2011-12-13, 17:47
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Det kryllar ju av sexkontakter, vad skulle vara så speciellt med just den här?
Precisera gärna vem du menar, och varifrån informationen har kommit.

(Jag har inte hängt med så jättenoga de senaste månaderna. Läser ikapp lite nu.)

Källa: Se citat i föregående inlägg.
Denna sexkontakt är känd av delar av familjen till skillnad de flesta(alla) andra. Denne är att betrakta som "älskare", något snäpp över random sexkontakt.

Vem? Vet inte men enligt PM så skriver personen i tråden och då ger jag mig inte på någon gissning p.g.a. 1.06.
Citera
2011-12-13, 18:45
Bannlyst
sid 958:
Problemet är bara ett Marinas telefon var hemma då.

Va?! Okej… inte en aning. Hemma? Det måste ha varit medan jag var borta i så fall. Jag har
inte en aning. Hemma, alltså det går att säga att den var på ett visst ställe? Eller en viss mast?
Ja, jag vet ju inte vart hon skulle. Jag trodde som sagt att hon skulle till Tjörn.

Hur kan detta hänga ihop?

Jag har inte en aning.

Du var ju hemma.

Ja, på dan var jag ju hemma… jag har inte en aning. Om hon var hemma på eftermiddagen i
så fall, när inte jag var hemma.

sid 961:

Att du mår dåligt.

Neej, egentligen inte. Det är klart att vi gick och trampade varandra på tårna och det
påverkade, men nej, det var inte det.

Vad var det i stället?
Min egen livssituation. Det är liksom…

Vad är det som är värst?
Bra fråga… hela situationen. Jobb, pengar, lägenhet…

När man läser förhöret från igår, så talar du om Marina i förfluten tid…

Jag förstår precis vad du menar. Jag talar om situationen, situationen är i dåtid.

Du pratar om henne som att hon inte finns mera, det är så jag menar.

Okej. Det hoppas jag verkligen att hon gör.

De här pengarna som du har, vi måste utreda var de kommer ifrån.

Jag förstår inte vad du menar.

Uttag har gjorts på hennes konton.

Det har jag inte en aning om.

Du har inte gjort några uttag?

Nej.

Men det rimmar dåligt med din ekonomiska situation, att du går med en massa pengar
på dig.

Men du lyssnar ju inte på mig. Jag har dem hemma. Anledningen till att de är med nu är att
plånbok och pass är bra att ha liksom.

Hade du räknat med att bli kvar här?
Nej, det hade jag inte.

Ju längre tiden går desto större är sannolikheten att Marina har blivit bragd om livet.
Det är ju en förundersökning gällande mord vi bedriver här.

De vågar jag inte tänka på. Usch. Så kan det inte vara.

Är du inblandad i hennes försvinnande?

Definitivt inte......

(När Fredrik greps hade 8st femhundrakronorssedlar och 10,7 gram cannabis)
Citera
2011-12-13, 19:04
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acustic

Vad är meningen med dessa utdrag?
Citera
2011-12-13, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vad är meningen med dessa utdrag?

Meningen är att påvisa Fredriks lögner i förhören.

Uttagen, klockslag för telemasterna, klockslag för dator och liknande bevis i förundersökningen som Fredrik har svårt för att förklara på ett trovärdigt sätt.

