2013-05-31, 13:28
Medlem
Hej, har följt tråden en tid nu. Det som förvånar mig är hur lite förtroende som finns därute till åklagare samt poliser som utreder mordfall. Nu har jag ingen statistik på lösta kontra olösta fall. Självklart har utredningarna gett sådana resultat att det inte finns något som helst tvivel till högre misstankegrad. Åklagaren skulle aldrig gå in i en sådan förhandling och "gissa" eller chansa att hon får rätt. Hon är lika påläst som alla de andra i den salen och vet vilka promisser som gäller för att häkta någon på sannolika skäl. Att hon sen inte kan gå direkt på "utan tvivel" har förmodligen med att dom nog inte har hittat vare sig brottsplats eller mordvapen eller andra verktyg som har använts. Det sista är ren spekulation från min sida och jag har inga grunder till det påståendet.
Citera
2013-05-31, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Förstår jag det rätt ska god man bevaka rätt och sörja för god person, luddiga begrepp, vet inte vad det innebär. Förvalta egendom behövs dock inte längre, och om jag förstår det rätt betyder det inkomst. Nu är jag inte säker på att KJ jobbade, han kanske fick hyra och allt betald av socialen?

Om han diagnostiserats med AS så är det väl sjukpension som han borde ha och inte socialbidrag?
Citera
2013-05-31, 13:30
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
Den vanligaste anledningen till att en person får hjälp av en god man är att personen på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande inte längre kan bevaka sina rättigheter i samhället, sköta sin ekonomi eller för övrigt ta hand om sina personliga angelägenheter. Man kan inte få hjälp av en god man om hjälpbehovet kan lösas på ett mindre ingripande sätt såsom att ställa ut en fullmakt eller få hjälp genom t.ex. socialtjänsten.

Du skriver det jag tror, att socialtjänsten trätt in, vad gäller det ekonomiska. Klarade han inte plugget, får han inte csn. Jobbar han inte, blir det socialbidrag. Eller?
Citera
2013-05-31, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han kan självklart vara misstänkt, allt annat är prat.

ja klart att MB å co kan vara misstänka... det är konstigt alltsammans... Det som gör mig misstänksam är också att det finns ca 5 pers (vissa av de kanske har flera konton) som försvarar MB å co eventuella oskuld på ett mycket suspekt sätt.. då undrar jag vad vet de om MB och AN som inte vi vet? varför vill de skydda de? har de blivit mutade eller hotade?
Citera
2013-05-31, 13:32
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Inte så säker på det. Funktionshandikapp kan man inte "bota", det gäller att skapa rätt förutsättningar för personen.

Ja, och det gör man definitivt inte genom att döma honom till fängelse! Om han nu döms.
Fängelse är endast förvaring - inom rättspsykiatrin har han åtminstone goda chanser (förhoppningsvis) att få vård och omsorg.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han kan självklart vara misstänkt, allt annat är prat.

Då väljer jag tro på prat, från tex Karate klubben
och folk på byn. Att MB har tränat karate som vanligt, och haft
restaurangen öppen som vanligt och inte haft någon kontakt med polisen eller förhör överhuvudtaget.
Delvis han har levt som vanligt, kanske pga av polisen inte varit intresserad ett skit.
Det är stor skillnad på Verklighet och "FB verklighet"
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Du skriver det jag tror, att socialtjänsten trätt in, vad gäller det ekonomiska. Klarade han inte plugget, får han inte csn. Jobbar han inte, blir det socialbidrag. Eller?

Hans gode man är begränsad enligt sista tingsrätts förhandling.

Just nu: 22-åringen i rättsalen
LULEÅ.
Ny häktningsförhandling gällande den mordmisstänkte 22-åringen äger rum i Luleå tingsrätt på fredag. NSD direktrapporterar från förhandlingarna.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7686394
Citera
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Om han diagnostiserats med AS så är det väl sjukpension som han borde ha och inte socialbidrag?

Kanske det, det beror väl på om man bedömt att han inte klarar av att jobba. Skulle vara intressant om KJ nyligen fått ta del av omvälvande beslut.
Citera
2013-05-31, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse555
ditt sätt att försvara MB å co på gör mig misstänksam... vad vet du som inte vi andra vet? känns som att du döljer något om honom...

Den frågan ha vi ställt dig ett antal gånger med, vad du vet om MB som vi inte vet. Du vet ju tydligen att han är skyldig
Citera
2013-05-31, 13:33
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse555
ja klart att MB å co kan vara misstänka... det är konstigt alltsammans... Det som gör mig misstänksam är också att det finns ca 5 pers (vissa av de kanske har flera konton) som försvarar MB å co eventuella oskuld på ett mycket suspekt sätt.. då undrar jag vad vet de om MB och AN som inte vi vet? varför vill de skydda de? har de blivit mutade eller hotade?

Kanske helt enkelt vissa tror som polisen att det är KJ som är den skyldiga?
Eller har du blivit mutad själv att tro det inte är KJ? mycket suspekt.
Citera
2013-05-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Då väljer jag tro på prat, från tex Karate klubben
och folk på byn. Att MB har tränat karate som vanligt, och haft
restaurangen öppen som vanligt och inte haft någon kontakt med polisen eller förhör överhuvudtaget.
Delvis han har levt som vanligt, kanske pga av polisen inte varit intresserad ett skit.
Det är stor skillnad på Verklighet och "FB verklighet"

På vilket sätt har han inte levt som vanligt menar du? hur pass väl känner du honom?
Citera
2013-05-31, 13:34
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ja och under tiden han hade god man OCH om detta stämmer är hans far så får han betalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in