Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Fast det är inte heller riktigt sant. När Berny var tonåring (långt innnan boksläppet) hade hon Skunk och la ut massor av skärsårsbilder och skrev om hur blodet glittrade när hon skar sig. För mig är hon en pionjär. Jag kan inte minnas att det fanns någon annan som gjorde som hon innan hon startade sin Girl, interrupted-användare på Skunk. Det var också därför man blev fascinerad. Vem var denna djupt trasiga människa som låg inne på psyk och fotade sina skärsår och sina piller och delade dem med hela världen? Berny Pålsson.
Det tog dock väldigt lång tid för henne att våga lägga upp en bild på sig själv, eftersom enligt henne själv tyckte hon att hon var ful. Tror hon publicerade en bild på sig själv första gången där -00(??).
Vi hade pratat en hel del och jag tyckte om henne. Detta var innan hon fick sin borderline-diagnos, innan hon skulle till behandlingshem. När jag fick se en bild på henne tyckte jag att hon var väldigt, väldigt vacker. Så oskuldfull på något sätt.
Sedan släpptes vingklippt och sedan gick det nerför, i min uppfattning var det då iaf. Jag tror att Berny Pålsson hade mått mycket bättre idag om hon aldrig hade släppt sina böcker, blivit offentlig person och fått denna enorma skara fans av unga tjejer som mådde lite dåligt. Det blev ju hela hennes identitet.
Det är ju inte direkt något ovanligt att kända personer hamnar väldigt snett med droger osv.
Nu verkar det som att hon har vuxit upp och mognat. Hon tar sitt ansvar, hon har integritet och viker inte ut hela sitt liv (även om jag tyckte att hon verkade tappa fotfästet när hon var med Jhna.)
Berny är ändå en stark person som reser sig upp, gång på gång.
Men ja, från att ha gått från en osäker tjej som tyckt att hon var ful, till tjejen som fläker ut brösten och uppsminkade läppar i tusentals egobilder, känns hon nu som, när jag läser hennes blogg, att hon äntligen har utvecklat ett konsekvenstänkande. Tycker hennes livsresa är fascinerande och förhoppningvis håller hon sig i skinnet, fortsätter i samma spår och kan bli rätt sorts förebild för unga tjejer som mår dåligt. Att det går att må bra igen, om man tar sig i kragen och kämpar arslet av sig.