I övermorgon har hovrätten funderat färdigt och levererar förhoppningsvis en rättvis fällande dom.
Citera
2011-12-13, 21:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den som arrangerade BP visste antagligen inte hur många partiklar som var kan anses naturligt i ett kulhål. En benbit och en tändsatspartikel ansåg h*n tydligen var fullt tillräckligt. SKL uttryckte förvåning över att det bara fanns en tändsatspartikel.
Varför skulle BP ”arrangeras”? Och vem skulle ha företagit alla dessa arrangemang? - Fortfarande, om det är fråga om en alternativ gm, kolliderar blod och kulhål i fråga om kamouflaget. Kroppen, däremot, kan ju pga ev. spår en alternativ gm ha velat få undan.
Citat:
Övrigt arrangemang kan mycket väl vara till för att sätta dit FS.
Vilken osannolik tur vederbörande hade då, att FS befann sig på kyrkogården. - Det lär ju bli svårt att hitta någon som dels har dödat MJ, och dels lagt ned stor och riskabel möda på att få fast FS för att ha skjutit MJ – fast den alt. gm:en egentligen använt en kniv, eller ett trubbigt föremål. – Skulle det ligga något egenvärde i att sänka FS för en speciell mordmetod? Och skulle den alternative gm:en ha haft en krossad tand eller ett djurben med sig för att stoppa in i hålet?
Citat:
Det fanns ett till medel stående till buds, att bränna ner hela huset. Varför gjorde GM inte det?
Han hade ingen pin-försäkring… Och han ville säkert inte att alla säljbara grejer också skulle brinna inne; han var helt enkelt för snål för att välja denna lösning. Sedan kan man ju livligt undra hur det skulle ha uppfattats att han befann sig på en obevittnad kyrkogårdstur när hela rasket brann upp. Och eftersom MJ inte borde hittas sönderbränd med skotthål i huvudet så skulle hennes försvinnande komma att ses i ljuset av gräl, brand och kyrkogårdsbesök. F.ö. är det inte så lätt att anordna en brand utan att polisens tekniker har en del att säga om brandorsak mm. – Skulle han hälla bensin över sängbottnarna och tutta på, eller..?
Citat:
FS hade gott om tid för fler arrangemang för att dölja BP, ta bort resårbottnarna och laga väggen.
Man vet inte riktigt hur han kan ha tänkt här. Ett alternativ är att han vid upptäckt lagning hade legat ännu sämre till eftersom en alt. gm – enligt tidigare resonemang – knappast skulle ha lagt ned någon energi på att reparera kulhålet. Den enda som har haft intresse av detta – är FS. Han har helt enkelt tvingats chansa på att blodet inte skulle upptäckas. Han har ju också efter upptäckten framfört hypotesen att en okänd gm tagit sig igenom polisens avspärrningar och brutit sig in för att lägga på kamouflagefilten efter att blodet torkat. - Det är här som FS:s stora problem ligger, och han måste hur som helst göra ett val. Kanske ligger sanningen där: Han chansade på att kulhålet skulle tas som en skada vilken som helst, och för säkerhets skull så bearbetade han nog hålet - tills bara en tändpartikel och en mikroskopiskt liten benbit honom ovetandes blev kvar. Han kunde ju heller inte göra hålet alltför iögonenfallande stort.
Citat:
BI beskrev fel sovrum. Den enda likheten mellan hans beskrivning och M:s sovrum är att dubbelsängen stod till vänster och garderoberna var till höger. I övrigt kan han ha beskrivit vilket sovrum som helst.

Avvikelserna från M:s sovrum är tydliga. Han påstod att det fanns en tavla där det fanns ett fönster. Dörren satt till vänster när den i själva verket satt till höger. Han beskrev möbler bakom dörren. Bakom dörren fanns det inte plats för en pall. Sängen är bäddad åt fel håll.
Du ger en skev och felaktig bild av vad BI sade:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 22
"Det var en garderob på höger sida då man kom in i sovrummet. Garderob till höger och sängen till vänster, om man gick rakt in i rummet från dörren. Det var en dubbelsäng.
Eventuellt var det sängbord också. Det var ett bord eller skrivbord på vänster sida, på den väggen där dörren var.
Spontant uppger Borgar att det han minns tydligast från det rummet var att det var så prydligt och såg städat ut.
BI nämner sängborden, men han beskriver inga möbler bakom dörren (bara spegelgarderoberna). – Det svarta hyllbordet (där det ligger tidskrifter) t.h. om sydöstra fönstret kan ha blivit ditflyttad efter BI:s besök. Det kan också ha företagits andra förändringar i rummet.

FUP, s. 17: "B uppger på fråga att upphöjningen var mot tavlan.” /…/ B pratar om tavla vid huvudänden av sängen…”.

