2013-05-29, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Kriminolog: Det är fel person man gripit. "Pojkstackaren."

Ja, då önskar man sig en granskning av ABs bostad. Jämför man deras presentationer är det betydligt mer som pekar åt det hållet.

Noterbart är att den svarta huvtröjan nu i TV4 inslaget blivit en skinnjacka. På aftonbladets klipp gick det absolut inte att misstaga sig, det var en huvtröja som polismannen höll upp.

Ungefär nivån på research som de olika medierna har, noll koll.
Citera
2013-05-29, 01:31
Medlem
Kavelduns avatar
"TEXT PÅ GOLV"
Beträffande den påstådda texten på golvet i ödehuset, så kan det vara bra att ha i åtanke att huset har använts av militären under många, många år. Det kan ha varit en militär som kluddat några bokstäver på golvet, på samma plats där man säger att VB's ben påträffades.
Jag skulle inte dra allt för stora växlar på att någon GM har tagit sig tid, eller haft lust, att klottra just då eller där.

TJATMOSTRAR
Det är väldigt irriterande att läsa frågor som "Kan det inte va så att ödehuset kan va brottsplatsen och där styckningen skedde?" när det är bekräftat av Polisen samt kommenterat i hundratals inlägg att så inte är fallet.
Snälla - läs sammanfattningen i början av tråden innan ni börjar ställa samma fråga om och om igen.

JACKA
Det påstås att man hittat en jacka som eventuellt tillhört VB.
Intressant är att man vid hennes försvinnande sade att hon hade någon form av mysbyxor på sig med texten Team Sportia, men inte ett knyst sades om att hon skulle vara klädd i en Dolce & Gabana-jacka. Det tycker jag är mycket märkligt, för det måste vara lättare att se en jacka än ett par byxben.

EXPERTER
Beträffande uttalanden från allehanda experter i media, så har jag uppfattningen att media söker med ljus och lykta efter någon som kan uttala sig åt ena eller andra hållet. Samtidigt är det här ett lysande tillfälle för nämnda experter att få sina "15 minutes of fame". Jag tar deras uttalanden med ro och en rejäl nypa salt.

GARAGE och SPADE
I Norrbotten kommer det mycket snö under vintrarna. Att lämna kvar en spade på garagetaket är nog vanligare än man tror. Varför dra upp en spade varenda gång man skall skotta snö, när man lika gärna kan låta den ligga/stå kvar?

Jag tror att vi kommer att få se många troll och många konstiga utfall, teorier, spekulationer osv här på Flashback den kommande tiden. En del vill förstöra, några vill göra sig lustiga och några kommer med vettiga teorier som omedelbart krossas av "förståsigpåare". Tråkigt!!!
Senast redigerad av Kaveldun 2013-05-29 kl. 01:36. Anledning: Tillägg
Citera
2013-05-29, 01:34
Medlem
Kranbilsattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bra jobbat, där har vi det. Portarna är öppna på aftonbladets bild,

EDIT;http://goo.gl/maps/Il8u9

Jag hade ju markerat rätt plats på andra kartan, dock satt markören över fel byggnad.

Ja, jag såg det när jag gick tillbaka och kollade vilka ställen du hade satt ut
Citera
2013-05-29, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Googlade på satanism och Boden. Hittade denna artikel, visserligen från Arvika, om killen som knivmördade en liten flicka. Han gick från religiös till satanist, klädd i lång svart skinnrock.

Har KJ haft samma utveckling? Observera att när han hämtade VB var han klädd just i en lång, svart skinnrock. Klädseln är viktig för KJ, den är antagligen hans starkaste signal utåt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10408213.ab

Du har nämnt alla berörda spår i tråden som tänkta GM, du hoppar från tuva till tuva så fort nåt dyker upp!

Vem tror du är GM baserat på vad som framkommit i tråden? Några bevis har ju inte läckt ut från polishuset. När vi inte har tillgång till någon som helst teknisk bevisning måste vi försöka gissa utifrån de indicier vi har, vi måste gå på intuition om vem som är kapabel att utföra detta dåd och sedan dessutom offensiv stycka BO.

Utifrån detta synsätt så tror jag inte att KJ är kapabel att utföra detta och dessutom verkar det som han lyckats dölja spåren. Tror att KJ hade erkänt vid första förhöret om han varit skyldig.

KJ hade väl ingen anledning att hat stycka BO,hon åkte till honom som vän(romansen var över för 3 år sedan) ser inget som helst passion releterat som kan ha triggat KJ till detta dåd.

Som sagt AB känns mer sannolik som GM och sett till hur styckning gått till, får känslan fråm hans FB sida att han är en tickande bomb. när han dessutom har en styvmamma som hatade BO och en pappa som kände BO och en syster som tidigare varit vän med BO. Skydda och döda någon som inkräktade på hans familj.

Tror även som som vissa att BO blivit flyttad ett flertal gånger under dessa veckor, dessutom tror jag att GM fått hjälp med flyttningarna av BO.
Senast redigerad av Priotaire 2013-05-29 kl. 01:45.
Citera
2013-05-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Det låter som en rimlig teori!
Finns det nån hemsida för Airsoftlaget? (Bor i Boden så kan luska lite om medlemmarna, och se om jag kan få fram nått).

Om han är skyldig kan gemenskapen till medbrottsling vara det som gör att han inte brutit ihop i förhör ännu. Han verkar inte vara den som skulle kunna stå emot annars. Ensam svag, tillsammans stark.
Citera
2013-05-29, 01:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluecupboard
Jag har följt tråden, media och själv deltagit i sökandet med mps. VB har jag träffat men endast sagt hej till så detta fall engagerat mig. Men ända från början då KJ tagits upp så har det varit något som stört mig. Jag tänker ofta tillbaka på tiden då jag själv jobbade med personer främst med AS och enligt mig, trådens alla källor (tveksamma i många fall) samt en egen källa så lutar det mot att KJ har något form av neuropsykiatriskt funktionshinder. Självklart går detta inte att ta för en sanning. Men om jag nu gör det antagandet ändå..

I princip alla som jag jobbat med hade haft väldigt svårt att tänka i så många steg som ett mord av denna karaktär kräver. Därav tror jag inte att KJ har utfört detta på egen hand. Statistiken visar dock på att styckmord extremt sällan sker med flera gärningsmän inblandade. Vilket har diskuterats flitigt i tråden tidigare. Dessa två, enligt mig, logiska resonemang leder mig till att iallafall ha ett öppet sinne för att KJ kan vara oskyldig.

Jag är medveten om att det finns ännu mer som pekar på att KJ är gärningsmannen. Och det mest logiska med den kunskapen som vi har just nu vore att köpa det. Samtidigt släpper inte den extremt irriterande känslan som jag har av att något inte stämmer. Jag vill egentligen inte nämna det men jag får känslan av att någon annan vinner på att KJ åker dit. Någon som vet mycket om KJ och känner VB. Men jag har ingen aning om vem detta skulle kunna vara.

Detta stör mig mycket "Polisen uppger att man redan tidigt i utredningen fick ett eller två tips om just platsen där kroppsdelarna hittades, men att det inte prioriterades." (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16811811.ab)

Diskussioner i tråden har också behandlat frågan om GM vill att delarna skall hittas. Kan gm ha tipsat om fp själv? I så fall varför?.. I min mening finns där några olika alternativ till att GM vill att kroppen skall hittas. Det ena är en känsla av skuld över att ha lämnat VB lemlästad i skogen, vilket ej behöver betyda att GM är villig att erkänna brottet. Det andra är att GM vill öka misstanken för att KJ är GM. Ett ytterligare alternativ kan vara att GM känner stolthet och vill visa upp sitt verk.

Jag ber om ursäkt för detta långa inlägg men det är fortfarande massor som jag skulle vilja nämna och nysta. Slå gärna hål på mitt sätt att tänka här så slipper jag kanske den gäckande känslan av att något inte stämmer =).

Bra inlägg. Det där med oförmågan att tänka i flera steg var jag inne på ganska tidigt efter fynden, fyndplatsen tydde på att GM troligen inte har förmåga att tänka i flera steg. Det talar inte till KJ fördel. Då kan man undra, precis som du, kan han ha gjort det här själv om han är delaktig. Jag tror inte det heller, lämnat dörren öppen för det hela tiden. Han behöver inte ens vara GM eller delaktig, men är han det så tror jag att han haft en underordnad roll om de var två eller fler, det är inte han som har haft kommandot över det som hände efter VB död. Jo, finns en del som talar för fler GM.

