2013-05-23, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronben
1. Det fungerar precis som det låter. Man får extra meritpoäng för högskolepoäng som man läst utöver juristexamen. Hur när och var du tagit dessa spelar ingen roll. Själv har hade jag läst tre terminer i ett annat ämne innan jag började studera juridik vilket ger mig extra meritpoäng nu när jag söker ting men det är också ganska vanligt att folk läser dubbelt.

2. Nej, finns inget sådant krav, vare sig i teorin eller praktiken.

Okej, tack för svar. Men låt oss nu säga att jag tex läser Kriminologi (Distans) I
30 högskolepoäng. Då spelar det ingen roll om ja läser den som internetbaserad kurs på högskolan i Kristianstad eller om ja läser på distans hos SU?
Citera
2013-05-23, 06:23
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Va? Efter T6 är det sommarlov. Sedan läser man T7-T8, och sedan sommarlov. Därefter läser man T9 som är den sista terminen. Efter T9 är man klar och har då en Degree of Master of Laws (juristexamens översättning). Master of law är annars en brittisk/amerikansk påbyggnadsutbildning, och hur många svenskar läser den?

Ja det är det jag syftar på, man behöver då studera någonting relevant i ett år, en master of law utomlands till exempel, eller köra ett års ekonomistudier. Vad som helst som ger behörighet 1. Eller så studerar man ekonomi ett år tillsammans med juridikstudierna (då tappar man ett sommarlov och 6 poäng). Om man bara arbetar får man arbeta 3 hela år för att nå 36 poäng.

Därför är det bäst att kombinera studier med juridiskt arbete för att nå max sidopoäng . Om du inte får arbete de första sommarloven med juridiskt arbete kan man faktiskt studera på sina lov. Det är i alla fall 2 sommarlov vilket är 6 månader studier (man bör kanske klara av att köra på i dubbel hastighet när det är en vanlig ekonomi kurs eller något annat, om möjlighet finns får man till och med ihop ett år av studier i så fall).

Det värsta man kan göra är väl helt enkelt att slösa bort sina sommarlov om man vet att man tänker sitta ting, antingen studerar man på sommarlovet med något relevant eller så arbetar man med något juridiskt, annars får du ta igen det efter din examen och hur kul är det?
Senast redigerad av Icecrypt08 2013-05-23 kl. 06:32.
Citera
2013-05-23, 08:34
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popman123
Väldigt sällan jag ser en juristtjej som klätt upp sig. Kanske t1an men det försvinner fort. Snarare är det väl neurotiska tjejer, i glasögon som verkligen inte brytt sig.

Den enda catwalken är långa gången på markplan på ekonomikum. Vi jurister ska ej apa efter ekonomerna (har dessutom aldrig hört gången på jb kallas för catwalken).

Lite väl mycket ot kanske, men juristprogrammet bör ej säljas in till blivande juriststudenter att tjejerna är särskilt bra vi har lite mer kvantitet över kvalitet..

Det låter inte som att vi pluggar på samma universitet. Är det de senaste årgångarna som har gått ner sig totalt eller? I årgångarna kring min egen skulle minst 80% av tjejerna kunnat vara med i Legally Blonde. Observera att jag varken är stolt eller skäms över detta faktum. Jag dras inte till juristtjejer över huvud taget.
Citera
2013-05-23, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Ja det är det jag syftar på, man behöver då studera någonting relevant i ett år, en master of law utomlands till exempel, eller köra ett års ekonomistudier. Vad som helst som ger behörighet 1. Eller så studerar man ekonomi ett år tillsammans med juridikstudierna (då tappar man ett sommarlov och 6 poäng). Om man bara arbetar får man arbeta 3 hela år för att nå 36 poäng.

Därför är det bäst att kombinera studier med juridiskt arbete för att nå max sidopoäng . Om du inte får arbete de första sommarloven med juridiskt arbete kan man faktiskt studera på sina lov. Det är i alla fall 2 sommarlov vilket är 6 månader studier (man bör kanske klara av att köra på i dubbel hastighet när det är en vanlig ekonomi kurs eller något annat, om möjlighet finns får man till och med ihop ett år av studier i så fall).

Det värsta man kan göra är väl helt enkelt att slösa bort sina sommarlov om man vet att man tänker sitta ting, antingen studerar man på sommarlovet med något relevant eller så arbetar man med något juridiskt, annars får du ta igen det efter din examen och hur kul är det?

Att plugga extra kan förvisso vem som helst göra men att få arbeta med kvalificerade arbetsuppgifter under studietiden är inte riktigt lika enkelt. Det som krävs är väl någon form av sommarnotarietjänst och dom är inte helt enkla att få. Känner inte en enda person som har haft 36 meritpoäng när dom gått ut. Däremot är det väldigt vanligt att folk jobbar 1-2 år på byrå efter examen innan dom sitter ting och på så sätt maxar sina meritpoäng.
Citera
2013-05-23, 12:08
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Men eftersom alla kan få max extrameriter utan problem känns det lika bra att räkna med det.

