2013-06-01, 13:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vet vi det? Kanske var det ett finger han började med?
Jo, det är klart. Det är det jag räknar till utdraget dödande, som kan påverka påföljden. Men styckningen av kroppen påverkar påföljden marginellt, och det är det vi diskuterar.

Det spelar ingen roll vad du, Reimer, jag eller någon annan tycker. Det är lagstiftaren som bestämmer, och han har bestämt påföljden för dödandet till upp till livstids fängelse, medan styckandet av kroppen till högst två års fängelse. Så styckandet påverkar knappast påföljden.

Skulle påföljden bli vård, vilket är troligast, så påverkar inte styckandet alls.
Citera
2013-06-01, 13:17
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Resonemanget gällde mer generellt, huruvida han har resurser att transportera en hel kropp.

Vad som egentligen har hänt är ju en öppen fråga.

Det som gör att jag i nuläget är tveksam till att styckningen har ägt rum i lägenheten är ju att de (ännu) inte har presenterat några bevis som pekar åt det hållet. Generellt borde ju platsen för styckningen vara mer med kontaminerad med blod, än det utrymmet som delarna transporterades i.

Alltså bör inte mordet inträffat i lägenheten heller eftersom man då förmodligen redan är bortom tätbebyggt område. Dvs i en prikär situation där transportstyckning är det ultimata.
Styckningen har då förmodligen skett av lust, hat eller bara ren skändning.
Citera
2013-06-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Det är skillnad på att lyfta 60, än att förflytta i skogsterräng.
Ta tex. en säck cement 20-25kg, hur långt går du med en sådan? Inte långt kan jag lova.
Jag håller på med tyngdlyftning,så för mig är 60 rätt lätt, men att promenera med det då särskilt i skogen skulle inte jag göra särskilt länge.
Du kanske skulle fråga gamla älgjägare hur långt de bar 60 kg älgkött förr i tiden innan de behövde vila någon minut.
Sen brukar in tunglyftare vara uthålliga, utan är stark under en kort stund, jämfört med en brottare.
Citera
2013-06-01, 13:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
DNA mår inte bra av Luminol. Men det finns andra ämnen som kan sprayas, som är bättre i det avseendet, Bluestar t.ex.
Bluestars tillverkare påstår att deras reagens är luminolbaserade, vilket skulle antyda att det inte är själva luminolet som DNA inte gillar, utan något annat reagens i en klassiska luminolreaktionen. Men det flourescerar inte med alls samma färg, och jag misstänker att det är lite större modifikationer som har gjorts än vad tillverkarna går ut med. Vad som stör och inte stör en DNA-amplifiering är ganska svårförutsebart. Vi vet precis vad Klenow-fragmentet i DNA-polymeras I från Thermus aquaticus har för struktur, men trots det är det väldigt svårt att förutsäga vilka ämnen som stör ezymaktiviteten och inte.
Citera
2013-06-01, 13:21
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du kan se det som att spadar, rep, jackor, familjen karate och allt snack i början av ämnet inte har relevans för dagsläget. Det skulle inte förvåna mig om det är planterat av diverse ortsbefolkning.

IngenEinstein Inget märkvärdigt eftersom hon bodde hemma, så mamman kan gott logga in utan det höjer på ögonbrynen.

Kopplingar finns ju mellan karatefamiljen och softisgänget. Är det spadanmälaren som är kompis med karatesonen?
Citera
2013-06-01, 13:23
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Du kanske skulle fråga gamla älgjägare hur långt de bar 60 kg älgkött förr i tiden innan de behövde vila någon minut.
Sen brukar in tunglyftare vara uthålliga, utan är stark under en kort stund, jämfört med en brottare.

Nu skall vi inte chatta . 60kg är tungt i vilket fall, KJ är långtifrån nån brottare också.
Men som redan sagts så kan KJ släpat offret på en pressening eller liknande.
Citera
2013-06-01, 13:24
Medlem
PowerOfThinkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
Tycker du de låter rimligt??
Stycka en hel kropp utan att spilla en droppe blod eller lämna en enda slamsa :/ efter sig???
Såvida han inte väntat tills blodet har koagulerat.( dock långsökt)
Vad tycker jag ?? : nej föga troligt att hon styckades i hans hem!

