Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Nu vet ju jag inte vilken rutten tingsrätt du sitter på. Men har svårt att tänka mig att du kan föra en lika bra juridisk argumentation som t.e.x. en domare.
Folk väljer jurist för att det är en mycket gedigen och bred utbildning. Det är en klar minoritet som jobbar inom rättsväsendet ska du veta. Du som nämndeman borde väl känna en viss tillfredsställelse när du hjälper till i en viktig del av det som är fundamenten för vår moderna demokrati. Tror du inte att jurister inom domstol tycker om sitt jobb pga av samma skäl? Sedan kan det så kartr finnas andra andra anledningar också men you get the point. Det är inte konstigt att jurist är Sveriges mest sökta utbildning.
Jo jag håller med om att jag har en viktig roll och att det är viktigt att människor får rättvisa bedömningar. Men det är mycket samma skit hela tiden, exempelvis någon som har åkt dit för Cannabisinnehav och sedan sitter denne i Tingsrätten, för egen konsumtion. På senaste förhandlingen när det var ett par sådana mål så ställde jag in mig på att inte döma, utan var skiljaktig.
Det kostar en jävla massa resurser att plocka in folk för skitsaker och göra rättegång av det, det är på tok för dyrt. Jurister tycker nog mycket väl om sitt jobb, många sitter på kvällarna och jobbar samt att de tittar extra på vissa fall när vi inte riktigt kan bestämma oss etc, inget fel med det, men jag märker ju att vissa domare och åklagare tycker det är tröttsamt med alla småförseelser. Att det alltid händer intressanta saker i rätten är rent felaktigt, de flesta fall är rätt så små och det finns ofta rätt stark bevisning, med andra ord är lagen då tydlig. Som när vissa erkänner rakt av, har fångats på kamera etc, ändå tar det 45min - 1 tim innan förhandlingen är avslutad.
Däremot så kan jag se att folk pluggar till jurister och gör det för pengarna, om man satsar på affärsjurist etc.