Om en liten tavla suttit på väggen över kulhålet och repan så kan man säga att denna tavla befunnit sig över sängens upphöjning, dvs precis vid sängkudden. Det är här BI kan ha missat i sina associationsbanor. – Vi vet gm MJ:s mor att BI minns fel betr. kuddarna:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 666
Såg att sängen var bäddad med kuddarna mot garderoberna.
Inget minne av påslakan eller annat i sängarna.
Citat:
Han nämnde öht inte så iögonenfallande saker som piskan på väggen, två sängbord bakom sänggaveln och herrbetjänterna.
Han nämnde sängborden, och vad betr. väggpiskan så kan den vara vilken souvenir som helst; betr. piskorna i gardinstången så kan BI ev. ha trott att det varit fråga om någon draganordning till gardinerna, men han fick inga direkta frågor om avd. sexredskap. F.ö. vet vi genom MJ:s chattar att hon hade piskor hängandes i en gardinstång, och även BI kände till att hon höll på med BDSM.
Citat:
FS kan knappast ha placerat sakerna där i efterhand, med risk för att avslöjas om BI återkom, eller tog del av BP-undersökningen i närtid.
Bevisligen har ju FS placerat trådkorgar i sängarna och de tror du väl inte stod där när BI var på besök? Både han och mamman hade säkerligen reagerat på att det såg ut som att det sista MJ gjort var att rafsa åt sig en massa kläder och sedan lämnat rummet vind för våg.
Citat:
Egentligen är det här indiciet så långsökt att det inte förtjänar en kommentar. Men jag försöker iaf.

Jag tycker det inte ser ut som en tavla. Det är en skiva med två gnagare som ligger och tittar på TV. Den är avsedd att ligga på något, inte hänga på en vägg.
Det kan knappast kallas för ett indicie; det ser ut som två miniatyrbison (souvenir?), men utesluter inte att FS kan ha hunnit ställa undan en annan tavla, innan han hals över huvud tvingades ta emot polisbesöket den 4/8. För det ju svårt att tro att de här trådkorgarna i sovrummet annars hade fått stå kvar.
Citat:
Jag väntar fortfarande på svar, varför måste man göra det troligt att någon ägnat sig åt att skjuta vinkelräta katter eller cirkulära råttor i sovrummet?
Det är inte nödvändigt att de är vinkelräta; det räcker att de innehåller 2 l blod. – Kanske en häst? - Om man hittar så mycket blod på en resårbotten så behövs ingen annan förklaring till kulhålet med sin benbit än att MJ (vars blod det har konstaterats gälla) skjutits i sin säng. Där har man orsak och verkan, och alla andra förklaringar måste hänföras till avd. långsökta fantasterier.
Citera
2011-12-13, 23:55
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Citat:
Skulle det ligga något egenvärde i att sänka FS för en speciell mordmetod? Och skulle den alternative gm:en ha haft en krossad tand eller ett djurben med sig för att stoppa in i hålet?
Vad är det som säger att kulhålet har med Ms försvinnande att göra?
Citat:
det räcker att de innehåller 2 l blod. – Kanske en häst? - Om man hittar så mycket blod på en resårbotten så behövs ingen annan förklaring till kulhålet med sin benbit än att MJ (vars blod det har konstaterats gälla) skjutits i sin säng
I resårbotten fanns det väl endast ca 2-2,5 dl och de minst 2 literna är en uppskattning baserat på de försök som gjorts i Borås.
Anta att det bildats en blodpöl ovanpå täcket och när GM kommer för att ta undan täcke, lakan och bäddmadrass så spiller det över blod på resårbottnarna. Det behövs inte mycket för att ge en stor fläck så det är väl inte helt orimligt att M lämnat bostaden i livet?
Citera
2011-12-14, 00:47
Medlem
Callass avatar
Citat:
Källa: Se citat i föregående inlägg.
Denna sexkontakt är känd av delar av familjen till skillnad de flesta(alla) andra. Denne är att betrakta som "älskare", något snäpp över random sexkontakt.

Jag har ingen koll på vem som är vem i förhör osv, men det som slagit mig är ändå att många av Marinas kontakter verkar veta så otroligt mycket om henne - samtidigt som de hävdar att de bara träffat henne ett fåtal gånger under en kort period eller umgåtts en del men för flera år sedan. Vissa tillstår att de träffat henne upprepade gånger men poängterar att de absolut inte haft något sexuellt för sig då, trots att de fått kontakt via BDSM-sajter o dyl.
Det går liksom inte ihop för mig att man håller på att träffas men "inte direkt är kompisar, inte heller ett kärlekspar och absolut inte har någon sexuell relation". Vem i dagens stressade samhälle, åker åtskilliga mil för snabba möten på undanskymda platser om det inte är någon poäng med det?

Jag är trött nu och har svårt att formulera mig, men min slutsats är att (många av) männen ljuger. Marina hade stor erfarenhet av BDSM, "invigd" för mer än tio år sedan enligt hennes profil på någon kontakt-sida, och det klart att det måste finnas åtskilliga män som hon haft sådana relationer med.

En älskare som klarat sig undan från att hamna någonstans i polisutredningen???
Tja, det skulle väl isåfall vara en polis då.
Det är väl förresten i princip nidbilden av en person som söker sig till dominor - någon med mycket makt på jobbet och i vardagen som längtar efter att få lämna ifrån sig batongen emellanåt.
Citera
2011-12-14, 00:56
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Har du själv endast tagit del av media eller har du djupdykt i de material som kommit till del till allmänheten från myndigheter?

Antyder du att det finns officiellt material som på ett övertygande sätt skingrar misstanken som föreligger mot den tilltalade? Jag är idel öra.
Citera
2011-12-14, 09:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför skulle BP ”arrangeras”? Och vem skulle ha företagit alla dessa arrangemang? - Fortfarande, om det är fråga om en alternativ gm, kolliderar blod och kulhål i fråga om kamouflaget. Kroppen, däremot, kan ju pga ev. spår en alternativ gm ha velat få undan.
Jag kan inte komma på någon motivering för GM att dölja vissa spår och skapa andra. BP har, enligt min uppfattning, arrangerats endast om M lämnade rummet levande sista gången.
Citat:
Vilken osannolik tur vederbörande hade då, att FS befann sig på kyrkogården. - Det lär ju bli svårt att hitta någon som dels har dödat MJ, och dels lagt ned stor och riskabel möda på att få fast FS för att ha skjutit MJ – fast den alt. gm:en egentligen använt en kniv, eller ett trubbigt föremål. – Skulle det ligga något egenvärde i att sänka FS för en speciell mordmetod? Och skulle den alternative gm:en ha haft en krossad tand eller ett djurben med sig för att stoppa in i hålet?
BP kan ha arrangerats natten 27-28/7 medan FS sov. Den kan också ha arrangerats nästa natt av någon som visste att FS skulle återkomma tidigast kl 10. Möjligheten finns också att BP arrangerats senare under hösten, medan FS var på betryggande avstånd i Värmland.
Citat:
Han hade ingen pin-försäkring… Och han ville säkert inte att alla säljbara grejer också skulle brinna inne; han var helt enkelt för snål för att välja denna lösning. Sedan kan man ju livligt undra hur det skulle ha uppfattats att han befann sig på en obevittnad kyrkogårdstur när hela rasket brann upp. Och eftersom MJ inte borde hittas sönderbränd med skotthål i huvudet så skulle hennes försvinnande komma att ses i ljuset av gräl, brand och kyrkogårdsbesök. F.ö. är det inte så lätt att anordna en brand utan att polisens tekniker har en del att säga om brandorsak mm. – Skulle han hälla bensin över sängbottnarna och tutta på, eller..?
FS skulle kanske inte ha bränt ner huset, men en alternativ GM kunde mycket väl ha gjort det. FS hade andra möjligheter att göra sig av med sängbottnar. En brasa hade sannolikt totalförstört huset eftersom det ligger så avsides och det hade tagit tid för grannar att larma och räddningstjänsten att komma dit. Sängbottnar och kulhål hade försvunnit för evigt, och det behövs ingen bensin för det. Sängkläder brinner bra.
Citat:
Man vet inte riktigt hur han kan ha tänkt här. Ett alternativ är att han vid upptäckt lagning hade legat ännu sämre till eftersom en alt. gm – enligt tidigare resonemang – knappast skulle ha lagt ned någon energi på att reparera kulhålet. Den enda som har haft intresse av detta – är FS. Han har helt enkelt tvingats chansa på att blodet inte skulle upptäckas. Han har ju också efter upptäckten framfört hypotesen att en okänd gm tagit sig igenom polisens avspärrningar och brutit sig in för att lägga på kamouflagefilten efter att blodet torkat. - Det är här som FS:s stora problem ligger, och han måste hur som helst göra ett val. Kanske ligger sanningen där: Han chansade på att kulhålet skulle tas som en skada vilken som helst, och för säkerhets skull så bearbetade han nog hålet - tills bara en tändpartikel och en mikroskopiskt liten benbit honom ovetandes blev kvar. Han kunde ju heller inte göra hålet alltför iögonenfallande stort.
Om hålet hade gjorts rent hade också hålets omgivning gjorts rent. Men det gjordes inte, tilläggsprotokoll 1, sid 4.
Citat:
Du ger en skev och felaktig bild av vad BI sade:BI nämner sängborden, men han beskriver inga möbler bakom dörren (bara spegelgarderoberna). – Det svarta hyllbordet (där det ligger tidskrifter) t.h. om sydöstra fönstret kan ha blivit ditflyttad efter BI:s besök. Det kan också ha företagits andra förändringar i rummet.

