2013-06-01, 14:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
KJ:s ålder, 22, ger ingen åldersrabatt enligt lagen.

Praxis ?
Citera
2013-06-01, 14:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, teoretiskt kan KJ bara vara "inblandad", visst är det så, han kan ha lånat ut både bil och stuga, men jag tror att KJs bakgrund delas av få. Han har dödat djur, hans hund dog efter kort tid och bars ut i blodiga säckar. Nu är mycket hörsägen, men från flera håll hörs att KJ velat pröva på att döda, och att hunden klövs. Ja, det är rykten, men också att "tuffa killar" tyckte KJ var obehaglig. Han beskrivs som udda, säregen och så vidare.

Jag tror absolut att han är kapabel till detta, särskilt som han hade tillgång till fritidshuset, där han kände sig hemtam. Utan det här fritidshuset, och utan blodspåren i bilen hade jag skruvat ned mina misstankar mot honom några snäpp.

Jag tror att KJ är skyldig, dock är det intressant att se det ur både åklagaren och försvararens perspektiv. Advokaten menar ju att det kan finnas förklaringar till blodspåret/n i bilen som inte har med brottet att göra, och det jag nämnde är ju en teoretisk möjlighet.

Vad säger ni, har KJ stuckit VB i hjärtat med ett samurajsvärd, är det tänkbart?
Citera
2013-06-01, 14:05
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
De har ju hittat blod i hans bagagelucka, enligt tidningarna. Bilen stod i hans familjs garage. Så förmodligen har han styckat henne i sin lägenhet eller föräldrarnas hus.
Men jag förstår inte varför "alla" fastnar vid att detta måste ha hänt inomhus? Vad sägs om utomhus?? (för vilken gång i ordningen jag och några med mig tjatar om detta vet jag inte)
Citera
2013-06-01, 14:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Men jag förstår inte varför "alla" fastnar vid att detta måste ha hänt inomhus? Vad sägs om utomhus?? (för vilken gång i ordningen jag och några med mig tjatar om detta vet jag inte)

Det är inte alls säkert att styckningsplatsen är inomhus(lägenheten), det kan man inte veta på grundval av det vi känner till. Jag håller med dig, och jag tror att styckningsplatsen är utomhus eller i det gula huset.

Varför blodspår i bilen? Betänk att händer, kläder, mobil och troligen emballage eller annat som använts vid hanteringen fortfarande inte är funnet. Eftersom att detta inte återfanns vid eller omkring fp1 och fp2 så kan det betyda att KJ transporterat detta i sin bil, därför spår i bilen.
Citera
2013-06-01, 14:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Ja, I Långaredsfallet var det den avgörande indiciebiten för att kunna fälla polackerna för mordet på Ing*r. De friades som bekant för mordet på maken T*rgny, fast paret mördades samtidigt. I ett känt cold case-fall hängde det på en liten droppe (svett eller spott okänt). Jag tänker på den droppe som AE stänkte över PHs kropp när han låg och - det tar emot - stånkade i grässlätten i Falun.

Ibland undrar jag. Kriminalteknikerna topsar en del och åklagaren/fu-ledaren beslutar att ytterligare enbart delar av det insamlade materialet ska skickas på analys. Av kostnadsskäl naturligtvis. Likaså beslutas på mer eller mindre magkänsla vilka klädplagg och andra föremål som ska undersökas vidare hos SKL. Tänk om gärningsmannens dna finns på det som kasseras utan att undersökas. Hur många har gått fria pga detta?

Det enda som saknas i detta fall - förutom händerna - tycks vara brottsplatsen. En gärningsbeskrivning som även fortsättningsvis lyder "inom Bodens kommun" skulle kanske hålla om allting annat sitter. Det är rätt osannolikt att gärningsmannen åkte upp till t ex Gällivare kommun och utförde brotten. Griftefridsbrottet är bevisligen begånget i Boden.

Angående lokala försvarare. Det här börjar likna spektaklen med Esa Rano och Carolin-morden - innan gärningsmännen bytte till mer välrenommerade advokater. Vad var det för snack om Bodström när KJ greps? Jag har inte sett att han har begärt honom på papper. Inte för att TB hade kunnat ta målet eftersom han redan då hade uttalat sig om VB-fallet i TV3 utan jag bara undrar. TB gjorde f ö sin comeback som försvarare åt en mordåtalad Mart*n H*nsvold uppe i Luleå tingsrätt, och fick ner straffet för slaktmaskmmordet på småbarnsmamman Fr*da Stenb*rg i hovrätten. Så valet förvånade mig inte, om det nu var KJs förstahandsval.

Man skickar så mycket på analys till SKL och man tar allt oavsett kostnader. Det är inte magkänsla direkt man väljer ut vad som skickas utan det som tillhör den misstänkte och så som bilar och bostäder.

Man skickar så mycket och ändå är det bara ett fåtal som ger utslag, och ibland typ två av 100 tals analyser. I Långared skickade man in en sista enskild analys på flyktbilen och från order av åklagaren.
Det va mycket lyckat.
Det är väl så här att har man en ganska säker teori om något så gör man det man kan på just den platsen. Dom brukar inte ge sig direkt, men det kan ta tid. Örebro hade dom varit inne redan i misstänktes bostad, men fann inget vid de första besöken. Så tog det ett bra tag sen åkte dom dit och bröt upp golvet där låg ju en hel del blod. Så jag vet inte vad man ska tycka om alla dessa kemikalier som dom använder vid blodspårs detektering.