Tack för ett bra inlägg.

EDIT;Och letar man en medgärningsman så bör det handla om en person med en väsentligt bättre planeringsförmåga än vad KJ har, någon med ledarskapsförmåga, en person som har lätt för att övertala. En ganska slarvig typ, men ändå skärpt när det gäller. Så tror jag.
Senast redigerad av OY 2013-05-29 kl. 01:40.
Citera
2013-05-29, 01:40
Medlem
Gjorde som ni sade och läste igenom sammanfattningen. Noterade att AN:s Facebookkonto, som länkas i sammanfattningen, inte längre ligger uppe. Kan ju vara ett bra tillägg nästa gång sammanfattningen revideras. Och om det redan har tagits upp är jag ledsen, jag följde bara trägna instruktioner från trådpoliserna
Citera
2013-05-29, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bra jobbat, där har vi det. Portarna är öppna på aftonbladets bild,

EDIT;http://goo.gl/maps/Il8u9

Jag hade ju markerat rätt plats på andra kartan, dock satt markören över fel byggnad.

JAG VET VARS GARAGET LIGGER!!
Men hur fasiken får jag veta kordinatorerna till det?? :S
Det ligger 150 m från KJ´s bostad.

https://maps.google.se/maps/myplaces?ll=65.822178,21.66822&spn=0.001167,0.0052 52&ctz=-120&t=h&z=18&layer=c&cbll=65.822318,21.667582&pano id=LEnJMOrG3_FeVeE0eXvdLA&cbp=12,83.53,,2,-0.64

ZOOMA in, man ser bara garagetaket!! Men ligger ca 50 meter från det där boendet
Citera
2013-05-29, 01:44
Medlem
ett1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranbilsattack
Det här garaget är likt det som syns på aftonbladet, men det här garaget har portar dock.

https://maps.google.se/maps/myplaces?ll=65.822178,21.66822&spn=0.001167,0.0052 52&ctz=-120&t=h&z=18&layer=c&cbll=65.822318,21.667582&pano id=LEnJMOrG3_FeVeE0eXvdLA&cbp=12,83.53,,2,-0.64

Och det är ju i närheten av Garnisonsgatan 59 som OY skrev först.

Som jag sa tidigare verkar det vara samma garage.
Garageportarna på aftonbladet är väl uppfällda, så tolkade jag det iaf.
Citera
2013-05-29, 01:47
Medlem
Citat:

ZOOMA in, man ser bara garagetaket!! Men ligger ca 50 meter från det där boendet

Om du väljer "mina platser" så klickar du på "skapa karta" och sedan väljer du "lägg till en platsmarkör", sparar kartan och klickar på "länk" så kan du kopiera den länken som står i fliken. Då ser vi vart du markerat. Sedan om du vill ha koordinaterna så kan du välja "vägbeskrivning" och dubbelklicka på markören och då ska koordinaterna hoppa in i textrutan till vänster. Finns säkert ett smidigare vis men så brukar jag göra :P

Edit: Jag ljög, så brukar jag inte alls göra. högerklicka på markören och välj "vägbeskrivning hit" så dyker koordinaterna upp i fältet.
Senast redigerad av Bluecupboard 2013-05-29 kl. 01:51.
Citera
2013-05-29, 01:48
Moderator
OYs avatar
Citat:

Hahahaha, jag ger upp nu, vad är det för fel på det andra garaget då, kan vi inte bestämma oss för det oavsett? Är du alldeles hundra på att du har rätt?

Då har jag blivit desinformerad, finns det någon som vill spela oss ett spratt och vilseleda

Nu får ni göra garagekarta själv, jag tittar på.

EDIT;Jag ser två garagebyggnader mitt för varandra, de ser ut att ha sadeltak och är dessutom röda?
Senast redigerad av OY 2013-05-29 kl. 01:50.
Citera
2013-05-29, 01:48
Medlem
Kranbilsattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett1
Som jag sa tidigare verkar det vara samma garage.
Garageportarna på aftonbladet är väl uppfällda, så tolkade jag det iaf.

Ja, det ser ju ut som det på bilden nu när du säger det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in