FUP, s. 17: "B uppger på fråga att upphöjningen var mot tavlan.” /…/ B pratar om tavla vid huvudänden av sängen…”.

Om en liten tavla suttit på väggen över kulhålet och repan så kan man säga att denna tavla befunnit sig över sängens upphöjning, dvs precis vid sängkudden. Det är här BI kan ha missat i sina associationsbanor. – Vi vet gm MJ:s mor att BI minns fel betr. kuddarna:

Han nämnde sängborden, och vad betr. väggpiskan så kan den vara vilken souvenir som helst; betr. piskorna i gardinstången så kan BI ev. ha trott att det varit fråga om någon draganordning till gardinerna, men han fick inga direkta frågor om avd. sexredskap. F.ö. vet vi genom MJ:s chattar att hon hade piskor hängandes i en gardinstång, och även BI kände till att hon höll på med BDSM.
Jag vidhåller att BI beskriver fel rum. BI säger: "Eventuellt var det sängbord också". Rummet och sängen tillåter inte sängbord vid vad BI påstår är huvudänden. Sängbordens udda placering bortom gaveln på vad BI beskriver som fotänden är mycket iögonenfallande, likaså piskan. Det skulle ha ingått i beskrivningen av rummet, särskilt om han visste att M höll på med BDSM. Om BI beskrev rätt rum är det en mycket minnessvag beskrivning.

Vid första förhöret ritade BI ett "typ skåp el. likn" till vänster om dörren, i nästa pratar han om "ett bord eller skrivbord på vänster sida, på den väggen där dörren var". Han påstår alltså att dörren var till vänster, men den är till höger. Titta på bilden, det ryms en möbel aningen större än en dockmöbel på platsen, och det hade blivit mycket trångt, helt malplacerat.

Vad skulle GM ha för anledning att flytta möbeln? Är den den enda inventarien i rummet, förutom sängen och din imaginära fårskinnsmatta, som fick blodstänk, trots att blodstänket rimligtvis bör ha gått i motsatt riktning, mot kulhålet?

Dessutom, som jag skrev tidigare, riskerade FS att BI skulle upptäcka ommöbleringen med besvärliga frågor som följd.

Var är kroken, spiken eller hålet efter densamma som skulle ha hållt upp tavlan?
Citat:
Bevisligen har ju FS placerat trådkorgar i sängarna och de tror du väl inte stod där när BI var på besök? Både han och mamman hade säkerligen reagerat på att det såg ut som att det sista MJ gjort var att rafsa åt sig en massa kläder och sedan lämnat rummet vind för våg.

Det kan knappast kallas för ett indicie; det ser ut som två miniatyrbison (souvenir?), men utesluter inte att FS kan ha hunnit ställa undan en annan tavla, innan han hals över huvud tvingades ta emot polisbesöket den 4/8. För det ju svårt att tro att de här trådkorgarna i sovrummet annars hade fått stå kvar.
Om du inte vill kalla det indicie, vad vill du då kalla det? Bevis? Eller varför tog du upp det öht?

Två tvättkorgar, den ena ovanpå den andra, ger mer intryck av att någon håller på att packa upp ren tvätt än att packa för att ge sig av.

