Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2016-07-31, 20:34
  #97
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns

Nu tar vi alla en gemensam sup för att tacka mats för hans textgärning genom åren. Tack Mats, och SKÅL!
Gellerfelt var länge den enda läsvärda skribenten på kultursidan i SvD.
Enda kändisen som gått Bandhagens gymnasium!
Citera
2016-07-31, 20:44
  #98
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Gellerfelt var länge den enda läsvärda skribenten på kultursidan i SvD.
Enda kändisen som gått Bandhagens gymnasium!
Inte bara briljant på Svenskan, utan även en radikalt frisk fläkt i TV som argt (och roligt) läxade upp halvidioter, proggare och slött tänkande vimmelkändisar i 80-90-talets många debattprogram.

Högt och lågt. Han var en mästare på flera fronter, Mats.
Citera
2016-09-15, 08:44
  #99
Medlem
urverksapelsins avatar
Samma dag som ovan inlägg, 31 juli 2016, avled Mats Gellerfelt.
Tack för boken Handbok för ungkarlar. Stil och klass med den boken. Vila i frid!
Citera
2016-09-15, 09:08
  #100
Medlem
gato12s avatar
Gick bort alldeles för tidigt, cancer?
Citera
2016-09-15, 10:51
  #101
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Gick bort alldeles för tidigt, cancer?
Ja.
Citera
2016-09-15, 11:14
  #102
Medlem
BertFoxs avatar
Hans livsstil varväl inte den allra sundaste. Han kunde ibland ses i en fåtölj utanför Cigarrummet vid Stureplan, njutningsfullt och en aning poserande sugandes på en fet cigarr. Ett behagligt sätt att förkorta livet på.
Det känns lite vemodigt att gå förbi där nu, när platsen är tom.

http://c8.alamy.com/comp/CPF8XT/ciga...alm-CPF8XT.jpg
Citera
2016-09-15, 22:46
  #103
Medlem
Slottsherres avatar
Vad i helvete menar Staffan Dopping med den här "nekrologen"?

http://staffandopping.se/2016/08/01/...ts-gellerfelt/

Vill han antyda att Gellerfelt och Karl-Erik Welin hade ett förhållande, eller vad babblar fjanten om?
Citera
2016-09-15, 23:11
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Vad i helvete menar Staffan Dopping med den här "nekrologen"?

http://staffandopping.se/2016/08/01/...ts-gellerfelt/

Vill han antyda att Gellerfelt och Karl-Erik Welin hade ett förhållande, eller vad babblar fjanten om?

Nej, han skriver bara att Welin hade ett gott öga till dem båda. Den som trånar får ibland nöja sig med just det.
Citera
2016-11-20, 19:07
  #105
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Märklig krönika av den här figuren. I tredje stycket beskriver han sig som "begåvad redan på den tiden". Hoppade till när jag läste det; är det verkligen rimligt att vara såhär explicit självgod?

http://www.svd.se/kultur/da-retade-j...me_7859356.svd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Givetvis inte, men för Gellerfelt är det snarare ett signum. I bland kan han skriva utan att ta med sig själv (i berömmande ordalag). Gissar att någon då redigerat hans text.
Dags att ta upp detta igen. I januari 2013 skriver Gellerfelt i SvD att han - då nyss fyllda sexton år - tagit mopeden från Bandhagen in till Kårhuset och närvarat under "ockupationen" -68. Där ska han ha ropat till Palme:
– Vilket samhälle menar du, Palme, ditt och Wallenbergs?
och Palme ska ha svarat:
– Jag tror inte att Wallenbergs kärlek till mig är större än din. Och fått burop.

Gellerfelt påstår också att han bytt några ord med både Carl Bildt och Anders Wijkman där samma kväll, och även att han syns i nån kårhusockupationsfilm, i vit tennisjacka med blå revärer, prydd med ett märke föreställande den lilla röda. På huvudet en basker med Maomärke på.

Finns det nån som är lik Gellerfelt på en sådan film? Det är bl a åldern jag reagerar på. Hade Gellerfelt ett mytomant drag? Är krönikan skriven i delirium?
__________________
Senast redigerad av Schlesien 2016-11-20 kl. 19:09.
Citera
2016-11-21, 20:06
  #106
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Dags att ta upp detta igen. I januari 2013 skriver Gellerfelt i SvD att han - då nyss fyllda sexton år - tagit mopeden från Bandhagen in till Kårhuset och närvarat under "ockupationen" -68. Där ska han ha ropat till Palme:
– Vilket samhälle menar du, Palme, ditt och Wallenbergs?
och Palme ska ha svarat:
– Jag tror inte att Wallenbergs kärlek till mig är större än din. Och fått burop.

Gellerfelt påstår också att han bytt några ord med både Carl Bildt och Anders Wijkman där samma kväll, och även att han syns i nån kårhusockupationsfilm, i vit tennisjacka med blå revärer, prydd med ett märke föreställande den lilla röda. På huvudet en basker med Maomärke på.

Finns det nån som är lik Gellerfelt på en sådan film? Det är bl a åldern jag reagerar på. Hade Gellerfelt ett mytomant drag? Är krönikan skriven i delirium?
Varför skulle detta vara konstigt?

Stockholm var en väldigt liten stad på 60-talet och hade man ett intresse för säg vänsterpolitik och var aktiv i att delta på event kring detta mötte man dom flesta människor som sedan blev tongivande i politiken längre fram. Alltså inte särskilt konstigt alls att Gellerfelt skulle ha träffat och umgåtts med alla dessa människor.
Citera
2023-08-30, 15:21
  #107
Medlem
Slottsherres avatar
Fick av någon anledning impulsen att kolla upp Gellerfelts enda roman "I höstens sköra ljus" (1983).
Den blev ju känd som ett saftigt pekoral när den kom ut, åtminstone bland hans skadeglada fiender.
Idag verkar den nästan omöjlig att finna. Inte ett enda exemplar inom Stockholms stadsbiblioteks system. Ingen träff varken på Bokbörsen eller Antikvariat net. Det känns nästan spöklikt att en bok kan försvinna så spårlöst.
Jag får väl sätta mig på KB och bläddra lite, men dryga 300 sidor kan man ju inte sitta och läsa där.

Någon här som läst den. Var det en självbiografisk historia, eller något pretentiöst experimentellt?
Jag hoppas på det förra men misstänker det senare.
Citera
2023-08-30, 16:24
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Fick av någon anledning impulsen att kolla upp Gellerfelts enda roman "I höstens sköra ljus" (1983).
Den blev ju känd som ett saftigt pekoral när den kom ut, åtminstone bland hans skadeglada fiender.
Idag verkar den nästan omöjlig att finna. Inte ett enda exemplar inom Stockholms stadsbiblioteks system. Ingen träff varken på Bokbörsen eller Antikvariat net. Det känns nästan spöklikt att en bok kan försvinna så spårlöst.
Jag får väl sätta mig på KB och bläddra lite, men dryga 300 sidor kan man ju inte sitta och läsa där.

Någon här som läst den. Var det en självbiografisk historia, eller något pretentiöst experimentellt?
Jag hoppas på det förra men misstänker det senare.

Det senare, tror jag. Horace Engdahl lär ha skrivit en sågning av den som var något i hästväg och som gav upphov till någon typ av kritikerdebatt på kultursidorna.

Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback