Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-08, 23:02
  #25
Medlem
Vi ska väl fokusera mer på inläggen än avatarerna.
Citera
2010-01-08, 23:47
  #26
Medlem
Dr_Dollars avatar
If it aint broke, dont try and fix it
Citera
2010-01-09, 02:06
  #27
Medlem
Wosps avatar
För mig spelar de ingen roll men de är ju mycket finare med stora avatars... Men de går bra som de är. Dock så kan jag hålla med om att 19,5 kb för avataren för väldigt lite. Fast de kanske är för att Flashback inte vill att man ska förvara avataren på deras server utan på en gratis bild host (Om de nu går... )
Citera
2010-01-09, 07:01
  #28
Medlem
Större avatarer till antalet pixlar sett ser jag inget behov av. Däremot vore det trevligt om de kunde få vara större sett till KB. Nu har det redan poängterats att FB skyfflar en jävla massa data varje dag men varför inte låta användarna ladda upp sina avatarer någon annanstans?
Citera
2010-01-09, 11:30
  #29
Medlem
raggarsvins avatar
nej det ska va som det är precis lagom !
Citera
2010-01-09, 12:45
  #30
Medlem
flipper1446s avatar
Ni kanske borde ta det där i PM istället, för det har inget med trådens ämne att göra. Det finns visserligen en tråd skapad av Farbror Fazer (eller vad han nu heter, mannen i rött med hatten och det fladdrande håret) här som behandlar avatarstöld. Och förresten har Sandoz rätt.

OnT: Jag tycker inte att förslaget är särskilt attraktivt. 100x100 borde vara mer än tillräckligt för även det största egot, och alla argument som lagts fram i tråden om bandbredd osv. stämmer väl överens med vad jag först tänkte när jag såg trådrubriken.
Citera
2010-01-09, 14:51
  #31
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
För mig spelar de ingen roll men de är ju mycket finare med stora avatars... Men de går bra som de är. Dock så kan jag hålla med om att 19,5 kb för avataren för väldigt lite. Fast de kanske är för att Flashback inte vill att man ska förvara avataren på deras server utan på en gratis bild host (Om de nu går... )
Visst är det finare med större bilder, men avataren sätter ju samtidigt en minimistorlek på hur mycket plats varje inlägg tar. Om bara 10% av varje inlägg faktiskt består av text och resten tomt utrymme för att avataren ska få plats så tycker åtminstone jag att det nog är en rätt trist lösning i längden.

Vad det gäller att ha bilder externt så kan jag gissa mig till att det till viss del är en säkerhetsfråga. Har FB kontroll över bilderna så minskas risken på att någon kan hitta på jävelskap med andra användare. Säg att någon t ex hittar en brist i hur en viss webbläsare hanterar bilder. Om FB har kontroll över bilderna kan det göras en eventuell koll ifall bilden är skapad för att hitta på hyss och i så fall blockera den. Om forumet däremot bara i praktiken vidarebefodrar en URL går det inte att styra vad som släpps igenom utan att för varje visning kontrollera alla bilder på sidan. Om man då som jag har inställt att visa 40 inlägg per sida så inser man rätt snabbt att belastningen på servern skulle bli ohanterlig.
Citera
2010-01-10, 01:44
  #32
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det här känns som dagens I-landsproblem. Anpassa bilden efter forumets krav, eller låt bli att ha en avatar och skriv så intressanta inlägg att man kommer ihåg dig ändå...
Citera
2010-01-10, 02:15
  #33
Medlem
csts avatar
Jag tycker de är ganska lagom. Ju mer avskalat forumet kan vara desto bättre. Jag avskyr forum med enorma avatarer och gigantiska signaturer.
Citera
2010-01-10, 03:01
  #34
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det här känns som dagens I-landsproblem. Anpassa bilden efter forumets krav, eller låt bli att ha en avatar och skriv så intressanta inlägg att man kommer ihåg dig ändå...
Nu är det väl knappast frågan om att FB ska ta bort avatarer, så detta blir lite OT. Men eftersom du tog upp det måste jag nämna att jag (och många med mig) har ett mycket mer utpräglat bildminne än textminne. Jag minns sällan ett användarnamn men kan minns många avatarer.
Citera
2010-01-10, 11:53
  #35
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Nu är det väl knappast frågan om att FB ska ta bort avatarer, så detta blir lite OT. Men eftersom du tog upp det måste jag nämna att jag (och många med mig) har ett mycket mer utpräglat bildminne än textminne. Jag minns sällan ett användarnamn men kan minns många avatarer.
Det är givetvis lättare att komma ihåg en avatar och det är dessutom tanken med dem. Däremot hävdar jag att dagens storlek räcker mer än väl för att skapa en avatar som gör att andra lätt känner igen dig.
Citera
2010-01-10, 12:13
  #36
Medlem
templers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det är givetvis lättare att komma ihåg en avatar och det är dessutom tanken med dem. Däremot hävdar jag att dagens storlek räcker mer än väl för att skapa en avatar som gör att andra lätt känner igen dig.

Själv har jag svårt att få till det. Det är främst storleken på 19,5k som är hindret. Det är inte speciellt kul när det "slår i taket" redan vid 30x30pixlar, och då är det de lägsta kvalitéerna i ex photoshop (jpeg) jag försöker med. Kanske har jag fel format eller har bilder som är för mörka men om hela användarbasen bytte till bilder på 50k skulle det ändå bara kräva c12Gb extra utrymme, så så svårt kan det väl inte vara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback