2013-05-29, 20:31
Medlem
Rolhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tror att många från Boden har svårt att se att någon från denna lilla stad och som dessutom är ursvensk skulle kunna begå ett sådant vidrigt brott som nu är begånget.

Bodensarna vill hellre se att det är någon galen 08 (sådana finns det gott om) som är utsläppt från rättspsyk alldeles för tidigt. Alterantivt någon asylkille från förläggningen. Men inte någon J*hansson från Boden.

Någon med svåra krigserfarenheter? Som blev galen
Citera
2013-05-29, 20:35
Medlem
succubusans avatar
VB hade ju anmält någon för hot eller vad det var, är inte alla sånna handligar offentliga?
Citera
2013-05-29, 20:37
Medlem
Undrar verkligen var detta ska sluta, fortfarande saknas alltså händerna? Och på måndag skulle KJ släppas såvida inte något nytt graverande inträffar innan dess?

Självklart kan han vara oskyldig men samtidigt, det känns inte så heller.
Citera
2013-05-29, 20:37
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Du kan vara väldigt nära sanningen här. VB lämnade KJs lägenhet. Gick hem, någon granne till hennes föräldrar hade sett hockeyn på TV, druckit öl/sprit och får syn på VB när hon kommer hem. Han har haft fantasier om henne i åratal och bestämmer sig nu för att lura in henne i sin lägenhet för att omsätta sina sjuka tankar i verkligheten.

Alternativt, VB kliver in i någon av sin styvpappas 'vänners' bil eftersom denne fått syn på henne längs vägen och stannar. Han erbjuder sig att skjutsa henne hem eftersom han ändå ska åt det hållet... Hon åker med eftersom det är en för henne bekant man. Att han är sjuk i huvudet har hon ingen aning om.

Att hon antingen blivit indragen i en bil eller frivilligt stigit in för att hon var bekant med föraren har varit min teori hela tiden.
Jag tror att mordet skedde i en lägenhet och att det var därför hon styckades, lättare att bära ut utan att någon blir misstänksam.

Jag tror att KJ är oskyldig, men om jag har fel så tror jag han haft en medhjälpare när det gäller styckningen.
Citera
2013-05-29, 20:38
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojne85
Med tanke på att man dödar och sen delar kroppen i delar så har man tappat allt vad heder heter för länge länge sedan. Och tro att en person som är kapabel till detta har ett samveta? Nä enligt mig så är denna person helt samvetslös och så långt borta från verkligheten det bara går.

Avrättningen av Johan Schönheit 1706 i Marstrand var grym. Han fick högra handen avhuggen, tungan avskuren, slutligen halsen avhuggen. Tunga och hand spikades fast på skampålen. Vad hade karlen gjort? Översatt till svenska och spridit en tysk roman som ansågs "mättad av barbarismer och obsceniteter".

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Sch%C3%B6nheit

Vad hade VB gjort frågar jag mig?
Citera
2013-05-29, 20:38
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag vet inte om det diskuterats förut (hinner inte läsa alla inlägg i denna enorma tråd) men det är konstigt om hon skulle skriva på Facebook att hon ska ut på en motionsrunda och sedan till en kompis, när hon en timme senare blir hämtad av kompisen. Ändrade hon sig eller varför åkte han och hämtade henne? Det mest logiska skulle väl varit att hon förenade nytta med nöje, dvs. att hon gick/joggade hem till honom?

Säkert redan någon som svarat..
..men "motionera" kan ha avsett reklamutdelning. Samma dag (4 maj) deltar KJ i något softairarr. i skogen och på vägen hem kan han ha plockat upp VB.
Citera
2013-05-29, 20:41
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
Undrar verkligen var detta ska sluta, fortfarande saknas alltså händerna? Och på måndag skulle KJ släppas såvida inte något nytt graverande inträffar innan dess?

Självklart kan han vara oskyldig men samtidigt, det känns inte så heller.

Men tänk OM han är oskyldig. Han är lagomt uthängd här redan nu. Kul liv efter det, han kan väl knappt bo kvar om så är fallet.
Citera
2013-05-29, 20:41
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
VB hade ju anmält någon för hot eller vad det var, är inte alla sånna handligar offentliga?
Nej.

Tycker att tråden börjar spåra ur lite väl mycket. Den ena fantasin avlöser den andra. Kan vi inte sansa oss lite. Detta är inte litteraturforumet. Håll igen på fiktionen en smula. Att måla upp detaljerade alternativa scenarior är ju helt meningslöst med den lilla information som finns och tråden blir hopplös att följa om man inte kan sitta och läsa flera timmar per dag.

Vad vi vet är att KJ sitter häktad som skäligen misstänkt och att polisen jobbar vidare. Av intresse i övrigt är väl att undersöka VB:s närmsta krets och därmed även VB själv, för att helt enkelt få bättre koll på hur hon levde, vilka hon umgicks med, om hon hade ett förhållande med någon, om hon hade några "fiender" osv osv.
Citera
2013-05-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
En av KJ:s vänner tror inte att han gjort det. Otippat. En ganska vanlig hållning, bland anhöriga. Mer i efterlyst kl 21:00. http://www.expressen.se/nyheter/hans-van-misstanks-for-styckmordet-pa-vatchareeya-i-boden/

Ja,det är väl naturligt att tro som vän oavsett hur snäll personen är.. men människan är många ggr komplex och kan dölja mörka sidor.. ja,väldigt mörka sidor där inte mördaren själv riktigt förstått att dom verkligen varit kapabel till att utföra ett mord oavsett planerat eller impulsiv raseri. Ja,faktum är att alla är människor skulle kunna va kapabel till ett mord. Scary va..
Citera
2013-05-29, 20:42
Medlem
[quote=MossTrums|43682031]Avrättningen av Johan Schönheit 1706 i Marstrand var grym. Han fick högra handen avhuggen, tungan avskuren, slutligen halsen avhuggen. Tunga och hand spikades fast på skampålen. Vad hade karlen gjort? Översatt till svenska och spridit en tysk roman som ansågs "mättad av barbarismer och obsceniteter".

