2013-05-29, 21:43
Medlem
Behöver hjälp med en fråga; minskar olycksrisken om fler samåker i en bil?

Känns som att det är både ja och nej. Angående ja, det blir ju mindre bilar i trafiken. Angående nej, det kan väl va grupptryck osv, eller tänker jag för långsiktigt? Någon som sitter på ett bra och välformulerat svar?

Vore mycket uppskattat, tack på förhand.
Citera
2013-05-30, 00:53
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suktarn
Behöver hjälp med en fråga; minskar olycksrisken om fler samåker i en bil?

Känns som att det är både ja och nej. Angående ja, det blir ju mindre bilar i trafiken. Angående nej, det kan väl va grupptryck osv, eller tänker jag för långsiktigt? Någon som sitter på ett bra och välformulerat svar?

Vore mycket uppskattat, tack på förhand.
Ja du tänker nog för långt. Fem personer i en bil betyder att fyra andra bilar står stilla för samma resa, vilket innebär att det är fyra personer som inte kan påverka trafiken.

Åker du med fyra passagerare som gapar om att du ska köra om slökärringen framför osv så är det inte att ni är många i bilen som skapar risken, utan att du som förare inte klarar det psykologiska. Klarar du av att tänka själv och fatta egna beslut så kommer ni alla att komma fram.
Citera
2013-05-30, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifas
Ni som bara övningskört privat hur la er handledare upp utbildningen? När jag kör med min handledare så känns det som att vi bara kör runt utan att riktigt träna på något, jag är riktigt kass på att backa exempelvis.

Några tips?

Jag körde mest på körskola och körde med min handledare hemma mer för att bli van vid bilen, växling, mja åka runt på gatorna helt enkelt.
På körskolan fick jag det rediga utbildningen, hur man ska titta i speglar, blinka osv.

Det finns ju ett antal moment man ska kunna så du kan ju googla lite på det och sedan gå igenom vilka du kan och inte kan och sen öva på det.
Citera
2013-05-30, 10:52
Medlem
Abughosts avatar
Citat:
Ni som bara övningskört privat hur la er handledare upp utbildningen? När jag kör med min handledare så känns det som att vi bara kör runt utan att riktigt träna på något, jag är riktigt kass på att backa exempelvis.

Några tips?

Han visste att jag var duktig på att hantera bilen men han visste också att den jag privatkörde med inte lärt mig alla "tricks" och regler.

Fick en testlektion där jag fick göra så mycket som möjligt, efter det kolla han i pärmen och plockade ur lite grejer vi skulle träna på dom näst kommande lektionerna.
Citera
2013-05-30, 11:13
Medlem
khys avatar
Citat:

Några tips?
Jag körde bara privat och hade min farsa som handledare där fick jag mängdträningen, trafikrytm osv. Sedan fick jag hjälp av en person som hjälpte med lite småsaker, typ backa runt hörn osv.

Åk till några gator där det nästan aldrig kör några bilar och sedan ställer du dig vid högra trottoarkanten. Sedan vänder du på huvudet och försöker backa längs med utan att kolla i speglarna. Samma sak med att backa runt hörn. Åk till smågator och försök att hitta någon hörna med en trottoarkant som du kan följa, blir så mycket lättare då.
Citera
2013-05-30, 16:33
Medlem
JBugsters avatar
Klarade uppkörningen igår, så in åt helvetes skönt!

Obligatorisk uppmuntran till er andra: Det är inte så illa som man föreställer sig innan, lättare än the average körlektion med en relativt sträng lärare! Min nervositet försvann dessutom så fort jag skakade hand med trafikinspektören, det var ett visst lugn i honom som fick mig att tänka "det här är bara en dag som alla andra för honom" och det smittade utan tvekan över på mig.

Kändes overkligt, först nu har jag börjat landa i att jag faktiskt har körkort och kan ta mig vart fan jag vill när fan jag vill!
Citera
2013-05-31, 11:45
Medlem
Risputts avatar
Tjenare!

Klarade teorin igår med 60 rätt och ska köra upp imorgon kl. 10. Är så jäkla nervös. Har ni några tips på saker som lugnar eller har ni historier som lugnar? När jag läser i denna tråd så verkar det som om det bara är folk som inte klarade provet som skriver.
Citera
2013-05-31, 13:24
Medlem
WizKhalifass avatar
Vart är det enklast inom Stockholms län att köra upp? Läst och hört av vänner att Farsta ska vara rätt svårt.

Är det svårt att köra den 6-växlade Volvo V50? Har bara kört 5-växlade bilar.
Citera
2013-05-31, 16:55
Medlem
Citat:
Vart är det enklast inom Stockholms län att köra upp? Läst och hört av vänner att Farsta ska vara rätt svårt.

körde upp i helsingborg så jag vet inte..

det är ingen skillnad tycker jag.. Min inspektör förklarade för mig att det var en sex växlad låda men att det spelar ingen roll om jag kör på femman eller sexan.. Han skulle alltså inte kugga mig om jag körde på femmans växel på motorvägen.
Citera
2013-05-31, 17:50
Medlem
bzeros avatar
Citat:

Farsta har 41% godkända förarprov, Sollentuna och Jakobsberg runt 45% så det skiljer inte så mycket.

Det är inte direkt någon skillnad att köra sexväxlat, du märker ju när du behöver växla upp respektive ned på varvtalet och motorljudet. Eventuellt sitter backväxeln på något annat ställe.
Citera
2013-05-31, 23:33
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risputt
Tjenare!

Klarade teorin igår med 60 rätt och ska köra upp imorgon kl. 10. Är så jäkla nervös. Har ni några tips på saker som lugnar eller har ni historier som lugnar? När jag läser i denna tråd så verkar det som om det bara är folk som inte klarade provet som skriver.

Ta några djupa andetag innan du sätter dig i bilen. Det viktiga är inte att köra 100%igt, utan att köra säkert. Titta noggrannt runt, kommentera eventuella faror och risker du ser, och bromsa gärna in helt och starta igen från ettan inför skymd sikt.

Det kommer nog gå bra. Det värsta som kan hända är att du får göra om den, det är inte så jäkla allvarligt. Förr eller senare klarar du ju det, tänk på att varenda idiot du ser ute i trafiken faktiskt har gått igenom samma sak och lyckats
Citera
2013-06-02, 23:40
Medlem
Citat:

Södertälje är nog lättast från vad jag har hört, är där jag körde upp.
den 6 växeln ska typ bara användas på motorväg eller andra 90 vägar,bara hålla lite koll på varvmätaren, ingen skillnad annars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in