Citat:
Ursprungligen postat av
Bartolo
Jag är måhända amatör, men det är ändå svårt bortse från att bostäder ökat i pris tack vare allt lägre räntor.
När jag skaffade min bostad tyckte jag det var svindyrt då jag betalade över 300.000 för den. Men i praktiken har värdeökningen varit så kraftig, att jag inte nog med att jag under alla år bott "gratis" utan jag har teoretiskt sett även tjänat pengar på att bo såhär. Som en sort extrainkomst även efter räntor och månadshyra är betalt.
Skulle tro att den går för ungefär 3,5 miljon idag.
tyvärr också en oerhört amatörmässig analys och jämförelse, bara ett exempel - hur ska du kunna ta hem den "innestående vinsten" utan att kraftigt försämra din boendestandard? Visst finns det ett fåtal som kan det, genom att flytta till mindre ort, eller billigt land. Jag menar även om du byter till en på alla plan likvärdig bostad, men hyrd, bor där i lika många år, betalar den 3-4- falt högre boendekostnaden med din "vinst", så är du i slutändan plusminus noll, ungefär.
Att du tyckte det var svindyrt då du köpte för 300k, säger egentligen allt. Det var, och är även idag, och ska vara, svindyrt att köpa en fin bostad att trivas med i många många år. En inte alltför kvalificerad gissning är att då du köpte för 300k så stod din boendekostnad för en större procentandel av nettolönen än om du köpt idag, ALLT ANNAT LIKA, alltså ta med i beräkningen om staden vuxit, ta med i beräkningen att du vore i samma ålder med samma lön då som nu osv.