2013-05-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Brottsplatsen är en viktig del när man gör en GMP, och den är inte fastställd ännu vad vi känner till.

Man kan då utgå från hur brottet är begått. I det här fallet säger styckningen och vad han gjort med kroppsdelarna mycket om GM. Det kan bli svårt att hitta mordvapen och mordplats om man tror på min teori. Är detta en random person (med random menar jag någon som inte har ett känslomässigt förhållande till offret) kan det ta tid innan GM åker fast.
Om detta är en "lustmördare" åker han fast förr eller senare för han kommer att begå fler brott i framtiden. Oftast är det också tillfälligheter som gör att man tillslut kan binda GM till brottet.

Kanske någon som tidigare är dömd för våldtäkt som är GM? Det var nog bara en tidsfråga innan våldtäktsmannen i Örebro hade gått över till sadistiskt mord
Citera
2013-05-30, 11:13
Medlem
Läste lite tidigare att folk ifrågasatte varför VB inte blivit anmäld försvunnen tidigare av sin familj.. Men jag är ganska säker på att jag läst någonstans (i en intervju med mamman el. dylikt.) att hon faktiskt anmäldes försvunnen den 5e men att sökningar inte påbörjades förrän den 7e.
Citera
2013-05-30, 11:13
Medlem
dragonessa666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
googlade lite

BUDDHISM IN THE NUMBERS

har också googlat

Citat:
Number 9 is a big thing in Thai
Numerology is very important in Thai culture.
The number nine is an auspicious number because there are many nines in royal and religious heritage.
The Thai digit for nine is similar to a symbol seen on the Buddha’s forehead.
A 100 Baht banknote ending with a nine in the serial number could be saved for good luck or its value might inflate to 200 Baht.
When the MRT (the underground) opened, the first 99,999 customers received gifts.
The word for nine (gao or gow as I’d write it phonetically) sounds similar to the Thai word for ‘progress.’

Thailand is Celebrating 09/09/09 by Paying Homage to King Bhumipol Adululjadej, Thailand's Beloved King

As people all over the world celebrate 09/09/09 today, Thais spent the day paying respect to the King of Thailand, King Bhumiphol Adulyadej. King Bhumiphol Adulyadej, who will be 82 years old in December, is the world's longest reigning monarch. He's also the ninth monarch of the Chakri Dynasty, auspicious for Thai people, so because of this, it's also why so many Thais were out in force on 09/09/09 to show how much they love their king. All over Thailand, Thais went to temples, to office buildings, to parks, and even to small roadside shrines in many different parts of the country to make merit and pray for their king.

The number '9' is also thought to be lucky in Thai culture, so Thai people think the day 09/09/09 will be an extremely lucky day for Thais and Thailand, but especially for their king. That is why it was important for Thais to use the day to pay respect to the king and to pray he will reign forever.

http://auswathai.activeboard.com/t30758278/number-9-is-a-big-thing-in-thai/
Citera
2013-05-30, 11:14
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Vet någon om AN eventuellt skulle kunna ha några tveksamma kontakter, t ex HA?

Förlåt om jag igen drar upp detta med torped inhyrd av AN, men jag kan inte släppa det.

Edit: Såvida inte KJ eller någon i VB´s närhet har viss typ av grav psykiskt sjukdom känns det totalt omöjligt att någon skulle kunna utföra detta makabra brott. Hennes föräldrar allra minst.

HA har inte för vana att ta död på ungdomar för att någon annan ogillar dom. OM man öht skulle spekulera i torpeder så är det väl någon galen öststatare som skulle vara möjlig då, men varför skulle inte den bara nöja sig att skjuta henne och sedan dra hem? Nej det låter inte alls rimligt. En torped har en uppgift, ta död på en person. Den riskerar inte en massa genom att slafsa på i onödan med en kropp. De planerar dessutom eftersom de på förhand vet vad som ska ske. Och detta ser allt annat än planerat och genomtänkt ut
Citera
2013-05-30, 11:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag håller i grunden med.

Men, det där med sannolikheter är lite vanskligt när det kommer till mordfall har jag upptäckt. Ibland bryts statistiska mönster och det man trott vara orimligt visar sig inte bara vara rimligt, utan faktiskt sant!

Vad är sannolikheten att en GM ska gå ut och lägga sig bredvid sin flickväns döda kropp, hävda att den kinesiska maffian har transporterat honom dit och förväntas bli trodd?

Vad är sannolikheten för att BO och GM ska fångas på varsitt foto mindre än en minut emellan bara för att en amatörfotograf vill pröva sin nyinköpta kamera?

Vad är sannolikheten för att en okänd GM ska storma in i en lägenhet när man ligger och sover, ha ihjäl ens flickvän och försvinna till synes spårlöst?

Vad är sannolikheten för att en tre år gammal kvinnlig semesterflirt dyker upp och slår ihjäl ens nya partners små barn med en hammare?

