2013-01-27, 14:45
Medlem
Fickpluntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Givetvis inte, men för Gellerfelt är det snarare ett signum. I bland kan han skriva utan att ta med sig själv (i berömmande ordalag). Gissar att någon då redigerat hans text.

Haha. Har väl egentligen inget mer att tillföra i frågan, men känner att jag måste oja mig lite. Fick läsa om stycket ett flertal gånger, då jag uppfattade det korrekt redan första gången, men trodde tvärtom. Det är ju helt galet att skriva sådär om sig själv. Hur kan man vara så vansinnigt uppblåst?
Citera
2013-11-07, 17:40
Avslutad
Matsan skriver en trevlig streckare i SvD med anledning av att det idag är 100 år sedan Albert Camus föddes:

http://www.svd.se/kultur/understrecket/ungdomarnas-camus-haller-i-hundra-ar-till_8699790.svd

Lägg märke till att hans efternamn är felstavat ("Gellerfeldt"). SvD kan alltså inte stava sina egna skribenters namn rätt, inte ens när det gäller någon som tillbringat ett helt yrkesliv vid tidningen. Fullständigt jävla otroligt och på samma gång väldigt symptomatiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Märklig krönika av den här figuren. I tredje stycket beskriver han sig som "begåvad redan på den tiden". Hoppade till när jag läste det; är det verkligen rimligt att vara såhär explicit självgod?

http://www.svd.se/kultur/da-retade-jag-upp-olof-palme_7859356.svd

Men shit mannen. Vem som helst märker väl att han skriver sånt med självdistans och med glimten i ögat.
Citera
2014-10-22, 14:42
Medlem
Douche-chills avatar
Efter att ha simmat under radarn ett tag verkar det som om herr Gellerfelt är mer och mer aktiv som skribent på Svenskan.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/en-prydnad-for-sjalvbiografisk-litteratur_4017059.svd
I den här recensionen av Ernst Brunners nytillkomna biografi så avslöjar Mats att han en gång blivit knockad av författaren. Handlar det månne om fyllebråk utanför Röda Rummet på sjuttiotalet, eller kanske någonting annat?
Citera
2014-10-22, 17:00
Medlem
LittleHatJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso

Men shit mannen. Vem som helst märker väl att han skriver sånt med självdistans och med glimten i ögat.

Man kan beskylla Gellerfelt för mycket - men "självdistans" hör knappast dit
Citera
2014-10-22, 18:36
Medlem
Geres avatar
M. G. syntes åtminstone förr på en bar & restaurang ett part portar från hans hem, en liten bit närmare själva Odenplan.

Han verkar inte spotta i glaset i alla fall, och det är ju nära hem.

Men nu har jag inte sett honom på ganska länge. Har han en vit period?
Citera
2014-10-22, 22:01
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
M. G. syntes åtminstone förr på en bar & restaurang ett part portar från hans hem, en liten bit närmare själva Odenplan.

Han verkar inte spotta i glaset i alla fall, och det är ju nära hem.

Men nu har jag inte sett honom på ganska länge. Har han en vit period?

Han har ju blivit lite till åren så han kanske inte orkar hålla igång längre.

Dessutom hade han ju ett rätt dåligt ölsinne och kunde ta till nävarna och han är väl inte säker på att gå vinnande ur gruffen längre...
Citera
2015-02-27, 06:12
Medlem
Kaendiss avatar
Gellerfelt vs Platin - äh va fan, vi tar och kikar på dessa herrar en gång till, 25 år senare ..

Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Gellerfett var även med på en TV3-debatt (typ hos Aschberg) där han rök ihop med diverse folk angående kokain-bruket i kändis-kretsar. Han körde sin vanliga osympatiska stil där han först rackar ned på folk [...]

I ett annat program öste Gellerfett galla över pseudo-kändisar typ Alice Timander och Pontus Platin, återigen på ett osympatiskt, hjärtlöst sätt som tyder på rätt rejäla problem i själen.

Någon social kameleont är inte Mats, utan tyvärr är han expert på att framställa sig själv som en osympatisk idiot utan någon som helst glimt i ögat.
Ett klassiskt Diskutabelt-program från 1990 med Robban Aschberg som programledare. Här en snutt av detta lilla spektakel ånyo. En mycket obskyr samling b-kändisar (Glenn Spove t.ex. ) är inbjudna. Pontus Platin flikar helt plötsligt in efter att Arne Rosen Qvick av alla sjungit och säger med adress Gellerfelt:

Samtidigt undrar jag varför sagde Gellerfelt hoppar på mig förut helt utan orsak. Jag känner inte ens karln.

Varpå Gellerfelt direkt replikerar:

Men du är ju oduglig!

