2013-06-01, 13:04
Medlem
John-Pauls avatar
Återigen: Låg risk för bubbla/fall, fast egendom fortsatt relativt god investering

Källa, Statistik från SCB.Publicerad: 2013-04-03 : http://www.scb.se/Pages/Article____353441.aspx

Summerat OT:
  • Just nu är synen: Låg risk för fall inom synhåll.
  • Trend: Sjunkande tillväxt i utlånen sedan tråden skapades.
  • Skuldkvoten som andel av den årliga disponibla inkomsten efter skatt, i princip konstant sedan trådstart 2010
  • Bostadsrätter: 2010 då tråden skapades till 2013, index ca. 160 - 190.
  • Det låga ränteläget har gjort det fortsatt fördelaktigt för hushållen att låna pengar.

Den sista meningen säger alltså "Fortsatt fördelaktigt att låna till bostad" och den först: "Låg risk för fall inom synhåll"

Trådskaparens vänner har troligen investerat i något som högst troligt inte fallit i pris,tvärtom, och enligt sbc inte kommer att göra inom synhåll heller.
Dom kan fortsatt troligen sitta lugnt i båten och till dom som ännu inte tagit plats i båten så, stig på, någon bubbla framför då ni kan kliva in på en lägre nivå verkar inte trolig.
Senast redigerad av John-Paul 2013-06-01 kl. 13:18.
2013-06-01, 13:14
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Återigen: Låg risk för bubbla/fall, fast egendom fortsatt relativt god investering

Källa, Statistik från SCB.Publicerad: 2013-04-03 : http://www.scb.se/Pages/Article____353441.aspx

Summerat OT:
  • Just nu är synen: Låg risk för fall inom synhåll.
  • Trend: Sjunkande tillväxt i utlånen sedan tråden skapades.
  • Skuldkvoten som andel av den årliga disponibla inkomsten efter skatt, i princip konstant sedan trådstart 2010
  • Bostadsrätter: 2010 då tråden skapades till 2013, index ca. 160 - 190.
  • Det låga ränteläget har gjort det fortsatt fördelaktigt för hushållen att låna pengar.

Bra inlägg, tack. Och nyutlåningsnivån har sjunkit senaste 2 åren, hittar ine källan just nu, men det var en scb artikeln nyligen. Nya lån i relation till lön har alltså SJUNKIT!! från över 400% till ca 350% i storstad. Jag tror det är mot bruttolön, och således sjunkit ännu mer mot netttolön då alla fått mer i plänboken senaste åren.
2013-06-01, 13:20
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Bra inlägg, tack. Och nyutlåningsnivån har sjunkit senaste 2 åren, hittar ine källan just nu, men det var en scb artikeln nyligen. Nya lån i relation till lön har alltså SJUNKIT!! från över 400% till ca 350% i storstad. Jag tror det är mot bruttolön, och således sjunkit ännu mer mot netttolön då alla fått mer i plänboken senaste åren.

Tack och japp, jag upprepar min sista mening som var ett tillägg.
Dom (trådskaparen vänner, och andra liknande) kan fortsatt sitta lugnt i båten och till dom som ännu inte tagit plats i båten så, stig på, någon bubbla som brister framöver då ni kan kliva in på en lägre nivå verkar inte trolig/kan inte skönjas inom synhåll. (=låg risk)
Orolig för belåning? Fortsatt fördelaktigt enligt FI.

Det sista är ganska tungt tycker jag. FI: "fortsatt fördelaktigt"
Senast redigerad av John-Paul 2013-06-01 kl. 13:26.
2013-06-01, 14:04
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Tack och japp, jag upprepar min sista mening som var ett tillägg.
Dom (trådskaparen vänner, och andra liknande) kan fortsatt sitta lugnt i båten och till dom som ännu inte tagit plats i båten så, stig på, någon bubbla som brister framöver då ni kan kliva in på en lägre nivå verkar inte trolig/kan inte skönjas inom synhåll. (=låg risk)
Orolig för belåning? Fortsatt fördelaktigt enligt FI.

Det sista är ganska tungt tycker jag. FI: "fortsatt fördelaktigt"

nu ser jag att det jag menade, allt står i din SCB-länk; SJUNKANDE BELÅNINGSGRAD, STABILISERAD SKULDKVOT etc, mycket nyttig läsning.
http://www.scb.se/Pages/Article____353441.aspx
2013-06-01, 14:12
Medlem
Trenden med stigande priser på bostäder måste brytas.

Med tiden är det nämligen så att det är den kommande generationen som betalar allt som din bostad har ökat i värde. Det sker genom att de tar lån för att köpa sin bostad.

Ju större denna obalans blir desto större risk att det slutar med krasch.

Mitt förslag är att även bostäder ska ingå i inflationsindexet.
2013-06-01, 14:28
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Trenden med stigande priser på bostäder måste brytas.

Med tiden är det nämligen så att det är den kommande generationen som betalar allt som din bostad har ökat i värde. Det sker genom att de tar lån för att köpa sin bostad.

