2012-04-17, 13:37
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycurgus
Det handlar inte om att man censurer för offrens skull.

Det han säger är sant och även motståndarna vet om det innerst inne. Det är därför dom blir så provocerade och så väldigt gärna önskade att han vore psyksjuk så att man kan acceptera att han gjorde det. En frisk människa kan inte ha såna här åsikter det är konstigt.

Hade ABB varit full av skitsnack och inget av det han sa stämde så hade man lika gärna kunnat låta honom tala och låta folket skratta åt hans idiotiska idéer.

Men eftersom dom är korrekta så gör det ont i själen för alla PKiter och Vänsterfolk.

Att han mördade 77ungdomar var ett nödvändigt ont för hela denna invandringsdebatten. Han fick folk att vakna ur sin drömvärld.

Synd om offrens familjer och ungdomarna. Men dom får tänka att deras död tjänade för ett bättre samhälle i framtiden utan massor kulturberikare som våldtar kvinnor och slår folk på käften vareviga dag.
Läs domstolens motivation till varför man inte sänder live. De anser (troligen med rätta) att det blir svårt att fråga ut en person vars prioritet är att hålla livetal till nationen. Syftet är ju att utreda brott och skuldfråga, inte att GM ska få tillfälle att inför allmänheten motivera sina gärningar.

Troligen skulle folk garva läppen av sig om han fått stå i sin hemsydda tempelriddaruniform och läsa högt ur sitt manifest. I synnerhet de bitarna där han ondgör över sina anhörigas sexliv.
Senast redigerad av loungepuppy 2012-04-17 kl. 13:40.
Citera
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EggByEgg
Det är viktigt att hålla isär ideologi och handling här. Om någon säger sig vara emot barnfattigdom kan vi kanske hålla med honom lite till mans, men när han föreslår att lösningen på problemet är att skjuta av barn eller införa omfattande aborter, börjar nog de flesta ta avstånd. Jag tror att Breivik är långt intelligentare än många försöker låtsas om, och förmodligen ser han djuppolitiska skeenden med större skärpa än många "folkvalda" - känner mig nu tvingad att lägga till brasklappen att jag därmed inte lovordar massavrättningen av ungsossar på en ö.

Ja, det är ju inte en rättegång om hans ideologi. Som förövrigt en normalintelligent person med några logiska argument skulle behöva högst fem minuter för att plocka isär i sina små korkade beståndsdelar.

Det är hans fulla rätt att lägga fram sitt svammel som motiv för handlingarna, men ingen åklagare kommer att ta en debatt om den ideologiska biten med honom.

På så vis är det kanske rimligt att den delen av rättegången inte sänds. Han skulle i såfall beredas en massa tid att oemotsagd predika sina villfarelser, som andra vilsna personer kan ta för sanning.
Citera
Medlem
Han vägrar att svara på frågor om tempelriddarna. Troligtvis för att inte hamna på galehus.
Citera
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Episkt collage av Aftonbladet (Anders Idoler enligt AB)

http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/14690951/480/imageColumnDouble/178026bd6ac59/breiviksidolerw.jpg
haha, dom tog bort åkesson ganska fort
Citera
2012-04-17, 13:38
Medlem
EggByEggs avatar
Oscar Julander: Breivik får fler frågor om varför hamn tonat ned retoriken.
– Jag kunde ha använt en annan retorik om jag ville. Målet är att bidra till att belysa det som pågår i Europa.
– Om jag varit oskuldsfull kunde jag talat om det som hände på MS Torbjörn, men det har jag inte velat göra.
– Jag tycker att det som skedde den 22 juli var väldigt grymt, men det var nödvändigt.

Aftonbladet! Oskuldsfull ...

kl. 13.33
Breivik sier han ikke har til hensikt å bruke en ondskapsfull retorikk.
Citera
2012-04-17, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det är en focking rättsal som bl.a handlar om mord på 77 människor och ingen jävla komediföreställning!!!

Vill du skratta så kan du gå och se en standup istället dumbass!

Du har fortfarande en onödig tråkig ton.

Är du rädd för att det kommer en muslim som delar samma världsbild som Breivik? Hans försvar bygger nämligen på att Europa håller på att förgöras, då blir det väl intressant att ta in en muslim som om han inte uppviglat till Breiviks brott faktiskt har rätt om att muslimerna håller på och tar över.
Citera
2012-04-17, 13:39
Medlem
skogspromenads avatar
Det hade varit riktigt intressant att se detta live, hur hans röst låter, kroppsspråk osv... Riktigt synd att de inte sänder!
Citera
2012-04-17, 13:40
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazonZmith
Vill först bara säga att jag inte på något sätt försvarar det som ABB gjort, tycker det är omänskligt vidrigt, men det är en del saker som upprör mig (och säkerligen många andra) med rättegången och behandligen av honom.

