalen regelmässigt går inne i karusellområdet när karusellerna går vilket inte är tillåtet pga olycksrisken. Man hade monterat högtalare för nära karusellerna vilket innebar klämrisk. Allt verkade osäkert och personalen pratade mest polska.

Spelautomaterna tog i regel svenska 10 kronors mynt. I norge växlade man norska 10-kr mynt till svenska som sedan kunde användas. Hade själv några svenska tior på mig så jag sparade väl runt 2 kr per tia ,)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback