Jag har följt tråden, media och själv deltagit i sökandet med mps. VB har jag träffat men endast sagt hej till så detta fall engagerat mig. Men ända från början då KJ tagits upp så har det varit något som stört mig. Jag tänker ofta tillbaka på tiden då jag själv jobbade med personer främst med AS och enligt mig, trådens alla källor (tveksamma i många fall) samt en egen källa så lutar det mot att KJ har något form av neuropsykiatriskt funktionshinder. Självklart går detta inte att ta för en sanning. Men om jag nu gör det antagandet ändå..
I princip alla som jag jobbat med hade haft väldigt svårt att tänka i så många steg som ett mord av denna karaktär kräver. Därav tror jag inte att KJ har utfört detta på egen hand. Statistiken visar dock på att styckmord extremt sällan sker med flera gärningsmän inblandade. Vilket har diskuterats flitigt i tråden tidigare. Dessa två, enligt mig, logiska resonemang leder mig till att iallafall ha ett öppet sinne för att KJ kan vara oskyldig.
Jag är medveten om att det finns ännu mer som pekar på att KJ är gärningsmannen. Och det mest logiska med den kunskapen som vi har just nu vore att köpa det. Samtidigt släpper inte den extremt irriterande känslan som jag har av att något inte stämmer. Jag vill egentligen inte nämna det men jag får känslan av att någon annan vinner på att KJ åker dit. Någon som vet mycket om KJ och kände VB. Men jag har ingen aning om vem detta skulle kunna vara.
Detta stör mig mycket "Polisen uppger att man redan tidigt i utredningen fick ett eller två tips om just platsen där kroppsdelarna hittades, men att det inte prioriterades." (
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16811811.ab)
Diskussioner i tråden har också behandlat frågan om GM vill att delarna skall hittas. Kan gm ha tipsat om fp själv? I så fall varför?.. I min mening finns där några olika alternativ till att GM vill att kroppen skall hittas. Det ena är en känsla av skuld över att ha lämnat VB lemlästad i skogen, vilket ej behöver betyda att GM är villig att erkänna brottet. Det andra är att GM vill öka misstanken för att KJ är GM. Ett ytterligare alternativ kan vara att GM känner stolthet och vill visa upp sitt verk.
Jag ber om ursäkt för detta långa inlägg men det är fortfarande massor som jag skulle vilja nämna och nysta. Slå gärna hål på mitt sätt att tänka här så slipper jag kanske den gäckande känslan av att något inte stämmer =).