2013-05-26, 23:22
Medlem
bzeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xluvxluv
Tog mitt körtkort i fredags, körde upp i Sollentuna. Jag hade ¨turen¨ att få en väldigt enkel uppkörning, fick åka till dem två stora rondellerna, köra mot Täby på motorvägen, svänga av och köra vidare mot Täby Kyrkby, in på en parkering och parkera hur jag ville, vidare mot Täby in i något villa område sedan en landsväg som var väldigt krokig där det var 70 men inprincip omöjligt och köra snabbare än 50-60, det kommer vara ganska lugnt med trafik tror jag. Kom ihåg att om du svänger höger från parkeringen från trafikskolan så får du inte svänga höger när du kommer ner på slutet av vägen.

Jag fick en trevlig inspektör, snackade lite fotboll, hockey och bilar, sitt och prata och försök att inte bli så nervös så ska det gå bra. Lycka till
Kul, grattis! Ska också köra upp i Sollentuna så undrade lite vad du menade med att man inte får svänga höger - finns inga såna korsningar i anslutning till området vad jag vet.
Citera
2013-05-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzero
Kul, grattis! Ska också köra upp i Sollentuna så undrade lite vad du menade med att man inte får svänga höger - finns inga såna korsningar i anslutning till området vad jag vet.

Nej, jag kan inte komma på att jag noterat någon högersväng förbjuden-skylt. Troligtvis så menar xluvxluv att denne inte fick svänga höger när uppkörningen började närma sig sitt slut.

xluvxluv nämner även "trafikskolan" i meningen, vilket inte gör det lättare att placera ut någon plats där högersväng förbjuden skulle råda. "trafikskolan" skulle rent, hypotetiskt kunna vara Trafikverket, men det är ingen som vet, än så länge. Många kallar ju även trafikinspektören för "körläraren" här på Flashback så det kan mycket väl Trafikverket det ska stå och inte "trafikskolan"..
Citera
2013-05-27, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xluvxluv
Tog mitt körtkort i fredags, körde upp i Sollentuna. Jag hade ¨turen¨ att få en väldigt enkel uppkörning, fick åka till dem två stora rondellerna, köra mot Täby på motorvägen, svänga av och köra vidare mot Täby Kyrkby, in på en parkering och parkera hur jag ville, vidare mot Täby in i något villa område sedan en landsväg som var väldigt krokig där det var 70 men inprincip omöjligt och köra snabbare än 50-60, det kommer vara ganska lugnt med trafik tror jag. Kom ihåg att om du svänger höger från parkeringen från trafikskolan så får du inte svänga höger när du kommer ner på slutet av vägen.

Jag fick en trevlig inspektör, snackade lite fotboll, hockey och bilar, sitt och prata och försök att inte bli så nervös så ska det gå bra. Lycka till

Okej! Stort grattis..! Sa han bara från trafikverket kör mot täby eller följ den och den skylten? Vad hette din inspektör? Berätta lite mera detaljerat om din uppkörning, skulle vara väldigt schysst av dig! Körde du deras bil? Om du gjorde, hur var den i koppling osv? Vad menade du med det sista du skrev angående högersvängarna? :-OTack för svar och återigen grattis! :-)
Citera
2013-05-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
gör du 65 rätt på elevportalens så kommer du med stor sannolikhet klara provet..
Jag har för mig att vägskyltar utgör en liten procent av provet. Koncentrera dig mer på dina egna förutsättningar, bilens säkerhet osv som är större områden.

Lycka till och glöm inte bort o skriva här imorgon.

Du hade helt rätt 58 av 65 vilket var klart godkänt. Grym lättnad trots att jag inte var så nervös innan. Hur som helst uppkörning på torsdag, så det är bara att hoppas på att den går lika bra
Citera
2013-05-27, 20:06
Medlem
Har teroin och uppkörningen i mitten av juni,kör upp i järfälla där jag kan områdena. körningen känns bra just nu, det som gör mig lite orolig är att jag inte kört öht med körskola utan bara privat, tycker ni jag borde köra några lektioner för att få lite kommentarer från mer kunniga?
Någon som kört upp i Jakobsberg och kan berätta vart ni körde och bra saker att tänka på?

Kör igenom teorin ordentligt nu, ska försöka läsa igenom boken 2-3 gånger till innan provet o varva med tester på Internet.

Känns lite halvnervöst
Citera
2013-05-28, 13:01
Medlem
Jag har uppkörning och teoriprov om en månad och uppkörningen känns bra, körskoleläraren säger att om jag kör som jag gör på lektionerna så kommer det inte vara några problem med den.

Men det jag undrar över är teorin. Jag kan trafikreglerna och är tämligen säker på det mesta som faktiskt rör körningen och bilen. De frågorna som jag får säga är helt värdelösa, kommer de på provet? Ett exempel kan vara "Hur länge ska man ha varit bosatt i Sverige för att få ett körkort utfärdat?". Eller "Vilken av nedanstående avgasföroreningar renar INTE en katalysator?".

Dessa frågor tenderar att dyka upp på mina teoriprov som jag sitter och gör hemma på datorn, kommer liknande frågor att vara med på det slutliga teoriprovet?

Tack på förhand!
Citera
2013-05-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enviision
Jag har uppkörning och teoriprov om en månad och uppkörningen känns bra, körskoleläraren säger att om jag kör som jag gör på lektionerna så kommer det inte vara några problem med den.

Men det jag undrar över är teorin. Jag kan trafikreglerna och är tämligen säker på det mesta som faktiskt rör körningen och bilen. De frågorna som jag får säga är helt värdelösa, kommer de på provet? Ett exempel kan vara "Hur länge ska man ha varit bosatt i Sverige för att få ett körkort utfärdat?". Eller "Vilken av nedanstående avgasföroreningar renar INTE en katalysator?".

Dessa frågor tenderar att dyka upp på mina teoriprov som jag sitter och gör hemma på datorn, kommer liknande frågor att vara med på det slutliga teoriprovet?

Tack på förhand!

Dauit svarade på detta på förra sidan mer eller mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Dauit
såhär är provet upplagt:

1: Fordonskännedom, manövring - 7
2: Miljö - 5
3: Trafiksäkerhet - 16
4: Trafikregler - 32
5: Personliga förutsättningar - 5

Siffran efter områdena är max antal rätt.

Så svar ja.
Citera
2013-05-29, 10:55
Medlem
Keffastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enviision

Tack på förhand!

Det kommer antagligen inte så många "knas" frågor, samt att du kan ju ha ganska många fel. Det är 52 rätt av 65 för att bli godkänd, så att det skulle komma några frågor du missar får du räkna med. Känner du dig tämligen säker på proven du fått göra hemma/på körskolan så är det nog lungt.
Jag skrev provet i fredags och fick 60 rätt(snittade 64 på hemma proven), samt klarade uppkörningen för en timme sedan ungefär(skryt )
Riktigt skönt att bli klar med det, jag gick en så kallad intensivkurs så tog inte mer än 2 och en halv vecka allt som allt sen jag började på körskolan.
Jag fick en lektion precis innan uppkörningen för att komma igång samt skaka av nerverna, jag uppskattade det verkligen så det vill jag tipsa om att ni gör om ni känner att ni behöver det. Hade även en test uppkörning förra veckan som gick åt helvete rent ut sagt, var nervös och allmänt stressad. Det kändes bra att göra bort sig redan där så man tänkte lite extra till framtidens riktiga uppkörning.

