Citat:
Ursprungligen postat av
smålandtintin
Redan att hitta kategorin " i grunden vanlig person som blir styckmördare " tror jag blir svårt.
Vi hade den diskussionen i Eva Magnusson-fallet, där det fanns folk som använde cirkelresonemanget att GM måste vara psykiskt jättesjuk eftersom han begått ett sådant brott. Och visst kunde man i efterhand hitta lite speciella personlighetsdrag hos honom, men inget jättemärkligt, och före dådet var den allmänna bilden av honom en helt normal trevlig och hjälpsam kille som möjligen var lite svår på fruntimmer.
Citat:
MT har ingen kriminell bakgrund, men att kalla honom "i grunden vanlig person" är nog att ta i. Jag tycker inte det är otänkbart att någon ser honom som i grunden snäll och oförmögen att sitta i fängelse.
Han har en god man, och sägs ha en specifik diagnos. I den meningen är han ju inte
en i grunden vanlig person. Jag tycker inte att det i sig är konstigt att han är misstänkt för ett styckmord.
Däremot är han helt ostraffad, och har vad vi förstår heller inga kriminella kontakter. Det gör att jag lägger pannan i bekymrade veck när jag hör antydningar om att polisen skulle kunna tänka sig att han hade en medhjälpare.