2013-05-31, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, han har god man, fadern sköter om KJs förpliktelser.

God man har han fått automatiskt eftersom han påstås ha AS. Men tidigare i tråden har vi kunnat läsa följande:

Citat:
"Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
God man. Där ser man! Vittnar om vissa svårigheter att klara sitt dagliga liv (vilket förstås inkluderar förmåga att "hantera pengar" - låtsasvapen ist för hyra?).

Nja, om tråden får störas med lite fakta så har han skött sin inkomst och ekonomi till den grad att godmanskapet jämkades för ett år sedan. Däremot kvarstår det, jag citerar domstolen:

Citat:
Tingsrätten begränsar med stöd av 11 kap 4 § och 23 § föräldrabalken omfattningen av
godmanskapet till att bevaka KJs rätt och sörja för hans person. Godmanskapet upphör därmed avseende förvaltande av egendom.

Pappsen är god man och godmanskapet ansökte de om -09, dvs troligtvis i samband med att KJ blev eller skulle bli myndig.

När det uppgavs att "polisen hade hämtat in två" är det troligt att det var KJ och hans gode man, som ska bevaka hans rätt? "

Han har således klarat att sköta sina räkningar, vilket jag inte tar för otroligt, eftersom jag är övertygad om att KJ måste vara feldiagnostiserad om han nu är GM.
Senast redigerad av hoaxgammon 2013-05-31 kl. 13:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF
Tror du att åklagaren bara hade fått igenom den lägre misstankegraden ifall de hade bevis som pekade på annat?
Du är inte särskilt bekant med hur rättsväsendet fungerar, eller?
Dom gör vad som behövs för att hålla den misstänkte..dom avslöjar inte mer än vad som är nödvändigt..När bevis kejan är klar så läggs det fram..allt för att hindra rykten som det blir på fb.
Är utb inom juridik...så jag vet en hel del..så jag vet varför åklagarna agerar som dom gör i detta fall..Men det verkar många muppar på fb inte fatta..
Spekulera vidare i fantasierna..
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
När GM är hittad, och om det är KJ, ser jag med tveksamt nöje fram till att media börjar skriva mer seriöst om as, eller snarare, att lekmän förstår att det här inte är en diagnos man kan klistra på kreti och pleti. Autism och allt med det här handikappet är inget man ska slå folk i huvudet med. Det är en diagnos som kommer i många tappningar, men för alla har det här funnits med hela livet. Det handlar inte om att någon "säger nåt dumt", "inte tycker som jag" eller "tittar under lugg". Blygsel, låg självkänsla, depressioner, allmän ohyfs, allt blandas in när man försöker diagnosticera andra. Det är att göra det för lätt för sig.

Tillverkningsindustrin tar väldigt väl hand om folk med handikapp, och jag vet inte hur KJs liv skulle sett ut nu om han i stället för att försöka studera och drömma om saker han inte klarade av, fått göra något han faktiskt klarade. Han borde fått ett anpassat jobb, i stället för att dröna hemma och i skolan och drömma om att göra lumpen. Han hade fastnat i helt fel spår. Att bli nekad att skjutsa hem VB kan ha tänt stubinen, det kan räcka...

Tyvärr tror jag att fängelsemiljön på sikt är bra för honom.

Tänk själva... hur hade KJ det? Hans liv var att drömma om att göra lumpen (som han inte fick göra), gå i skolan (som han inte klarade) och att dejta tjejer (som inte ville ha honom).

Om det är KJ som är gärningsman så tror jag inte att det blir fängelse för honom, jag tror mer på kryssning som man kallade det förr i tiden.

Hans diagnos och problem med att klara vardagen indikerar på en störning.
Citera
2013-05-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodson
benen var kapade vid underlivet.
Polisen har haft stark bevisning i över 1 v men väntat på att få allt verifierat av skl. Idag blev det polisen redan visste till 90 %... verifierat av skl..
Allt detta kommer från en helt säker källa.

Tvivlar starkt på din "säkra källa"

Hade dem haft tillräckligt starka bevis så hade han redan suttit häktad på sannolika skäl.
Citera
2013-05-31, 13:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om det är KJ som är gärningsman så tror jag inte att det blir fängelse för honom, jag tror mer på kryssning som man kallade det förr i tiden.

Hans diagnos och problem med att klara vardagen indikerar på en störning.

Var har du den diagnosen? Källa på det som man säger och lite underlag.

Citat:
Ursprungligen postat av svettmormor
Tvivlar starkt på din "säkra källa"

Hade dem haft tillräckligt starka bevis så hade han redan suttit häktad på sannolika skäl.

Det behöver du inte göra det stämmer förmodligen ganska bra in här till skillnad från annat.
Citera
2013-05-31, 13:26
Medlem
[quote=Cinnabar|43705392]
Citat:
Ursprungligen postat av exorganic

Nej, nej, nej. Han blev dumpad för att han var för kontrollerande, han klarade inte av gymnasiet, han har god man, han kunde inte göra lumpen. Han var inte med på den sociala samvaron med air soft gänget. Han gick hem efter avslutat "krig". Han hade inga planer för framtiden, som gick att genomföra. Han var fritt svävande, nekad allt.