Det vimlar av diverse olika medel på marknaden för just blodspår, men jag är inte säker på att dom är 100% alla gånger. Och absolut inte om någon städat ordentligt. Oavsett blodspåren så ska dom in för DNA test annars är det värdelöst som bevis. Jag tror andra länder är mer skickliga på området blodspår och att finna dom. Man har case där man fått spår på ett golv efter 10 år, som då inte fått innan.
Det är en djungel helt enkelt.

Vill tillägga att det fanns inget i misstänktes bil i Örebrofallet, men han hade varit synlig i sin bil runt dumpningsdagarna. Och han hade inte promenerat utan kört ut delarna som då låg i diverse snödrivor.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-06-01 kl. 14:12.
Citera
2013-06-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeBe
Referens till infon om att blod hittades i bagaget på MGM:s bil. Tyckte jag läste alla inläggen plötsligt var det bara en sanning. Bläddrat tillbaka igen men hittar inte.

Finns ingen poliskälla som officiellt sagt det utan media med t.ex. "Aftonbladet avslöjar" vilket kan tyda på läcka i utredningen medvetet eller omedvetet.

Texten har ändrats lite eftersom: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16885063.ab
Citera
2013-06-01, 14:10
Medlem
africancoffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Det är skillnad på att lyfta 60, än att förflytta i skogsterräng.
Ta tex. en säck cement 20-25kg, hur långt går du med en sådan? Inte långt kan jag lova.
Jag håller på med tyngdlyftning,så för mig är 60 rätt lätt, men att promenera med det då särskilt i skogen skulle inte jag göra särskilt länge.

Att släpa/dra någon i skogsterräng är tungt. Även med ett adrenalinpåslag.

" Fördelen" med en människa kontra en säck är att vi har armar & ben som vi kan ta tag i. Det gör att kroppen går att dra/släpa. Att lyfta är inte så bara, men det går om man vet hur man ska lyfta upp, speciellt med någon som är medvetslös/avliden.

Men en bra liknelse. Det är ingen lätt uppgift att bära/släpa/dra en kropp i skogsterräng.

Om brottsplats eller styckningsplats är i skogen så måste den flyttas på nåt vis. Förutsatt att den platsen inte är i nära anslutning till en väg. Eller den flyttats med fyrhjuling etc.
Citera
2013-06-01, 14:11
Medlem
CarolSeavers avatar
Finns det någon bra, kortfattad sammanfattning av GM:s livshistoria? Familj, uppväxt, diagnoser, etc. Jag vet jag borde söka, etc., men den här tråden är ju närmast ogreppbar i sin omfattning.
Citera
2013-06-01, 14:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Man skickar så mycket på analys till SKL och man tar allt oavsett kostnader. Det är inte magkänsla direkt man väljer ut vad som skickas utan det som tillhör den misstänkte och så som bilar och bostäder.

Man skickar så mycket och ändå är det bara ett fåtal som ger utslag, och ibland typ två av 100 tals analyser. I Långared skickade man in en sista enskild analys på flyktbilen och från order av åklagaren.
Det va mycket lyckat.
Det är väl så här att har man en ganska säker teori om något så gör man det man kan på just den platsen. Dom brukar inte ge sig direkt, men det kan ta tid. Örebro hade dom varit inne redan i misstänktes bostad, men fann inget vid de första besöken. Så tog det ett bra tag sen åkte dom dit och bröt upp golvet där låg ju en hel del blod. Så jag vet inte vad man ska tycka om alla dessa kemikalier som dom använder vid blodspårs detektering.

Det vimlar av diverse olika medel på marknaden för just blodspår, men jag är inte säker på att dom är 100% alla gånger. Och absolut inte om någon städat ordentligt. Oavsett blodspåren så ska dom in för DNA test annars är det värdelöst som bevis. Jag tror andra länder är mer skickliga på området blodspår och att finna dom. Man har case där man fått spår på ett golv efter 10 år, som då inte fått innan.
Det är en djungel helt enkelt.

Vill tillägga att det fanns inget i misstänktes bil i Örebrofallet, men han hade varit synlig i sin bil runt dumpningsdagarna. Och han hade inte promenerat utan kört ut delarna som då låg i diverse snödrivor.

Med din förklaring som grund så vågar jag påstå att det golvet inte städats på 10 år.
Citera
2013-06-01, 14:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Finns ingen poliskälla som officiellt sagt det utan media med t.ex. "Aftonbladet avslöjar" vilket kan tyda på läcka i utredningen medvetet eller omedvetet.

Texten har ändrats lite eftersom: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16885063.ab

Men om försvararen yttrar sig angående en förklaring till blodspår i bilen så bör det väl vara tämligen klart att det faktiskt fanns spår, han har väl inte hittat på, det måste ju ha kommit från åklagaren?
Citera
2013-06-01, 14:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men om försvararen yttrar sig angående en förklaring till blodspår i bilen så bör det väl vara tämligen klart att det faktiskt fanns spår, han har väl inte hittat på, det måste ju ha kommit från åklagaren?
Men försvararen yttrar sig inte angående blodspår i bilen, bara blodspår.
Citera
2013-06-01, 14:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Finns det någon bra, kortfattad sammanfattning av GM:s livshistoria? Familj, uppväxt, diagnoser, etc. Jag vet jag borde söka, etc., men den här tråden är ju närmast ogreppbar i sin omfattning.

Inte ännu finns en mer utredd och klarlagd historia om misstänkte mer än hans intresse för airsoft lekar och att han har en gode man som är sin far. Han är offrets fd pojkvän. Men det kan komma senare det vet man inte och då med lite mer underlag än byskvaller och hörsägen.

Diagnoser ej bekräftat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in