Ju större denna obalans blir desto större risk att det slutar med krasch.

det är absolut inget konstigt, farligt eller felaktigt med stigande bostadspriser i en växande stad, med växande befolkning och ökande BNP, tex Stockholm. Man måste se till fler parametrar än bara priset i siffror eller prisökningen i procent om man vill göra jämförande analyser över tid, annars blir det oerhört amatörmässiga analyser.
Senast redigerad av tgv23000 2013-06-01 kl. 14:30.
2013-06-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
det är absolut inget konstigt, farligt eller felaktigt med stigande bostadspriser i en växande stad, med växande befolkning och ökande BNP, tex Stockholm. Man måste se till fler parametrar än bara priset i siffror eller prisökningen i procent om man vill göra jämförande analyser över tid, annars blir det oerhört amatörmässiga analyser.

Jag är måhända amatör, men det är ändå svårt bortse från att bostäder ökat i pris tack vare allt lägre räntor.

När jag skaffade min bostad tyckte jag det var svindyrt då jag betalade över 300.000 för den. Men i praktiken har värdeökningen varit så kraftig, att jag inte nog med att jag under alla år bott "gratis" utan jag har teoretiskt sett även tjänat pengar på att bo såhär. Som en sort extrainkomst även efter räntor och månadshyra är betalt.

Skulle tro att den går för ungefär 3,5 miljon idag.
2013-06-01, 15:00
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:

Det ingår i KPI.
2013-06-01, 15:11
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Jag är måhända amatör, men det är ändå svårt bortse från att bostäder ökat i pris tack vare allt lägre räntor.

När jag skaffade min bostad tyckte jag det var svindyrt då jag betalade över 300.000 för den. Men i praktiken har värdeökningen varit så kraftig, att jag inte nog med att jag under alla år bott "gratis" utan jag har teoretiskt sett även tjänat pengar på att bo såhär. Som en sort extrainkomst även efter räntor och månadshyra är betalt.

Vill du ange tiden och ev. typ, läge etc.?
2013-06-01, 15:16
Medlem
nu har den här tråden ca tre år på nacken, och ingen bubbla än! den kommer inte att komma heller, vad jag tror. framföralt beroende på att det inte finns några alternativ, Nya hyresrätter är svindyra och du får bättre månadskostnad genom att köpa en bostadsrätt än att hyra en motsvarande hyresrätt.
Hyresrätten pris är ytterst baserat på byggkostnader och även de kapitalkostnader (ränta).
Samtidigt ökar befolkningen i stockolm brutalt, befolkningen ökar mer än vad det byggs bostäder. Det änd som jag kan se som skulle få priserna att falla är en enorm arbetslöshet och global ekonomisk depression.
Btw är den någon som kan hitta statistik på kvadratmeter pris i stockholms innerstad från 2010 till 2013?
(från trådstart till nu) jag hittar ingen mäklarstatistik anger bar från 2011 vad jag kan se.
2013-06-01, 15:20
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

tyvärr också en oerhört amatörmässig analys och jämförelse, bara ett exempel - hur ska du kunna ta hem den "innestående vinsten" utan att kraftigt försämra din boendestandard? Visst finns det ett fåtal som kan det, genom att flytta till mindre ort, eller billigt land. Jag menar även om du byter till en på alla plan likvärdig bostad, men hyrd, bor där i lika många år, betalar den 3-4- falt högre boendekostnaden med din "vinst", så är du i slutändan plusminus noll, ungefär.

Att du tyckte det var svindyrt då du köpte för 300k, säger egentligen allt. Det var, och är även idag, och ska vara, svindyrt att köpa en fin bostad att trivas med i många många år. En inte alltför kvalificerad gissning är att då du köpte för 300k så stod din boendekostnad för en större procentandel av nettolönen än om du köpt idag, ALLT ANNAT LIKA, alltså ta med i beräkningen om staden vuxit, ta med i beräkningen att du vore i samma ålder med samma lön då som nu osv.
Senast redigerad av tgv23000 2013-06-01 kl. 15:32.
2013-06-01, 15:26
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
nu har den här tråden ca tre år på nacken, och ingen bubbla än! den kommer inte att komma heller, vad jag tror. framföralt beroende på att det inte finns några alternativ, Nya hyresrätter är svindyra och du får bättre månadskostnad genom att köpa en bostadsrätt än att hyra en motsvarande hyresrätt.
Hyresrätten pris är ytterst baserat på byggkostnader och även de kapitalkostnader (ränta).
Samtidigt ökar befolkningen i stockolm brutalt, befolkningen ökar mer än vad det byggs bostäder. Det änd som jag kan se som skulle få priserna att falla är en enorm arbetslöshet och global ekonomisk depression.
Btw är den någon som kan hitta statistik på kvadratmeter pris i stockholms innerstad från 2010 till 2013?
(från trådstart till nu) jag hittar ingen mäklarstatistik anger bar från 2011 vad jag kan se.
ungefär +22% senaste 3 åren i Sthlm innerstad.
http://lassekongosbostadstracker.blogspot.se/
http://www.valueguard.se/stockholmbr

valueguard är en oerhört bra o korrekt statt som kommer en gång i månaden, Lassekongo är numera också bra, (tillförlitligt och tillräckligt underlag) lasses statt kommer en gång i veckan.
Senast redigerad av tgv23000 2013-06-01 kl. 15:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in