Ok, det finns en negativ bild och en positiv bild, beroende hur man ser det. Det finns ju folk som föds med eller får handikapp som skapar problem för dem, men dom blir inga styckmördare bara för det. En 22-åring har ändå framtiden för sig att ta nya tag och försöka igen. KJ har ändå försökt, även om han behövt en god man och annan hjälp(?). Tror fortfarande störningen sitter mycket djupare även om den "negativa bilden" har varit någon slags trigger. Om det skulle visa sig KJ är skyldig.
Citera
2013-05-31, 13:27
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fast det stämmer inte riktigt längre.

Målnummer
Ä 3377-11
2012-02-13
I ansökan till tingsrätten har JJ och K J yrkat att godmanskapet ska begränsas till att bevaka rätt och sörja för person. Av ansökan framgår att KJ tiden har klarat att hantera sin inkomst och lärt sig under tiden varför god man att förvalta egendom inte längre behövs.

Förstår jag det rätt ska god man bevaka rätt och sörja för god person, luddiga begrepp, vet inte vad det innebär. Förvalta egendom behövs dock inte längre, och om jag förstår det rätt betyder det inkomst. Nu är jag inte säker på att KJ jobbade, han kanske fick hyra och allt betald av socialen?
Citera
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodson
Dom gör vad som behövs för att hålla den misstänkte..dom avslöjar inte mer än vad som är nödvändigt..När bevis kejan är klar så läggs det fram..allt för att hindra rykten som det blir på fb.
Är utb inom juridik...så jag vet en hel del..så jag vet varför åklagarna agerar som dom gör i detta fall..Men det verkar många muppar på fb inte fatta..
Spekulera vidare i fantasierna..

Min erfarenhet är att den som måste påpeka att dom är "utbildade inom juridik" oftast är dom största skitsnackarna med minst koll av alla

just sayin'
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Har du fakta på att polisen nånsin varit intresserad av MB?

Han kan självklart vara misstänkt, allt annat är prat.
Citera
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fast det stämmer inte riktigt längre.

Målnummer
Ä 3377-11
2012-02-13
I ansökan till tingsrätten har JJ och K J yrkat att godmanskapet ska begränsas till att bevaka rätt och sörja för person. Av ansökan framgår att KJ tiden har klarat att hantera sin inkomst och lärt sig under tiden varför god man att förvalta egendom inte längre behövs.
Den vanligaste anledningen till att en person får hjälp av en god man är att personen på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande inte längre kan bevaka sina rättigheter i samhället, sköta sin ekonomi eller för övrigt ta hand om sina personliga angelägenheter. Man kan inte få hjälp av en god man om hjälpbehovet kan lösas på ett mindre ingripande sätt såsom att ställa ut en fullmakt eller få hjälp genom t.ex. socialtjänsten.
Citera
2013-05-31, 13:28
Medlem
Lustitias avatar
Helt ny här på flashback, så sorry om jag upprepar lr något annat "fel"!

Men jag har funderat, den misstänkte sägs ha ett intresse för geocaching va? Kan det vara så jävligt att killen ser det hela som en lek? Han behåller händerna för att helt enkelt tänker använda dem som skatt i geocachingen? Låter mkt sjukt, men hela grejer är ju sjuk så varför inte?!
Citera
2013-05-31, 13:28
Medlem
IngenEinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernt-Benny
Vad jämför du med?
Jämför du med oss svenskar och våra kultur så är det inte normalt eller vad man ska säga.
Men det kanske är väldigt vanligt i Thailand osv?

Kolla hur det ser ut i Italien där männen bor hemma tills dom är 35år..
Beror helt och hållet hur kultur ser ut.

Det vad då självaste F
Jag menar att just Kulturer kan krocka..Men våran
Självklart är alla människor lika värde..Men det finns andra saker i vissa kulturer som gör sig berättiga att
..ta sig egna friheter Ex hedersmord
Phu suck....Låååångt sånt
Om man ska tro på vad dom här personerna sagt ang : Just detta så
Handlar det om en svartsjuk mamma..en kontrollerande sådan
Sen skriver JAG det finns många bra Thai många bra människor från andra länder..
Så haka inte upp dig på att jag skriver att Thai kan vara svartsjuka.Det kan vi med
Men att just källa från Boden säger att VB mamma är en kontrollfreak ,
och att dotter fick flytta hem från sin pojkvän,pg av svartsjuka och hon vad fortfarande svartsjuk på den killen..
Men nu skriver ju andra på tråden att man inte ska lita på en Bodenbo ???
Varför ?
Är Kj verkligen kapabel till detta.? Utan att halva huset klädesplagg m.m. skulle vara fullt av blod..
Vilket dom har haft lång tid på sig att kolla upp
Är det han lås in han släng nyckeln..åt
Men är det INTE han..ska man fasen leta till bevisbördan ligger på högsta. Tillräckliga skäl
Punktum .
https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in