2013-05-24, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
text

Så du har Aspergers, ADHD, Borderline och är bipolär?

Okej...
Citera
2013-05-24, 23:50
Avslutad
Hur kan man ha Borderline och Aspergers samtidigt?

Borderline:

-Manipulativ
-Oförnuftig
-Utagerande
-Impulsiv
-Opålitlig
-Uppmärksamhetssökande
-Dramatisk
-Känslosam
-Falsk
-Omoralisk
-Känslostyrd

Aspergers (nu saxar jag ifrån Wikipedia):

-Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
-Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
-Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner). Kan gälla mat, tider, att besök måste vara väl inplanerat, att det inte bara ringer på dörren.
-Begränsade eller stereotypa intressen.
-Fixeringar och låsningar i beteendet.
-Nedsatt impulspåverkan.
-Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt.
-Begränsad abstraktionsförmåga.
-Problem med tidsuppfattning.

Styrkor:

-Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
-Bra tålamod för specialområdena
-Informationsinsamling
-Mycket plikttrogna (på jobbet) och ärliga
-Starkt logiskt tänkande
-Mönsteridentifiering
-Problemlösning
-Målmedvetenhet och envishet

Som man ser så krockar de båda diagnoserna med varandra, det är ju varandras raka motsatser. Det finns två saker som gör att de kan likna varandra, Aspergers kan göra att individen blir besatt av någon annan, bortom alla gränser. Dessutom är de dåliga på att förstå vad deras personliga gränser ligger, så de gör intrång i andras känslomässiga utrymme p.g.a deras sociala färdigheter. Så besatta och sjukliga förhållanden som kan vara ett tecken på BPD kan också förekomma hos personer med Aspergers.
Senast redigerad av GenesisP 2013-05-25 kl. 00:05.
Citera
2013-05-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Borderline:

-Manipulativ
-Oförnuftig
-Utagerande
-Impulsiv
-Opålitlig
-Uppmärksamhetssökande
-Dramatisk
-Känslosam
-Falsk
-Omoralisk
-Känslostyrd

Vart fick du detta ifrån? Detta stämmer inte in på en del jag känner med borderline. Plus att borderline är en personlighetsstörning och asperger ett funktionshinder. Vet några enstaka som haft/har båda diagnoserna. De är inte motpoler. Tvärtom blir väldigt många tjejer feldiagnosticerade med borderline när de egentligen skulle haft asperger som diagnos. (Enligt en framstående psykiater.)

Jag har arbetat bort min borderline-diagnos, vilket jag är förbannat stolt över. Känner verkligen inte igen mig själv eller vänner i det du skriver om borderline, och jag kan se objektivt på hur jag var då. Borderline är på ytan, aspergern är grunden.
Citera
2013-05-25, 00:33
Medlem
Döm inte efter diagnosen, döm efter människan. En människa med borderline kan vara helt olik en annan tjej med borderline. Man behöver uppfylla 5 kriterier av 9 och borderline är en störning i personligheten, inte personlighetsdrag.

Ja, jag tror att Berny har borderline och ja, jag tycker inte om henne och ja, jag tycker illa om hennes sätt att agera och vara. Men jag har många andra vänner med borderline och de är INTE som Berny. Att det finns idioter med borderline gör inte att alla med borderline är idioter.
Citera
2013-05-25, 07:06
Medlem
Genesis p:

När det gäller mig fick jag först diagnosen adhd och Aspergers. Sen ställdes diagnosen borderline pga självskadebeteende och andra kriterier som uppfyllde borderline enligt läkaren. Bipolär sjukdom insjuknade jag i först när jag var 31. Återkommande depressioner slog över i mani och psykos. Därefter har jag varvat återkommande med depressioner och manier. Så ja, jag har alla de diagnoserna....
När det gäller berny tror jag hon är borderline om man går efter hur hon beter sig. Det jag tycker är konstigt är schizofrenin som inte verkar göra nåt väsen alls av sig nu när hon hittat nya diagnoser... För det är DET jag tycker är konstigt och att ingen läkare heller verka tycka det är konstigt att det helt plötsligt inte finns nåt schizo eller "demoner" längre. Om Berny verkligen är adhd och Aspergers så är det bara så skumt med schizofrenin... Därför tror jag hon inte har nåt av det, hon framstår som en fejkare.
Citera
2013-05-25, 07:58
Medlem
Om någon är intresserad så svarade hon på flera frågor i bloggen men raderade inlägget. Bl a skrev hon lite om sin bror, om att hon har raderat gamla inlägg som handlade om R, samt att hon har haft några återfall, bl a en överdos på heroin och att hon och Johanna tog koks och någon mer drog när de spårade ur på nyår. Det är vad jag minns.
Citera
2013-05-25, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Vart fick du detta ifrån? Detta stämmer inte in på en del jag känner med borderline. Plus att borderline är en personlighetsstörning och asperger ett funktionshinder. Vet några enstaka som haft/har båda diagnoserna. De är inte motpoler. Tvärtom blir väldigt många tjejer feldiagnosticerade med borderline när de egentligen skulle haft asperger som diagnos. (Enligt en framstående psykiater.)

Jag har arbetat bort min borderline-diagnos, vilket jag är förbannat stolt över. Känner verkligen inte igen mig själv eller vänner i det du skriver om borderline, och jag kan se objektivt på hur jag var då. Borderline är på ytan, aspergern är grunden.

Jag har borderline själv och har träffat, umgåtts mycket med andra med borderline, och nästan allt jag har skrivit stämmer in på dem (och på mig).

Sedan kan ju en person med borderline också vara mycket annat än det som jag tog upp, men det redan nämnda är nog en borerliners "sämsta egenskaper".

Det kan tilläggas att många män som får diagnosen Borderline i Sverige skulle förmodligen fått diagnosen Antisocial Personlighetsstörning i andra länder, t ex USA.
Senast redigerad av GenesisP 2013-05-25 kl. 13:05.
Citera
2013-05-25, 17:37
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lennarthyland
Om någon är intresserad så svarade hon på flera frågor i bloggen men raderade inlägget. Bl a skrev hon lite om sin bror, om att hon har raderat gamla inlägg som handlade om R, samt att hon har haft några återfall, bl a en överdos på heroin och att hon och Johanna tog koks och någon mer drog när de spårade ur på nyår. Det är vad jag minns.

Vad skrev hon om sin bror?
Citera
2013-05-25, 18:06
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Vad skrev hon om sin bror?

Att han utnyttjat henne och att hon är rädd att han ska utnyttja sina egna barn sexuellt.

I övrigt var nog det mest intressanta hon besvarade (precis som jag förutspådde) att hon faktiskt tog kokain tillsammans med Jhna på nyår. Och även MDMA. En riktig drogorgie med andra ord. Och de bodde inte ens på ett hotellrum som hon skrivit flera gånger utan ett sunkigt vandrarhem. Återigen, hon förskönar detaljer för att framstå som mer intressant/spännande/chic. Något som genomsyrar hela hennes väsen. Jag tycker det gränsar farligt nära mytomani vid det här laget.

Syvende och sist är det slut med hennes gifta man. Jag skrattade högt när jag läste det.

Citat:
Jag vill inte ha män i mitt liv just nu. Idag fick jag nog. Jag fick verkligen nog.
Citera
2013-05-25, 18:42
Avslutad
Vem var Vlona? Minns inte henne alls.
Citera
2013-05-25, 19:04
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Vem var Vlona? Minns inte henne alls.

Finns inte så mycket att säga. Hon och Berny hade ett par veckors romans kring 2006/2007, alltså medan B fortfarande bodde ihop med Jonas.

Finns inte heller något smaskigt att säga om Vlona. Hon har så vitt jag vet två barn och lever ett helt normalt och sobert liv.

http://oi42.tinypic.com/6fs1zm.jpg
Citera
2013-05-25, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Finns inte så mycket att säga. Hon och Berny hade ett par veckors romans kring 2006/2007, alltså medan B fortfarande bodde ihop med Jonas.

Finns inte heller något smaskigt att säga om Vlona. Hon har så vitt jag vet två barn och lever ett helt normalt och sobert liv.

http://oi42.tinypic.com/6fs1zm.jpg

Okej. Tur att det gick bra för någon i B:s närhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in