Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-10, 12:15
  #37
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av templer
Själv har jag svårt att få till det. Det är främst storleken på 19,5k som är hindret. Det är inte speciellt kul när det "slår i taket" redan vid 30x30pixlar, och då är det de lägsta kvalitéerna i ex photoshop (jpeg) jag försöker med. Kanske har jag fel format eller har bilder som är för mörka men om hela användarbasen bytte till bilder på 50k skulle det ändå bara kräva c12Gb extra utrymme, så så svårt kan det väl inte vara?
Det tekniska kan jag inte kommentera eftersom jag inte kan något om det, men kika på den här medlemmen och avgör själv om avataren är nog tydlig för att du ska komma ihåg den.

https://www.flashback.org/member.php?u=278425
Citera
2010-01-10, 12:40
  #38
Medlem
templers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det tekniska kan jag inte kommentera eftersom jag inte kan något om det, men kika på den här medlemmen och avgör själv om avataren är nog tydlig för att du ska komma ihåg den.

https://www.flashback.org/member.php?u=278425

Jag kommer ihåg den men storleken följer också färgerna i bilden har jag märkt, den här är väldigt ljus.
__________________
Senast redigerad av templer 2010-01-10 kl. 12:47.
Citera
2010-01-10, 13:22
  #39
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det är givetvis lättare att komma ihåg en avatar och det är dessutom tanken med dem. Däremot hävdar jag att dagens storlek räcker mer än väl för att skapa en avatar som gör att andra lätt känner igen dig.
Vi är överens.
Citera
2010-01-10, 13:42
  #40
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av templer
Själv har jag svårt att få till det. Det är främst storleken på 19,5k som är hindret. Det är inte speciellt kul när det "slår i taket" redan vid 30x30pixlar, och då är det de lägsta kvalitéerna i ex photoshop (jpeg) jag försöker med. Kanske har jag fel format eller har bilder som är för mörka men om hela användarbasen bytte till bilder på 50k skulle det ändå bara kräva c12Gb extra utrymme, så så svårt kan det väl inte vara?
Det är inte lagringsutrymmet som ställer till det, det är bandbredd och dataskyffling.

Sen vad det gäller storlek så går det att få ner storleken rätt rejält om man inte ska ha allt för mycket animeringar. Mina olika varianter ligger mellan 6½ och 9½ kB, det vill säga någonstans mellan hälften och en tredjedel av vad som är tillåtet.
Citera
2010-01-11, 17:19
  #41
Avstängd
så!!!!
Nu äntligen har jag iallafall fixat min bild rörlig via detta program:
http://www.online-image-editor.com/
ville bara tipsa
Citera
2012-06-24, 14:36
  #42
Medlem
ILoveBigButtss avatar
Bumpar tråden... Jag tycker att man år 2012 ska kunna ha avatarer som är större än 19,5kb på Sveriges största forum... Inga andra forum jag är medlem på har så lågt storlekskrav för bilden. I vissa forum så kan man i princip ha hur stora bilder som helst (själva bildstorleken, inte upplösningen). Tycker iaf att flashback kan höja storleken till 50kb iaf...
Citera
2012-06-24, 14:53
  #43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveBigButts
Bumpar tråden... Jag tycker att man år 2012 ska kunna ha avatarer som är större än 19,5kb på Sveriges största forum... Inga andra forum jag är medlem på har så lågt storlekskrav för bilden. I vissa forum så kan man i princip ha hur stora bilder som helst (själva bildstorleken, inte upplösningen). Tycker iaf att flashback kan höja storleken till 50kb iaf...

Nu räknade jag bara lite snabbt och suger på matte...men jag fick det till dryga 12GB om alla användare har en avatar på 20KB. Sen antar jag att det är backup på alla forumets delar så då blir det minst 24GB. Så det rör sig om en hel del data. Dessutom skulle det ta längre tid att ladda forumet och dess trådar om avatarerna var större. Kanske inget alla skulle märka av, men det är ofta jag sitter med Edge på telefonen (ca dryga 100kilobit/s) och då skulle en tråd helt klart laddas långsammare om alla avatarer var dubbelt så stora.
Citera
2012-06-24, 15:13
  #44
Medlem
ILoveBigButtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nu räknade jag bara lite snabbt och suger på matte...men jag fick det till dryga 12GB om alla användare har en avatar på 20KB. Sen antar jag att det är backup på alla forumets delar så då blir det minst 24GB. Så det rör sig om en hel del data. Dessutom skulle det ta längre tid att ladda forumet och dess trådar om avatarerna var större. Kanske inget alla skulle märka av, men det är ofta jag sitter med Edge på telefonen (ca dryga 100kilobit/s) och då skulle en tråd helt klart laddas långsammare om alla avatarer var dubbelt så stora.
24GB är la inte mycket? Forumet laddar ju hur snabbt som helst. Som någon annan sa tidigare i tråden så sitter inte alla på 56kb modem längre... Flashback är väl inte ens menat för mobilen? Finns det ens en flashback sida som är anpassad till en mobiler? Detta är som sagt det enda forumet jag är medlem på som har så låg gräns.
Citera
2012-06-24, 16:10
  #45
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveBigButts
24GB är la inte mycket? Forumet laddar ju hur snabbt som helst. Som någon annan sa tidigare i tråden så sitter inte alla på 56kb modem längre... Flashback är väl inte ens menat för mobilen? Finns det ens en flashback sida som är anpassad till en mobiler? Detta är som sagt det enda forumet jag är medlem på som har så låg gräns.

Yes, och den hittar du på https://www.flashback.org/m/ , jag använder den dagligen när jag surfar via mobilen.
Citera
2012-06-24, 16:23
  #46
Medlem
ILoveBigButtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Yes, och den hittar du på https://www.flashback.org/m/ , jag använder den dagligen när jag surfar via mobilen.
Hmm det visste jag inte. Men är det inte bara bättre att blockera bilder isf om man surfar på mobilen? Det brukar jag göra på min iaf.
Citera
2012-06-24, 16:39
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveBigButts
Hmm det visste jag inte. Men är det inte bara bättre att blockera bilder isf om man surfar på mobilen? Det brukar jag göra på min iaf.

I mina ögon så fyller större avatarer ingen direkt funktion och därför bör laddningstider och användarvänölighet från mobil prioriteras framför en utökning av utrymmet.

Har man utrymme över tycker jag även att en större inkorg för PM bör prioriteras framför större utrymme för bilder.
Citera
2012-06-24, 17:07
  #48
Medlem
Lingon_s avatar
Skulle väl kunna ha det som betaltjänst på några få kronor att få en avatar med typ 500kb istället, ungefär som tjänsten för att aktivera konto direkt funkar idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback