2013-05-21, 19:58
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Jag förstår inte varför jurister är så besatta av sitt utseende, har ni visitation innan föreläsningarna? Jag sitter för tillfället på SUs bibliotek och juristtjejerna kring mig verkar ha lagt ner mer tid på smink än plugg idag.

Vad händer om man pluggar till jurist och inte vill se ut som en gant katalog? Blir man mobbad? Tvingas uniformen på? (undrar bara skulle aldrig vilja bli jurist)

Det låter som Uppsala Universitet. Finner det oerhört fascinerande hur brydda framför allt de kvinnliga studenterna verkar vara om sitt yttre under skoltid. Fascinerande och imponerande! Den kvinnliga juriststudenten måste väl därmed ses som en drömtjej för många? Snygg och smart?!
Citera
2013-05-21, 20:41
Medlem
namgrebs avatar

Om det inte pläderas friskt för än det ena och än det andra är det risk att juridiken stannar upp ganska abrupt. Sen är det också så att alla processande jurister inte nödvändigtvis är bra jurister. Avslutningsvis är det som någon redan påpekat: Långt ifrån alla jurister jobbar med att döma, dvs. blir domare. En del lägger fem år av sitt liv på att sitta back office någonstans och slava för vad som i princip blir en timpenning på 120 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Det låter som Uppsala Universitet. Finner det oerhört fascinerande hur brydda framför allt de kvinnliga studenterna verkar vara om sitt yttre under skoltid. Fascinerande och imponerande! Den kvinnliga juriststudenten måste väl därmed ses som en drömtjej för många? Snygg och smart?!

...och neurotisk.
Citera
2013-05-21, 21:01
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy

Det är inte för intet som gången förbi studieplatserna i första salen på JB i Uppsala kallas för "Catwalken".
Citera
2013-05-21, 21:02
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Man kan väl arbeta under sommaren med något juridiskt. Då har du 3 månader varje sommar i 4 år vilket ger 12 månader som är 24 poäng. Sedan kanske man studerar en master of law efter programmet och får in ett års studier. Arbetar man 9 månader (18 poäng) med någonting relevant och studerar något relevant i 1 år (18 poäng) får man max sidomeriter.

Det är i alla fall ett rätt effektivt sätt utan att behöva läsa dubbelt då det bara kostar dig ett år extra.
Jag har för mig, enligt tidigare inlägg i tråden, att endast arbetserfarenhet efter examen är poänggrundande.
Citera
2013-05-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jag har för mig, enligt tidigare inlägg i tråden, att endast arbetserfarenhet efter examen är poänggrundande.

Utdrag från domstolsverkets hemsida:

"Det är i och för sig inte avgörande om arbeten utförts under studierna eller efter jur
kandexamen/juristexamen, inte heller om de har genomförts i en eller flera perioder.
Arbete före juridikstudierna beaktas normalt inte inom ramen för poängsystemet.
Arbeten som ligger i samma grupp läggs samman varefter meritpoängen läggs på
enligt ovanstående tabell. Om uppnådd anställningstid i grupp 1-arbete inte innebär
någon tilläggspoäng får en sammanläggning av denna tid ske med tid i grupp 2-arbete
för att eventuellt ge tilläggspoäng i denna grupp."
Citera
2013-05-21, 23:15
Medlem
dessutom kräver väl de flesta byråer/myndigheter med "kvalificerade" sommarjobb att studenten läst 6 terminer? Då är det plötsligt bara 2 sommarlov kvar för de som börjar på hösten.
Citera
2013-05-22, 06:05
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespour
dessutom kräver väl de flesta byråer/myndigheter med "kvalificerade" sommarjobb att studenten läst 6 terminer? Då är det plötsligt bara 2 sommarlov kvar för de som börjar på hösten.

Ja visst man måste ha lite flyt och få ett jobb som kvalificerar. Helst så fort som möjligt för att få ihop 3 sommarlov. Du räknade dock inte med sommaren när man studerar master of law och då är det 3 sommarlov.
Citera
2013-05-22, 10:20
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Du räknade dock inte med sommaren när man studerar master of law och då är det 3 sommarlov.

Va? Efter T6 är det sommarlov. Sedan läser man T7-T8, och sedan sommarlov. Därefter läser man T9 som är den sista terminen. Efter T9 är man klar och har då en Degree of Master of Laws (juristexamens översättning). Master of law är annars en brittisk/amerikansk påbyggnadsutbildning, och hur många svenskar läser den?
Citera
2013-05-22, 19:57
Medlem
Hej! Har börjat intressera mig för juristprogrammet då det verkar vara en väldigt bred utbildning, men efter att ha skummat igenom de senaste sidorna i den här tråden så blir man ju väldigt tveksam...

2 frågor:
1. För att få meritpoäng när man söker notarietjänstgöring så ska kan man ha läst vissa icke juridiska ämnen men som är av värde för att få meritpoäng, tex psykologi, kriminologi, statsvetenskap etc... Hur fungerar det? Läser man alltså dubbelt, dvs pluggar juristprogrammet samt även läser någon annan kurs tex på distans? Låter ju galet. Eller kan man läsa dessa kurser som sommarkurs?

2. Måste man sitta ting för att bli advokat?
Citera
2013-05-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Hej! Har börjat intressera mig för juristprogrammet då det verkar vara en väldigt bred utbildning, men efter att ha skummat igenom de senaste sidorna i den här tråden så blir man ju väldigt tveksam...

2 frågor:
1. För att få meritpoäng när man söker notarietjänstgöring så ska kan man ha läst vissa icke juridiska ämnen men som är av värde för att få meritpoäng, tex psykologi, kriminologi, statsvetenskap etc... Hur fungerar det? Läser man alltså dubbelt, dvs pluggar juristprogrammet samt även läser någon annan kurs tex på distans? Låter ju galet. Eller kan man läsa dessa kurser som sommarkurs?

1: Finns en hel del sommarkurser (ofta på distans)

2: Nej, inte i teorin/regelmässigt i alla fall. Sen om det i princip krävs ändå kan jag inte uttala mig om.
Citera
2013-05-22, 21:57
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det är inte för intet som gången förbi studieplatserna i första salen på JB i Uppsala kallas för "Catwalken".
Väldigt sällan jag ser en juristtjej som klätt upp sig. Kanske t1an men det försvinner fort. Snarare är det väl neurotiska tjejer, i glasögon som verkligen inte brytt sig.

Den enda catwalken är långa gången på markplan på ekonomikum. Vi jurister ska ej apa efter ekonomerna (har dessutom aldrig hört gången på jb kallas för catwalken).

Lite väl mycket ot kanske, men juristprogrammet bör ej säljas in till blivande juriststudenter att tjejerna är särskilt bra vi har lite mer kvantitet över kvalitet..
Citera
2013-05-23, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av great123

2 frågor:

1. Det fungerar precis som det låter. Man får extra meritpoäng för högskolepoäng som man läst utöver juristexamen. Hur när och var du tagit dessa spelar ingen roll. Själv har hade jag läst tre terminer i ett annat ämne innan jag började studera juridik vilket ger mig extra meritpoäng nu när jag söker ting men det är också ganska vanligt att folk läser dubbelt.

2. Nej, finns inget sådant krav, vare sig i teorin eller praktiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in