2013-05-29, 21:24
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
hur är det å läsa till jurist i Umeå? Hade tänkt å läs där ht14. Bra stad för studenter? Hur ser det ut med jurister från Umeå

Jag läser juridik där sedan ett knappt år tillbaka. Umeå kan absolut vara en trevlig stad att läsa i men se till att skriva in dig i bostadskö (hos främst bostaden.se) så snart som möjligt för det kan vara lite klurigt att få boende och du vill helst bo där de andra studenterna bor (ålidhem) om du vill ha ett kul studentliv. Jag bor själv 5 km utanför och det har bidragit till att jag missat en del av den spontanitet som annars kan lyfta studentlivet.
Sedan blir studietiden vad man gör den till, var öppen mot människor så kommer du få öppenhet tillbaka.
Väldigt lugnt under pågående termin tycker jag personligen, känner mig sällan stressad. Vi jobbar ganska mycket i små basgrupper (ca 5 pers) och det är bra på så vis att det är ett effektivt sätt att lära känna nya människor + att man lär sig samarbeta. Vissa suger dock hårt på detta under första året har jag märkt så det kan vara lite frustrerande om man hamnar i en svårarbetat basgrupp. Blir förmodligen bättre med tiden när folk fått bättre disciplin etc.
För mer specifika frågor så fråga gärna !
Citera
2013-05-30, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Med det sagt tror jag studiedisciplin är viktigare än begåvning - men som sagt, det går att lära sig.

Helt klart. Jag har några i min klass som är så sjukt smarta att man inte kan låta bli att imponeras åt deras intelligens (och idémässiga kreativitet), sedan har vi mig, som inte alls är intelligentare än någon annan (om jag får säga det själv är jag medel), jag fick toppbetyg på vår senaste tenta, som de två otroligt intelligenta i min klass fick under snittet på. Med det, vill jag säga att begåvning inte är allt, och att man inte ska skrämmas av folk som verkar kunna allt, om.. allt.
Citera
2013-05-30, 21:28
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penatre
Helt klart. Jag har några i min klass som är så sjukt smarta att man inte kan låta bli att imponeras åt deras intelligens (och idémässiga kreativitet), sedan har vi mig, som inte alls är intelligentare än någon annan (om jag får säga det själv är jag medel), jag fick toppbetyg på vår senaste tenta, som de två otroligt intelligenta i min klass fick under snittet på. Med det, vill jag säga att begåvning inte är allt, och att man inte ska skrämmas av folk som verkar kunna allt, om.. allt.
Ha! Det där känner jag igen. Jag trodde också mig veta vem de smarta i klassen var, men sen visade det sig att så inte var fallet.
Citera
2013-05-30, 22:02
Medlem
Sen kan man ju ifrågasätta hur väl examinationsresultat korrelerar med verklig kapacitet i arbetslivet.

Mvh
Vill leva i min illusion att jag>mina betyg
Citera
2013-05-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starfitter
Sen kan man ju ifrågasätta hur väl examinationsresultat korrelerar med verklig kapacitet i arbetslivet.

Mvh
Vill leva i min illusion att jag>mina betyg

Ganska väl, överraskande nog. I vart fall är det min erfarenhet.
Citera
2013-05-31, 22:55
Medlem
Farenheits avatar
God kväll!

Det här kan framstå som ett någorlunda bagatellartat problem. Men jag vill ändå höra efter om någon med erfarenhet kan ge svar på min fråga. Den sista tentan för terminen är snart här. Dock, till skillnad från andra tentor skriver vi den kl 15:00 - 20:00. De tentor jag skrivit hittills har varit tidigt på morgonen. Finns det någon bra metod för att fortfarande vara på topp kl 15 på dagen? Med tanke på att man ska skriva så länge? Det rör sig om C3:an på SU.
Citera
2013-06-01, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Det låter som Uppsala Universitet. Finner det oerhört fascinerande hur brydda framför allt de kvinnliga studenterna verkar vara om sitt yttre under skoltid. Fascinerande och imponerande! Den kvinnliga juriststudenten måste väl därmed ses som en drömtjej för många? Snygg och smart?!

