Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Vart fick du detta ifrån? Detta stämmer inte in på en del jag känner med borderline. Plus att borderline är en personlighetsstörning och asperger ett funktionshinder. Vet några enstaka som haft/har båda diagnoserna. De är inte motpoler. Tvärtom blir väldigt många tjejer feldiagnosticerade med borderline när de egentligen skulle haft asperger som diagnos. (Enligt en framstående psykiater.)
Jag har arbetat bort min borderline-diagnos, vilket jag är förbannat stolt över. Känner verkligen inte igen mig själv eller vänner i det du skriver om borderline, och jag kan se objektivt på hur jag var då. Borderline är på ytan, aspergern är grunden.
Jag har borderline själv och har träffat, umgåtts mycket med andra med borderline, och nästan allt jag har skrivit stämmer in på dem (och på mig).
Sedan kan ju en person med borderline också vara mycket annat än det som jag tog upp, men det redan nämnda är nog en borerliners "sämsta egenskaper".
Det kan tilläggas att många män som får diagnosen Borderline i Sverige skulle förmodligen fått diagnosen Antisocial Personlighetsstörning i andra länder, t ex USA.