Exakt, det är därför man måste håll de där cirka 5% öppna som kan tala för något helt osannolikt eller till och med unikt i dessa sammanhang.
Citera
2013-05-30, 11:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Om du får lämp, klarar syntestet, teoriprov och uppkörning, då får du körkort.
Inga hälsotester, varken fys eller psyk för att ta ett vanligt B-kort.
Körkortsportalen, hälsodeklaration:
Citat:
ADHD, autismspektrumtillstånd och liknande tillstånd
Om du har en diagnos som till exempel ADHD, ADD, DAMP eller Aspergers syndrom är det i de flesta fall inga problem med att få körkortstillstånd, men det krävs att du lämnar läkarintyg som visar hur allvarligt tillståndet är. Vissa fall med till exempel svår störning av impulskontroll eller om tillståndet är kombinerat med missbruk eller kriminalitet kan innebära att man inte bedöms lämplig att ha körkort. Medicinering av dessa tillstånd sker ibland med centralstimulerande läkemedel, till exempel amfetamin. Om behandlingen fungerar bra och sköts på det sätt som läkare ordinerat innebär detta oftast att det blir lättare att få körkort. Allvarliga så kallade kognitiva störningar av uppmärksamhet,omdöme eller minne kan innebära att du inte får ha körkort.
Citera
2013-05-30, 11:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Redan att hitta kategorin " i grunden vanlig person som blir styckmördare " tror jag blir svårt.
Vi hade den diskussionen i Eva Magnusson-fallet, där det fanns folk som använde cirkelresonemanget att GM måste vara psykiskt jättesjuk eftersom han begått ett sådant brott. Och visst kunde man i efterhand hitta lite speciella personlighetsdrag hos honom, men inget jättemärkligt, och före dådet var den allmänna bilden av honom en helt normal trevlig och hjälpsam kille som möjligen var lite svår på fruntimmer.

Citat:
MT har ingen kriminell bakgrund, men att kalla honom "i grunden vanlig person" är nog att ta i. Jag tycker inte det är otänkbart att någon ser honom som i grunden snäll och oförmögen att sitta i fängelse.
Han har en god man, och sägs ha en specifik diagnos. I den meningen är han ju inte en i grunden vanlig person. Jag tycker inte att det i sig är konstigt att han är misstänkt för ett styckmord. Däremot är han helt ostraffad, och har vad vi förstår heller inga kriminella kontakter. Det gör att jag lägger pannan i bekymrade veck när jag hör antydningar om att polisen skulle kunna tänka sig att han hade en medhjälpare.
Citera
2013-05-30, 11:20
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
HA har inte för vana att ta död på ungdomar för att någon annan ogillar dom. OM man öht skulle spekulera i torpeder så är det väl någon galen öststatare som skulle vara möjlig då, men varför skulle inte den bara nöja sig att skjuta henne och sedan dra hem? Nej det låter inte alls rimligt. En torped har en uppgift, ta död på en person. Den riskerar inte en massa genom att slafsa på i onödan med en kropp. De planerar dessutom eftersom de på förhand vet vad som ska ske. Och detta ser allt annat än planerat och genomtänkt ut

Nej behöver ju inte vara HA förstås, kanske långsökt. Men just styckning tycker jag känns som något AN skulle beställt... Den som gjorde det (om inte KJ skyldig) ville iaf troligen rikta misstankar mot KJ, samt valde tid och datum då denne (AN isf) hade vattentätt alibi.
Citera
2013-05-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
Ååh..aldrig tänkt på detta. intressant tanke.....skulle du tro att gm har siffran 9 i något i sitt liv?

9 months later the baby is born...
Citera
Medlem
KristoferAs avatar
En kuriosa-detalj som kanske redan har nämnts i tråden, men om inte: trots att detta fall har fått mycket uppmärksamhet i svenska tidningar så har det inte nämnts med ett ord i thailändska nyheter trots att sådant ofta kan få en del uppmärksamhet. (Ju grisigare, desto mer uppmärksamhet får det).

När en reporter från NNA (Nation News Agency som driver tidningar och TV-kanaler i TH) kontaktade MFA (ministry of foreign affairs) så blev de ombedda att inte skriva om eller uppmärksamma fallet, enligt uppgift på familjens begäran, och ovanligt nog respekterade de den begäran.

Vad som står bakom vet jag ej, det kan ev. ha med "skandalfaktorn" att göra, eftersom pojkvänner osv är inblandade i storyn och att de inte vill att hon skall framstå i dålig dager på hemmaplan... eller något.
Citera
Medlem
lilltoes avatar
Polisen har nog inte mer än det vi kommit fram till.
VB ska motionera och vidare till en kompis och plugga ^^, enligt statusuppdatering.
VB motionerar, dvs delar ut reklamblad, enligt sin mor.
KJ pangar i skogen under dagen fram till em.
Mobiltrafik kan säkert styrka att de ska träffas.
Kompis KJ hämtar upp VB på hennes adress runt 16.00.
De åker hem till honom, där förmodligen båda har mobiltrafik och kan därmed knytas till samma adress.
VB lämnar hans lägenhet vid 21-snåret, ses av vittne.
VB:s mobil har vid 21.00 däromkring kontakt med en annan mast, än den som båda varit uppkopplad mot under em och kvällen.
KJ berättar om em och kvällen för polisen.
Polisen står villrådiga: Vad hände henne sen?
Vittnet blir osäkert.
Utan vittnet faller polisen tillbaka på KJ.
Citera
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
Har 2 vänner med AS och båda två har fått kämpa i många år för att få tillstånd att börja ta körkort och de fick genomgå diverse tester!
Det är inte ens säkert att man anses som lämplig och då får man inte ens börja övningsköra!
Men då har de stupat på lämplighetsintyget, eller hur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in