2012-12-16, 20:10
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Vinst...? Du har inte ens sålt den. Inte kul när alla samtidigt rusar till utgången...
Jag sålde förra hösten... Men skämdes nästan när det var dags att skriva på papprena eftersom grannarna var skit, olidligt varm på sommaren och iskall på vintern. Köket var original från 1963 och ja, jag är väldigt glad att jag sålde då...
2012-12-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Du är ett får, du är jävig och du försöker propagera andra att tro att bostäder primärt är en investering man gör. Jag hoppas att du går på dina egna lögner.

För övrigt bryr jag mig inte om du/dina föräldrar/din släkt bor på Djursholm, i Kista, i Nynäshamn eller i Sumpan.
Avundsjukan lyser igenom, klart det är trist att slängt iväg hyrespengar åt helvete medans många andra gör miljoner, om du följt mig i tråden så ser du att jag är i ett ovisst läge och nej jag kommer inte köpa på toppen, även om du, hyrestorsken, hoppas på det!
2012-12-16, 20:14
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag sålde förra hösten... Men skämdes nästan när det var dags att skriva på papprena eftersom grannarna var skit, olidligt varm på sommaren och iskall på vintern. Köket var original från 1963 och ja, jag är väldigt glad att jag sålde då...

Grattis men du tvingades väl då i ett senare skede köpa en annan bostad och då betala dennes värdestegring, såvida du inte skaffat en hyresrätt?

Visserligen har fastighetsbolag varit en kursraket de senaste 10 åren men detta är nästan helt korrelerat med en fallande ränta. Jag har större delen av mina besparingar på börsen.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=WALL-B.ST#symbol=wall-b.st;range=my;compare=;indicator=dividend+sma(20,5 0,200)+stochastics low;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logsc ale=off;source=undefined;

Senast redigerad av Rektangel 2012-12-16 kl. 20:19.
2012-12-16, 20:47
Medlem
Fris avatar
Halverad riksbankränta ger inte halverad bolåneränta. Banken lägger på ett par % för risk och omkostnader. 1.25% eller 0% riksbanksränta gör knappt nån skillnad för bolåneräntan. The bottom is nådd.

Angående att boägande varit mycket lönsamt, ja det är ju det som är poängen! Det är därför rationella människor belånat sig så oerhört högt, för att det varit lönsamt att bjuda upp bostadspriser.
2012-12-16, 20:56
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Grattis men du tvingades väl då i ett senare skede köpa en annan bostad och då betala dennes värdestegring, såvida du inte skaffat en hyresrätt?

Visserligen har fastighetsbolag varit en kursraket de senaste 10 åren men detta är nästan helt korrelerat med en fallande ränta. Jag har större delen av mina besparingar på börsen.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=WALL-B.ST#symbol=wall-b.st;range=my;compare=;indicator=dividend+sma(20,5 0,200)+stochastics low;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logsc ale=off;source=undefined;

Skaffade hyresrätt... Så nu väntar jag på att vansinnet ska upphöra
2012-12-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Avundsjukan lyser igenom, klart det är trist att slängt iväg hyrespengar åt helvete medans många andra gör miljoner, om du följt mig i tråden så ser du att jag är i ett ovisst läge och nej jag kommer inte köpa på toppen, även om du, hyrestorsken, hoppas på det!

Till skillnad från dig är jag skuldfri, dock utan hyresrätt, fåret.
2012-12-16, 22:17
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Real.Killah
Att mängder med skribenter som inte deltagit i bostadsrallyt är kritiska till bostadsmarknaden är förståeligt. Det skulle vara intressant att höra "den andra sidans" åsikter, dvs ni som sitter med grova värdeökningar och är kritiska. Finns ni? Och vad tycker ni?
Är själv BR innehavare och minst ett par millar plus, skuldfri och enormt kritisk till framförallt amorteringsfritt (allt annat än 30-40 års amortering på hela beloppet är variant av amorteringsfritt) och räntebidraget (eller "avdrag" som det heter, som arbetsgivarskatten som är en "avgift"). Det jag noterat är att det verkar vara lågbelånade (både BR/HR/villa) som är kritiska mot nuvarande regler och priser medan högbelånade tycker allt är bra, fundamentalt, det är bostadsbrist, bopriser kan bara gå upp osv. Faktum är att jag nog inte träffat någon lågbelånad person som inte tyckt nuvarande regler/priser är galna.
2012-12-16, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
En lägenhet som köptes 1963 för ca 3600kr bör, med enbart inflationen inräknad kosta runt 37.000kr idag. Men i verkligheten kostar de runt 1,8 miljoner... Det är inte sunt någonstans.