Har svårt att se HUR han tagit ut hela kroppen ur lägenheten, med tanke på risken att bli åskådad av någon...därför tror jag han gjort styckingen inne i lägenheten. Han har ju säkert haft tid att säda, efter vad jag förstått.
Citera
2013-06-01, 13:24
Medlem
sleipner8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bluestars tillverkare påstår att deras reagens är luminolbaserade, vilket skulle antyda att det inte är själva luminolet som DNA inte gillar, utan något annat reagens i en klassiska luminolreaktionen. Men det flourescerar inte med alls samma färg, och jag misstänker att det är lite större modifikationer som har gjorts än vad tillverkarna går ut med. Vad som stör och inte stör en DNA-amplifiering är ganska svårförutsebart. Vi vet precis vad Klenow-fragmentet i DNA-polymeras I från Thermus aquaticus har för struktur, men trots det är det väldigt svårt att förutsäga vilka ämnen som stör ezymaktiviteten och inte.
Hahah finns det en översättning på de där så vi dödliga förstår vad du menar??
Citera
2013-06-01, 13:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
I CL-fallet så städade väl en lillasyster mordplatsen och mamman slängde sopor osv?
Jo, så vad det nog. Jag tänkte bara på huvudmedhjälparna. Det förändrar inte mycket för resonemanget, dock. KJ umgås inte i kretsar där man brukar hjälpa varandra att undanskaffa mordoffers kroppar, annat än möjligen en famille.

Citat:
Det skrevs ju något om att KJ jublat att åklagaren lagt ner något. Kan det ha varit så att han anmäldes för något brott gällande hunden, men åklagaren lade ner det och att det var det KJ jublade över? Hittar inte när hunden dog och när han skrev om att åklagaren lagt ner något.
Det är för ingen del någon orimlig gissning. Givet klassen på gissningarna i den här tråden, tillhör den fullt klart de tio bösta procenten.
Citera
2013-06-01, 13:26
Medlem
sleipner8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerOfThinking
Har svårt att se HUR han tagit ut hela kroppen ur lägenheten, med tanke på risken att bli åskådad av någon...därför tror jag han gjort styckingen inne i lägenheten. Han har ju säkert haft tid att säda, efter vad jag förstått.
För jag tror inte hon mördades i lägenheten!!
Hon gick själv ut ur lägenheten! Antingen under hot eller att KJ följt efter henne!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Jag tror att VB dödats och styckats i stugan, styckningen kan också ha skett där fyndplats för torso m.m. var. Det enda som förbryllar är benen. Att stycka i ödehuset borde lämnat spår, kanske planen var att flytta alla delar till ödehuset och sätta eld på huset. Troligvis har tid inte funnits eller så vågade sig KJ inte dit fler ggr. i rädsla för upptäckt.
De har ju hittat blod i hans bagagelucka, enligt tidningarna. Bilen stod i hans familjs garage. Så förmodligen har han styckat henne i sin lägenhet eller föräldrarnas hus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det har du rätt i... Blir intressant höra förklaringen. Det sjuka är ju att om polisen inte hittar mer bevis är ju det blodet antagligen inget bevis som kan fälla honom. Oavsett hur dum förklaringen till hur blodet hamnat där är.

Antingen kan man välja att anlägga ditt perspektiv i frågan; - att det vi får veta, också är allt polisen och åklagarna vet, men det är ju också möjligt och kanske mera rimligt att föreställa sig att åklagarna medvetet väljer att inte gå ut offentligt med mer än ett minimum av vad dom sitter på.
Det kan vara så att man redan nu har en rad tekniska bevis som knyter KJ till gärningarna, trots(hör och häpna), Leif GW:s kommentar om att det inte är tillräckligt "det räcker inte"

På vilket vis skulle det tjäna deras intressen att exempelvis gå ut och redogörra för varje enskild detalj i "den samlade bilden"?

Dom presenterar SKL:s analyssvar kring blodbesudling i bagaeutrymmet och därmed har dom med god marginal presenterat skäl för en fortsatt häktning. Det är nytillkomna fakta och de har också den dignitet som krävs för att nå upp till sannolika skäl och framför allt fullt tillräcklig information för att kunna motivera sin ståndpunkt inför media o allmänhet Resten kan dom lugn spara till senare för att skaffa sig utredningsfördelar samt för att undvika ännu mer spekulationer än vad som redan är.
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-06-01 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in