Att en tjej studerar till jurist innebär inte nödvändigtvis att hon är smart, eller ens medelmåttig. De tjejer jag känner som går på juristprogrammet ter sig ha svårt för att frambringa de simplaste av argument under diskussioner och rent generellt så utstrålar de inte direkt någon intelligens över medel.
Citera
2013-06-01, 19:11
Medlem
elgecys avatar
Då var det, för både mig och säkerligen en hel del andra då snart dags för den ödesdigra 30-poängs tentan på UU! Huuuh, ryser bara jag skriver orden.. Undrar således om ni mer erfarna har lite tips och annat värdefullt att dela med er av? Då det blir första gången jag överhuvudtaget skriver en tenta, är verkligen allt av intresse! Utöver det, undrar jag lite mer specifikt om någon känner sig manad att pinpointa ut det viktigaste att ha med sig när det gäller EKMR.
Citera
2013-06-01, 19:51
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Läs och svara på frågan. Det låter självklart, men många skriver ned allt de kan om ett visst område i stället för att försöka lösa de specifika problem frågan väcker. Gör inte det. Det tar mycket tid i anspråk och ger inga poäng.

Skriv direkt i svarshäftet i stället för att kladda och sedan försöka renskriva. Det är dömt att misslyckas, vilket många av mina kursare fick erfara under T1.

Referera till lagtext. Minns du inte lagrummet, så slå upp det.

Tilldela varje fråga ett visst antal minuter efter hur stor andel av betyget frågan motsvarar, och gå sedan vidare till nästa fråga när tiden är ute. Sitt inte och grunna på en fråga så att du inte har tillräckligt mycket tid för nästa - flest poäng får man ändå för de "lätta" resonemangen.

Så enkelt är det.
Citera
2013-06-01, 21:18
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Läs och svara på frågan. Det låter självklart, men många skriver ned allt de kan om ett visst område i stället för att försöka lösa de specifika problem frågan väcker. Gör inte det. Det tar mycket tid i anspråk och ger inga poäng.

Skriv direkt i svarshäftet i stället för att kladda och sedan försöka renskriva. Det är dömt att misslyckas, vilket många av mina kursare fick erfara under T1.

Referera till lagtext. Minns du inte lagrummet, så slå upp det.

Tilldela varje fråga ett visst antal minuter efter hur stor andel av betyget frågan motsvarar, och gå sedan vidare till nästa fråga när tiden är ute. Sitt inte och grunna på en fråga så att du inte har tillräckligt mycket tid för nästa - flest poäng får man ändå för de "lätta" resonemangen.

Så enkelt är det.
Utöver detta, som naturligtvis äger sin riktighet, så skulle jag också vilja bifoga följande råd: börja i rätt ända! För att exemplifiera, en fråga om huruvida en kommun får lämna ut en handling eller ej börjar INTE i offentlighets- och sekretesslagen utan i TF.
Citera
2013-06-01, 21:26
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Utöver detta, som naturligtvis äger sin riktighet, så skulle jag också vilja bifoga följande råd: börja i rätt ända! För att exemplifiera, en fråga om huruvida en kommun får lämna ut en handling eller ej börjar INTE i offentlighets- och sekretesslagen utan i TF.
Har du tid över är det dock roligare att börja i RF 1:7
Citera
2013-06-01, 21:26
Medlem
Farenheits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Då var det, för både mig och säkerligen en hel del andra då snart dags för den ödesdigra 30-poängs tentan på UU! Huuuh, ryser bara jag skriver orden.. Undrar således om ni mer erfarna har lite tips och annat värdefullt att dela med er av? Då det blir första gången jag överhuvudtaget skriver en tenta, är verkligen allt av intresse! Utöver det, undrar jag lite mer specifikt om någon känner sig manad att pinpointa ut det viktigaste att ha med sig när det gäller EKMR.

En sak som jag alltid gör är att utforma en disposition i början av tentasvaret. Berätta för examinatorn vad frågan gäller, vad jag måste undersöka och inom vilket område frågan faller. Detta gör att examinatorn fattar att du förstår. Dessutom gör du det enkelt för dig själv när du väl ska utforma svaret. Du slipper ha allting i huvudet hela tiden utan kan gå tillbaka och se vad du skrev i början och ha ett naturligt flöde i ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in