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Sch%C3%B6nheit
Senast redigerad av rojne85 2013-05-29 kl. 20:44.
Citera
2013-05-29, 20:44
Medlem
Vad jag hört av vänner och nära som känner KJ är han och var mkt speciell, en person dom kan tänka sig gjort det. Är tydligen sjuk i huvvet rättare sagt.
Citera
2013-05-29, 20:45
Medlem
FistOfFurys avatar
Jag har utgått från KJ som GM och försökt göra någon slags tidsanalys utifrån ett scenario som jag finner troligt.

4 maj
ca 21 tiden
Grannar vittnar om skrik i KJs bostadshus och VBs mobil stängs av. Vilket även bör vara tiden för mordet. Kniv eller strypning är de mest troliga dödsorsakerna. Ingen dödsorsak bekräftad i nuläget dock.

Efter mordet har KJ troligtvis varit i upplösningstillstånd, och efter det att han någorlunda lugnat ner sig så har han bestämt sig för att för det första inte ringa polisen. Sedan har han kommit fram till att enda alternativet är att stycka kroppen för att få ut den ur lägenheten. Praktiskt förberedelser har också gjorts under den här tiden. Jag uppskattar att det lär har tagit iaf 2-3 timmar innan han har börjat stycka kroppen.

ca 23-24 tiden
Styckningen börjar. Eventuella pauser och byten av verktyg är troliga. En styckning tar ganska lång tid att utföra och är jobbigt. Enligt media så är det huvudet, händerna samt underbenen som har avskiljts från kroppen. Efter att KJ är färdig så har han paketerat kroppsdelarna för vidare transport och troligtvis städat undan det allra värsta. Detta bör väl kanske ta någonstans mellan 3-5 timmar att göra. Jag tror inte att han har varit iväg någon annanstans under den här tiden och hämtat diverse hjälpmedel, utan allt han använt har funnits i lägenheten.

Styckmordet på Lars Mikaelsson i Umeå 14 januari 2006
Martin LundgrenHan berättar att det var jobbigt och att han fick hålla på länge. Han fick byta knivar för att komma igenom benet.
Källa: http://www.svenskamord.se/index.php?topic=256.0

5 maj
03-04tiden
Då är det troligast att han börjat transporten av kroppsdelarna. Jag uppskattar att det bör ha varit som mörkast under 2-3 tiden på natten. Nu har han alltså bråttom att göra sig av med kroppsdelarna därför väljer att område som han är välbekant med. Fyndplatsen ligger ca 5 km bort från hans bostad och restiden dit bör väl ta ca 15-20 minuter. Känner inte dock till alla bilvägar som går dit bort. Han bör iaf ha hållit hastighetsbegränsningarna för att inte riskera att polisen stoppar honom o.s.v.

Fyndplatsen(den första) ligger nära vägen och desto mer klockan närmar sig morgonen desto större är risken att han ertappas, därför bör han inte ha varit på fyndplatsen någon längre tid. Max 15-30 minuter. Jag tror att han har gömt händerna först eftersom de var så viktiga att avlägsna, möjligtvis grävt ner dem eftersom att de inte hittats än. Detta bör ha tagit längst tid. Sedan har han gömt överkroppen och huvudet, dessa var relativt gömda och inte lika lätta att hitta som benen. Nu har han benen kvar och dessutom varit ett tag på platsen, det är bråttom och han kastar in benen i ödehuset på tillbakavägen till bilen. Händerna bör alltså finnas i området men är mer välgömda än de andra kroppsdelarna.

Det är vanligt att gärningsmän sprider ut kroppsdelarna efter en styckning så där avviker han inte från mönstret(http://www.svenskamord.se).

4 tiden och framåt
Nu måste han göra sig av med all annan bevisning. Stugan ligger nära och den ligger nära vatten. Kanske har han åkt dit och bränt alla kläder samt annat brännbart. Att någon eldar i en kamin i en stuga i början av maj på morgonen skulle iaf inte väcka misstanke. Knivar, verktyg och mobil skulle kunna kastas i sjön, men frågan är om han vågar det, kanske med tanke på att han fortfarande har tidspress då han måste hem och städa lägenheten mer noggrant. Men innan han ska hem så måste han inhandla klorin, detta ger honom också en möjlighet att göra sig av med ytterligare bevis efter vägen till affären. Har han inte haft med sig kontanter så måste hans kort använts, antingen i affären eller i någon bankomat och detta kan polisen se. Nu bör det iaf vara sen morgon eller tidig förmiddag när han anländer tillbaks till lägenheten för att storstäda den.

Polisen kan se hans mobil, kontokortsanvändning och datortrafik under tiden från lördag kväll och framåt. Eventuella alibin som han haft är tydligen avfärdade, men har han varit hemma själv så bör han varit inne på sin dator och det hade lämnat spår efter sig, inloggningar på fejjan o.s.v. Uppenbarligen så finner polisen det troligt att han har haft tid till att göra allt detta. KJ har alltså många timmars frånvaro att förklara. Polisen kan uppenbarligen inte finna att han har något alibi alls för tiden 4-5 maj, varken mänskliga eller elektroniska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in