2013-05-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/bransch/article193399.ece

Jönköping lägger ner.

Åh fyfan. På tiden att de slutar lura unga och naiva gymnasister om att de kommer att bli affärsjurister.. Nu är det bara lkpg kvar som utgör det svarta fåret.
Citera
2013-05-27, 12:03
Medlem
Farenheits avatar
Är det någon här som sitter på hard facts vad beträffar C2/CA tentan vid Stockholms universitet för VT13? närmare 17 % underkända och ett AB-spann från 23-38 poäng. Var tentan särskilt svår?
Citera
2013-05-27, 14:46
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Är det någon här som sitter på hard facts vad beträffar C2/CA tentan vid Stockholms universitet för VT13? närmare 17 % underkända och ett AB-spann från 23-38 poäng. Var tentan särskilt svår?

AB-gränsen brukar vara 23-26. Notera att man kan få 0-6 extrapoäng under seminarierna; får man 6p krävdes alltså i detta fall 17/32 på tentan för AB.

Här är tentan om du är nyfiken:

http://minfil.org/M2Ofbab1bc/Tentamen_130502.pdf

och svarsmall:

http://minfil.org/N4O9b1bcbb/Svarsmall_130502.pdf

Fråga 1 skrevs av Christina Ramberg men rättades av Konrad Lundberg.

Svårt att säga om tentan var svårare än tidigare år - statistiken säger än så länge att den var det, men det är två omtentamenstillfällen och det var (min bedömning/traditionellt på denna kurs) många som blankade. Den slutgiltiga statistiken för kursen inkluderar alla tentamenstillfällen. Jag orkar inte leta upp det just nu, men från minnet brukar det vara 25-35 % AB.

ed: 28 % läsåret 2012.
Senast redigerad av Sobofied 2013-05-27 kl. 14:56.
Citera
2013-05-27, 15:57
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
AB-gränsen brukar vara 23-26. Notera att man kan få 0-6 extrapoäng under seminarierna; får man 6p krävdes alltså i detta fall 17/32 på tentan för AB.

Här är tentan om du är nyfiken:

http://minfil.org/M2Ofbab1bc/Tentamen_130502.pdf

och svarsmall:

http://minfil.org/N4O9b1bcbb/Svarsmall_130502.pdf

Fråga 1 skrevs av Christina Ramberg men rättades av Konrad Lundberg.

Svårt att säga om tentan var svårare än tidigare år - statistiken säger än så länge att den var det, men det är två omtentamenstillfällen och det var (min bedömning/traditionellt på denna kurs) många som blankade. Den slutgiltiga statistiken för kursen inkluderar alla tentamenstillfällen. Jag orkar inte leta upp det just nu, men från minnet brukar det vara 25-35 % AB.

ed: 28 % läsåret 2012.

Under vilken termin skriver man denna tenta?

Är juridik för övrigt så tråkigt och jobbigt som folk får det att verka? (Självklart är det en fråga om begåvning samt tycke och smak, men överlag?)
Citera
2013-05-27, 16:18
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Under vilken termin skriver man denna tenta?

Termin 2, SU.

Citat:
Är juridik för övrigt så tråkigt och jobbigt som folk får det att verka? (Självklart är det en fråga om begåvning samt tycke och smak, men överlag?)

Jag tycker det är skitkul. Jag tror utomstående kan få en negativ bild av programmet eftersom deras juridikstuderande vänner mest pratar om betygshets och studiebörda. Det är mer än så.
Citera
2013-05-27, 17:00
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Termin 2, SU.

Jag tycker det är skitkul. Jag tror utomstående kan få en negativ bild av programmet eftersom deras juridikstuderande vänner mest pratar om betygshets och studiebörda. Det är mer än så.

Jag funderar på att söka in till Juristprogrammet i Uppsala i höst med 1.55 i HP. Jag är relativt språkligt begåvad men är ändå orolig att det ska bli alldeles för hårt då jag inte besitter god studieteknik eller disciplin.
Citera
2013-05-27, 17:34
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Jag funderar på att söka in till Juristprogrammet i Uppsala i höst med 1.55 i HP. Jag är relativt språkligt begåvad men är ändå orolig att det ska bli alldeles för hårt då jag inte besitter god studieteknik eller disciplin.

Men det kommer du lära dig snabbt, om det behövs. Jag tror Uppsala kan vara bättre ur den synvinkeln då du kommer ha mer obligatorium än SU. Sök! Märker du efter en termin att det inte var en bra idé har du inte slösat stor del av livet ändå.

Med det sagt tror jag studiedisciplin är viktigare än begåvning - men som sagt, det går att lära sig.
Citera
2013-05-28, 12:48
Medlem
Pixlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Sådant trams råkar vara ett jävligt bra sätt att under avslappnade och informella former träffa nytt folk och skapa riktigt bra vänskapsband.

Trodde det fanns sådant i Sthlm med, då många program begagnar sig av sådant.

OffT: Hur rankas Sthlms juristlinje jämfört med övriga?
Är den 3 eller 4 i Sverige?

Senast jag kollade så rankades SU på 1a plats. Detta läste jag i DJ
Citera
2013-05-28, 14:19
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar

Det har du nog drömt i så fall. Rankings är ju alltid jävligt subjektiva och det beror väldigt mycket på vad man mäter. Dock har jag aldrig sett att SU skulle ligga nära toppen i någon av de rankingar som gjorts på senare tid. Snarare brukar SU ligga i bottenskrapet i alla rankings jag har sett. Jag säger inte att man ska tillmäta detta någon avgörande betydelse, men så är det.
Citera
2013-05-28, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar

Jag läste själv på SU och har inte sett att lärosätet varit i toppen någon gång. Inte för att någon överhuvudtaget bryr sig om var folk pluggat förutom folk som för närvarande pluggar...
Citera
2013-05-28, 19:39
Medlem
elgecys avatar
Citat:

Håller med tidigare talare. Om du har dålig disciplin (vilket är mänskligt) men likväl finner juridiken intressant kan Uppsala Universitet kanske passa dig. Jag pluggar där och vi har så otroligt mycket obligatoriska moment där man måste komma påläst att det indirekt tvingar en att öppna böckerna.
Citera
2013-05-29, 14:47
Medlem
HerrKattssons avatar
Citat:

Öva upp det som alla andra, är hyffsat säker att det ligger någon tråd och skräpar här gällande studieteknik. När det kommer till disciplin får du helt enkelt öva upp det. Är du helt hopplös (vilket jag inte tror du är) får du börja smått. T.ex. "Innan jag går och super skallen av mig ikväll ska jag bannejmej lösa den här uppgiften". Sätt upp små delmål och börja beta av dom bara.

Klart du löser det, sträck på ryggen pöjk!

Edit: Studieteknik och disciplin kommer vara nödvändigt oavsett vilket lärosäte du väljer att plugga juridik på. 4 miljoner böcker/termin läser sig inte på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in