2013-03-27, 12:28
Medlem
Sokkos avatar
Socialstyrelsen är alltför mild i mitt tycke:

Citat:
Socialstyrelsen uppmanar slutligen nämnden att vägleda familjehemmet kring hur det bör förhålla sig till medieexponeringen ”med barnets bästa i fokus”.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/utredning-om-haddile-ger-inget-svar_8035490.svd

Den där familjen är långt bortom lite vägledning. Vägledning ska ske innan barn placeras - den fungerar inte retroaktivt.
2013-05-27, 14:27
Medlem
Nu i media igen...

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1693625-haddile-far-stanna-tva-ar-i-sverige
2013-05-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Det är helt sjukt att man skall genomföra detta hemma hos makarna Liewehrs! Hur fan förväntar man sig att Haddile skall kunna knyta an och interagera med någon annan än fosterkärringen? Detta måste vara lavat! Man genomför en skådeprocess för nöds skull och kommer noggrant att dokumentera hur Haddile gråter när kärringen lämnar rummet, hur hon sträcker sig efter henne och hur hon söker tröst. Bioföräldrarna är rökta från början i det här. De måste kommunicera med tolk och får inget naturligt möte och är sannolikt stressade över hela situationen. De vet vad som står på spel om de korrupta tjänstemännen från soc inte blir helt nöjda. Jag är inte förvånad över att mamman blivit sjuk av pressen!

Man spelar för galleriet. Genomför "utredningen" för att man är nödd och tvungen och om ett par månader kan man gå till beslut om adoption. Det är så jävla sorgligt! Ett sådant övergrepp mot den lilla flickan och hennes föräldrar!

Har inte Socialstyrelsen synpunkter på detta? Föräldrarnas advokat?

Kan ni tänka er stämningen kring matbordet hemma hos Liewehrs? Där sitter man med Haddile emellan sig och fosterhemmets inställning till föräldrarna är ju typ att de utgör ett hot mot allt det gossiga de byggt upp med den lilla flickan som man fått till skänks nu när fosterkärringens sköte torkat in och bäst-före-datum passerat!

Vidrigt är ordet!

Nu verkar det som att fosterfamiljen fått visum för två år för flickan. Det verkar ju regelvidrigt detta.. hennes biologiska föräldrar tar man ingen hänsyn till här..

2013-05-27, 17:34
Medlem
aryan_utophias avatar
Citat:
"För ungefär ett år sedan vände sig någon som påstod sig vara flickans mor till algeriska ambassaden i Stockholm och ville ha hjälp med att återförenas med dottern. Sedan hördes inget mer. Och i somras kom ett beslut från Migrationsverket: Haddile, som har franskt medborgarskap, ska utvisas till Frankrike.

Migrationsverket säger att högsta prioritet är att flickan och modern kan återförenas, att det sker bäst i Frankrike och att det är nu de franska myndigheternas ansvar att ta emot henne.
– Flickans behov av omsorg är tillgodosett i Frankrike, säger Magnus Rosenberg, rättslig expert vid Migrationsverket, enligt TT

En jude som rättslig expert på migrationsverket, det ante mig. Han vill säkert göra allt som står i hans makt för att maximalt antal välfärdsparasiter skall få stanna och förpesta vårt land.
2013-05-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Nu verkar det som att fosterfamiljen fått visum för två år för flickan. Det verkar ju regelvidrigt detta.. hennes biologiska föräldrar tar man ingen hänsyn till här..

Att ta hänsyn till en man som aldrig varit närvarande och en kvinna som övergav barnet vid födseln är inget jag tycker man ska göra...
2013-05-27, 18:40
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco
Att ta hänsyn till en man som aldrig varit närvarande och en kvinna som övergav barnet vid födseln är inget jag tycker man ska göra...
Intresseklubben har antecknat vad du tycker. Du kanske skulle läst lite i tråden innan du tyckte till, så hade det varit klädsamt? Jag förstår att det är jobbigt och inga bilder heller...
2013-05-27, 18:46
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScEco

Hur vet du att hon övergav barnet vid födseln?
2013-05-27, 19:08
Medlem
MoLoKs avatar
Återförening med de biologiska föräldrarna är det som gäller fortfarande. Även om det blev som några av oss misstänkte - tut som blir put för Haddiles biologiska föräldrar...

"Det tvååriga tillståndet ska kunna möjliggöra en återförening under trygga förhållanden mellan Haddile och hennes biologiska mamma och pappa, skriver Migrationsverket i ett pressmeddelande.

- Syftet och målet är att få till stånd en återförening mellan Haddile och hennes biologiska föräldrar, säger Migrationsverkets rättschef Fredrik Beijer.

Det tvååriga uppehållstillståndet har beviljats på grund av synnerligen ömmande omständigheter.

- Nu har vi köpt oss lite tid i alla fall. Köpt oss lite utrymme att kunna göra saker och på ett bra sätt. Jag hoppas att Migrationsverket ser det som en chans att göra saker och ting på ett bra sätt. Eller om det inte går, att Haddile ska få ett permanent uppehållstillstånd i slutändan, säger Malen Liewehr."

