Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Håller med dig om att senaste årens prisutveckling är sjuk, men om du har 1963 som någon sorts mått på vad som är sunt/normalt, så tror jag du kommer få gå besviken resten av ditt liv. 1963 red Sverige fortfarande på att vi slapp lindrigt undan andra världskriget. Den ekonomi vi hade då, lär inte komma tillbaka.
Det är just min poäng! De som skaffade bostad från ca 2005 kommer vara de första som tvingas gå i pension med miljonskulder om de är intresserade av att bo kvar när de blir pensionärer. Generationerna innan har inte behövt Betala de sjuka summor som är idag. De yngre generationerna förstår dock inte detta, utan verkar tro att det kommer vara precis som när deras föräldrar köpte radhus och villa på -70, -80, 90-talet, att köpesumman motsvarar mindre än en medelsvenssons årslön när de går i pension om 30-40 år...
Jag tror inte, även om jag hoppas att jag kommer ligga på 3 miljoner i årslön om 30 år. Det skulle behövas lite mer i den årliga löneökningen än de hundralappar som är n för tiden.
Mina föräldrar köpte en stor lägenhet 1984 för hiskeliga 195.000kr. De säljs idag för 2.000.000kr. Med inflationen som grund borde priset ligga kring 450.000kr och alltså motsvara lite mer än en (1) årslön för medelsvensson. Min bror köpte radhus 1998 för 1.100.000kr, de går för ca 2.700.000kr idag.
Det kan inte fortsätta i den takten. Och om det inte fortsätter i den takten, hur ska folk få pengar till att byta upp sig, eller underhålla med dyra reparationer?