2013-06-03, 00:03
Medlem
perhammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risputt
Tjenare!

Klarade teorin igår med 60 rätt och ska köra upp imorgon kl. 10. Är så jäkla nervös. Har ni några tips på saker som lugnar eller har ni historier som lugnar? När jag läser i denna tråd så verkar det som om det bara är folk som inte klarade provet som skriver.

Ta det bara lugnt så kmr det gå bra! Tänk på att stanna helt vid stoppskyltarna! Han jag körde upp med var förjävla trevlig. Vi pratade om datorspel och annat, vilket gjorde mig mindre nervös.
Citera
2013-06-03, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Klarade uppkörningen igår, så in åt helvetes skönt!

Obligatorisk uppmuntran till er andra: Det är inte så illa som man föreställer sig innan, lättare än the average körlektion med en relativt sträng lärare! Min nervositet försvann dessutom så fort jag skakade hand med trafikinspektören, det var ett visst lugn i honom som fick mig att tänka "det här är bara en dag som alla andra för honom" och det smittade utan tvekan över på mig.

Kändes overkligt, först nu har jag börjat landa i att jag faktiskt har körkort och kan ta mig vart fan jag vill när fan jag vill!

Grattis till körkortet! Nu måste jag fråga en sak: Inte får man körkortet samma dag? Man får det i posten efter ~1 vecka va?
Citera
2013-06-03, 07:06
Medlem
Hej! Har min uppkörning imorgon och är en sån där person som blir sjukt nervös, skakar osv.. Därför tänkte jag höra här vad ni som gjort uppkörningen gjorde för att typ lindra nervositeten? Kan man ta nån slags örtmedicin som typ procalmin? Ge tips! Ge gärna tips om lite vad jag ska tänka på också!

Gjorde teorin i torsdags och klarade den med 60 poäng alltså bara uppkörningen kvar nu..
Citera
2013-06-03, 08:22
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Grattis till körkortet! Nu måste jag fråga en sak: Inte får man körkortet samma dag? Man får det i posten efter ~1 vecka va?

Tack! Precis, något i den stilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fantasilos94
Hej! Har min uppkörning imorgon och är en sån där person som blir sjukt nervös, skakar osv.. Därför tänkte jag höra här vad ni som gjort uppkörningen gjorde för att typ lindra nervositeten? Kan man ta nån slags örtmedicin som typ procalmin? Ge tips! Ge gärna tips om lite vad jag ska tänka på också!

Gjorde teorin i torsdags och klarade den med 60 poäng alltså bara uppkörningen kvar nu..

Många sa till mig: "Men vadå, är du fortfarande nervös efter att ha klarat teorin? Uppkörningen är ju det lätta."

Jag trodde det var ett bullshitsätt att försöka få mig lugn på, men det stämde faktiskt. När jag väl satt i bilen så kändes det enklare än en vanlig körlektion. På körlektionen pekar din lärare ut vartenda fel du gör, och ni går igenom de svåraste momenten som kan komma på uppkörningen. På uppkörningen säger han inget som gör dig mer nervös, och de flesta av momenten kommer inte.

Tänk bara på att titta noggrannt, vara vaksam, och hellre köra lite för sakta än för snabbt.
Citera
2013-06-03, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasilos94

jag var jättenervös innan men veckan innan min uppkörning så tänkte jag på det hela tiden, hur det skulle gå till, det värsta som skulle kunna hända. För så fick jag det mest nervösa ur systemet.
Jag hade en körlektion strax innan med min körlärare innan vi åkte till provet, sen hyrde jag även körskolans bill till min uppkörning så jag bad min lärare åka med under provet.
Om man bara tar det lugnt och sansat så går det nog bra. Stressa inte iväg utan stanna hellre om du inte tror att du hinner.
Jag skulle tex svänga vänster inne i stan och stannade när jag hade hunnit förbi mötande bil. Då sa jag något i stil med: "aah, fan där hade jag ju hunnit in!" Och inspektören sa:" Ja, här står du som en sölpåse!" på skämt då. Så det är ingen fara.
Håll även koll på högerregeln så du vet när DU måste stanna.

Lycka till! Och det är inte så farligt som man föreställer sig.
Citera
2013-06-03, 14:13
Medlem
Tack så mycket för svaren! hoppas verkligen jag klarar det! Bara jag håller nerverna i styr.. Strävat efter det här körkortet i princip hela mitt liv
Citera
2013-06-03, 23:01
Medlem
SebIngrossos avatar
1. Hur ska man agera när man passerar en stillastående buss? Hur mycket ska man sakta ner med tanke på att det kan springa ut någon framför bussen?

2. Jag kör på en 50-väg med fyrans växel, det blir 70-väg och det är lite uppförsbacke, ska jag växla ner till trean för att så snabbt som möjligt komma upp i 70?

Samma sak när jag kör på 70-väg och det blir 90-väg ska jag växla ner till trean eller fyran för att så snabbt som möjligt komma upp i 90?
Senast redigerad av SebIngrosso 2013-06-03 kl. 23:24.
Citera
2013-06-03, 23:43
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebIngrosso
1. Hur ska man agera när man passerar en stillastående buss? Hur mycket ska man sakta ner med tanke på att det kan springa ut någon framför bussen?

2. Jag kör på en 50-väg med fyrans växel, det blir 70-väg och det är lite uppförsbacke, ska jag växla ner till trean för att så snabbt som möjligt komma upp i 70?

Samma sak när jag kör på 70-väg och det blir 90-väg ska jag växla ner till trean eller fyran för att så snabbt som möjligt komma upp i 90?

1: Beror på. Ju närmre du måste köra bussen, desto långsammare måste du köra. Du måste alltså kunna stanna för att inte köra på någon som går ut framför.

2 a: Du känner hur bilen svarar. Har du kraft så räcker nog 4an ganska bra. Speciellt om du har hastigheten uppe redan.
2b: samma som 2a.
Citera
2013-06-04, 11:51
Medlem
Läste något snabbt på en sida att man får ha med en pappersbit med lite skrivna saker på till teoriprovet. Läste om detta för Teoriprov C, någon som vet om det stämmer?
Citera
2013-06-04, 14:50
Medlem
Jag hade min andra uppkörning idag och det gick som smort.

Fan va glad man är då första gången var det ren fucking katastrof - total blackout så det gick käpprätt åt helvete 2 veckor efter misslyckandet så var det bara att ge det ett försök igen!

Kämpa på!
Senast redigerad av drussed 2013-06-04 kl. 14:53.
Citera
2013-06-04, 16:40
Medlem
khys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Förut fick man det i handen när man hade klarat uppkörningen, men eftersom ett körkort är en värdehandling så måste det hållas inlåst osv. Ställen som Farsta t.ex. där 100pers kör upp om dagen måste alltså förvara väldigt många körkort på ett säkert sätt.
Därför görs kortet efter du har klarat uppkörningen nu för tiden.
Citera
2013-06-04, 16:55
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear
Läste något snabbt på en sida att man får ha med en pappersbit med lite skrivna saker på till teoriprovet. Läste om detta för Teoriprov C, någon som vet om det stämmer?
Allt du behöver kommer du att få tillgång till när provet startar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in