Citat:
Ursprungligen postat av zzzzz99999
jag tror: sms från MA till tyska x:et, men kan minnas fel
Till sin tyska f d flickvän, D*maris B*slig skrev Mats inget sådant. Han berättade i sms till henne julen 2008 "att han var mycket lycklig med sin nya flickvän [Linda]". I april 2009 tog [D*maris B*slig] kontakt med honom igen via sms och frågade hur han mådde. Han svarade och "hon fick intrycket att han var olycklig och ledsen samt att han kände sig ensam". Därefter har hon inte haft någon kontakt med honom.
(Citat ur domen, sid 32)
De tio sms D*maris fick från Mats (allesamman som svar på hennes sms, det var alltså hon som tog kontakt med honom, inte tvärtom) hade följande lydelse:
2009-04-22
Tack. Saker är komplicerade för mig. Hoppas allt går bra för dig. Kram
2009-04-22
Tack så mycket. Men jag vill bara vara ensam just nu. Kanske en annan dag.
2009-04-23
Ge mig ditt nummer. Jag ringer dig i morgon.
2009-04-24
Jag kan inte ringa i dag. Jag ska åka till bergen ett tag, behöver komma i väg.
2009-05-06
Tack! Jag är faktiskt inte i bergen längre, jag är i Schweiz och kollar på hockey-VM, kom hit för ett par dagar sedan. Gör allt för att inte behöva tänka.
2009-05-06
Ledsen att jag inte ringde eller messade dig. Hoppas att du inte var orolig, det känns lite konstigt att prata med dig för jag har aldrig riktigt kommit över dig så det är lite smärtsamt.
2009-05-06
Du missförstår. Du för ingen smärta eller något negativt till mitt liv. Det finns andra saker i mitt liv som plågar mig. Om dig sa jag bara att det känns konstigt att prata med dig eftersom jag fortfarande älskar dig (och förmodligen alltid kommer att älska) men samtidigt ”vet” jag att det aldrig kommer att bli något mellan oss igen. Det är inget negativt, hoppas du förstår.
2009-05-19
Jag är i Sverige nu, ja. Ta hand om dig, alltid.
2009-05-19
Det är okej, du behöver inte sluta. Godnatt.
2009-05-20
Augusti. Lycka till med dina danser.
I polisförhör uppgav Mats att han inte alls kände igen sms-konversationen och förnekade att han fortfarande hade känslor för ex-flickvännen. Han sa att han inte skickat sms:en själv, utan att Linda måste ha gjort det: "Det är mycket möjligt att det är Linda som har skrivit det här för hon gillar inte D*maris. Jag vet att hon har gjort det någon gång."