Jag har utgått från KJ som GM och försökt göra någon slags tidsanalys utifrån ett scenario som jag finner troligt.
4 maj
ca 21 tiden
Grannar vittnar om skrik i KJs bostadshus och VBs mobil stängs av. Vilket även bör vara tiden för mordet. Kniv eller strypning är de mest troliga dödsorsakerna. Ingen dödsorsak bekräftad i nuläget dock.
Efter mordet har KJ troligtvis varit i upplösningstillstånd, och efter det att han någorlunda lugnat ner sig så har han bestämt sig för att för det första inte ringa polisen. Sedan har han kommit fram till att enda alternativet är att stycka kroppen för att få ut den ur lägenheten. Praktiskt förberedelser har också gjorts under den här tiden. Jag uppskattar att det lär har tagit iaf 2-3 timmar innan han har börjat stycka kroppen.
ca 23-24 tiden
Styckningen börjar. Eventuella pauser och byten av verktyg är troliga. En styckning tar ganska lång tid att utföra och är jobbigt. Enligt media så är det huvudet, händerna samt underbenen som har avskiljts från kroppen. Efter att KJ är färdig så har han paketerat kroppsdelarna för vidare transport och troligtvis städat undan det allra värsta. Detta bör väl kanske ta någonstans mellan 3-5 timmar att göra. Jag tror inte att han har varit iväg någon annanstans under den här tiden och hämtat diverse hjälpmedel, utan allt han använt har funnits i lägenheten.
Styckmordet på Lars Mikaelsson i Umeå 14 januari 2006
Martin LundgrenHan berättar att det var jobbigt och att han fick hålla på länge. Han fick byta knivar för att komma igenom benet.
Källa:
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=256.0
5 maj
03-04tiden
Då är det troligast att han börjat transporten av kroppsdelarna. Jag uppskattar att det bör ha varit som mörkast under 2-3 tiden på natten. Nu har han alltså bråttom att göra sig av med kroppsdelarna därför väljer att område som han är
välbekant med. Fyndplatsen ligger ca 5 km bort från hans bostad och restiden dit bör väl ta ca 15-20 minuter. Känner inte dock till alla bilvägar som går dit bort. Han bör iaf ha hållit hastighetsbegränsningarna för att inte riskera att polisen stoppar honom o.s.v.
Fyndplatsen(den första) ligger nära vägen och desto mer klockan närmar sig morgonen desto större är risken att han ertappas, därför bör han inte ha varit på fyndplatsen någon längre tid. Max 15-30 minuter. Jag tror att han har gömt händerna först eftersom de var så viktiga att avlägsna, möjligtvis grävt ner dem eftersom att de inte hittats än. Detta bör ha tagit längst tid. Sedan har han gömt överkroppen och huvudet, dessa var relativt gömda och inte lika lätta att hitta som benen. Nu har han benen kvar och dessutom varit ett tag på platsen, det är bråttom och han kastar in benen i ödehuset på tillbakavägen till bilen. Händerna bör alltså finnas i området men är mer välgömda än de andra kroppsdelarna.
Det är vanligt att gärningsmän sprider ut kroppsdelarna efter en styckning så där avviker han inte från mönstret(
http://www.svenskamord.se).
4 tiden och framåt
Nu måste han göra sig av med all annan bevisning. Stugan ligger nära och den ligger nära vatten. Kanske har han åkt dit och bränt alla kläder samt annat brännbart. Att någon eldar i en kamin i en stuga i början av maj på morgonen skulle iaf inte väcka misstanke. Knivar, verktyg och mobil skulle kunna kastas i sjön, men frågan är om han vågar det, kanske med tanke på att han fortfarande har tidspress då han måste hem och städa lägenheten mer noggrant. Men innan han ska hem så måste han inhandla klorin, detta ger honom också en möjlighet att göra sig av med ytterligare bevis efter vägen till affären. Har han inte haft med sig kontanter så måste hans kort använts, antingen i affären eller i någon bankomat och detta kan polisen se. Nu bör det iaf vara sen morgon eller tidig förmiddag när han anländer tillbaks till lägenheten för att storstäda den.
Polisen kan se hans mobil, kontokortsanvändning och datortrafik under tiden från lördag kväll och framåt. Eventuella alibin som han haft är tydligen avfärdade, men har han varit hemma själv så bör han varit inne på sin dator och det hade lämnat spår efter sig, inloggningar på fejjan o.s.v. Uppenbarligen så finner polisen det troligt att han har haft tid till att göra allt detta. KJ har alltså många timmars frånvaro att förklara. Polisen kan uppenbarligen inte finna att han har något alibi alls för tiden 4-5 maj, varken mänskliga eller elektroniska.