Vid 02.14 ca: https://www.youtube.com/watch?v=kT1kZCmRWu4&feature=player_detailpage#t=13 2

Från start: https://www.youtube.com/watch?v=kT1kZCmRWu4
Citera
2015-06-10, 16:50
Avslutad
Intressant att läsa era tankar och historier om denne karl. Det är lustigt att han gör ett sådant intryck på folk i verkligheten - vad vet jag, har aldrig träffat honom! - när han till pennan är en mer än duglig litteraturkritiker. En av Sveriges bättre kritiker, även om det inte nödvändigtvis vill säga mycket, med insiktsfulla recensioner av spansk- och portugisiskspråkig litteratur.
Senast redigerad av Caesare 2015-06-10 kl. 16:53.
Citera
2015-06-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Intressant att läsa era tankar och historier om denne karl. Det är lustigt att han gör ett sådant intryck på folk i verkligheten - vad vet jag, har aldrig träffat honom! - när han till pennan är en mer än duglig litteraturkritiker. En av Sveriges bättre kritiker, även om det inte nödvändigtvis vill säga mycket, med insiktsfulla recensioner av spansk- och portugisiskspråkig litteratur.

Förmodligen är han ibland frusterad och retlig över att den sortens kritiker-/debattörsroll han gick in för som ung (tänk Artur Lundkvist, Eyvind Johnsson, Bo Widerberg, Suzanne Brögger), stilistiskt skarp och rolig, bildad och med gott utrymme i spalterna, knappast finns längre här i landet. Inte i dagspressen i alla fall, och knappast heller i litterära tidskrifter.
Citera
2015-07-10, 00:41
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Jag letar efter det där radioklippet från SR där Gellerfelt & Guillou sågar Boije af Gennäs? Fanns förut på svtplay men är long gone sedan länge nu. Någon som har den?
Citat:
Märklig krönika av den här figuren. I tredje stycket beskriver han sig som "begåvad redan på den tiden". Hoppade till när jag läste det; är det verkligen rimligt att vara såhär explicit självgod?

http://www.svd.se/kultur/da-retade-jag-upp-olof-palme_7859356.svd

Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Givetvis inte, men för Gellerfelt är det snarare ett signum. I bland kan han skriva utan att ta med sig själv (i berömmande ordalag). Gissar att någon då redigerat hans text.

Citat:
Haha. Har väl egentligen inget mer att tillföra i frågan, men känner att jag måste oja mig lite. Fick läsa om stycket ett flertal gånger, då jag uppfattade det korrekt redan första gången, men trodde tvärtom. Det är ju helt galet att skriva sådär om sig själv. Hur kan man vara så vansinnigt uppblåst?
Är man fyrkantig, grund och lite humorlös i sin uppbyggnad så är det ofta svårt att kunna ta att andra kan raljera om sin egen begåvning med glimten i ögat. Tar ni illa vid er när ni hör negerrapparna skryta om sin bling bling på radion också?
Citera
2015-07-14, 00:44
Medlem
Under senare delen av 90-talet råkade jag av olika anledningar befinna mig i samma rum som Mats Gellerfelt. Det var meningen att vara ett möte, men Gellerfelt satt och pratade i telefon medan vi andra tyst väntade. Helt plötsligt blir Gellerfelt rosenrasande över något som avhandlas över telefon – skriker, gormar, tuggar fradga och slänger på på luren.
Under efterföljande möte vågar ingen ens tilltala Gellerfelt, som en timme efter telefonsamtalet fortfarande är alldeles rödmosig av ilska i ansiktet.

Bindgalen? Ja.
Pompös och uppblåst? Ja.
Citera
2016-07-31, 20:15
Moderator
Siegfrids avatar
Nu är det slut.
Citat:
Mats Gellerfelt, litteraturkritiker och mångårig medarbetare i Svenska Dagbladet, har avlidit.

Efter en tids sjukdom hade han äntligen börjat skriva igen, Mats Gellerfelt – men så plötsligt, denna soliga och blåsiga sista dag i juli, kommer beskedet att han har lämnat oss. Alldeles för tidigt, bara 64 år gammal.

För mig har Mats Gellerfelt alltid varit en självklar del av Svenska Dagbladets kultursidor – han började skriva för tidningen 1978, samma år som jag föddes. Åren innan dess arbetade han som typograf på tidningen, parallellt med studierna i litteraturvetenskap, filosofi och historia vid Stockholms universitet.

Som litteraturkritiker gjorde han snart avtryck. Med Mats Gellerfelt förlorar svensk litteraturkritik en betydande skribent. Han vidgade bilden av vad litteraturkritik – och litteraturkritiker – kan vara. På 1980-talet var han en viktig, modig röst i den svenska kulturdebatten, och gjorde upp med en kritik som han fann alltför ensidig och introvert. Han vågade säga sin mening, och gå emot det som man förväntades tycka då.
http://www.svd.se/tack-for-allt-mats-gellerfelt/av/lisa-irenius
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in