2013-06-01, 09:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Det där är ju för eftersök i jaktsammanhang, tror inte polisen använder riktigt samma medel.
Jodå, det används av polisen.

BLUESTAR® FORENSIC Performances
Citat:
«DNA typing performed on blood treated with BLUESTAR® yields the same results as obtained from typing non-treated blood. Such results are extremely important in forensic science. Actually, obtaining reliable DNA typing (high frequency), even partial, allows for a case determination with a minimal risk of error.
Citera
2013-06-01, 09:49
Medlem
Citat:
Jag tror att han skulle köra hem henne med bil, och när de åkte iväg, så tänkte han att de skulle åka till föräldrarnas stuga och ha trevligt istället. När hon märker att han inte kör hem till henne, utan viker av åt annat håll, så börjar hon leva fan i bilen, och KJ tystar henne, kör till stugan, och har ihjäl henne där, sen slänger han in henne i bagaget, och kör ut henne till fp

Det håller inte som teori, eftersom skriken hördes i anslutning till hans bostad. Det är där något händer först. Men han kan ha orkat släpa ut en avsvimmad person till bilen i skydd av nattens mörker. Det verkar ju inte som om rättsteknikerna har hittat några spår efter lik eller blod i hans lägenhet. Så alltså måste han ha fört bort henne innan hon mördades. Det är väl här som polisen funderar på om han möjligen hade någon hjälp. En tanke bara.
Citera
2013-06-01, 09:51
Medlem
sleipner8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Det håller inte som teori, eftersom skriken hördes i anslutning till hans bostad. Det är där något händer först. Men han kan ha orkat släpa ut en avsvimmad person till bilen i skydd av nattens mörker. Det verkar ju inte som om rättsteknikerna har hittat några spår efter lik eller blod i hans lägenhet. Så alltså måste han ha fört bort henne innan hon mördades. Det är väl här som polisen funderar på om han möjligen hade någon hjälp. En tanke bara.
Saken är den att de aldrig blir mörkt där uppe nu så han måste ha jobbat på bra snabbt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Den bedömning kanske även innehåller markering från likhund i hans bil.

Åklagaren vill nog inte, om de seriöst funderar över en medhjälpare, säga mer än de behöver för att uppnå sannolika skäl.

Jag tror att det finns en chans att han förde bort henne medan hon levde. Då har alltså inga likhundar kunnat göra en markering varken i hans hem eller i någon bil. Dessutom kan det här blodet som har hittats faktiskt finnas på någon trasa eller ett plagg. Det är väl i så fall detta han säger att han har en förklaring till. Det blir i så fall lite knepigare för åklagarna. Lättare om själva mattan i bagageutrymmet är nedsölad. Det blir mycket svårt att lämna en rimlig förklaring till.
Citera
Medlem
Har försvararen rätt till att se alla analysresultat eller får han dem först då åtal väcks?
Citera
2013-06-01, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Hoppar in här helt utan att läsa ikapp vad ni skrivit senaste dygnet så jag vet inte om den här infon är gammal för tråden: Har fått bekräftat att KJ dödade sin hund. Han blev dessutom polisanmäld för det och det ska tydligen ha varit en rättegång (???). Han fick hjälp att "städa bort" hunden - av sin pappa.
Dessvärre är det ingen idé att komma med följdfrågor, jag fick infon i all hast "i smyg" och det var inte läge alls för mig heller att ställa ytterligare frågor, så jag vet inte hur han dödade sin hund eller vem som ska ha polisanmält honom. Men om det nu varit rättegång borde det väl gå att hitta bekräftelse på det via TR? Jag vet inte hur man gräver efter sånt och som sagt det kanske redan gjorts och varit uppe i tråden?
(Och NU ska jag läsa ikapp.)

Personen som lämnade uppgifterna till dig verkar inte ha koll. Enligt målöversikt för KJ hos Luleå tingsrätt finns inget brottmål i närtid, som gäller djurplågeri eller vad en sån händelse kan tänkas rubriceras som. Vad jag förstår ägde KJ hunden rätt nyligen, vilket innebär att målet kan inte heller ha rensats pga gallringsreglerna om äldre mål. (målöversikten visar endast dom två målen om god man samt det nu pågående rättsfallet om mord)
Slutsats: ingen rättegång om detta.

