2013-04-18, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
A-kassan är också 80 % men det finns ett tak. Det är ju meningen att man ska överleva men det ska inte vara något man vänjer sig vid.

Ja A-kassan, åtminstone min, men tror alla har samma regler, börjar med en ersättning på 80 % utav ens inkomst under de senaste 12 månaderna, de räknar fram nåt tjofräs där frånvaro sänker ersättningen. Så får man 80 % i flera månader , sedan sjunker ersättningen till om det är 70 % eller 75 % för att sedan sjunka till det lägsta på 60 % eller 65 %. Osäker på siffrorna.
Citera
2013-04-19, 15:08
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
A-kassan är också 80 % men det finns ett tak. Det är ju meningen att man ska överleva men det ska inte vara något man vänjer sig vid.
Det är ju det jag menar, varför har a-kassan ett tak men inte sjukersättningen? Ska man "vänja sig" vid att var sjukskriven då?
Citera
2013-04-19, 23:27
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är ju det jag menar, varför har a-kassan ett tak men inte sjukersättningen? Ska man "vänja sig" vid att var sjukskriven då?

Nja sjukskrivningar förväntas väl vara tillfälliga, men jag skulle gärna se att individen fick ta ett större ansvar där också. Har haft alltför många jobb där folk bara sjukskrivit sig för att det lönar sig, sedan kommer de tillbaka precis när dagarna gått ut som krävs för sjukintyg.
Citera
2013-04-21, 12:46
Medlem
Vill bara meddela att det har löst sig nu men vilket jävla ringande hit och dit. Så här har det gått till:
Arbetsförmedlingen skulle ha skickat en signal till min arbetslöshetskassa som i sin tur skickar till försäkringskassan att jag har 680 kr per dag. Och nu i fredags fick jag veta att det har blivit ett "tekniskt fel" som har gjort att det blivit helt galet. Då frågade jag min handläggare om detta var vanligt och hon sa att hon har skickat in såna här uppgifter över tusen gånger men aldrig har detta hänt. Då kan man ju ställa sig frågan som jag även ställde till henne, om det är hon som har klantat sig eller är det verkligen ett tekniskt fel? Detta låter väldigt konstigt och jag undrar om man kan anmäla detta? För jag får ju inga pengar nu tack vare detta och måste vänta med att betala räkningar.
Citera
2013-04-22, 14:22
Medlem
McLaughlins avatar
Handels 'måste' väl vara den a-kassa man ska vara kopplad till då man jobbar i en byggvaruhandel?
Frågar åt en familjemedlem.

/McL.
Citera
2013-04-22, 16:19
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLaughlin
Handels 'måste' väl vara den a-kassa man ska vara kopplad till då man jobbar i en byggvaruhandel?
Frågar åt en familjemedlem.

/McL.

Mja, det beror på.. https://www.flashback.org/t1746937

Men kolla med facket på plats är väl bäst-
Citera
2013-04-22, 18:57
Medlem
greedslifes avatar
Borde jag gå med i A-kassa och facket?

Jag har skaffat mig ett jobb som det är provanställning på i 6 månader, jag har en väldigt stor chans att bli anställd efter det, jag har tänkt att bara jobba ett par år och sedan fixa jobb utomlands, borde jag ändå lägga ut massa pengar på facket?

det är ett nybyggt lagerjobb så väldigt liten chans o gå i konkurs och jobbrist.
Citera
2013-04-22, 19:00
Bannlyst
A-kassan ser jag som en självklarhet att gå med i , men facket är onödigt. Blir du arbetslös kommer du få ut allt du betalat till dem på 10 år på en månad.
Citera
2013-04-22, 19:20
Medlem
Ghandi_IIs avatar
A-kassa ja, facket nej.
Citera
2013-04-22, 19:29
Medlem
techno_the_kings avatar
A-kassan skall du gå med i, bara idiotiskt att inte göra detta tro mig jag vet
Facket är inget måste men jag gick nyligen med i facket och fick bla försäkringar på köpet som jag redan har utnyttjat (olycksfallsförsäkring)
Sen så anordnar mitt fack en himla massa aktiviteter, är med i Kommunal och har redan på den korta tid jag varit med blivit inbjuden till 2 stycken korvgrillningar med aktiviteter samt att jag är välkommen till deras kontor i Skövde för att få en present vilket är trevligt, Livs hade knappt något sådant utan bara något möte varje år.

Men som sagt gå med i A-kassan du är dum om du inte gör detta.
Citera
2013-04-22, 22:21
Medlem
Brain Damages avatar
Som de övriga säger är A.kassan så klart väldigt viktig att gå med i ASAP efter anställning.
Sen behöver du inte surfa runt särskilt länge på just denna forumsdel för att inse att det är viktigt med ett fackligt medlemskap. Det är en försäkring mot shit hapens på exakt samma sätt som A-kassan är det.
Citera
2013-04-22, 22:35
Medlem
Kan jag få A-kassa om jag hoppar av skolan?!

Läget är så här:
För 8 månader sen slutade jag på mitt heltids jobb i en affär och började plugga, och under tiden jag pluggar har jag extrajobbat i samma affär någon gång ibland.

Min fråga är nu:
Om jag hoppar av skolan kommer då A-kassan som jag under hela perioden betalt beräkna min inkomst på dom få extratimmar jag jobbat?!

Sjukt tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in