Citat:
Ursprungligen postat av
Klarsyn
Jag hoppas verkligen också att det blir ett genombrott, men kanske inte att Mats bryter samman precis, utan mer att han berättar klart och tydligt -- det han vet om NÄR, VAR och HUR Linda dog.
Alla har ett samvete, tror jag. En del har bara hårdare skal runt. Hoppet om en lösning på mordet finns alltid närvarande hos mig.
Alla har ett samvete, alla har en gräns över vad man kan stå ut med. Det finns en linje i var och ens liv som håller reda på förnuftet och sätter gränsen över hur mycket våra vidlyftiga prövningar tål. Jag vågar påstå att ärlighet töjer gränserna och motsatt att lögner och oärlighet fungerar tvärtom. Det finns också en gräns över hur mycket motgång vi tål som människor. Man väljer inte själv var gränserna går men man vet när man har passerat stupkanten, då är det försent, då faller man fritt.
Skulle det bli så att någon i MA närhet bryter ihop och berättar det den vet och att detta skulle vara till men för MA i sin situation, kommer vi ändå inte märka någon skillnad på MA initialt.
Likt en dåres envishet kommer han då hävda sin tes oavsett vad svensk rättvisa och nya rön kommit fram till. MA kommer köra huvudet ända in i kaklet och efteråt får de sopa ihop resterna av honom med sop och sopskyffel. Jag kan inte se den mannen erkänna sin skuld och komma med en rimlig förklaring till sitt handlande.
Blir det en öppning i det här fallet kan jag förutse ett tragiskt slut för många personer, flera av dem oskyldigt indragna i skiten.
Det kommer att bli straffet för att man tycker att blod är tjockare än vatten.