Har man bestämt sig för att visa den offentligt får man fan stå fast vi det. Att visa åklagarens del men inte ABBs är bara patetiskt, speciellt när det på diverse sidor förekommer felcitat (oavsett om de är felskrivningar eller åsikter som slinks in) vilket givetvis får konsekvenser och folk får felaktig bild av det hela. Jag vet att i stort sett samtliga av oss skandinavier redan har ett stort hat mot ABB (så även jag) men låt oss i varje fall få en chans att höra vad han har att säga rätt av, ocensurerat utan några jävla ändringar.

Att sedan folk börjar klaga över att hans "försvar" tar för lång tid är bara löjligt. Ska man ha en rättegång i 10 veckor så ska han fan få tid den tid han begärt (1 timme) vilket inte på något sätt alls är en orimligt lång tid. Att folk (så väl anhöriga som åklagarsidan) börjar klaga efter ett tag på att det han säger är orelevant spelar fan ingen som helst roll. Givetvis är den sorg som de anhöriga gått igenom obeskrivlig men vad förväntar de sig egentligen om det går på rättegången? Att han ska ge dom "aha-upplevelser" som får dom att tänka om? Deras hat är redan så stort att inget förmodligen inget går att ändra på det men har man bestämt sig för att gå dit så får man fanemig lyssna på vad han har att säga så länge han håller sig inom den ram dom satt up. Det var inga personangrepp direkt, utan angrepp mot etniska grupper, något som samtliga redan visste att han skulle säga så ingen kan vara oförberedd på det. Om det är ovesäntligt spelar heller ingen roll, och detta borde åtminstone åklagarsidan vara medvetna om och låta honom tala till punkt.

Gör mig väldigt ledsen hur en del saker och ting går till, har man bestämt sig för att ha ett rättssystem som det är och yttrandefrihet som den är så ska man ta och följa det, oavsett vilket brott som har begåtts. Har själv inte tänkt så mycket på det som hände förrän nu när jag som många andra såg att rättegången är igång och blir så trött på att saker och ting är som dom är, fast hade i och för sett inte förväntat mig något annat. Lär återstå en mängd saker från detta rättegång som kommer att uppröra, kanske inte direkt, men när handligen i sig har lagt finns det möjlighet att detta kommer upp och då kan det bli ett jävla liv. Fast frågan är om folk vågar uttala sig. Om folk vågar säga att det kan finnas saker som inte är helt hjärndöda i det han säger. Om folk vågar säga saker som går emot strömmen. Förmodligen är dessa väldigt få och förmodligen kommer dessa att tryckas ner av massamedia med idiotstämpel. Så istället växer hatet underground och då sker handligar som detta, i stället för att försöka ta debatten på ett lämpligt sätt.

Tror inte själv att jag skulle våga diskutera detta ens med mina närmsta vänner, så jävla känsligt är det alltså.

Och ibland vet jag inte ens vad jag tycker, men det finns verkligen en del saker att ändra på i denna värld, problemet är bara att om de som går emot strömmen trycks ner, inte låter komma till tals och idiotstämplas direkt då kommer vi inte komma framåt.

Mycket bra skrivet. Tror en stor majoritet av oss som faktiskt tror på yttrandefrihet och demokrati håller med! Det hade väl varit en ypperlig chans att motbevisa ABBs idéer om kulturmarxism och mediecensur genom att låta honom komma till tals. I alla fall så länge han håller sig inom yttrandefrihetens ramar. Det enda giltiga skälet till att inte sända det skulle vara om hans tal kan klassas som hets mot folkgrupp. Men jag tycker det är tveksamt om det gör det.
Citera
2012-04-17, 13:40
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Episkt collage av Aftonbladet (Anders Idoler enligt AB)

http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/14690951/480/imageColumnDouble/178026bd6ac59/breiviksidolerw.jpg

Oj vilket "misstag"

Vad var det Breivik sa nu igen om tidningarnas inblandning av att rasera Europa ?
Citera
2012-04-17, 13:41
Medlem
Breivik mördade av politiska övertygelser, varför vill så många få honom deklarerad som galen? Är det för att underlätta sörjandet?

Muslimska terrorister mördar det mesta, men klassas aldrig som psykopater utan bara terrorister, eller har jag fel?

Man kan väl mörda massor av människor utan att vara psykiskt sjuk?
Citera
2012-04-17, 13:42
Medlem
MrMjoelkes avatar
Breivik: - Jeg forventer ikke å få noen tilbakemeldinger. Alle mediehus kommer til å sensurere det. De kommer nok til å plukke ut deler for å latterliggjøre meg, men det kommer ikke noe meningsfylt ut av innledningsforedraget. -NRK
Citera
2012-04-17, 13:42
Medlem
SiSeniors avatar
– Jag förväntade inte att överleva den 22 juli, säger Breivik.
– Det handlade inte om mig, säger han och förnekar att han är narcissist.
Hade ABB varit Amerikan hade hans hyllats till skyarna för ett sådant uttalandet. Människor som är beredda att ta en kula för landet blir ju hjältar där borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in