2013-05-31, 13:34
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebulah
Om alla som tycker illa om någon och skriver det på något socialt media eller någon hemsida skulle ha något att förklara så lär listan över dylika personer bli jäkligt lång bara när det gäller den här tråden.

AN's klumpiga uttryck är en liten bris jämfört med alla fullkomligt rabiata inlägg mot henne och hennes familj. Och nej jag har inget som helst personligt intresse att försvara vare sig henne eller hennes familj men drevet på Flashback saknar all intelligens.

Jovisst, men en jävligt stor skillnad är att vi alla här gömmer oss bakom anonymitet. Tror inte att folk, även jag, skulle skriva en bråkdel under rätt identitet. AN skrev helt öppet.
Citera
2013-05-31, 13:35
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ja, och det gör man definitivt inte genom att döma honom till fängelse! Om han nu döms.
Fängelse är endast förvaring - inom rättspsykiatrin har han åtminstone goda chanser (förhoppningsvis) att få vård och omsorg.

Ja, det är knepigt. Vet inte hur man dömer i sådana här fall, om man bedömer att personen kan dömas till fängelse, men samtidigt kommer att få en dålig utveckling av det?
Citera
2013-05-31, 13:35
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16878753.ab
Citera
2013-05-31, 13:38
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saltapinnar
Polis hade väl haft span på KJ,alltså måste dom ju sett hur han rört sig.
Märkligt att han inte ville skriva in sig på söklistan.
Märkligt tycker jag var hans svar när Aftonbladet ville ha en intervju med honom,hade för mig att han svarat...Ni kan gå igen!!
Undra vad KJ hade för sig i ödehuset dagar före likdelar hittades där.
Ja listan kan bli lång därför undrar jag nu varför VBs anhöriga inte valt att träda fram i efterlyst,utan att man valt grannen.

Okej, jag håller med om att KJ är skum i många avseende, men om Aftonbladet kom och knackade på min dörr vid en personlig tragedi så skulle jag bett dem gå. Tror inte KJ är den första som gjort det. De flesta vill nog vara ifred från media, oavsett skäl.
Citera
2013-05-31, 13:38
Medlem
Fritons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4556659
14.30-15.30 står det i SVTs app.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/bodenmordet-ny-haktningsforhandling-idag
Nedräkning till presskonferensen där.
Citera
2013-05-31, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ixam
Enl. KJ själv så hoppade han över gymnasiet och gick direkt till högskola.
Detta enligt hans profil på.....netlog? eller vad sidan nu hette där han kallade sig majoren något.

Frågan är vad han gjorde efter Folkhögskolan. Vilka utbildningar sökte han?
Dum är han absolut inte, möjligtvis lite mytoman.
Citera
2013-05-31, 13:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsbabykills
själva PK'n är väl om ca 50 minuter som jag förstått det, men häktningsförhandlingen är inledd 13.30 o pågår nu. (o lyckta dörrar gäller)

Efter förhandlingen kommer man uttala sig från åklagarsidans håll.
Vad ska mediaadvokaten säga nu tro? Min klient är oskyldig eller man har inga bevis.
Nåväl som tur är har han yppandeförbud så man slipper ha försvarstalen i media.
Citera
2013-05-31, 13:43
Medlem
Cinnabars avatar
Boden är inte så tryggt...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/boden-en-otrygg-kommun

...men kyrkoherden hävdar det motsatta när brottet mot VB oroar...

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7685870
Citera
2013-05-31, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Efter förhandlingen kommer man uttala sig från åklagarsidans håll.
Vad ska mediaadvokaten säga nu tro? Min klient är oskyldig eller man har inga bevis.
Nåväl som tur är har han yppandeförbud så man slipper ha försvarstalen i media.

Varför är det tur att han slipper ha försvarstalan i media?
Citera
Medlem
kattnattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna.Q
Frågan är vad han gjorde efter Folkhögskolan. Vilka utbildningar sökte han?
Dum är han absolut inte, möjligtvis lite mytoman.

Han har gått på Folkhögskolan i Övertorneå, "ALLP" enligt honom själv, inriktning historia. Detta enligt hans profil på Netlog.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse555
På vilket sätt har han inte levt som vanligt menar du? hur pass väl känner du honom?

Tränat karate med han. känner antal av hans karate vänner.
Och har en polare som tränar karate där och som också känner MB´s son.
Citera
2013-05-31, 13:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
När GM är hittad, och om det är KJ, ser jag med tveksamt nöje fram till att media börjar skriva mer seriöst om as, eller snarare, att lekmän förstår att det här inte är en diagnos man kan klistra på kreti och pleti. Autism och allt med det här handikappet är inget man ska slå folk i huvudet med. Det är en diagnos som kommer i många tappningar, men för alla har det här funnits med hela livet. Det handlar inte om att någon "säger nåt dumt", "inte tycker som jag" eller "tittar under lugg". Blygsel, låg självkänsla, depressioner, allmän ohyfs, allt blandas in när man försöker diagnosticera andra. Det är att göra det för lätt för sig.

Tillverkningsindustrin tar väldigt väl hand om folk med handikapp, och jag vet inte hur KJs liv skulle sett ut nu om han i stället för att försöka studera och drömma om saker han inte klarade av, fått göra något han faktiskt klarade. Han borde fått ett anpassat jobb, i stället för att dröna hemma och i skolan och drömma om att göra lumpen. Han hade fastnat i helt fel spår. Att bli nekad att skjutsa hem VB kan ha tänt stubinen, det kan räcka...

Tyvärr tror jag att fängelsemiljön på sikt är bra för honom.

Tänk själva... hur hade KJ det? Hans liv var att drömma om att göra lumpen (som han inte fick göra), gå i skolan (som han inte klarade) och att dejta tjejer (som inte ville ha honom).

Bra att du verkar ha kommit till någon slags insikt! Hoppas nu att det även återspeglar sig i dina handlingar så att du slutar skriva en massa dåligt underbyggda spekulationer utifrån gissade diagnoser och personlighetskarakteristika hos KJ. Annars bidrar du ju bara själv till att bygga på med fördomar hos yngre och inte så kritiskt tänkande individer som läser här i tråden.

Sanningen här som flerfaldiga gånger påpekats är att ingen i denna tråd - allraminst du - vet något närmare om exakt villka problem KJ har och vad som är relaterat till hans neuropsykiatriska funktionshinder och inte. Om han är mördaren så vet vi i nuläget inte heller hur det spelade in för vad som hände. Inte heller vet vi om det hade gjort någon skillnad med en annan typ av stöd eller åtgärder som yngre. Även socialt välanpassade människor utan diagnoser begår ibland bestialiska våldsdåd när de inte klarar av att hantera frustrationer och aggressioner. Allt kan inte förklaras med psykologisk analys på en tillfredställande nivå - än mindre naturligtvis när den är hobbybetonad och baseras på ett i högsta grad ofullständigt faktaunderlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in