Det spelar väl ingen roll att alla "kan" få det. När man examineras är det väldigt få som har max meritpoäng. Några år senare är det förstås desto vanligare (när man har fått arbetslivserfarenhet), men det är ju inte det som diskuteras nu.
Citera
2013-05-23, 12:55
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det spelar väl ingen roll att alla "kan" få det. När man examineras är det väldigt få som har max meritpoäng. Några år senare är det förstås desto vanligare (när man har fått arbetslivserfarenhet), men det är ju inte det som diskuteras nu.
Den ursprungliga frågan rörde var de som inte har tillräckligt bra betyg för att sitta ting hamnar och det var det jag svarade på. Då tycker jag det är rimligt att utgå ifrån max meritpoäng, kan personen sitta ting efter att ha jobbat ett par år är det ju inte en person som inte kan sitta ting utan en person som inte kan sitta ting direkt efter utbildningen vilket ju dock inte var vad frågan handlade om. Hade frågan istället varit var du hamnar direkt efter examen om du inte kan sitta ting direkt hade det däremot varit ett mindre lämpligt antagande.
Citera
2013-05-23, 18:26
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronben
Att plugga extra kan förvisso vem som helst göra men att få arbeta med kvalificerade arbetsuppgifter under studietiden är inte riktigt lika enkelt. Det som krävs är väl någon form av sommarnotarietjänst och dom är inte helt enkla att få. Känner inte en enda person som har haft 36 meritpoäng när dom gått ut. Däremot är det väldigt vanligt att folk jobbar 1-2 år på byrå efter examen innan dom sitter ting och på så sätt maxar sina meritpoäng.

Men det finns väl någon kursare som studerat ekonomi samtidigt som juridik? 3 års ekonomi studier är max meritpoäng. Och ja utan kontaker är det nog rätt svårt att få något sommarjobb som kvalificerar, men chansen finns ändå där.
Citera
2013-05-24, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Nu vet ju jag inte vilken rutten tingsrätt du sitter på. Men har svårt att tänka mig att du kan föra en lika bra juridisk argumentation som t.e.x. en domare.
Folk väljer jurist för att det är en mycket gedigen och bred utbildning. Det är en klar minoritet som jobbar inom rättsväsendet ska du veta. Du som nämndeman borde väl känna en viss tillfredsställelse när du hjälper till i en viktig del av det som är fundamenten för vår moderna demokrati. Tror du inte att jurister inom domstol tycker om sitt jobb pga av samma skäl? Sedan kan det så kartr finnas andra andra anledningar också men you get the point. Det är inte konstigt att jurist är Sveriges mest sökta utbildning.

Jo jag håller med om att jag har en viktig roll och att det är viktigt att människor får rättvisa bedömningar. Men det är mycket samma skit hela tiden, exempelvis någon som har åkt dit för Cannabisinnehav och sedan sitter denne i Tingsrätten, för egen konsumtion. På senaste förhandlingen när det var ett par sådana mål så ställde jag in mig på att inte döma, utan var skiljaktig.

Det kostar en jävla massa resurser att plocka in folk för skitsaker och göra rättegång av det, det är på tok för dyrt. Jurister tycker nog mycket väl om sitt jobb, många sitter på kvällarna och jobbar samt att de tittar extra på vissa fall när vi inte riktigt kan bestämma oss etc, inget fel med det, men jag märker ju att vissa domare och åklagare tycker det är tröttsamt med alla småförseelser. Att det alltid händer intressanta saker i rätten är rent felaktigt, de flesta fall är rätt så små och det finns ofta rätt stark bevisning, med andra ord är lagen då tydlig. Som när vissa erkänner rakt av, har fångats på kamera etc, ändå tar det 45min - 1 tim innan förhandlingen är avslutad.

Däremot så kan jag se att folk pluggar till jurister och gör det för pengarna, om man satsar på affärsjurist etc.
Citera
2013-05-24, 22:11
Medlem
hur är det å läsa till jurist i Umeå? Hade tänkt å läs där ht14. Bra stad för studenter? Hur ser det ut med jurister från Umeå
Citera
2013-05-25, 12:16
Medlem
http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/bransch/article193399.ece

Jönköping lägger ner.
Citera
2013-05-25, 13:17
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
http://www.infotorgjuridik.se/premium/mittijuridiken/bransch/article193399.ece

Jönköping lägger ner.

Undrar om det kommer att påverka det likartade programmet i Linköping? Kan ske blir de än mer beslutsamma i att försöka få till juristprogram istället.
Citera
2013-05-25, 14:15
Medlem
Farenheits avatar
Visste inte ens att Jönköping hade en "juristutbildning". hähä
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in