Tveksamt om ett process som dras ut på 2-4 år är bra för barnet egentligen. Måste ju bli helt förvirrat.
2013-05-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Återförening med de biologiska föräldrarna är det som gäller fortfarande. Även om det blev som några av oss misstänkte - tut som blir put för Haddiles biologiska föräldrar...

"Det tvååriga tillståndet ska kunna möjliggöra en återförening under trygga förhållanden mellan Haddile och hennes biologiska mamma och pappa, skriver Migrationsverket i ett pressmeddelande.

- Syftet och målet är att få till stånd en återförening mellan Haddile och hennes biologiska föräldrar, säger Migrationsverkets rättschef Fredrik Beijer.

Det tvååriga uppehållstillståndet har beviljats på grund av synnerligen ömmande omständigheter.

- Nu har vi köpt oss lite tid i alla fall. Köpt oss lite utrymme att kunna göra saker och på ett bra sätt. Jag hoppas att Migrationsverket ser det som en chans att göra saker och ting på ett bra sätt. Eller om det inte går, att Haddile ska få ett permanent uppehållstillstånd i slutändan, säger Malen Liewehr."

Tveksamt om ett process som dras ut på 2-4 år är bra för barnet egentligen. Måste ju bli helt förvirrat.

Jamen visst! Advokaten lindar inte in orden lika noga som Madame Liewehr som i Skånskan idag säger att

"Det var detta jag hade räknat med rent krasst, men hon kunde ha fått permanent uppehållstillstånd" Han tror inte på en återförening mellan Haddile och hennes biologiska föräldrar.

"— Den möjligheten finns inte, enligt min uppfattning. Det har gått för lång tid och hon har aldrig träffat dem, säger Lindberg.

Då återstår att söka förlängt uppehållstillstånd efter två år eller permanent uppehållstillstånd, säger han."

Det är tamejfan vidrigt att de redan har bestämt sig för att det ska misslyckas och kommer med största sannoikhet göra allt för att uppfylla profetian och den makten sitter de också inne med med tanke på att Mamman inte direkt har övertaget i denna bisarra dragkampen.

Jag själv reser ofta till Algeriet och önskar att det var något jag kunde göra för att hjälpa Mamman. Vad tror ni, får hon någon hjälp till detta av svenska myndigheter? Tänker på ekonomisk hjälp till resor och uppehälle och sådant. Kan hoppa upp och sätta mig på att hon inte får det så får man se Liewers i rutan om ett par år igen med sin breda skånska deklarera att Mamman inte bryr sig ett skvatt då hon inte har tillbringat tillräckligt mycket tid eller nåt i den stilen.
2013-05-27, 23:01
Medlem
Sokkos avatar
Var är haken? (vad är haken?)

- att rättsliga processer inte ska drivas i massmedia på bästa sändningstid. Att sociala myndigheter ska verka för barnets bästa, ur barnets perspektiv. Att Haddile hamnat i ett bevisligen mycket olämpligt familjehem, som till och med har kritiserats av socialstyrelsen för hur de har utnyttjat en 2-åring som cirkusapa i TV och tidningar.

Vilken kunskap har de biologiska föräldrarna om att de kan överklaga detta beslut?

Efter två år i samma familjehem brukar vårdnaden flyttas över och barnet anses ha anpassat sig och ska inte rivas upp ur familjen. Fullt rimligt - om det hade gått korrekt till under de två åren. Nu snuvades Haddile på sitt ursprung och sin rätt till sina biologiska föräldrar, eventuella framtida syskon och övrig släkt.
2013-05-27, 23:22
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Var är haken? (vad är haken?)

- att rättsliga processer inte ska drivas i massmedia på bästa sändningstid. Att sociala myndigheter ska verka för barnets bästa, ur barnets perspektiv. Att Haddile hamnat i ett bevisligen mycket olämpligt familjehem, som till och med har kritiserats av socialstyrelsen för hur de har utnyttjat en 2-åring som cirkusapa i TV och tidningar.

Vilken kunskap har de biologiska föräldrarna om att de kan överklaga detta beslut?

Efter två år i samma familjehem brukar vårdnaden flyttas över och barnet anses ha anpassat sig och ska inte rivas upp ur familjen. Fullt rimligt - om det hade gått korrekt till under de två åren. Nu snuvades Haddile på sitt ursprung och sin rätt till sina biologiska föräldrar, eventuella framtida syskon och övrig släkt.

Och det viktigaste - dra ut på processen så länge det går. Låt månad efter månad passera förbi. Jamen herregud! Nu har ju hon varit i vår ÄGO i tre och inte två år!
2013-06-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Hur vet du att hon övergav barnet vid födseln?
Om det var vid födseln eller strax efter vet jag självklart inte, men tittar man på tidslinjen blir det uppenbart att modern lämnade barnet mycket tidigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in