Håller med dig om att senaste årens prisutveckling är sjuk, men om du har 1963 som någon sorts mått på vad som är sunt/normalt, så tror jag du kommer få gå besviken resten av ditt liv. 1963 red Sverige fortfarande på att vi slapp lindrigt undan andra världskriget. Den ekonomi vi hade då, lär inte komma tillbaka.
2012-12-16, 22:53
Medlem
Citat:
Till skillnad från dig är jag skuldfri, dock utan hyresrätt, fåret.
Jo precis, det tror jag absolut du är...
2012-12-16, 23:00
Medlem
Citat:
Titta tråden, ett får, ett får som tycker att bostäder är någonting hälsosamt att "investera" i.
Vad argumenterar du om, han har till skillnad från dig rätt, ettorna ökar i Uppsala och lär fortsätta så i något år till, skulle jag tro. Bostäder måste vara tvåtusentalets bästa investering, tjäna sjuka summor och bo gratis, frågan är hur länge det är möjligt.
2012-12-16, 23:04
Medlem
Rektangels avatar
Allt fler dystra indikationer som gör att man anar att snöbollen redan är i rullning.

Citat:
Fler uppges vilja ha betalskydd

Efterfrågan på betalskyddsförsäkringar har ökat under året och tilltagit i skuggan av höstens varselvåg, enligt försäkringsbolaget Cardif Nordic, en ledande leverantör av denna typ av skydd till svenska bolånetagare.

- Vi ser en ökad efterfrågan på produkterna, säger Jan De Geer, vd för Cardif Nordic, som ingår i den franska BNP Paribas-koncernen.

Antalet som utnyttjar försäkringarna började öka redan i april-maj i år, enligt De Geer.

- Där ser vi nu en ökning på 15 procent jämfört med året före

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/fler-uppges-vilja-ha-betalskydd_7758840.svd

2012-12-16, 23:07
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Håller med dig om att senaste årens prisutveckling är sjuk, men om du har 1963 som någon sorts mått på vad som är sunt/normalt, så tror jag du kommer få gå besviken resten av ditt liv. 1963 red Sverige fortfarande på att vi slapp lindrigt undan andra världskriget. Den ekonomi vi hade då, lär inte komma tillbaka.
Det är just min poäng! De som skaffade bostad från ca 2005 kommer vara de första som tvingas gå i pension med miljonskulder om de är intresserade av att bo kvar när de blir pensionärer. Generationerna innan har inte behövt Betala de sjuka summor som är idag. De yngre generationerna förstår dock inte detta, utan verkar tro att det kommer vara precis som när deras föräldrar köpte radhus och villa på -70, -80, 90-talet, att köpesumman motsvarar mindre än en medelsvenssons årslön när de går i pension om 30-40 år...

Jag tror inte, även om jag hoppas att jag kommer ligga på 3 miljoner i årslön om 30 år. Det skulle behövas lite mer i den årliga löneökningen än de hundralappar som är n för tiden.

Mina föräldrar köpte en stor lägenhet 1984 för hiskeliga 195.000kr. De säljs idag för 2.000.000kr. Med inflationen som grund borde priset ligga kring 450.000kr och alltså motsvara lite mer än en (1) årslön för medelsvensson. Min bror köpte radhus 1998 för 1.100.000kr, de går för ca 2.700.000kr idag.

Det kan inte fortsätta i den takten. Och om det inte fortsätter i den takten, hur ska folk få pengar till att byta upp sig, eller underhålla med dyra reparationer?
Senast redigerad av Optiroc 2012-12-16 kl. 23:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in