Om händelsen däremot skulle blivit polisanmäld känner jag inte till.
Citera
2013-06-01, 09:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Har försvararen rätt till att se alla analysresultat eller får han dem först då åtal väcks?
Då åtal väcks. Det är dock ofrånkomligt att försvararen får ta del av det som meddelas vid häktningsförhandling.
Citera
2013-06-01, 09:54
Medlem
Jag har skrev redan när bilarna beslagtogs av polisan att det var märkligt att den misstänktes bil stod parkerad inne i pappas garage. Markligt att köra in bilen i garaget när man besöker pappa, vad gjorde den där? Storstädning kanske?
Citera
2013-06-01, 09:55
Medlem
SituationStockholms avatar
Citat:
Jag tror att han skulle köra hem henne med bil, och när de åkte iväg, så tänkte han att de skulle åka till föräldrarnas stuga och ha trevligt istället. När hon märker att han inte kör hem till henne, utan viker av åt annat håll, så börjar hon leva fan i bilen, och KJ tystar henne, kör till stugan, och har ihjäl henne där, sen slänger han in henne i bagaget, och kör ut henne till fp

Får samma vibbar som i Mats Alm fallet,men där slapp vi en styckning i allafall och GM är fri,men din teori är bra analyserat och detta låter troligt att så hände faktiskt,har trott hela tiden från början att den gripne var rätt person och ingen som hellst tvekan ,för det är ju i lilla Boden som Gud glömde som detta spektapel hände,sen hur många störda personer finns där som kan begå en styckning ?
Citera
2013-06-01, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Hoppar in här helt utan att läsa ikapp vad ni skrivit senaste dygnet så jag vet inte om den här infon är gammal för tråden: Har fått bekräftat att KJ dödade sin hund. Han blev dessutom polisanmäld för det och det ska tydligen ha varit en rättegång (???). Han fick hjälp att "städa bort" hunden - av sin pappa.
Dessvärre är det ingen idé att komma med följdfrågor, jag fick infon i all hast "i smyg" och det var inte läge alls för mig heller att ställa ytterligare frågor, så jag vet inte hur han dödade sin hund eller vem som ska ha polisanmält honom. Men om det nu varit rättegång borde det väl gå att hitta bekräftelse på det via TR? Jag vet inte hur man gräver efter sånt och som sagt det kanske redan gjorts och varit uppe i tråden?
(Och NU ska jag läsa ikapp.)

Om han åtalades för djurplågeri så finns det ett förundersökningsprotokoll att kika på. Det är en offentlig handling.
Jaså, han fick hjälp av pappan att städa undan den stackars döda hunden. Hm... fick han hjälp med det här också....
Citera
2013-06-01, 09:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Stänkbilden är nog avgörande, och mönstret av vad som kanske var innan en eventuell tvätt.
Bild-googla "luminol". Tydligare kan det knappast bli.

Någon skrev att det inte går att avgöra dödsorsak om huvudet fattas på en kropp. Om rättsräkaren kan se direkt dödande skott eller knivhugg medan hjärtat fortfarande pumpade räcker det väl för att avgöra dödsorsaken.

Nej just det, "saknadehuvudetproblematiken" ställer till bekymmer för mordutredare då dödsorsaken vid ett sådant fall inte kan fastställas. Denna omständighet resulterade i att de båda läkarna - obducenten och allmänläkaren i CdC-fallet - inte kunde fällas för mord, endast för att ha styckat kroppen, d.v.s. för brott mot griftefrid. Att endast den ena av de båda läkarna var skyldig till vad som berövade CdC livet under pingsthelgen 1984 men inte den andra berodde på att mordutredarna inte lyckades sära på den svenska kriminalhistoriens siamesiska tvillingar med den lika felaktiga som orubbliga inställningen; båda skyldiga eller ingen av dem, kan väl till en del tillskrivas LGWP:s insatser. Men det är en annan historia.
Citera
2013-06-01, 09:59
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxig
Personen som lämnade uppgifterna till dig verkar inte ha koll.

Precis. Han kollades innan han ens var misstänkt. Hundhistorien är just...en (obekräftad) historia. Tråden behöver sannerligen inga fler trådsanningar. Han skulle kunna ha blivit anmäld till länsstyrelsen men bevisligen gick det inte vidare.

Detta med blodmängd igen. Det avgörande är inte mängden, såtillvida inte en person har tömts på varan, utan bilden. För att ta ett extremfall. Du tappar dig på blod varje dag, eller så ofta det är möjligt. Samlar i rör eller burkar i kylskåpet under en längre tid. Häller ut en gedigen samling av ditt blod. Sticker utomlands, byter id och dödförklaras så småningom.
Senast redigerad av Sokko 2013-06-01 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in