Det finns inget bevis för att FS har varit inne i sovrummet efter båtutflykten 27/7.
Citat:
Det är inte nödvändigt att de är vinkelräta; det räcker att de innehåller 2 l blod. – Kanske en häst? - Om man hittar så mycket blod på en resårbotten så behövs ingen annan förklaring till kulhålet med sin benbit än att MJ (vars blod det har konstaterats gälla) skjutits i sin säng. Där har man orsak och verkan, och alla andra förklaringar måste hänföras till avd. långsökta fantasterier.
Det finns andra förklaringar till blodet, långt mindre än två liter, än att M har förblödit i sängen och det är inte fantasier bortom dina långsökta indicier.
Citera
2011-12-14, 13:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vad är det som säger att kulhålet har med Ms försvinnande att göra?
1. MJ:s gamla pistol är försvunnen.
2. FS har sagt att han och MJ för bara ett par månader sedan provskjutit pistolen och då avlossat c:a 20 skott.
3. Polisens bombhundar hittar inte en enda tomhylsa som kan kopplas till denna påstådda övningsskjutning; däremot en del andra patroner, bl a tre hylsor som legat i terrängen ett tjugotal år. Resultatet talar starkt för att FS ljuger.
4. Ingen har någon kännedom om detta kulhål.
5. Det förefaller helt orimligt att MJ övningsskjutit i sitt sovrum.
6. Kulhålet befinner sig på rikoschettavstånd från säng och blod.
7. Blod hittas på resårbottnen och bäddmadrasserna är utbytta. Det finns svaga dragspår i blodet på resårbottnen vilket tyder på att ett par andra bäddmadrasser tidigare legat på resårbottnarna.
8. Blodbilden talar starkt för en dödlig huvudskada.
Citat:
I resårbotten fanns det väl endast ca 2-2,5 dl och de minst 2 literna är en uppskattning baserat på de försök som gjorts i Borås.
Anta att det bildats en blodpöl ovanpå täcket och när GM kommer för att ta undan täcke, lakan och bäddmadrass så spiller det över blod på resårbottnarna. Det behövs inte mycket för att ge en stor fläck så det är väl inte helt orimligt att M lämnat bostaden i livet?
Och hur mycket blod hade du tänkt dig fanns på täcket – som ännu inte täcket hunnit suga upp - och varför skulle detta blod ha funnits på täcket, och varför skulle FS (som säger sig ha befunnit sig på dubbelsängen dagen före MJ:s försvinnande) inte haft kännedom om detta? – Det behövs c:a 2 l blod för att åstadkomma blodbilden på resårbottnen - och absolut ingenting talar för att MJ:s säng användes utan bäddmadrasser.
Om MJ lämnat bostaden i livet så har hon varit dödligt skadad.
Citera
2011-12-14, 14:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
7. Blod hittas på resårbottnen och bäddmadrasserna är utbytta. Det finns svaga dragspår i blodet på resårbottnen vilket tyder på att ett par andra bäddmadrasser tidigare legat på resårbottnarna.
Dragspåren skiljer sig markant från de dragspår SP skapade avsiktligt. På sid 708, bild 15, syns dragspåren. I 400 % förstoring syns dragspår åt vänster i vänster nederkant, nära mitten. I höger nederkant går dragspåren nedåt. Hur åstadkommer man detta med en bäddmadrass? År det inte mer troligt att spåren kommer av att inkontinensskyddet rättades till?
Citera
2011-12-14, 14:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag kan inte komma på någon motivering för GM att dölja vissa spår och skapa andra. BP har, enligt min uppfattning, arrangerats endast om M lämnade rummet levande sista gången.
/.../
BP kan ha arrangerats natten 27-28/7 medan FS sov. Den kan också ha arrangerats nästa natt av någon som visste att FS skulle återkomma tidigast kl 10. Möjligheten finns också att BP arrangerats senare under hösten, medan FS var på betryggande avstånd i Värmland.
/.../
FS skulle kanske inte ha bränt ner huset, men en alternativ GM kunde mycket väl ha gjort det.
Din alternative gm tycks bli allt mer diffus – ja, rentav ha gått upp i rök. – Det finns också flera ??? och !!! till att någon skulle vilja sätta fast FS. - Om MJ lämnade rummet levande så måste du ju förstå att hon varit dödligt sårad..?

