Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2012-06-24, 19:46
  #49
Medlem
ILoveBigButtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
I mina ögon så fyller större avatarer ingen direkt funktion och därför bör laddningstider och användarvänölighet från mobil prioriteras framför en utökning av utrymmet.

Har man utrymme över tycker jag även att en större inkorg för PM bör prioriteras framför större utrymme för bilder.
Det är bra för dem som använder gif bilder t.ex. Väldigt svårt att få en bra gifbild med så få bilder som krävs för att det inte ska vara för stort för flashback.
Citera
2012-06-24, 19:58
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveBigButts
Det är bra för dem som använder gif bilder t.ex. Väldigt svårt att få en bra gifbild med så få bilder som krävs för att det inte ska vara för stort för flashback.

Men gör det forumet bättre och på det viset motiverar den plats och bandbredd det tar i anspråk? Och isåfall, är det en förbättring som bör ha högre prio än exempelvis större inkorgar eller liknande om man vill göra forumet så användarvänligt och användbart som möjligt?
Citera
2012-06-24, 20:21
  #51
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveBigButts
Det är bra för dem som använder gif bilder t.ex. Väldigt svårt att få en bra gifbild med så få bilder som krävs för att det inte ska vara för stort för flashback.
20kB är stort nog för att kunna skaffa sig en unik avatar som gör en identifierbar. Vi ska skatta oss lyckliga som ens har privilegiet att få ha rörliga bilder.
Citera
2012-06-24, 20:27
  #52
Medlem
ILoveBigButtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Men gör det forumet bättre och på det viset motiverar den plats och bandbredd det tar i anspråk? Och isåfall, är det en förbättring som bör ha högre prio än exempelvis större inkorgar eller liknande om man vill göra forumet så användarvänligt och användbart som möjligt?
Nej det gör ju självklart inte forumet bättre. Det finns massa andra ändringar på forumet som jag önskar. Det är bara ett önskemål.

Citat:
Ursprungligen postat av Careless
20kB är stort nog för att kunna skaffa sig en unik avatar som gör en identifierbar. Vi ska skatta oss lyckliga som ens har privilegiet att få ha rörliga bilder.
Jag tycker det är konstigt dock att det är bara 19,5kb. Ingen annan sida som sagt har så lite vad jag vet, och de har inga problem så vitt jag vet.
Citera
2013-05-17, 12:45
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuuuuute
Iaf större än 19,5kb löjligt låg gräns ibland.

It still is... retards be damned.
Citera
2013-05-17, 16:25
  #54
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Man får dock betänka att varje byte måste tas gånger antal medlemmar därmed blir det en volym att tala om när det handlar om serverutrymme samt nedladdningstid per sida.

Hur svårt är det att minska en bilds storlek i byte för att anpassa den till forumets restriktioner?


Just nu har vi 762 890 medlemmar, och långt ifrån alla har en avatar.
För enkelhetens skull så säger vi att 500.000 har en avatar, så då blir matten följande :

19,5Kbx500.000 = 9 750 000Kb

Dvs nästan 10Gb av avatarer, det är inte mycket att gråta över - inte ens om man dubblar storleken till ~40Kb.

Men rent praktiskt så bryr jag mig faktiskt inte, jag tycker storleken duger gott.
Citera
2013-05-17, 16:30
  #55
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Just nu har vi 762 890 medlemmar, och långt ifrån alla har en avatar.
För enkelhetens skull så säger vi att 500.000 har en avatar, så då blir matten följande :

19,5Kbx500.000 = 9 750 000Kb

Dvs nästan 10Gb av avatarer, det är inte mycket att gråta över - inte ens om man dubblar storleken till ~40Kb.

Men rent praktiskt så bryr jag mig faktiskt inte, jag tycker storleken duger gott.
Det är som tidigare sagt inte diskutrymmet det handlar om utan bandbredden. Forumet har ju tämligen mycket trafik och dubblar man storleken på avatarerna så blir det helt enkelt långsammare och mer bandbreddskrävande. I synnerhet på t ex telefoner. Redan nu kan jag tänka mig att forumet ligger på ett par hundra Mbit/s i normal drift.

Det är trots allt ett diskussionsforum och inte en bildbank.
Citera
2014-04-15, 18:59
  #56
Medlem
Varje år uppgraderas alla hårdvaror betydligt, bredbandet tar mer, och datorerna blir tunnare. Ja ni vet vad jag försöker säga.

Men ändå ligger 19,5kb kvar på flashback, jag vet inte hur länge men säkert ett decennium.

Det har inte hängt med i utvecklingen.

Det är också en del av forumkulturen det här med avatarer. Det finns mycket man kan göra med dem vad gäller identifiering av positioner eller attityder, i synnerhet om de är rörliga.

Nej nu får ni ta och öka gränsen betydligt.

Häng på. Släpa inte efter.
Citera
2014-06-23, 13:51
  #57
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveBigButts
24GB är la inte mycket? Forumet laddar ju hur snabbt som helst. Som någon annan sa tidigare i tråden så sitter inte alla på 56kb modem längre...
Det är inte lagringsutrymmet som är problemet, utan bandbredden.

Mycket riktigt har många betydligt snabbare uppkopplingar än de gamla modemen, men det är inte här problemet ligger. Du får tänka på att varje gång du hämtar 1MB data så är det även någon som ska skicka 1MB data. I skrivande stund är ca 35000 användare online. Man kan även läsa trådar här utan att vara inloggad. Detta skulle alltså kunna påverka servern en hel del.
Citera
2014-06-24, 09:27
  #58
Medlem
crillecrilles avatar
Det finns ingen poäng i att öka avatarernas storlek varken visuellt eller datamässigt. Flashback är nog belastat som det är. Om man vill kan man ju länka till en gigantisk bild i signaturen skulle man känna att det var nödvändigt. Om man har problem med att identifiera användare via deras avatar så rekommenderar jag ett besök hos närmaste optiker, eller att läsa med mer intresse.
__________________
Senast redigerad av crillecrille 2014-06-24 kl. 09:29.
Citera
2019-08-10, 08:29
  #59
Medlem
SanktPeters avatar
Jag vill ställa mig till de som vill öka minimum-storleken på avatars. 3840x2160 kommer snart att vara standardupplösningen på bildskärmar till datorer och på laptops. Telefoner kommer att ha en liknande pixeldensitet.
100x100 bilr lägre och lägre med tiden.
Det finns även moderna filformat som kan hålla nere filstorlek, om detta är problemet
Citera
2019-12-25, 12:09
  #60
Medlem
EnGodForlorares avatar
Såhär tio år senare... Skulle det inte vara möjligt att höja gränsen till åtminstone 30 kB? Då skulle man slippa bildkomprimeringsartefakter.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback