Citat:
Ursprungligen postat av
Sokko
Ja, I Långaredsfallet var det den avgörande indiciebiten för att kunna fälla polackerna för mordet på Ing*r. De friades som bekant för mordet på maken T*rgny, fast paret mördades samtidigt. I ett känt cold case-fall hängde det på en liten droppe (svett eller spott okänt). Jag tänker på den droppe som AE stänkte över PHs kropp när han låg och - det tar emot - stånkade i grässlätten i Falun.
Ibland undrar jag. Kriminalteknikerna topsar en del och åklagaren/fu-ledaren beslutar att ytterligare enbart delar av det insamlade materialet ska skickas på analys. Av kostnadsskäl naturligtvis. Likaså beslutas på mer eller mindre magkänsla vilka klädplagg och andra föremål som ska undersökas vidare hos SKL. Tänk om gärningsmannens dna finns på det som kasseras utan att undersökas. Hur många har gått fria pga detta?
Det enda som saknas i detta fall - förutom händerna - tycks vara brottsplatsen. En gärningsbeskrivning som även fortsättningsvis lyder "inom Bodens kommun" skulle kanske hålla om allting annat sitter. Det är rätt osannolikt att gärningsmannen åkte upp till t ex Gällivare kommun och utförde brotten. Griftefridsbrottet är bevisligen begånget i Boden.
Angående lokala försvarare. Det här börjar likna spektaklen med Esa Rano och Carolin-morden - innan gärningsmännen bytte till mer välrenommerade advokater. Vad var det för snack om Bodström när KJ greps? Jag har inte sett att han har begärt honom på papper. Inte för att TB hade kunnat ta målet eftersom han redan då hade uttalat sig om VB-fallet i TV3 utan jag bara undrar. TB gjorde f ö sin comeback som försvarare åt en mordåtalad Mart*n H*nsvold uppe i Luleå tingsrätt, och fick ner straffet för slaktmaskmmordet på småbarnsmamman Fr*da Stenb*rg i hovrätten. Så valet förvånade mig inte, om det nu var KJs förstahandsval.
Man skickar så mycket på analys till SKL och man tar allt oavsett kostnader. Det är inte magkänsla direkt man väljer ut vad som skickas utan det som tillhör den misstänkte och så som bilar och bostäder.
Man skickar så mycket och ändå är det bara ett fåtal som ger utslag, och ibland typ två av 100 tals analyser. I Långared skickade man in en sista enskild analys på flyktbilen och från order av åklagaren.
Det va mycket lyckat.
Det är väl så här att har man en ganska säker teori om något så gör man det man kan på just den platsen. Dom brukar inte ge sig direkt, men det kan ta tid. Örebro hade dom varit inne redan i misstänktes bostad, men fann inget vid de första besöken. Så tog det ett bra tag sen åkte dom dit och bröt upp golvet där låg ju en hel del blod. Så jag vet inte vad man ska tycka om alla dessa kemikalier som dom använder vid blodspårs detektering.
Det vimlar av diverse olika medel på marknaden för just blodspår, men jag är inte säker på att dom är 100% alla gånger. Och absolut inte om någon städat ordentligt. Oavsett blodspåren så ska dom in för DNA test annars är det
värdelöst som bevis. Jag tror andra länder är mer skickliga på området blodspår och att finna dom. Man har case där man fått spår på ett golv efter 10 år, som då inte fått innan.
Det är en djungel helt enkelt.
Vill tillägga att det fanns inget i misstänktes bil i Örebrofallet, men han hade varit synlig i sin bil runt dumpningsdagarna. Och han hade inte promenerat utan kört ut delarna som då låg i diverse snödrivor.