2013-05-29, 12:46
Medlem
Undrar om det finns någon synonym till "torde" som inte är så vardagligt och lite äldre?
Citera
2013-05-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Betyder bindestrecket att det stod nånting innan? Få se den delen också. Annars håller jag med.

Det var en tv-reklam och jag lyssnade inte på allt de babblade om, men det handlade om juice som skulle ha smaksgaranti.
Citera
2013-05-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Undrar om det finns någon synonym till "torde" som inte är så vardagligt och lite äldre?
Denna länk torde ge dig svar
http://www.synonymer.se/?query=torde&SOK.x=-690&SOK.y=-182
Citera
2013-05-29, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Denna länk torde ge dig svar
http://www.synonymer.se/?query=torde&SOK.x=-690&SOK.y=-182

Tack men jag finner inget av dem som "äldre och mindre vanligt" utan hör samtliga av dem dagligen.
Citera
2013-05-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Tack men jag finner inget av dem som "äldre och mindre vanligt" utan hör samtliga av dem dagligen.
Jag tycker nog tör hör till de mer gamla uttrycken
Citera
2013-05-29, 19:55
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Det var en tv-reklam och jag lyssnade inte på allt de babblade om, men det handlade om juice som skulle ha smaksgaranti.
Om den är god och smaskig så kunde den ha smaskgaranti. Om de lovar att den smakar nypressad så kunde juicen ha färsksmaksgaranti. Foge-s följer en huvudregeln för fotbollsförbund etc, men undantagen är många.

Det är knappast något grovt fel att kasta in ett foge-ljud improviserat. Vi har redan i standardspråket chefekonom + chefsekonom, tidplan + tidsplan. Ofta har man i dialekter en fogevokal som i »hemmagjord« eller »hunnajävelen« (hunddjävulen).
Citera
2013-05-29, 23:34
Avslutad
Konjunktivform av kunna?
Citera
2013-05-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Om den är god och smaskig så kunde den ha smaskgaranti. Om de lovar att den smakar nypressad så kunde juicen ha färsksmaksgaranti. Foge-s följer en huvudregeln för fotbollsförbund etc, men undantagen är många.

Det är knappast något grovt fel att kasta in ett foge-ljud improviserat. Vi har redan i standardspråket chefekonom + chefsekonom, tidplan + tidsplan. Ofta har man i dialekter en fogevokal som i »hemmagjord« eller »hunnajävelen« (hunddjävulen).
Tack för svar, det är intressant med språk, själv är jag usel på grammatik.
Citera
2013-05-30, 01:53
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Konjunktivform av kunna?
Det sammanfaller väl med preteritum indikativ.

– Kunde det nu bara sluta snöa!
Citera
2013-05-30, 21:01
Medlem
Vet någon när ord som aklamera, gamäng, humbug, aker och kretin slutades användas i det vardagliga svenska talet?

Tacksam för svar!
Citera
2013-05-30, 21:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tycker nog tör hör till de mer gamla uttrycken

Tör förhåller sig till torde som bör till borde. Jag vill inte kalla det för synonymer, det är olika former av samma ord.
Citera
2013-05-30, 23:07
Medlem
Kan "videor" syfta på "videoklipp" eller är det alltid "videobandspelare" man syftar på?

Kan man t.ex. skriva "Jag tittar på videor på Youtube"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in