2013-05-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
hahah, iskalla som mig? okej, aldrig dödat en person, men jag ville mest framhålla att allt låter hastigt påkommet, stressigt och jagat. hade personen varit fast besluten om att hon inte skulle hittats så hade nog aldrig benen hamnat där i huse
Och eftersom det är en person som verkat tappat fattningen så borde den personen också ha lämnat spår. b...som det ser ut just nu så verkar ett spöke varit framme och styckat . inga spår, ingen mordplats. kroppsdelar bara dyker upp lite varstans och inte ett skit i spårväg hittas.....otroligt konstigt

Jag tror inte för en sekund att detta är så kliniskt och perfekt utfört som det verkar. Just nu tycks det som om styckningen inte ägt rum i KJ:s lägenhet och då måste den egentliga brottsplatsen hittas. Jag tror det kommer att bli svårt för polisen att hitta denna plats om man inte först lyckas beslå KJ med motsägelser och lögner som i sin tur gör att man får honom själv att berätta vilka platser som gäller. Man kan nog utgå ifrån att de inte hade mer på honom än vad som sades vid häktningsförhandlingen men nu bör provresultaten ha börjat trilla in och fler fynd har gjorts i veckan. Med lite tur skall detta räcka för att kunna förlänga häktningen och sedan sakta men säkert bryta ner KJ:s försvarsmur och få honom att måla in sig själv i ett hörn tills han erkänner. Detta är inte det perfekta mordet. Inga spöken har haft del i gärningen och Kj har nu ställt inför en polikår som har stöttning av sveriges främsta mordutredare. Är han rätt GM kommer dom att nöta ner honom!
Citera
Medlem
airell8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyZamioc
Det är förbannat intressant. I synnerhet gärningsmannaprofilen, det känns ju som att det skulle vara KJ man skrivit om..

Ja, jag håller med. Dessa teorier presenterades i mitten av tråden, då vi hade som mest att gå på.

Som sagt, man har inte hittat mycket på KJ vid det här laget och det är väl egentligen inte så konstigt, om det har gått enligt highfives beskrivning. Brottsplats och styckningsplats utomhus, inte mycket att städa upp. Lätt att göra sig av med kläder och dylikt i skogen.
Citera
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det är vad jag vet två olika master. Sävastklinten är beläget i närheten av väg 97. Vi kanske kan få en uppgift av någon bodensare för att säkerställa detta.

Vore ju toppen om man kunde få klarhet i detta med masterna då jag fastnat lite på det också. Min tanke är att om det sista tecknet kommer från en mast som täcker in KJs lägenhet, men den 18:40 inte gör det så kan det ju betyda att telefonen kom tillbaks till utan sin ägare, och att KJ släckte telefonen vid tiden han hävdar att hon lämnade honom.
Citera
2013-05-29, 12:00
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-logo
Jag tänker på det här med att KJ:s farfar avled någon gång i april.

Kanske KJ var med och tog farväl efter att han gjorts i ordning så att han befann sig i samma rum som sin döde farfar.

Om man har KJ som GM och letar förklaringar till varför han skulle "tappa greppet" vid den här tidpunkten så tror jag att det kan vara en bidragande faktor.
Han har rent fysiskt varit nära en död person och kanske triggades något där.
Det förutsätter förstås att det stämmer med uppgifter om någon slags fascination av döden/att döda.

Och så det här med hunden. Självklart har det betydelse hur den dog och om den faktiskt styckades. Jag tror polisen är lika intresserade som vi, den nyfikna allmänheten, av en profil på KJ.

Oavsett hur hunden dog så tror jag säkert att KJ älskade den och sörjde. Då har han inom en kort tidsrymd förlorat två "närstående". Känns inte som att det skulle vara den lyckligaste perioden i hans liv direkt. Svårt att gissa hur han hanterat det men filosofiska tankar om liv och död och existentiella funderingar ligger väl nära till hands att gissa på.

Sååå, ingen genialisk teori som löser fallet i det här inlägget heller, bara lite egna funderingar igen

Väldigt troligt. Särskilt om de hade haft en bra relation.
Citera
2013-05-29, 12:00
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airell8
Har GM styckat utomhus så har han inte behövt bry sig speciellt mycket om att städa. Ett flertal personer har påpekat i tråden att det varit hemska regnoväder efter VBs försvinnande.

Tycker inte att teorin är speciellt långsökt. Den skulle även kunna appliceras på fallet Linda Chen där Mats Alm dök upp i trasiga kläder och sinnesförvirrad

Ja som sagt, allt är möjligt, jag avfärdar ingenting. Dock så har jag i åtanke hur svårt det är att komma undan med ett mord/styckmord. Polisen kan i de flesta fall hitta fynd på många olika sätt, som t.ex i en bil, fibrer från bilklädsel, blodfläckar, hårstrån mm. Om nu KJ är GM så har han sannolikt utfört en omfattande beräkning av situationen, städat och avlägsnat de tekniska spår som kan binda honom till brottet. Dock så är det möjligt att det finns olika stadier av sinnesnärvaro under de olika moment som detta brott innebär. T.ex. så kan han ha varit påverkad av psykotiska inslag under mordet, men under efterföljande moment varit vid sina sinnens fulla bruk.
Citera
2013-05-29, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
http://www.picbadges.com/badge/2780175/

Här är en sajt på airsoft-gängets tema "fallen angel" samt att KJ kallade sig "commander" under spelet 11 maj, enligt en fågel.