Nu är inget hus nedbränt - och kulhålet finns kvar. Detta kulhål hade också funnits kvar om FS gjort sig av med sängbottnarna. Och hur tror du då att detta hade uppfattats? - Det hade varit ett alldeles för riskabelt projekt att göra sig av med bottnarna. - Var skulle han inköpa nya? - Hur skulle han utplåna alla spår efter inköpet? Hur skulle hemtransport ske? När skulle han haft tid att ombesörja allt detta? Och hur ser riskkalkylen ut i förhållande till den alt. gm som ingår i FS:s försvinnandescenario?
Citat:
Om hålet hade gjorts rent hade också hålets omgivning gjorts rent. Men det gjordes inte, tilläggsprotokoll 1, sid 4.
Det beror på vilken metod som använts för rengöring och om då alla spår kunnat utplånas. Men om nu ingenting gjorts åt kulhålet så måste man anta att det slutgiltiga beslutet blev att låta hålet vara kvar i sitt ursprungliga skick. Detta val var svårt eftersom en alt. gm aldrig hade ägnat sig åt att rengöra något hål, och allra minst hade en alt. gm ägnat så mycket tid och energi på att dölja allt blod. För en alt. gm hade det pga risk för ev. spår räckt att skaffa undan kroppen och se till att inte uppehålla sig i huset en sekund längre än nödvändigt.

Det synliga kulhålet var FS:s gardering. Dock: Herrbetjänternas placering vittnar om att han inte ville att hålet skulle upptäckas i brådrasket; se bilder i FUP och vad man ser av väggen när man öppnar sovrumsdörren.
Citat:
Vid första förhöret ritade BI ett "typ skåp el. likn" till vänster om dörren, i nästa pratar han om "ett bord eller skrivbord på vänster sida, på den väggen där dörren var". Han påstår alltså att dörren var till vänster, men den är till höger. Titta på bilden, det ryms en möbel aningen större än en dockmöbel på platsen, och det hade blivit mycket trångt, helt malplacerat.
Av sammanhanget förstår man att BI med ”väggen” menar en väggsida (vari ett hål är upptaget för en dörr).
Citat:
Var är kroken, spiken eller hålet efter densamma som skulle ha hållt upp tavlan?
När BI tittade på sovrummet kan en självhäftande bild temporärt ha satts upp av FS, alt. på en betongkrok på tapeten (beroende på hur tapeten såg ut; det ser man inte på bild) – tills den 1) temporärt hunnit tas bort, innan FS plockades in av polisen den 4/8, eller 2) FS redan beslutat sig för att plocka bort bilden. - BI:s minnesbild kan också vara felaktig och han lyckas med konststycket att förväxla det sydöstra fönstret med en (stor...) tavla.
Citat:
Två tvättkorgar, den ena ovanpå den andra, ger mer intryck av att någon håller på att packa upp ren tvätt än att packa för att ge sig av.
Det är inga tvättkorgar, utan garderobskorgar (trådbackar), men kan givetvis också användas för alla möjliga ändamål. En regelrätt ”tvättkorg” återfinns också i MJ:s sovrum (FUP, s. 174).
Se också korgarna i vardagsrummet, FUP, s. 166). - Menar du att korgarna på s. 159 i FUP också är tvättkorgar?
Citat:
Det finns inget bevis för att FS har varit inne i sovrummet efter båtutflykten 27/7.
Det finns bildbevis – om man inte vill göra gällande att BI är blind. – Och FS har inte bara möjligen ”tittat in”, utan rumsterat om ordentligt.

Citat:
Det finns andra förklaringar till blodet, långt mindre än två liter, än att M har förblödit i sängen och det är inte fantasier bortom dina långsökta indicier.
Du behöver förklara varför en alternativ gm skulle ha placerat två gamla bäddmadrasser över en stor blodfläck, för att sedan strunta i att kamouflera ett kulhål? Den enda som haft motiv att göra detta är FS – eftersom han var tvungen att lämna öppet för en alternativ gm samtidigt som han chansade på att blodet i sängen inte skulle upptäckas.

Till detta kommer så: FS:s ideligen förändrade utsagor under förhören, hans totala avsaknad av allt vad alibi heter, hans långsökta förklaring att MJ ville att han skulle hålla sig borta en natt, sängarrangemang, dator- och telefonloggar, bilder tagna 4/8 mm - vilket vid en sammanvägning ger oss svaret på vem som ligger bakom MJ:s "försvinnande".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in