2013-01-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Fast det är inte heller riktigt sant. När Berny var tonåring (långt innnan boksläppet) hade hon Skunk och la ut massor av skärsårsbilder och skrev om hur blodet glittrade när hon skar sig. För mig är hon en pionjär. Jag kan inte minnas att det fanns någon annan som gjorde som hon innan hon startade sin Girl, interrupted-användare på Skunk. Det var också därför man blev fascinerad. Vem var denna djupt trasiga människa som låg inne på psyk och fotade sina skärsår och sina piller och delade dem med hela världen? Berny Pålsson.

Det tog dock väldigt lång tid för henne att våga lägga upp en bild på sig själv, eftersom enligt henne själv tyckte hon att hon var ful. Tror hon publicerade en bild på sig själv första gången där -00(??).
Vi hade pratat en hel del och jag tyckte om henne. Detta var innan hon fick sin borderline-diagnos, innan hon skulle till behandlingshem. När jag fick se en bild på henne tyckte jag att hon var väldigt, väldigt vacker. Så oskuldfull på något sätt.

Sedan släpptes vingklippt och sedan gick det nerför, i min uppfattning var det då iaf. Jag tror att Berny Pålsson hade mått mycket bättre idag om hon aldrig hade släppt sina böcker, blivit offentlig person och fått denna enorma skara fans av unga tjejer som mådde lite dåligt. Det blev ju hela hennes identitet.
Det är ju inte direkt något ovanligt att kända personer hamnar väldigt snett med droger osv.

Nu verkar det som att hon har vuxit upp och mognat. Hon tar sitt ansvar, hon har integritet och viker inte ut hela sitt liv (även om jag tyckte att hon verkade tappa fotfästet när hon var med Jhna.)
Berny är ändå en stark person som reser sig upp, gång på gång.

Men ja, från att ha gått från en osäker tjej som tyckt att hon var ful, till tjejen som fläker ut brösten och uppsminkade läppar i tusentals egobilder, känns hon nu som, när jag läser hennes blogg, att hon äntligen har utvecklat ett konsekvenstänkande. Tycker hennes livsresa är fascinerande och förhoppningvis håller hon sig i skinnet, fortsätter i samma spår och kan bli rätt sorts förebild för unga tjejer som mår dåligt. Att det går att må bra igen, om man tar sig i kragen och kämpar arslet av sig.
Citera
2013-01-30, 14:33
Medlem
donaukinds avatar
Blir så jävla förbannad av att se såna här personer. De är 20+ men beter sig som 12-åringar som precis hittat en skiva med Nine Inch Nails. Att de refererar till sitt liv med låttexter gör inte saken bättre, första man får läsa i Vingklippt Ängel är ju en låttext.
Citera
2013-01-31, 19:49
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littlepaw13
Ge oss exempel... Och sen hör det väl till att härma och ha sig. Låna uutryck, ord och hela meningar för att beskriva sin egen känsla. Jag kommer ihåg det från när jag var ung och mitt skriftspråk underutvecklat och fortfarande förlitade sig till andras formuleringar.

Btw, blir man darling BFFs bara genom att säga hej till varandra nu för tiden?
Jag har förstått "skönheten i misären" och bla bla bla men geeeeez! Dessa människor som Jhna beskriver som sina soulmates och darlings och gud vet allt vet de om det? Eller är det one way affection tror ni?

"Själviskt, kanske, men just nu handlar det om mig och ingen annan och det är inte hållbart att jag ska lalla runt på psyket tills det blir marsmånad" - http://jhnasugarfuck.blogg.se/2013/january/tragikomiskt.html

Hon verkar även använda samma uttryck som Berny ganska duktigt, det hära med att "håller kursen". Men jag har inte läst hennes blogg särskilt länge så kan ju hända att hon använt det uttrycket länge. Men det ligger nog något i det du säger, att de lånar uttryck från någon annan för att beskriva sig själva. Men samtidigt kan jag tänka att gör inte alla det mer eller mindre? Särskilt alla dom där bilderna med citat på, te.x sånadär som både Berny och Jhna lägger upp i sina bloggar och som för övrigt florerar runt ganska duktigt utan hjälp från "trasiga flikkor". Folk citerar ju från filmer och låttexter och böcker och vad kändisar säger för jämnan tycker jag så jag vet inte om man ska kalla det som en typisk grej
Senast redigerad av Denosynlige 2013-01-31 kl. 19:53.
Citera
2013-02-03, 21:41
Medlem
Yerzs avatar
Bloggen är öppen igen men inget nytt inlägg.
Citera
2013-02-03, 23:26
Medlem
Littlepaw13s avatar
Sorry för all OT ang Jhna. Jag måste säga till mitt försvar att jag blev lite caught up av hela grejen. Dock framstår hon, att det ens är möjligt, som ännu mer ointressant utan berny.
denosynlige
Självklart lånar man fraser och uttryck av andra för att beskriva sitt eget tillstånd men när man skriver ett inlägg på sin egen blogg kan man ju försöka hålla sig lite. Jag vidhåller att det hör den verbala omognaden till