Kanske finns det något märke som påminner om "tatueringen" som GM gjorde på VB?
skulle det vara möjligt att återskapa något liknade den symbolen med 9 knivhugg?
Citera
2013-05-29, 12:03
Medlem
Cinnabars avatar
Hur ser släkten ut på faderns sida? Bröder, kusiner? Var bor de? Fars vänner, vilka är de?

VB har, om hennes egna noteringar stämmer och inte är en översättning av en låttext eller dikt, en absolut hemlig förälskelse. Det kan väl inte vara MB då modern känner till honom? Den hemliga förälskelsen, vem kan det vara?

Enligt en i tråden hamnade VB i fel sällskap med en person som var på glid. Hon påstås till och med få betalt för tjänster. Har svårt att tro det, men om personen känner den här mannen som är på glid, kan han kanske ha påstått det. Jag tycker att han bör kollas upp. Kallas på bygden för fet-xxxx.

Jag tror att den som gjort det här är van vid att ljuga och manipulera, och det är till stor hjälp nu när det gäller att hålla masken, och empati är inte GMs gren. Vi har väl vid flera tillfällen hört att KJ börjat gråta, både under söket och när hunden dog, hur han ringt efter föräldrarna för hjälp och så vidare. Sen flydde han hem till dem när han blev misstänkt. Nej, KJ är en svagis, eller en person med lite känslor i kroppen. Det tror jag inte GM har. Det är en helt annan personlighet. KJ är en barnslig grabb, men inte mer än så...

Det som talar lite till KJs nackdel var att ett ex kallade honom för överkontrollerande, vilket är en varningslampa, men "kontrollerandet" tror jag mer är ett signum för det handikapp han förmodas ha. Det är inte svartsjukerelaterat... tror jag. KJ var och är en ledsen filur, som misslyckats med det han drömt om, att bli militär på heltid. Han går helt in i leken, jag tror ändå inte att ett styckmord passar in i den ekvationen, om man tänker efter...? Han fick utlopp för sina lekar genom airsoften, det behövdes väl inte mer?

Det som stör lite är att KJ, veckan efter försvinnandet, kan ge sig ut i airsoft-spel och kalla sig "commander". Borde han inte ha ägnat sig åt eftersök på heltid? Hur orkade han ge sig ut och spela i skogen? Det är lite svårt att förstå.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-29 kl. 12:06.
Citera
2013-05-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, den här teorin kan man ha. Om det var någon bekant som kom körandes längs med VBs hemväg kan hon ha hoppat in i bilen utan att tveka, utan strid.

Den här bekanten måste i så fall vara "klipsk", så pass att händerna göms undan. Jag vill då lägga till slug, manipulativ, iskall, och det tror jag har visat sig i umgänget med andra. Det är en beräknande person som gjort det här.
Händerna saknas, utomhus har man hittat huvudet och torso, inomhus fötterna. Men var fanns armarna?
Citera
2013-05-29, 12:05
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Hur har du resonerat kring hennes "bonusfarfar" på tal om umgängeskrets? Vill för allt i världen inte hänga ut någon men tyckte att han lät så påklistrat glad vid en tidig intervju och framhärdade att hon var så snäll och att hon gick ut med hunden eller hur det nu var. Min känsla var att det mest naturliga istället hade varit ren förtvivlan om någon man höll av så mycket var spårlöst försvunnen.

Alla är misstänkta, men jag tror inte man ska läsa in för mycket i hans känslouttryck. Han tillhör en generation som har väldigt svårt att visa känslor. Den generationen skulle aldrig kunna stå och gråta i tv, utan dom håller ett neutralt uttryck.

Men det är ett tydligt exempel på hennes öppenhet gentemot hennes föräldrars umgängeskrets, det finns säkerligen någon annan i den kretsen som har misstolkat hennes öppna bemötande.
Citera
2013-05-29, 12:05
Bannlyst
GW ifarten igen.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7681098
Citera
2013-05-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spawney
Jag skulle vilja att du åker förbi sushi & te för att verifiera att dessa fortfarande håller stängt.
Om så är fallet så tycker jag att farbror blå ska åka dit och knacka på. Har en konstig känsla ang den kopplingen.

Passerar dagligen och har inte sett att det har varit stängt mer än de normala tiderna. Ägaren jobbar på som vanligt. Ser honom flera gånger i veckan där. Inga konstigheter kring restaurangen som syns utåt i alla fall.
Citera
2013-05-29, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om KJ avförs eller görs osannolik bör vi återgå till att begrunda brottsoffret.

Ett aber är dock att man borde se spår av detta i hennes nätaktivitet. Hon förefaller ju i stor utsträckning ha levat sitt liv på nätet. Du har en poäng i att man inte öppnar sig helt på konton dit ens morsa har lösenord, och att vi bara har gått på hennes facebookkonton. Men polisen har rimligen gått igenom hennes dator noga, och de har uppenbarligen inte hittat några kontakter som i dagsläget ger dem kraftigare varningssignaler än vad KJ gör.

Jag tror likaså att polisen gått igenom hennes data men är inte lika benägen att
hålla med om att den studerats noga. Dom har tidspress på sig och förmodligen sätts
resurserna på vad som i detta läge anses viktigast. Vilket jag förstår till fullo.

Men som sagt allt hänger på ifall KJ avförs eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in