Sedan fick jag tipset av en kompis att ta 2 huvudvärks tabletter då dom innehåller beta blockerare enligt han, vilket gör att man inte ska bli lika nervös. Sen om det var bullshit från hans sida för att ge mig placebo vet jag inte.
Senast redigerad av Keffaste 2013-05-29 kl. 11:04.
Citera
2013-05-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keffaste
Det kommer antagligen inte så många "knas" frågor, samt att du kan ju ha ganska många fel. Det är 52 rätt av 65 för att bli godkänd, så att det skulle komma några frågor du missar får du räkna med. Känner du dig tämligen säker på proven du fått göra hemma/på körskolan så är det nog lungt.
Jag skrev provet i fredags och fick 60 rätt(snittade 64 på hemma proven), samt klarade uppkörningen för en timme sedan ungefär(skryt )
Riktigt skönt att bli klar med det, jag gick en så kallad intensivkurs så tog inte mer än 2 och en halv vecka allt som allt sen jag började på körskolan.
Jag fick en lektion precis innan uppkörningen för att komma igång samt skaka av nerverna, jag uppskattade det verkligen så det vill jag tipsa om att ni gör om ni känner att ni behöver det. Hade även en test uppkörning förra veckan som gick åt helvete rent ut sagt, var nervös och allmänt stressad. Det kändes bra att göra bort sig redan där så man tänkte lite extra till framtidens riktiga uppkörning.

Sedan fick jag tipset av en kompis att ta 2 huvudvärks tabletter då dom innehåller beta blockerare enligt han, vilket gör att man inte ska bli lika nervös. Sen om det var bullshit från hans sida för att ge mig placebo vet jag inte.

Grattis till körkortet och tack för svaret!!! Nu känns det bättre! I så fall kommer jag ju sätta teorin, bara nöta själva bilkörningen nu så ska nog kortet förhoppningsvis också vara mitt inom kort. Huvudvärkstabletter låter overkill. Men vem vet, det kanske fungerar men jag kommer ändå att köra utan på uppkörnignen. Lycka till nu när du har körkort och kom ihåg att reglerna gäller fortfarande!
Citera
2013-05-29, 17:11
Medlem
hej!
Jag har uppskrivning den 4 juni och uppkörning den 10de, har klarat alla faser, fas a med 64 poäng, fas b med 65, fas c med 65 och fas f med 67
Körningen sa min lärare att jag var klar med, och jag känner mig säker inför detta, tror ni att jag kommer klara teorin? är mest nervös för den, ska göra 3st repetiotions faser + ett slutprov nu, Några tips om hur ja kan förberedda mig mer? alla tips är välkommna

Tack
Citera
2013-05-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RhynoX
hej!
Jag har uppskrivning den 4 juni och uppkörning den 10de, har klarat alla faser, fas a med 64 poäng, fas b med 65, fas c med 65 och fas f med 67
Körningen sa min lärare att jag var klar med, och jag känner mig säker inför detta, tror ni att jag kommer klara teorin? är mest nervös för den, ska göra 3st repetiotions faser + ett slutprov nu, Några tips om hur ja kan förberedda mig mer? alla tips är välkommna

Tack
Jag har ett precis nytaget körkort. Jag var också väldigt orolig inför teorin. Hade klarat alla faser men bara gjort en utav dom tre repetitionerna. Jag kunde inte komma förbi den andra hur mycket jag än försökte, jag var nog uppe i 6-7 försök innan jag gav upp med det. När jag kvällen innan teoriprovet insåg att jag inte lärde mig något på att sitta där och harva med repetitionerna så läste jag lite i boken och gick sedan och la mig. Jag sov nog 9-10 timmar den natten. Jag vaknade sedan pigg som fan och sugen på provet. Jag fick 61 av 65 möjliga. Så mina tips till dig är att stirra dig inte blind på dom teoriproven du går på datorn, sätt dig ner och läs i boken om det du känner dig sämre på och sov mycket natten innan! Det är viktigt! Lycka till!
Citera
2013-05-29, 21:41
Medlem
WizKhalifass avatar
Ni som bara övningskört privat hur la er handledare upp utbildningen? När jag kör med min handledare så känns det som att vi bara kör runt utan att riktigt träna på något, jag är riktigt kass på att backa exempelvis.

Några tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in