Så hur går allt?
Det är ju "R" (rättegång? Rehab? Regressionsterapi?) för hela slanten på Bärnys blogg men hur går det med läkaren hon bor hos osv? Det var ju VÄLDIGT storia diskussioner om hur hennes behandling såg ut osv någon som vet om den behandling berny verkar få är vanlig? Boende hos behandlande läkare och hundar tills hon storknar.
Senast redigerad av Littlepaw13 2013-02-03 kl. 23:31.
Citera
2013-02-04, 07:14
Medlem
Just nu bor hon på nåt behandlingshem. Tidigare var det tydligen nån läkare som privat lät henne bo hos honom i nån gäststuga el. liknande på hans tomt. Man kan ju undra hur den läkaren var funtad, det är knappast tillåtet att som behandlande läkare involvera sig privat i patienter och låta dem bo hos sig.... Men han kanske oxå fick "behandling" av Berny... Win-win-situation. Berny hade nog inga problem med vare sig nya recept eller diagnoser under den tiden. Hon har haft förhållanden med personal förut. Jonas som hon beskriver i sin andra bok, framstår där bara som en snubbe hon har ett förhållande med. I själva verket var han mentalskötare på psykavdelningen hon var inlagd på.Förhållandet började medan hon var där och när de blev påkomna fick han sparken. Väldigt professionella läkare och skötare som har nära privatrelationer med psykiskt sjuka patienter...
Hunden Theus hon har nu verkar från början tillhöra ett behandlingshem hon varit på tidigare, nån personal där var ägaren, men "lånade ut" hunden till berny, men det verkar inte som hon lämnat tillbaka den...Eller så var det "gäststuge-läkaren" som ägde Theus, jag är lite osäker....
Citera
2013-02-04, 11:37
Medlem
Littlepaw13s avatar
Jag hade missat helt att Bernydette tog en överdos i malmö. Hon är väldigt dramatisk tycker jag även om hon är 1000ggr bättre nu än vad hon brukade vara.
Citat:
du kanske ser livet som en lek men det gör inte jag och har aldrig haft möjlighet att göra. jag fick som litet barn gå på psykiatrisk utredning och det visade sig att jag inte visste hur man lekte.
min favoritleksak var glaskulor, sådana som man spelar kula med på skolgården. men jag brukade hålla upp dom mot ljuset i timmar.

Jag hoppas på något vänster att hon faktiskt lyckas den här gången för man märker en annan sorts styrka hos henne nu men samtidigt har hon hittat sin innre styrka fler gånger än jag bytt strumpor.
Citera
2013-02-04, 12:13
Medlem
NaughtyNurses avatar
Jhna angående uppbrottet:

Citat:
Anledningen till att jag och Berny inte är tillsammans längre var att känslorna svalnade för oss båda två, och det var ett gemensamt beslut att göra det vi gjorde - dvs att inte längre vara det radarpar vi från början faktiskt var.

Så då vet vi
Citera
2013-02-04, 13:29
Medlem
BlotGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SooAloone
...Eller så var det "gäststuge-läkaren" som ägde Theus, jag är lite osäker....

Jo, hon påstod ju först att det var gäststuge-läkaren som ägde Theus (han drev ju visst nått behandlingshem i sitt hus) å de var minsann _inte alls_ hennes hund, utan hemmets....
vilket snällt behandlingshem som låter patienterna ta med sig hemmets djur när de flyttar
Citera
2013-02-04, 14:25
Medlem
Hej alla.

Ni har genom åren spekulerat mycket i mig och mitt liv.

Nu gör jag ett inhopp. Det Handlar inte om att ändra er inställning för den är jag inte särskilt intresserad av och den varken kan eller vill jag påverka- jag är inte ute efter att vara populär, utan delvis om att bemöta kritik och ge er kritik och föra vettiga diskussionen kring detta.
Jag kommer heller inte kunna svara på alla direkta frågor. En del men inte alla.

Nåja, Vi får se vad det här leder. Det här är mest ett infall just nu och det är som sagt ett inhopp.
Önska mig välkommen till flashback.

/Berny
Citera
2013-02-04, 14:32
Medlem
NaughtyNurses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Hej alla.

Ni har genom åren spekulerat mycket i mig och mitt liv.

Nu gör jag ett inhopp. Det Handlar inte om att ändra er inställning för den är jag inte särskilt intresserad av och den varken kan eller vill jag påverka- jag är inte ute efter att vara populär, utan delvis om att bemöta kritik och ge er kritik och föra vettiga diskussionen kring detta.
Jag kommer heller inte kunna svara på alla direkta frågor. En del men inte alla.

Nåja, Vi får se vad det här leder. Det här är mest ett infall just nu och det är som sagt ett inhopp.
Önska mig välkommen till flashback.

/Berny

Välkommen Berny!
Citera
2013-02-04, 14:44
Medlem
Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto